فیسبوک از آثار منفی iOS 14 روی صنعت تبلیغات هدفمند می گوید
فیسبوک به توسعه دهندگان هشدار می دهد تغییراتی که جدیدترین نسخه از سیستم عامل iOS قرار است به خود ببیند می تواند به شدت توانایی توسعه دهندگان برای رهگیری فعالیت کاربران در سراسر فضای اینترنت را محدود کند. این تغییرات در iOS 14 باعث می شود فیسبوک نتواند به اپلیکیشن های متفرقه ی گوشی های آیفون، خدمات لازم را برای تبلیغات هدفمند ارائه دهد و بدین ترتیب قطعا مشکلاتی جدی برای این صنعت ایجاد خواهد شد.
نسخه ی بعدی سیستم عامل موبایلی اپل به احتمال زیاد، پاییز امسال برای دستگاه های مقصد منتشر می شود (اپل اعلام کرده iOS 14 را برای تمامی دستگاه هایی که از iOS 13 پشتیبانی می کردند منتشر می کند). iOS 14 درکنار بهبودهای محسوس ظاهری، برخی تغییرات نیز در پس زمینه به خود دیده است که ممکن است در ابتدا چندان محسوس نباشند. iOS 14 از توسعه دهندگان اپلیکیشن ها می خواهد درصورتی که اپلیکیشن شان داده های تبلیغاتی موسوم به IDFA (به معنی شناسه برای تبلیغ کنندگان) را جمع آوری می کند، این موضوع را به کاربران اطلاع دهند.
IDFA نوعی کد خاص است که کاراکترهایش به صورت تصادفی کنار هم قرار می گیرند و اپل هر یک از این کدها را به یکی از دستگاه هایی که تولید کرده است نسبت می دهد؛ گوگل نیز کدهای مشابهی را به گوشی های هوشمند اندرویدی اختصاص می دهد. اپلیکیشن ها می توانند از این کدهای تصادفی برای شناسایی دستگاه و به طور دقیق تر، شناسایی نحوه ی رفتار کاربر در آن دستگاه استفاده کنند.
فیسبوک، اپلیکیشن های حوزه ی خرید و فروش و اپلیکیشن های آب و هوا و تمامی سرویس های دیگر ممکن است به آن داده ها دسترسی پیدا کنند. فیسبوک و دیگر کسب و کارهای حوزه ی تبلیغات آنلاین می توانند از داده هایی که بدین طریق جمع آوری می شوند برای نمایش تبلیغات هدفمند استفاده کند؛ درواقع فیسبوک، تبلیغات هدفمند را به اپلیکیشن های دیگر هم ارائه می دهد. این دقیقا همان کاری است که فیسبوک با پروژه ی Audience Network انجام می دهد.
تغییراتی که اپل در iOS 14 اعمال کرده است به کاربران امکان می دهد عملا IDFA را به مشخصه ای بی ارزش تبدیل کنند. اپل کاربران را قادر می سازد با انتخاب ساده ی یک گزینه، از رهگیری شان توسط اپلیکیشن ها جلوگیری کند (تصویر بالا را نگاه کنید). فیسبوک به تازگی به توسعه دهندگان هشدار داده است که اپل از توانایی های لازم برای بی ارزش کردن IDFA برخودار است. اپلیکیشن های فیسبوک روی iOS 14 که شامل خود فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ، فیسبوک مسنجر و چند اپلیکیشن دیگر می شود، نخواهند توانست کد IDFA کاربران را جمع آوری کنند.
فیسبوک در اطلاعیه ی جدیدی که روی وبلاگ رسمی خود قرار داده است می گوید: «با وجود اینکه تمامی تلاش هایمان را به کار بستیم، تغییرات iOS 14 ممکن است به حدی پروژه ی Audience Network را در این سیستم عامل بی اثر کنند که ارائه دادن این پروژه در iOS 14 در آینده، کاری منطقی نباشد. توانایی ما برای ارائه ی تبلیغات هدفمند در iOS 14 محدود خواهد شد و به عنوان نتیجه ی این اتفاق، شماری از کاربران iOS 14 ممکن است توانایی دیدن تبلیغات Audience Network را نداشته باشند؛ البته شماری دیگر از کاربران توانایی دیدن تبلیغات ما را خواهند داشت، اما این تبلیغات کمتر مرتبط به نحوه ی رفتار کاربر خواهند بود».
