دومین نشست کارگروه همکاری های ایران و روسیه در حوزه ی ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت آنلاین برگزار شد. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات، معاون وزیر ارتباطات در این نشست، از تمایل ایران برای همکاری مشترک در حوزه های هوش مصنوعی، دولت الکترونیک، شهر هوشمند و توسعه کسب و کارهای نوین با روسیه خبر داد.

حمید فتاحی با اشاره به همه گیری کووید 19 در سرتاسر دنیا، از لزوم همکاری گسترده تر کشورها در زمینه ی ارتباطات و فناوری اطلاعات سخن گفت. به گفته ی فتاحی، روابط ایران و روسیه رو به رشد بوده و ماحصل برگزاری جلسات متعدد وزارتخانه های دو طرف و وزرای ایران و روسیه، برگزاری اجلاس چهار جانبه ی ایران، روسیه، آذربایجان و ترکیه بود.

ازجمله توافقات ایران و روسیه در اولین جلسه ی مذاکرات که فروردین ماه سال 96 برگزار شد، امضای دو سند بامحوریت مخابرات و سرویس های پستی و پست مالی، سرویس های ارتباطات و اقتصاد دیجیتال، امنیت اطلاعات و آموزشی و پژوهشی بود؛ همچنین دو طرف درمورد کلیات سندهای دیگری هم به جمع بندی رسیدند.


فتاحی اعلام کرد که توافق نامه در حوزه ی امنیت اطلاعات به مراحل پایانی خود رسیده است و دو طرف آماده ی امضای آن هستند.

در دومین نشست کارگروه همکاری های ایران و روسیه در حوزه فناوری اطلاعات هم سه کمیته ی مخابرات و نظارت رادیویی، کمیته فناوری اطلاعات و کمیته امنیت اطلاعات حاضر می شوند و توافقات جدید در اسناد جداگانه ای امضا می شود.

اکنون ایران علاقمند به همکاری با روسیه در زمینه های هوش مصنوعی، دولت الکترونیک، شهر هوشمند و توسعه ی کسب و کارهای نوین است. ماکسیم پارشین، معاون وزیر توسعه دیجیتال، ارتباطات و رسانه های جمعی روسیه هم در این نشست، از آمادگی کشور خود برای انتقال تجربیات بسیار در حوزه های الکترونیکی کردن خدمات، حکمرانی الکترونیکی و شهرهای هوشمند خبر داد.

به گفته ی پارشین، روسیه از سال 2018، ایجاد فضای دیجیتال را یکی از محورهای توسعه ی خود قرار داده است. وی همچنین اشاره کرد که روسیه علاقمند به همکاری با شرکت های تجاری و بخش خصوصی در ایران است.

به گفته ی معاون وزیر ارتباطات ایران، بخشی از تفاهم نامه های قبلی با روسیه اجرایی شده است و بخشی از آن ها نیز هنوز درحال بررسی در لایه های کارشناسی قرار دارند.