انویدیا بالاخره پردازنده های گرافیکی سری GeForce RTX 30 را معرفی کرد که از مدت ها پیش، کاربران و کارشناسان زیادی منتظرشان بودند. مشخصات فنی و قابلیت های خانواده ی جدید نشان می دهد که با محصولاتی بسیار خارق العاده روبه رو هستیم. تیم سبز ادعا می کند که این پردازنده ها، بزرگ ترین بهبود و پیشرفت بین نسلی را در تاریخچه ی محصولات شرکت به همراه داشته اند. فعلا و روی کاغذ، می توان ادعای انویدیا را تأیید کرد، چون RTX 3070 و RTX 3080 و RTX 3090 واقعا مشخصاتی حرفه ای دارند.

از زمان رونمایی پردازنده های گرافیکی جدید انویدیا، اخبار و مقاله های بررسی و مقایسه ای متعددی پیرامون آن ها منتشر شده است. ازطرفی شاید برای گیمرها، تأثیر مستقیم این خانواده ی جدید روی تجربه ی بازی اهمیت بیشتری داشته باشد. اگر به دنبال پاسخ این سؤال هستید که RTX 30 چه تأثیری بر آینده ی گیمینگ در پلتفرم PC دارد، ادامه ی مطلب را از دست ندهید.

سرعت بسیار بالا

یکی از انتقادهای مهمی که نسبت به خانواده ی قبلی پردازنده های انویدیا یعنی RTX 20 مطرح می شد، بهبود نه چندان زیاد سرعت عملکرد نسبت به نسل قبل بود. ظاهرا انویدیا با دقت به انتقادها گوش کرده است. آن ها امروز ادعا می کنند که پردازنده ی 500 دلاری RTX 3070 سرعتی بیش از پردازنده ی پرچم دار 1200 دلاری نسل قبل، RTX 2080 Ti دارد. همچنین ادعا می شود که RTX 3080 با پرچسب قیمتی 700 دلاری، نرخ فریم بسیار بالاتری را به کاربر نهایی ارائه می کند. درباره ی پرچم دار 1،400 دلاری خانواده ی جدید هم نیازی به اشاره ی بیش ازحد به مشخصات فنی نبود. انویدیا در معرفی RTX 3090 تنها به این نکته بسنده کرد که با اولین کارت گرافیک با توانایی اجرای بازی ها در رزولوشن 8K روبه رو هستیم.

نمودارهایی که انویدیا برای مقایسه ی پردازنده های RTX 30 با نسل قبل منتشر کرد، تفاوتی بسیار عمیق را نشان می دهد که قطعا برای گیمرها جذاب خواهد بود.

مقایسه عملکرد انویدیا RTX 20 و RTX 30

نکته ی مهم و بدیهی اینکه پردازنده های جدید سری RTX 30 قطعا در بازی هایی که از قابلیت های رهگیری پرتو RTX و DLSS پشتیبانی کنند، عملکردی عالی خواهند داشت.

نسل دوم هسته RT پردازنده انویدیا

انویدیا می گوید هسته های بهینه ی RT و تنسور در پردازنده های گرافیکی جدید مبتنی بر معماری امپر، به ترتیب 1‍/7 و 2/7 برابر سریع تر از نسل قبلی هستند. البته درنهایت باید منتظر بررسی های عمیق و کارکرد واقعی پردازنده ها ماند تا بتوان ادعاهای تیم سبز را تأیید یا رد کرد؛ اما به هرحال ادعاها نیز بسیار جذاب هستند.

بهبود RTX 30 نسبت به نسل قبل

تأثیر حافظه بر سرعت بازی ها

کارت های گرافیکی RTX 3080 و RTX 3090 از حافظه های فوق سریع GDDR6X بهره می برند که با ادعای انتقال داده با سرعتی دوبرابر GDDR6 معرفی شده اند. نسل قبلی پردازنده های سری RTX از حافظه های GDDR6 بهره می بردند. درنتیجه می توان سرعت انتقال داده را هم در خانواده ی RTX 30 دوبرابر سریع تر از RTX 20 دانست. کارت گرافیک انویدیا RTX 3090 با 24 گیگابایت حافظه عرضه می شود که بیشترین سرعت ممکن را در دنیای بازی PC به همراه دارد. همین مقدار حافظه، نشان دهنده ی سرعت عالی اجرای بازی ها به کمک پردازنده جدید انویدیا خواهد بود، اما برخی از فناوری های جدید تیم سبز، بهره برداری از حافظه و بخش های دیگر همچون پشتیبانی از PCIe 4.0 را وارد سطح جدیدی می کنند که باز هم منجر به بهبود سرعت بارگذاری بازی ها می شوند.

