یازده نمونه از انواع عکاسی پرتره

همه ی ما با سبک عکاسی پرتره آشنا هستیم. در همان سنین کودکی که والدین کودک را با لباسی آراسته در مقابل دوربین قرار می دهند، کودک با این سبک آشنا می شود. اما عکاسی پرتره فقط به این بخش محدود نمی شود. کسب اطلاعاتی در مورد انواع عکس پرتره برای علاقمندان و فعالان در این حوزه لازم است.

پرتره معمول یا سنتی

عکاسی پرتره ی سنتی یا Traditional Portrait یکی از مشهورترین انواع عکاسی پرتره است. هر فرد در طول زندگی خود، بارها این نوع از عکاسی پرتره را تجربه کرده است. در سبک پرتره های سنتی، فرد مستقیم به دوربین خیره می شود. معمولا در این عکس ها تها قسمت بالاتنه ی فرد در عکس وجود خواهد داشت. امروزه این عکس ها را در آتلیه و جلوی یک پرده شفاف می گیرند. عکس های سه در چهار نمونه ای از پرتره های سنتی هستند که در هر کار اداری، لازم می شوند. این سبک عکاسی از سال های دور رواج داشته و به عنوان عکاسی رسمی شناخته شده است.

پرتره گروهی و خانوادگی

انواع عکاسی پرتره

عکس های گروهی نیز یکی از انواع عکس پرتره است که با گسترش تلفن های هوشمند، رواج پیدا کرده است. البته پرتره های گروهی سابقه طولانی دارند. همه ما در خانه خود چندین آلبوم عکاسی داریم. تعداد زیادی از این عکس ها نیز، به شکل پرتره ی گروهی هستند. بنابراین این سبک نیز برای شما بسیار آشنا است و بسیاری از خاطرات شما با پرتره های گروهی ثبت شده است.

در سال های اخیر نیز اکثر افراد تلفن هوشمند دارند. بنابراین در مسافرت های دست جمعی و در کنار مناظر متفاوت گرفتن عکس پرتره گروهی تبدیل به بخشی از سفر شده است. نمونه ای دیگر از عکاسی به این سبک، در جشن ها و مراسمات مختلف، انجام می شود. ژست های مختلفی که هرکس در این سبک عکاسی می گیرد، بر جذابیت آن می افزاید. چنین عکس هایی باعث می شوند که دوستی های و خاطره های خوش در کنار دوستان و خانواده به آسانی از یاد نروند.

نورپردازی حلقه ای بیشتر بخوانید : نورپردازی حلقه ای در عکاسی پرتره

پرتره های رسمی

پتره ها رسمی شباهت بسیاری به پرتره های سنتی دارند. البته شرایط آن ها نسبت به سایر عکس ها کمی متفاوت تر است. در این سبک باید نور به خوبی تنظیم شود و فرد سوژه ی عکس در محیط مناسب قرار گیرد. پرتره های رسمی مانند گرفتن عکس های یادگاری نیستند و به عکاسان حرفه ای نیاز دارند. شما می توانید نمونه هایی از از عکس های رسمی را در بیلبوردهای تبلیغاتی مشاهده کنید. معمولا شرکت های عرضه کننده لباس، از پرتره رسمی برای تبلیغات استفاده می کنند. همچنین افراد مشهور نیز معمولا از این مدل عکس ها می گیرند و در صفحه های مجازی منتشر می کنند. شما هم اگر مایل باشید، می توانید با مراجعه به یک آتلیه چنین عکسی را از خود به یادگار بگذارید. معمولا هدف از گرفتن پرتره ای رسمی، نشان دادن یک فرد موفق در لباسی رسمی است.

