منبع مشکل

همانطور که قبلا اشاره کردیم، منبع اصلی نشت نور در عکاسی Long Exposure منظره‌یاب دوربین است. این بخش که اساسا یک مسیر اپتیکال است نور تابیده شده از منشور و آینه داخل دوربین را دریافت می‌کند اما برخی اوقات برعکس عمل می‌کند. نور از طریق منظره یاب به داخل دوربین راه پیدا می‌کند و پس از بازتاب از طریق منشور و آینه به سنسور می‌رسد. در شرایط معمول این مشکل خیلی مهم نیست اما در زمان عکاسی با نوردهی طولانی این موضوع یک مشکل خیلی مهم است. همچنین این مشکل فقط منحصر به دوربین‌های دیجیتال هم نیست و دوربین‌های آنالوگ نیز از آن رنج می‌برند. اما در دوربین‌های کامپکت و دوربین‌هایی که منظره‌یاب اپتیکال ندارند این مشکل دیده نمی‌شود.

نشت نور در عکاسی Long Exposure

برای برخی عکاس‌ها پیدا کردن منبع این مشکل کار خیلی سختی است و خیلی‌ها عقیده دارند که فیلترهای ND باعث ایجاد رده‌های عجیب نور در عکس‌های آن‌ها شده است. در صورتی که شما هم اینطور فکر می‌کرده‌اید، باید بدانید که فیلتر ND شما هیچگونه مشکلی ندارد و در چنین مواقعی مشکل اصلی در منظره‌یاب دوربین شما نهفته است.

نشت نور در تصاویر

در زمان بروز نشت نور، نوارهای عجیبی از نور در سطح تصویر شما دیده خواهد شد که به عنوان رده‌های نور نیز شناخته می‌شوند. این رده‌ها می‌توانند افقی یا عمودی باشند. این نورها اغلب اوقات عکاس‌های منظره را آزار خواهند داد. برای مثال ممکن است دوربین خودتان را روی حالت Time-Lapse تنظیم کرده باشید و پس از چندین ساعت و ثبت هزاران عکس مختلف، متوجه شده باشید که روی تمامی عکس‌ها یک خط روشن وجود دارد.

چرا نشت نور در عکاسی با نوردهی طولانی بیشتر مشخص است؟

زمانی که شما عکس‌هایی با نوردهی طولانی می‌گیرید، مدت زمان بالای نوردهی باعث خواهد شد که حتی کوچک‌ترین منبع نور هم خیلی روشن به نظر برسد. نوردهی‌های معمولی که فقط کسری از ثانیه به طول می‌انجامند، معمولا برای اینکه نشت نور روی تصاویر شما تاثیر بگذارد خیلی کوتاه هستند.

نشت نور در عکاسی Long Exposure

از آنجایی که معمولا عکاس‌ها از فیلترهای ND برای عکاسی با نوردهی طولانی استفاده می‌کنند، این فیلترها و یا حتی لنز خودشان را دلیل بروز نشت نور می‌دانند (در واقع برخی لنزها هم توانایی این را دارند که باعث نشت نور شوند اما این موضوع خیلی نادر است و فقط برای نوردهی‌های خیلی طولانی رخ می‌دهد.)

نحوه از بین بردن نشت نور

پروسه‌ی رفع نشت نور در فتوشاپ یا دیگر برنامه‌های ادیت عکس یک پروسه طولانی و وقت‌گیر است اما نتیجه‌ای که به دست می‌آورید هم ممکن است خیلی رضایت‌بخش نباشد. همچنین برای از بین بردن این مشکل باید کارهای زیادی انجام دهید؛ به همین خاطر خیلی از عکاس‌ها اصلا به خودشان زحمت این کار را نمی‌دهند. در صورتی که شما هم عکس‌های خیلی زیادی دارید که از نشت نور رنج می‌برند، بهتر است به جای ادیت کردن آن‌ها، دوباره عکاسی کنید. مقابله با این مشکل قبل از بروز خیلی آسان‌تر از این است که سعی کنید در زمان ادیت آن را رفع کنید.

نشت نور در عکاسی Long Exposure

این کار هم خیلی ساده است. برای این منظور شما یا باید ترکیب‌بندی تصویر خودتان را با استفاده از منظره‌یاب انجام دهید و قبل از شروع نوردهی سنسور آن را بپوشانید و یا از همان ابتدا منظره‌یاب را بپوشانید و ترکیب‌بندی تصویر را با استفاده از منظره‌یاب انجام دهید. برای پوشاندن منظره‌یاب هم می‌توانید از یک تکه نوار گراف استفاده کنید. این کار از نشت نور در عکاسی با نوردهی طولانی جلوگیری می‌کند. در زمان‌های خیلی دور عکاس‌ها دوربین و خودشان را با استفاده از یک تکه پارچه مشکی می‌پوشاندند تا از نشت نور به داخل دوربین جلوگیری کنند. ایده پوشاندن منظره‌یاب نیز از همانجا می‌آید.

در صورتی که منظره‌یاب دوربین شما شاتر یا درپوش داخلی دارد پروسه رفع نشت نور در عکاسی Long Exposure خیلی راحت‌تر است. در صورتی که از کاربران نیکون هستید، اکثر بدنه‌های حرفه‌ای از شاتر منظره‌یاب بهره می‌برند. در DSLRهای ارزان قیمت‌تر نیز شما می‌توانید از نوار گراف استفاده کنید که گزینه ارزان قیمت‌تری است.

https://photographylife.com/landscapes/how-to-fix-light-leaks-in-long-exposure-photography