فروش فوری پژو پارس یکی از خواسته‎های مالکان این سدان داخلی بوده و بسیاری از آن ها تمایل دارند تا بتوانند اتومبیل خود را به راحتی و به شیوه ای امن به فروش برسانند؛ اما گاهی پس از مراجعه به بازار، به ویژه نمایشگاه های اتومبیل یا درج آگهی در سایت های نیازمندی متوجه می شوند که فروش پژو پارس کارکرده کار چندان ساده ای نبوده و مشتریان مختلف با قیمت های متفاوت و نظرات گوناگون نسبت به خودروی ایشان، به آن ها مراجعه کرده و موجب سردرگمی مالک ازلحاظ قیمت و شیوه فروش ماشین پژو پارس کارکرده یا هر خودرو دست دوم دیگری می شوند.

معرفی پژو پارس

پژو پارس درواقع نسخه مجلل تر و فیس لیفت پژو 405 به شمار آمده که ازلحاظ فنی تفاوت چندانی با پژو 405 ندارد اما به لحاظ ظاهری و پرستیژ کاری توانسته در سطح بالاتری قرار گیرد و نظر مثبت بسیاری از مشتریان را نسبت به خود فراهم آورد. این محصول که با نیم نگاهی به یک محصول دیگر کمپانی پژو طراحی شده، از سال 1379 و اوایل دهه 80 وارد سبد محصولات شرکت ایران خودرو شد و از آن زمان تاکنون به عنوان یک خودرو پرفروش به دست مشتریان داخلی رسیده است. طی این مدت، تغییر چندانی در ظاهر پژو پارس روی نداده؛ اما در چند سال اخیر این محصول با طراحی داخلی متفاوت و همچنین پیشرانه 16 سوپاپ تیوفایو نیز به دست مشتریان رسیده است.

طراحی ظاهری پژو پارس

همان طور که اشاره شد پژو پارس درواقع نسخه فیس لیفت پژو 405 بوده و ازلحاظ ظاهری شباهت های بسیاری با مدل مذکور دارد. بااین حال، عمده تغییرات صورت گرفته در پژو پارس نسبت به پژو 405 به قسمت چهره و بخش عقب خودرو باز می گردد. در نمای رو به رو از چراغ های بزرگتر، جلو پنجره متفاوت و سپر متمایز بهره گرفته شده تا چهره این خودرو نسبت به پژو 405 نسبتا مجلل و شیک تر به نظر برسد. روی درپوش موتور حجم پردازی صورت گرفته تا نمای عضلانی تری برای قسمت چهره پارس پدید آورده شود.

در نمای بغل از زه در های پهن استفاده شده تا ظاهر نمای جانبی تا حدودی زیباتر به نظر برسد. قسمت پشت پژو پارس نیز به طور کلی تغییر کرده و در آن از چراغ های برجسته تر با طراحی متفاوت، در صندوق زیباتر و سپر متمایز بهره گرفته شده تا بدین ترتیب مشتریان ایرانی نسبت به ظاهر پژو پارس احساس بهتری پیدا کنند.

طراحی داخلی پژو پارس

نمای داخلی پژو پارس های تولید شده تا همین چند سال اخیر نسبت به پژو 405 تفاوتی نداشته و تماما از همان داشبورد، رودری ها، صندلی ها و غیره درون کابین پژو پارس سود برده شده بود تا آنکه در سال های اخیر شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت تا داشبورد و رودری های جدید را به محصولات گروه پژو پارس و البته پژو 405 خود اضافه کند که ازلحاظ طراحی ظاهری نمایی مدرن تر و زیباتر نسبت به گذشته را به نمایش می گذاشت؛ اما بااین حال در قیاس با محصولات جدید همچنان ساده و نسبتا قدیمی جلوه می کرد. طرح غربیلک فرمان جدید محصولات پژو پارس نیز در نوع خود زیباتر از گذشته بوده و پنل کیلومترشمار پشت محصولات جدید پژو پارس نیز دستخوش تحولات شده است.

