در ماه آگوست 2020 انتشار تصاویری از نمونه اولیه خودرو ولوو P1800 مرموز در خیابان های گوتنبرگ سوئد، علاقه مندان را به جستجوی دیوانه وار برای یافتن سرنخ های سازنده آن مجبور کرد. شرکت سایان (Cyan) که این کوپه بازطراحی شده را می سازد، با معرفی خودرو و انتشار جزئیاتی از تغییرات متعدد انجام شده به این شایعات پایان داد.

نمای جلو خودرو بازسازی شده ولوو پی 1800 / Volvo P1800 شرکت سایان / Cyan آبی رنگ در پارکینگ

اگرچه P1800 با نام ولوو زندگی خود را آغاز کرد و هنوز هم به همین نام ثبت شده، اما این خودرو توسط شرکت سوئدی طراحی و ساخته نشده است. این خودرو محصول شرکت سایان ریسینگ (Cyan Racing) است؛ شرکتی خصوصی که در سال 1996 پایه گذاری شد و به طور خاص روی تبدیل مدل های ایمن، محکم و قابل پیش بینی ولوو (مانند 850) به خودروهای مسابقه ای مستعد دریافت جام قهرمانی و قابل رقابت با سایر خودروهای اسپرت تمرکز کرده است. این محصول تا زمانی که ولوو سازنده آن را در سال 2015 خریداری و شروع به معرفی آن به عنوان برندی مستقل کرد، به Polestar معروف بود. درحالی که بیشتر حدس و گمان ها مربوط به الکتریکی کردن این خودرو است، تنها یک باتری 12 ولتی در زیر بدنه وجود دارد که انرژی لازم برای سیستم برق رسانی خودرو را تأمین می کند.

کریستین دال، بنیان گذار و مدیرعامل شرکت سایان در این زمینه توضیح داد:

بدیهی است که ما می توانستیم P1800 برقی با انبوهی از آخرین فناوری های مدرن، امکانات راحتی و لوکس بسازیم. اما این چیزی نبود که ما می خواستیم. هدف اصلی تیم ما بهترین استفاده از دهه طلایی 1960 و ترکیب آن با توانایی های امروزی، حفظ تجربه رانندگی ناب و درعین حال بدون نقص است. این خودرو بیشتر از آن که به خودروی الکتریکی فولکس واگن e-Bulli نزدیک باشد، به پورشه 911 سینگر شباهت و قرابت دارد. 

نمای جانبی خودرو بازسازی شده ولوو پی 1800 / Volvo P1800 شرکت سایان / Cyan آبی رنگ

سایان برای شروع کار از ولوو P1800 مدل 1964 بهره برد و بدنه را پهن تر و شیشه عقب را جابه جا کرد. همچنین از فولاد و فیبر کربن با مقاومت بالا برای تقویت نقاط ضعف اصلی شاسی استفاده شده است. سایان با پایان تقویت شاسی، توجه خود را به سمت طراحی خودرو معطوف کرد. ولوو P1800 در جلو از یک جفت ورودی هوا، اسپلیتر و سپر دو تکه بهره می برد. در عقب، باله هایی که مشخصه خودرو اصلی هستند، پایین آورده می شوند و خروجی اگزوز به سمت وسط حرکت می کند.

تصاویر فضای داخل کابین این خودرو منتشر نشده است؛ اما اگرچه از شیشه جلو به داخل این کوپه نگاه کنیم، قفس غلت گیر و صندلی های اسپرت برای سرنشینان جلو را مشاهده خواهیم کرد. آینه عقب نصب شده روی داشبورد همچنان سر جای خود باقی می ماند.

سایان طیف گسترده ای از پیشرانه ها را مورد ارزیابی قرار داد که از جمله می توان به پیشرانه چهار سیلندر اصلی B18، پیشرانه پنج سیلندر مورد استفاده در مدل های قدیمی و پیشرانه 2 لیتری موجود در اکثر خودروهای امروزی ولوو اشاره کرد. سایان در نهایت یک پیشرانه توربوشارژ چهار سیلندر 2 لیتری تزریق مستقیم را برای تولید 420 اسب بخار قدرت در 7000 دوربردقیقه و 481 نیوتن متر گشتاور در 6000 دوربردقیقه انتخاب کرد. این خودرو در برخی امکانات با مدل مسابقه ای SC60 TC1 اشتراک دارد که شامل چرخاندن چرخ های عقب ازطریق جعبه دنده پنج سرعته دستی، میل گاردان فیبر کربنی و دیفرانسیل لغزش محدود می شود. مشخصات عملکردی این خودرو دردسترس نیست، اما P1800 سایان باید بسیار سریع باشد، زیرا وزن آن به 990 کیلوگرم می رسد. به عبارت دیگر، این خودرو حدود 72 کیلوگرم سبک تر از مزدا MX-5 میاتا مدل 2020 است اما قدرت بیشتری نسبت به آئودی RS3 دارد.

خودرو بازسازی شده ولوو پی 1800 / Volvo P1800 شرکت سایان / Cyan آبی رنگ


ترمزهای بزرگی که پشت رینگ های 18 اینچی پنهان شده اند، قدرت و سرعت خودرو را در کنترل نگه می دارند و مسئولان سایان با افتخار اظهار داشتند که P1800 از ترمز ABS، سیستم کنترل کشش یا حتی بوستر ترمز بهره نمی برد. اصلاحات سیستم تعلیق با ارتقای شاسی به پایان می رسد. این شرکت دوباره از ابتدا شروع به کار کرد و از تجربه ساخت خودروهای مسابقه خود برای طراحی قطعات آلومینیومی بهره برد. سایان محور عقب زنده P1800 را با تعلیق مستقل جدید ساخته شده در این شرکت جایگزین کرد.

سخنگوی سایان به اتوبلاگ گفت:

چالش برانگیزترین قسمت این پروژه، یافتن تعادل بین نزدیک ماندن به تجربه رانندگی قابل اعتماد آنالوگ در دهه 1960 و آنچه با سطح پیشرفته مهندسی و عملکرد امروزی قابل دستیابی است، بود. روی کاغذ، به نظر می رسد سایان به این هدف رسیده است.

نمای عقب خودرو بازسازی شده ولوو پی 1800 / Volvo P1800 شرکت سایان / Cyan آبی رنگ در جاده با نمای سبز و آسمان آبی

مدل بازطراحی شده سایان P1800 صرفاً خودرویی منحصربه فرد نیست که برای حضور در نمایشگاه ها ساخته شده باشد؛ زیرا سایان قصد دارد این کوپه را به عموم مردم بفروشد. درحالی که تولید P1800 محدود نیست، این شرکت پیش بینی می کند که مدلی با تیراژ پایین باشد. سایان هم اکنون سفارش های مشتریان را می پذیرد و طبق طبق گمانه زنی ها بدون احتساب آپشن ها، قیمتی حدود 500،000 دلار دارد.