گراف قابلیت های RTX IO

جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، جزئیات زیادی از فناوری جدید اعلام نکرد، اما ظاهرا فناوری موسوم به RTX IO با بازدهی بالایی از سرعت حافظه های ذخیره سازی PCIe 4.0 بهره می برد. این فناوری بخشی از داده های بارگذاری و بافت بازی ها را ازطریق اتصال PCIe 4.0 به پردازنده های RTX 30 می فرستد تا از حافظه های فوق سریع آن ها در بارگذاری بازی هم بهره برداری شود. درواقع این مسیر، جایگزین انتقال داده ها به پردازنده ی مرکزی می شود که در برخی مواقع، کاهش سرعت را به همراه دارد. هوانگ در رونمایی فناوری جدید گفت که بازی ها به کمک این دستاورد، به صورت آنی بارگذاری می شوند. انویدیا ادعا می کند که RTX IO جریان داده ای 100 برابر بزرگ تر را ممکن می کند و 20 درصد هم کمتر از نسل های قبل، پردازنده ی مرکزی را اشغال خواهد کرد.


هنوز سؤال های زیادی درباره ی فناوری RTX IO وجود دارد. به عنوان مثال نمی دانیم که آیا توسعه دهنده ها باید پشتیبانی از آن را در بازی ها لحاظ کنند یا به صورت خودکار فعال خواهد شد. به هرحال می دانیم که RTX IO مبتنی بر DrectStorage API مایکروسافت مخصوص ویندوز توسعه یافته است. قطعا فراموش نکرده اید که مایکروسافت و سونی چه تأکید فراوانی بر سرعت حافظه ی ذخیره سازی در کنسول های نسل بعد دارند. DirectStorage از همان سیستم حافظه با معماری سریع Velocity استفاده می کند که در ایکس باکس سری ایکس وجود دارد.

سیستم خنک کننده جدید، طراحی جدید پین و منبع تغذیه جدید

نرخ فریم و سرعت بالای پردازش گرافیکی در پردازنده های RTX 30 به راحتی به دست نمی آید. پردازنده ی گرافیکی RTX 3080 نیاز به 320 وات توان دارد که حتی از پرچم دار نسل قبلی، RTX 2080 Ti (با توان مصرفی 260 وات) هم بیشتر است. پرچم دار جدید، RTX 3090 توان بیشتری نیاز دارد و در مشخصات آن، عدد 350 وات دیده می شود. درنتیجه احتمالا گیمرها برای استفاده از پردازنده های جدید نیاز به منبع تغذیه ی جدید هم خواهند داشت. البته انویدیا می گوید یک منبع تغذیه ی 750 واتی برای ترکیب کارت های جدید در یک کیس کامپیوتری کافی خواهد بود. البته اگر قصد ترکیب پرچم دارها و استفاده از پردازنده ی مرکزی اورکلاک شده ای همچون Core i9-10900K را دارید، بهتر است منبع تغذیه ی بزرگ تری انتخاب کنید.

فناوری انویدیا RTX IO

انویدیا برای راه اندازی سیستم حرفه ای جدید، نیاز به مهندسی دوباره ی کل طراحی در کارت های گرافیکی داشت. کارت های RTX 3080 و RTX 3090 از طراحی جدید 12 پینی کوچک بهره می برند که توان کانکتورهای هشت پینی دوگانه را در یک درگاه ترکیب می کند. درنتیجه سیستم جدید پین ها در یک PCB اولترا کامپکت داخل کارت ها جانمایی می شود. PCB جدید به خاطر نیاز به سیستم های خنک کننده ی جدید طراحی شد که از فن های مستقل بهره می برد و برای تنظیم بهتر خنک کنندگی، از کمک فن های پشت کیس هم بهره خواهد برد.

با وجود پیاده سازی سیستم خنک کننده ی مدرن، کارت های Founders Edition انویدیا با دمای عملکردی 93 درجه ی سانتی گراد معرفی شدند که بیش از 89 درجه ی کارت های نسل قبل RTX 20 خواهد بود. درنهایت هوانگ می گوید GeForce RTX 3080 در دمایی 30 درجه خنک تر نسبت به نسل قبلی RTX Titan فعالیت می کند.

خداحافظی با SLI

پیکربندی کارت های گرافیکی با چند پردازنده ی گرافیکی دستاوردهای زیادی به همراه نداشت و آن چنان موفق نشد. یکی از مشکلات اصلی، عدم پشتیبانی مناسب از پیکربندی چندگانه در موتورهای بازی سازی بود. انویدیا در کارت های گرافیکی RTX 10، ترکیب SLI را از چهار به دو کارت گرافیک کاهش داد. اکنون و در نسل جدید RTX 30 شاهد حذف تقریبا کامل پشتیبانی از این قابلیت هستیم.