سطح کیفی متریال به خدمت گرفته شده در ساخت کابین پژو پارس های قدیمی نسبت به مدل های جدید بهتر بوده و به ویژه در قسمت داشبورد از متریال نرم بهره گرفته شده بود؛ اما مدل های جدید تماما با پلاستیک خشک و کم کیفیت ساخته شده اند. همچنین پژو پارس به دلیل فاصله محوری مناسب، فضای کافی را دراختیار سرنشینان خود قرار داده و محدودیت زیادی را بر کاربران ازلحاظ فضای سر، پا یا زانوها تحمیل نمی کند. صندوق عقب این خودروها نیز در صورت عدم وجود مخزن گاز، کاملا جادار بوده و نیازهای مسافرتی خانواده های ایرانی را به خوبی پاسخ می دهد.

آپشن ها و امکانات پژو پارس

پژو پارس در قالب پکیج های مختلف و تیپ های متفاوت به بازار ایران عرضه شده که در این بین می توان به مدل های ساده، دوگانه سوز، ال ایکس، xum، خودکار و غیره اشاره کرد. در ادامه به مهم ترین آپشن های رفاهی ایمنی پژو پارس خودکار به عنوان نسخه فول آپشن این محصول اشاره خواهیم کرد: حسگر پارک عقب، دزدگیر فابریک، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفلABS، چراغ های مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک با روکش چرم و دکمه های کنترل، نمایشگر لمسی 13 اینچی و مانیتورهای ردیف عقب به صورت سفارشی، دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، اتولاک، مسترلاک، دوربین عقب، دوربین شب، گیرنده تلویزیون، دی وی دی پلیر، اخطار سرقت با بوق، تهویه خودکار یا دستی، تنظیمات پشتی صندلی های جلو به صورت برقی، آینه جانبی تاشونده برقی، شیشه های سولار.

مشخصات فنی پژو پارس

پژو پارس عمدتا به دو نوع پیشرانه 1.8 لیتری هشت سوپاپ xu7 یا موتور 16 سوپاپ 1.6 لیتری TU5 که در پژو 206 تیپ 5 مورد استفاده قرار گرفته، مجهز شده است. پیشرانه 1.8 لیتری دارای 4 سیلندر بوده و حداکثر قدرت 100 اسب بخار و 153 نیوتن متر گشتاور را تولید خواهد کرد. این میزان نیرو توسط یک جعبه دنده پنج سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. شتاب صفر تا صد این مدل برابر با 11 ثانیه بوده و بیشینه سرعت آن به رقم 190 کیلومتر بر ساعت می رسد. میانگین مصرف این پیشرانه برابر با 9.1 لیتر در 100 کیلومتر برآورد می شود.

از سوی دیگر پیشرانه 1.6 لیتری تیوفایو قادر به تولید 108 اسب بخار قدرت بوده و 142 نیوتن متر گشتاور از خود بروز می دهد. این میزان نیرو توسط جعبه دنده 5 سرعته دستی یا 4 سرعته خودکار به چرخ های جلو منتقل می شود. شتاب 0 تا 100 مدل دستی برابر با 13.2 ثانیه بوده و در مدل خودکار چیزی در حدود 15 ثانیه به طول می انجامد. میانگین مصرف سوخت این پیشرانه نیز 7.5 لیتر در 100 کیلومتر خواهد بود.

مزایا و معایب پژو پارس

از جمله مهم ترین مزیت های پژو پارس می توان به طراحی ظاهری بهتر از پژو 405، کابین جادار، خدمات پس از فروش گسترده، هزینه نگه داری و قیمت لوازم یدکی نسبتا پایین اشاره کرد. از سوی دیگر مشکلات سرسیلندر پیشرانه 1.8 لیتری و همچنین کیفیت نه چندان بالای قطعات فنی این خودرو در قیاس با محصولاتی همچون رنو ال 90 را می توان در زمره نقاط ضعف پژو پارس دسته بندی کرد.

بازار خرید و فروش پژو پارس در بین خودروهای داخلی

 انواع مدل های پژو پارس در بازار ایران جزو پرفروش ترین سدان‎های اقتصادی موجود در کشور بوده و همواره مشتریان زیادی خواهان خرید این محصول هستند؛ به ویژه که کلاس شخصیتی پژو پارس در مقایسه با سایر تولیدات هم رده موجود در کشور نسبتا بالاتر بوده و مشتریان از سوار شدن بر این خودرو احساس رضایت بیشتری می کنند. بنابراین به جرأت می توان گفت که بازار خرید و فروش پژو پارس در بازار ایران بسیار پررونق و پرحرارت دنبال می شود.