براساس ادعاهای برخی منابع ناشناس، سامسونگ دیسپلی، از زیرشاخه های بزرگ سامسونگ الکترونیکس، به تازگی کارخانه ی تولید پنل LCD خود را در شهر شوژو چین فروخته است. خریدار اصلی این کارخانه شرکتی با نام CSOT است که بازوی تجاری TCL در شهر شوژو به حساب می آید و زیرنظر TCL فعالیت می کند. TCL شرکت بزرگی است که علاوه بر تلویزیون های هوشمند، گوشی های سری آلکاتل را هم تولید می کند؛ البته این شرکت مدتی پیش، گوشی های هوشمند اختصاصی خود را نیز معرفی و عرضه کرد. 

ظاهرا قرارداد منعقدشده ی بین سامسونگ دیسپلی و TCL افزون بر 1٫8 میلیارد دلار ارزش دارد و به لطف این قرارداد، مالکیت 60 درصد از این کارخانه به CSOT می رسد. از 40 درصد باقی مانده، 10 درصد در مالکیت TCL و 30 درصد در مالکیت مقام های رسمی شوژو قرار دارد. آمار رسمی نشان می دهد کارخانه ی شهر شوژو توانسته 27 درصد از مجموع پنل های LCD سامسونگ دیسپلی را تولید کند. اکثر این پنل ها مخصوص مانیتورها و تلویزیون های هوشمند بوده اند. عقد این قرارداد چین را به تولیدکننده ی نیمی از نمایشگرهای LCD بزرگ دنیا تبدیل می کند. 

پیش تر گزارش هایی شنیده بودیم که برمبنای آن ها سامسونگ قصد دارد رسما به فعالیت کسب و کار LCD خود پایان دهد تا جدی تر روی نمایشگرهای کوانتوم دات و LED متمرکز شود. سامسونگ نیز مدتی پیش در اطلاعیه ای اعلام کرد که قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی از صنعت تولید پنل های LCD خارج شود. فروش کارخانه ی شهر شوژو جدیدترین اقدام سامسونگ در همین زمینه به شمار می آید.

کارخانه ی سامسونگ دیسپلی در شهر شوژو می تواند ماهانه 160،000 پنل LCD تولید کند؛ بااین حال، درحال حاضر ظرفیتش کاهش پیدا کرده و ماهانه 120،000 پنل می سازد. بنابر اعلام برخی گزارش ها، درحال حاضر از این کارخانه برای تولید پنل های 32 و 55 و 65 اینچ استفاده می شود. 

رسانه ی Korea Herald در گزارشی اختصاصی اعلام کرد این کارخانه ی سامسونگ پس از عقد قرارداد یادشده و تبدیل به یکی از زیرمجموعه های TCL، به سه خط تولید نسل 8٫5 و یک خط تولید نسل 11 مجهز خواهد شد. خط تولید نسل 11 سامسونگ دیسپلی قرار است از اوایل سال آینده ی میلادی رسما فرایند تولید پنل های جدید را آغاز کند. نکته ی جالب این است که گزارش Korea Herald اعلام می کند سامسونگ دیسپلی تصمیم گرفته 723 میلیون دلار در شرکت های وابسته به TCL سرمایه گذاری کند تا 12٫33 درصد از سهم آن ها را ازآن خود کند.

به نظر می رسد TCL در تلاش است بدون متحمل شدن هزینه های راه اندازی کارخانه ی اختصاصی، میزان تولیدات خود را افزایش دهد تا سهم بیشتری از بازار را از چنگ رقبا بیرون بکشد.