خودرو مسابقه ای بوگاتی Type 59 مدل سال 1934 سال های زیادی است که دیگر در پیست حضور ندارد؛ اما هنوزهم بخشی از تاریخ بوگاتی به شمار می رود و انتظار می رود با قیمتی بیش از 10،000،000 پوند (13،194،750 دلار) فروخته شود.  

نمای جلو خودرو اسپرت بوگاتی تایپ 59 / Bugatti Type 59 در کنار منظره سبز

کدام ویژگی این خودرو مسابقه ای بوگاتی را بسیار خاص می کند تایپ 59 مجهز به پیشرانه ی شماره ی 5 در ابتدا بخشی از تیم گرندپری بوگاتی بود که در فصل های 1934 تا 1935 حضور داشت. رنه دریفوس در ابتدا با این خودرو در مسابقات مختلف حضور یافت و جایگاه سوم گرندپری موناکو و مقام اول گرندپری بلژیک را در اسپا کسب کرد.


هنگامی که خودروساز فرانسوی از شرکت در مسابقات گرندپری کناره گیری کرد، این مدل تایپ 59 را برای رویدادهای خودروهای اسپرت متحول کرد و تصمیم گرفت تا سوپرشارژر آن را بردارد و جعبه دنده ی مجهز به سیستم روغن کاری خشک جدیدی را روی آن نصب کند. همچنین، بوگاتی تغییراتی در شاسی و بدنه لحاظ کرد و هویت جدیدی به عنوان شاسی 57248 به آن داد. باتوجه به فهرست مشخصات منتشر شده ی شرکت حراجی گودینگ اند کمپانی (Gooding & Company)، این خودرو با نام بوگاتی تایپ 59 اسپرت و رانندگی ژان پیر ویمیل در فصل 1937 بر رقبای خود پیروز شد.

سال بعد، این خودرو از مسابقات رقابتی بازنشسته شد و لئوپولد سوم، پادشاه بلژیک، آن را خرید. از آن زمان تاکنون، بوگاتی تایپ 59 تحت مالکیت چهار مالک دیگر بوده است و در شرایط فنی کاملا سالم فروخته می شود. حضور این خودرو در گرندپری های مختلف و ظاهر کنونی آن، نشان دهنده ی دوران سخت مسابقه ای است و ناگزیر بر ارزش و مطلوبیت آن می افزاید.

نمای عقب خودرو اسپرت بوگاتی تایپ 59 / Bugatti Type 59 در کنار منظره سبز

زیر بدنه ی این خودرو اسپرت، پیشرانه 3/25 لیتری هشت سیلندر خطی با کاربراتور دوقلو زنیت قرار دارد. هنگامی که بوگاتی تایپ 59 از سوپرشارژر روی پیشرانه ی خودرو بهره می برد، 250 اسب بخار قدرت در 5000 دوربردقیقه می توانست تولید کند که برای آن دوران بسیار چشمگیر بود. این مدل کلاسیک بوگاتی از جعبه دنده ی دستی چهارسرعته، ترمزهای کاسه ای مکانیکی روی هر چهار چرخ، سیستم تعلیق صلب روی محور جلو با فنرهای برگی نیمه بیضوی و کمک فنرهای De Ram و محور عقب زنده نیز بهره مند است.