RTX 3090

کارت گرافیک 1،500 دلاری GeForce RTX 3090 تنها کارت از خانواده ی جدید است که با یک کانکتور NVLink برای SLI عرضه می شود. حتی RTX 3080 هم که نقش پرچم دار دوم خانواده را ایفا می کند، مجهز به این قابلیت نخواهد بود. البته حذف پشتیبانی، برای اکثر کاربران تأثیر زیادی ندارد، خصوصا اینکه کارت ها به تنهایی توانایی ارائه ی نرخ فریم تا 144 فریم برثانیه و رزولوشن 4K را دارند. به هرحال آن دسته از گیمرهایی که هیچ نگرانی از بابت هزینه ی تجهیزات ندارند، شاید خود را برای پرداخت سه هزار دلار هزینه و کیفیت بسیار بالاتر در رندر 8K روی یک تلویزیون غول پیکر، آماده کرده باشند.

فراتر از سخت افزار


انویدیا در رونمایی کارت های گرافیکی RTX 30، با اضافه کردن بخش هایی به جز سخت افزار، رویداد خود را جذاب تر کرد. همه به یاد داریم که درکنار RTX 20، هیچ بازی با پشتیبانی از رهگیری پرتو معرفی نشد. تیم سبز از دو سال پیش تاکنون تلاش می کند تا بازی هایی با پشتیانی از RTX و DLSS هرچه بیشتر به بازار عرضه شوند. در رونمایی اخیر، یک اتفاق مهم افتاد تا علاقه و تمایل کاربران به فناوری رهگیری پرتو، بیش از همیشه تقویت شود. انویدیا در رویداد خود اعلام کرد که فورت نایت به زودی از رهگیری پرتو در بخش های سایه و نورپردازی پشتیبانی می کند. با اضافه شدن فورت نایت به ماین کرفت که از ابتدای سال جاری از رهگیری پرتو پشتیبانی می کند، اکنون دو عنوان اصلی و پرطرفدار دنیای گیمینگ PC با قابلیت خارق العاده ی نورپردازی رهگیری پرتو دراختیار کاربران قرار دارند.

درکنار انتشار اخبار پیرامون بازی ها، نرم افزارهای جدیدی هم در رویداد انویدیا معرفی شدند که استفاده از پردازنده های گرافیکی جدید و بهره برداری هرچه بیشتر از توانایی آن ها را برای کاربران آسان تر می کنند. محصول جدید شرکت به نام Nvidia Reflex، ترکیبی از فناوری های نرم افزاری و نمایشگر G-SYNC و GPU را به کاربر ارائه می کند که در مجموع، تأخیر سیستمی را در باز ی های رقابتی کاهش می دهد. البته برای تأیید ادعای انویدیا باید منتظر اولین بررسی های عمیق توسط کارشناسان باشیم. به هرحال تیم سبز ادعا می کند ابزارهای جدید، نرخ تأخیر کلیک تا نمایش را در بازی ها به میزان 33 درصد کاهش می دهند که در برخی موارد به 50 درصد هم می رسد. چنین بهبودی قطعا در بازی های آنلاین که میلی ثانیه ها هم اهمیت پیدا می کنند، کارساز خواهد بود.

بازی های Call of Duty Warzone, Valorant, Fortnite و Destiny 2، اولین عناوینی هستند که از Nvidia Reflex پشتیبانی می کنند. انویدیا می گوید پشتیبانی از فناوری به بازی های Call of Duty: Modern Warfare, Call of Duty: Black Ops Cold War و Apex: Legends هم اضافه خواهد شد.

nvidia broadcast

انویدیا برای استریمرها نیز ابزارهای جدیدی معرفی کرد. Nvidia Broadcast که در ماه جاری عرضه می شود، برای گیمرهای حرفه ای که استریم زنده انجام می دهند، ترکیبی عالی را به همراه دارد. ابزار جدید، از هسته های هوش مصنوعی تنسور در پردازنده ی گرافیکی استفاده می کند تا کیفیت محتوای استریم را هرچه بیشتر افزایش دهد. ترکیب نرم افزاری جدید تیم سبز، شامل قابلیت حرفه ای حذف نویز RTX Video می شود که درکنار مواردی همچون مات کردن قابل تنظیم پس زمینه، تعویض پس زمینه با حالتی شبیه به پرده ی سبز و جلوه های دنبال کردن سر در ویدئو، مجموعه ای عالی را به استریمرها ارائه خواهد کرد.

محصولات جدید انویدیا در خانواده ی RTX 30 مجموعه ای از قابلیت های حرفه ای را به گیمرهای PC ارائه می کنند که به نظر بسیاری از کارشناسان، آن ها را بسیار زود برای رقابت با کنسول های بازی نسل بعد آماده می کند.