پرتره سبک زندگی

انواع عکاسی پرتره

این سبک از انواع عکس پرتره، نشاط و صمیمیت بیشتری دارد. در اینگونه از عکاسی معمولا لحظات شاد ثبت می شوند. لحظاتی که ممکن است بارها در طول روز ایجاد شوند. دقیقا به همین دلیل است که به این نوع، سبک زندگی می گویند. شما از لحظاتی که در زندگی خود تجربه می کنید، عکس می گیرید. این می تواند بهترین شیوه برای حفظ خاطرات شما باشد. بچه ها سوژه های اصلی پرتره ی سبک زندگی هستند. ثبت زمانی که کودک با شور و شوق در حال بازی است، والدین از او عکس می گیرند. این عکس ها نسبت به سایر انواع پرتره محبوب تر و کاربردی تر هستند. اگر به گالری گوشی خود یا آلبوم های قدیمی مراجعه کنید، می بینید که شما هم تعداد زیادی عکس پرتره ی سبک زندگی گرفته اید.

 پرتره مفهومی

هر یک انواع عکس پرتره هدف خاصی را دنبال می کنند. برخی برای ثبت خاطرات هستند. برخی دیگر برای تبلیغات به کار می روند. در مورد هدف پرتره های مفهومی، می توان گفت که برای نشان دادن یک مفهوم به کار می روند. این سبک نیز معمولا توسط عکاسان حرفه ای انجام می شود. عکسان در پرتره های مفهومی سعی دارند تا موضوع مورد نظر خود را به مخاطبان خود نیز منتقل کنند. به عنوان مثال برخی از عکاسان با استفاده از این سبک پرتره مشکلات جامعه را بیان می کنند. این موضوع می تواند هر چیزی باشد؛ از آلودگی هوا گرفته تا تنهایی انسان امروز!

نورپردازی پروانه ای بیشتر بخوانید : آموزش اجرای نورپردازی پروانه ای در عکاسی پرتره

البته پرتره مفهومی برای تبلیغات نیز مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت های بزرگ با استفاده از هنر عکاسان، به طور غیرمستقیم یا مستقیم، محصول یا خدمات خود را تبلیغ می کنند. با چنین عکسی یک برند می تواند اهداف خود را به نمایش گذارد.

پرتره های محیطی

این سبک از انواع عکس پرتره چیزی مابین سنتی و سبک زندگی است. منظور از محیط زیست، می تواند محل کار یا زندگی افراد باشد. هدف از اینگونه عکاسی معرفی کار یا سبک زندگی یک فرد است. بنابراین معمولا پرتره محیطی را در فضاهای متداولی چون محل کار یا خانه ی فرد می گیرند. از این نوع عکاسی برای معرفی مشاغل نیز انجام می شود. برای مثال یک باغبان قصد دارد شرایط کار خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. بنابراین پرتره ی محیطی او در باغ شما گرفته می شود. یا اگر صاحب یک کارخانه بخواهد چنین کاری انجام دهد، باید این عکس را در محیط کارخانه یا دفتر کاری خود بگیرد. در این صورت هر فردی با دیدن چنین عکسی، مخاطبان به طور نسبی با شغل و محل کسب فرد می شوند. این سبک برای معرفی شهر و روستا نیز استفاده می شود.

پرتره های صادقانه

انواع عکاسی پرتره

در این سبک هیچگونه نمایشی وجود ندارد. نور تنظیم نشده و پرده ای موجود نیست. پرتره کاندید به معنای ساده و صمیمی است. این اسم به دلیل واقعی بود عکس ها انتخاب شده است. در این عکس ها، هرآن چه که هست، نشان داده می شود. گرفتن چنین عکسی نیاز به دوربین یا عکاس حرفه ای ندارد. شما می توانید تلفن هوشمند خود را بردارید و شروع به عکس گرفتن کنید. برای مثال در خیابان های شهر چهره ای نظر شما را جلب می کند. دوربین خود را برداشته و آن را ثبت می کنید. این سبک از انواع عکس پرتره، می تواند حقیقت را به بیننده نشان دهد. بنابراین برای مستند سازی نیز قابل استفاده است.

