فراتر از لامبورگینی اوروس، آئودی SQ8، جیپ گرندچروکی هل کت و دوج SRT دورانگو، شاسی بلندهای انگلیسی برای ثبت بیشترین سرعت در مسیر مستقیم رقابت می کنند. اواخر مرداد 1399، بنتلی بنتایگا اسپید معرفی شد که ازنظر ظاهری، تفاوت چندانی با مدل 2020 نداشت؛ اما با نهایت سرعت 306 کیلومتربرساعتی، سرعت گیری صفر تا صد کیلومتربرساعت 3/9 ثانیه ای و پیشرانه ی W12 با قدرت 626 اسب بخاری خبرساز شد. حال، شرکت انگلیسی لیستر ادعا می کند محصولی سریع تر از بنتایگا اسپید و دیگر شا سی بلندهای پرقدرت دنیا ساخته است.

شرکت لیستر مالک یکی از تیم های قدیمی حاضر در مسابقات اتومبیل رانی انگلستان است. در سال 1954، جورج لیستر این برند را بنیان نهاده است. این برند خارج از بریتانیا چندان شناخته شده نیست؛ اما برای علاقه مندان موتوراسپرت جایگاه ویژه ای دارد. از اواسط دهه ی 1980، لیستر علاوه بر شرکت در مسابقات، خودروهای جاده ای جگوار را برای مشتریان خصوصی تقویت کرد و حتی در سال 1993 موفق شد خودرویی مستقل با طراحی متفاوت براساس جگوار XJR بسازد که لیستر استورم نام داشت.

از سال 2012، بخش اصلی سهام لیستر به سرمایه گذار جدید واگذار شد تا این شرکت مجددا بازگشایی شود. امروزه، این شرکت مهم ترین برند درزمینه ی تیونینگ و شخصی سازی خودروهای جگوار است. سال گذشته، نسخه های لیستر از جگوار اف تایپ و شاسی بلند برقی آی پیس معرفی شدند.

Jaguar f-pace Lister Stealth لستر استیلت  نمای پشت

لیستر استیلت (سایه: Stealth) محصولی براساس شاسی بلند جگوار اف پیس است. جگوار مدل های متنوعی از اف پیس تولید می کند که قدرتمندترین آن ها با پسوند SVR، به موتور سوپرشارژ پنج لیتر V8 با قدرت 550 اسب بخار و گشتاور 681 نیوتن متر مجهز است. این در حالی است که لیستر استیلت با همین پیشرانه، 666 اسب بخار قدرت و 881 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

محصول لیستر، تنها 3/6 ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتربرساعت می رسد و با نهایت سرعت 314 کیلومتربرساعت، سریع ترین خودرو شاسی بلند جهان است. جالب تر اینکه دوج دورانگو با قدرت 710 اسب بخار و لامبورگینی اوروس با قدرت 641 اسب بخار، در زمان 3/5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتربرساعت می رسند؛ اما نهایت سرعت لیستر استیلت را ارائه نمی کنند.

Jaguar f-pace Lister Stealth لستر استیلت کابین


Jaguar f-pace Lister Stealth لستر استیلت
Jaguar f-pace Lister Stealth لستر استیلت
Jaguar f-pace Lister Stealth لستر استیلت
Jaguar f-pace Lister Stealth لستر استیلت

لیستر استیلت متفاوت از محصول استاندارد ساخت جگوار از ادوات فیبرکربن در بدنه و رینگ های سیاه رنگ 23 اینچی بهره خواهد برد. نشان تجاری جگوار از چرخ ها، جلوپنجره، فرمان و رکاب ها حذف شده است تا با لوگو لیستر جایگزین شود. تزیینات سبزرنگ در جلوپنجره و خطوط دوخت کابین هم ابتکارات خاص نشان دهنده ی سفارشی سازی لیستر است.

درپایان، باید اشاره کنیم که تولید لیستر استیلت به 100 دستگاه با قیمت حدودی 145 هزار دلار محدود خواهد خواهد بود.