نسل اول پانامرا در سال 2009 معرفی شد تا خودرویی الهام گرفته از 911 با بدنه ی بزرگ تر و چهادر باشد. این مدل، از سال 2016 تاکنون با نسل دوم عرضه می شود و محبوبیت خود را در کلاس خودروهای لوکس اسپرت، افزایش داده است. نسخه های مختلف پانامرا، در گروه قیمتی مرسدس بنز کلاس S و بی ام و سری 7 طبقه بندی می شود، اما کم راتفاع تر و اسپرت تر طراحی شده است تا ضمن حفظ راحتی سرنشینان، تهاجمی تر باشد.

هفته پیش، خبری مبنی بر رکوردشکنی پانامرا در نوربرگ رینگ منتشر کردیم. این خودرو، توانسته بود بهترین زمان گیری برای یک مدل چهاردر لوکس را ثبت کند. مطابق گمانه زنی ها، امروز مدیران پورشه تأیید کردند که پانامرا توربو S جدید، موفق به ثبت رکورد در نوربرگ رینگ شده است. این خودرو با قدرت 620 اسب بخار و گشتاور 820 نیوتن متر از پیشرانه 4 لیتر V8 توئین توربوشارژ، استفاده می کند تا 70 اسب بخار و 50 نیوتن متر نسبت به مدل 2020، افزایش قدرت و گشتاور داشته باشد.

بهبود آمار فنی پانامرا در مدل 2021، منجر به کاهش 0/5 ثانیه در سرعت گیری صفر تا 100 کیلومتربرساعت شده است. نسخه توربو S حالا یکی از بهترین خودروهای 4در دنیا از نظر شتاب اولیه محسوب می شود و تنها 2/9 ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت 100 کیلومتربرساعت می رسد.

Porsche Panamera 2020 گالری تصاویر پانامرا

سه مدل پانامرا با بدنه استاندراد، گرن توریسمو و LWB (دارای فاصله محورهای بیشتر) تولید می شوند. همگی این خودروها می توانند با پیشرانه جدید از سری توربو S خریداری شوند؛ اما به دلیل وزن بیشتر، یک دهم ثانیه دیرتر به سرعت 100 کیلومتربرساعت می رسند. نهایت سرعت نسل جدید پانامرا، محدود شده به 315 کیلومتربرساعت خواهد بود.

دیگر نسخه جذاب پانامرا برای سال 2021، مدل پلاگین هیبرید با نام 4S E-Hybrid است. در این خودرو، پیشرانه 2/9 لیتر V6 توئین توربوشارژ همراه یک موتور برقی، مجموع قدرت 552 اسب بخار و گشتاور 750 نیوتن متر تولید می کنند. چنین تجهیزاتی، سرعت گیری صفر تا 100 کیلومتربرساعت 3/5 ثانیه و نهایت سرعت 300 کیلومتربرساعت فراهم خواهند کرد. در پانامرا 4S E-Hybrid، به جای باتری 14/1 کیلووات ساعت مدل 2020 از بسته 17/9 کیلووات ساعت استفاده می شود تا شعاع حرکتی 54 کیلومتر درحالت تمام الکتریکی، قابل استفاده باشد. مدل پایه از پانامرا 2021، پیشرانه 2/9 لیتر توئین توربوشارژ با قدرت 325 اسب بخار و گشتاور 450 نیوتن متر خواهد داشت.

پانامرا 2020 و 2021 در نمای رو به رو، تفاوت ظاهری چندانی ندارند. صرفا، چراغ های پشت در مدل جدید، با نواری از LED به هم متصل شده اند. خریدار می تواند برای قسمت های مختلف سپر، ادوات فیبرکربن و چرخ های جدید 20 یا 21 اینچ سفارش دهد؛ اما باز هم تشخیص مدل 2020 و 2021 از یکدیگر، مشکل خواهد بود.

Porsche Panamera کابین پانامرا 2021

در کابین پانامرا 2021، تنها یک تغییر مهم وجود دارد. فرمان جدید، کلیدهای کمتری دارد و فاقد ادوات نقره ای رنگ است. این خودرو، همچون گذشته از پنل پشت فرمان سه گانه با عقربه های آنالوگ استفاده می کند و در همه مدل ها، پنل تمام دیجیتال ندارد. صندلی برقی برای نسخه های مختلف، متفاوت است؛ همچنین سیستم صوتی حرفه ای از برند بنگ اند اولافسن با 21 بلندگو، خروجی 1,455 و ساب ووفر 400 وات نیز، آپشن سفارشی خواهد بود. در مدل پایه از پانامرا توربو هم، سیستم صوتی 710 وات با 14 اسپیکر از برند بوز (Bose) وجود دارد.

نسخه استاندارد پانامرا 2021، امکانات فنی و ایمنی بیشتری نسبت به قبل خواهد داشت. بازطراحی شاسی، تعلیق و فنربندی، راحتی بیشتری فراهم می کند؛ درحالی که تایرها و کالیپرهای ترمز کربن سرامیک نیز، کیفیت بالاتری دارند. عملکرد سیستم فرمان هم، بهبود یافته است. حتی ارزان ترین مدل پانامرا، دارای سیستم رانندگی خودکار بین خطوط (lane keep assist) و تشخیص علائم راهنمایی رانندگی است. کروزکنترل هوشمند با قابلیت ایست و حرکت خودکار، نمایشگر روی شیشه، فناوری دید در شب و بسیاری دیگر امکانات الکترونیک که در خودروهای لوکس مثل مرسدس بنز S کلاس وجود دارند؛ برای پانامرا نیز قابل سفارش خواهند بود.



Porsche Panamera 2021 پورشه پانامرا هیبرید
Porsche Panamera پانامرا استاندارد 2021
Porsche Panamera 2021 پورشه پانامرا گرن توریسمو
Porsche Panamera 2021 پورشه پانامرا LWB


قیمت نهایی پانامرا 2021 هنوز اعلام نشده است. این محصول، اواخر پاییز، با سه نوع بدنه و پیشرانه های متنوع پیش فروش خواهد شد. آستانه قیمت مدل 2020، حدود 90 هزار دلار است؛ درحالی که پانامرا توربو 155 هزار دلار و نسخه توربو پلاگین هیبرید، 190 هزار دلار قیمت دارند.