پرتره پر زرق و برق

احتمالا اکثر شما چنین پرتره ای را از افراد مشهور یا مدل های تبلیغاتی دیده باشید. در چنین پرتره ای شخص بسیار برجسته شده و به جزییات بسیار اهمیت می دهند. در عکس های تبلیغاتی پر زرق و برق، معمولا یک مدل یا فرد مشهور مشاهده می شود. در چنین عکسی فرد لباس برند خاصی را پوشیده یا از لوازم آرایش برند خاصی استفاده کرده است. این از انواع عکس پرتره است که سبکی نمایشی و تبلیغاتی دارد. بنابراین نیازمند عکاس و تجهیزات حرفه ای است. در این سبک عکاسی ادیت های بسیار زیادی لازم است.

پرتره های غیر واقعی یا سورئال

سورئال یک سبک محبوب هنری است. چنین عکسی نیاز به فردی خلاق و رویاپرداز دارد. سورئال از انواع عکس پرتره است که توسط ویرایشگرهای مختلف ساخته می شود. ادیتورهای حرفه ای عکس های پرتره ی معمولی را با خلاقیت و ایده پردازی به عکس های سورئال تبدیل می کنند. حتی برخی از عکاسان ایده پرداز محیط را به گونه ای می چینند که عکس به صورت طبیعی سورئال می شود و حتی نیازی به ادیت حرفه ای ندارد. هدف از این کار ایجاد یک اثر هنری زیبا است. این سبک عکاسی ذهن خلاق عکاس و ادیتور را برای مخاطب به نمایش می گذارد. این سبک یک رویاپردازی است. بنابراین حد و مرزی در آن وجود ندارد. هر فردی با هر سلیقه ای می تواند یک عکس سورئال ایجاد کند.

پرتره های انتزاعی

انواع عکاسی پرتره

چنین پرتره ای شاید فراتر از یک عکس سورئال باشد. عکاسی چکیده نیز از دیگر انواع عکس پرتره است که نیاز به تخیلی قوی دارد. این عکس ها با استفاده از ذهن رویاپرداز یک فرد ساخته می شود. در چنین اثر هنری، ویرایشگرها نقش اصلی را دارند. چراکه برای خلق آن ها زمان زیادی صرف ویرایش می شود. هدف از چنین عکاسی، خلق یک اثر هنری زیبا و نشان دادن ذهن یک فرد خلاق است. شما نیز می توانید چنین اثر هنری را توسط موبایل خود خل کنید. ویرایشگرهای عکس متعددی برای تلفن های هوشمند وجود دارند که قابلیت های بسیاری برای این کار دارند. بسیاری از افراد از پرتره های سورئال و چکیده برای پروفایل های خود در صفحات مجازی استفاده می کنند.

 پرتره های نزدیک

همانطور که از نام عکس های کلوزآپ یا نزدیک مشخص است، از فاصله ی بسیار کم گرفته می شوند. این سبک برای برجسته کردن بخش زیبای چهره ی فرد است. این مدل از انواع عکس پرتره نیز مانند برخی دیگر از مدل ها برای تبلیغات نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برندهای لوازم آرایشی، از این سبک بسیار استفاده می کنند. آن ها می خواهند با این کار، تأثیر بالای محصولات خود را نشان دهند. حتی برای تبلیغات لنز و عینک نیز از عکاسی نزدیک استفاده می شود. شرکت های مختلف عینک سازی برای بهتر دیده شدن محصول خود چنین عکسی را از یک مدل که عینک آن ها را بر چشم دارد، تهیه می کنند.

عکاسی سلف پرتره بیشتر بخوانید : 21 ایده خلاقانه برای عکاسی سلف پرتره

جمع بندی

با بررسی انواع عکس پرتره می توان نتیجه گرفت که پرتره، طیف وسیعی از عکاسی را شامل می شود. برخی از مدل های عکس پرتره را تنها عکاسان حرفه ای می گیرند و برخی دیگر را مردم عادی نیز با دوربین ها شخصی خود ثبت می کنند. شاخه ای از این سبک عکاسی نشان دهندهی حقیقت است. اما شاخه ای دیگر کاملا غیر واقعی و نشأت گرفته از تخیل عکاس است. در هر صورت عکاسی یک هنر است و گرفتن یک عکس خوب، نیازمند علاقه و تمرین بسیاری است.