ارائه ی تبلیغات کمتر به معنی کاهش درآمدهای واحد تبلیغات فیسبوک است. فیسبوک با اعلام این موضوع، اضافه کرد: «توانایی تبلیغ کنندگان برای درست هدف قراردادن کاربران و ایجاد کمپین های تبلیغاتی کاهش پیدا می کند. به همین دلیل توسعه دهندگان اپلیکیشن ها و همچنین ناشران باید انتظار CMP کمتری روی Audience Network داشته باشند (یعنی میزان دیده شدن تبلیغات شان کاهش پیدا می کند). این موضوع صرفا به Audience Network خلاصه نمی شود و احتمالا دیگر شبکه های تبلیغاتی دیگر را در iOS دربرمی گیرد».
فیسبوک در ادامه ی بیانیه ی مطبوعاتی خود گفت تغییرات جدید سیاست های iOS می تواند به شکلی گسترده روی اکوسیستم توسعه دهندگان اثر بگذارد؛ ادعایی که تا حد زیادی درست به نظر می رسد. فیسبوک همچنین ناراحتی خود را از تصمیم جدید اپل اعلام می کند و می گوید انتظار داشته اپل پیش از تعیین سیاست های جدید برای iOS 14، با این شرکت مشورت کند. فیسبوک می گوید اعتقاد دارد که مشورت در بین شرکت ها پیش از اعمال تغییر روی سیاست پلتفرم ها، کاری بسیار مهم به حساب می آید.
همان طور که اشاره کردیم، iOS 14 به کاربران امکان می دهد خودشان انتخاب کنند که توسط اپلیکیشن های مختلف رهگیری شوند یا خیر؛ فیسبوک اطمینان دارد هیچ یک از کاربران iOS 14 راضی به رهگیری داده هایش توسط شرکت های تبلیغاتی نخواهد شد و این اتفاق به شدت شبکه ی Audience Network را متضرر خواهد کرد. پیش تر یکی از توسعه دهندگان iOS نیز به آثار منفی تصمیم جدید اپل روی صنعت تبلیغات هدفمند اشاره کرده بود. این توسعه دهنده می گوید تصمیم جدید اپل نشان می دهد درحال نزدیک شدن به پایان دوران تبلیغات شخصی سازی شده هستیم.
دسته بندی : سبک زندگی
مقالات مرتبط
- تصویر جدید Jurassic World: Dominion از بازگشت یکی از مکان های مهم فیلم های قبلی خبر می دهد
- چطور در ساحل عکس های خوبی بگیریم؟
- 5 ویژگی مهم هتل اسپیناس پالاس تهران که باید بدانید
- بررسی اکسپریا ایکس زد سونی
- بهترین رستوران ها و کافه های ایران در سال 1398
- از آلومینیوم تا عصاره کبد کوسه؛ تمام مواد عجیبی که در ساخت واکسن به کار می رود
- همکاری فنی مانفروتو و سونی
- رونمایی از پلاسمای جدید پاناسونیک: امکان نقاشی همزمان 4 نفر روی نمایشگر
- دلایل “تیرگی زیر بغل”؛ ۹ روش درمان خانگی آن
- خیار واسه پرشدن صورت عالیه هم بخورین خیارو هم رنده کنین و سه بار در هفته روی صورت ماسک کنین
- تعادل نامتقارن در عکاسی
- دانلود رایگان نسخه بتای فوتوشاپ CS6 با 65 ویژگی جدید
- خودم دمنوش لاغریشو استفاده کردم
- رمزگذاری سرتاسری برای تمام کاربران زوم فعال شد
- معرفی کامل ابر گوشی 315 دلاری Xiaomi با نام Mi-Two: چهار هستهی Krait و صفحه نمایش HD
- معرفی تبلت کمونیستی و گران قیمت Red Pad
- لپ تاپ دل XPS 13 و مدل هیبریدی آن با پردازنده نسل یازدهمی اینتل رونمایی می شود
- 8 ابزار مخصوص پولدار ها
- دلایل حساسیت به نوار بهداشتی، راه های پیشگیری و درمان آن
- انواع رفلکتورها و کاربرد آن در عکاسی
منبع : تیاندا