خودروسازی هانان سودا (Suda) چین، با هدف تولید مدل های تمام برقی در سال 2010 تأسیس شد و اولین محصول خود را با نام SA01 سال 2019 تولید کرد. خبرگزاری های مختلف، محصول معرفی شده توسط کارمانیا با نام ek1 را معادل سدان برقی SD01 می دانند که نسخه ای از SA01 ساخت شرکت سودا چین است. کدek1 احتمالا از کلمات Electric و Karmania گرفته شده است. حتی نماد تجاری روی جلوپنجره این خودرو نیز با طرحی شبیه K جایگزین S و نشان شرکت سودا چین ارائه می شود.

براساس اظهارات رسمی کارمانیا، ek1 یک سدان تمام الکتریکی دیفرانسیل جلو با قدرت 107 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن متراست. شرکت ایرانی ادعا می کند این خودرو، باتری های 44/5 کیلووات ساعتی خواهد داشت و شعاع حرکتی 305 کیلومتر شهری و 370 کیلومتر بین شهری با شارژ کامل فراهم می کند. زمان لازم برای سرعت گیری صفر تا 100 کیلومتربرساعت ek1 اعلام نشده اما نهایت سرعت، 130 کیلومتربرساعت خواهد بود.

برای مالک یک خودرو برقی، صرف وقت برای تأمین انرژی الکتریکی باتری ها اهمیت بسیار زیادی دارد. در سایت کارمانیا، زمان لازم برای شارژ ek1 با برق تک فاز خانگی، 6 الی 8 ساعت عنوان شده است؛ اما درصوت اتصال خودرو به شارژر سه فاز، شارژ باتری ها 45 دقیقه تا یک ساعت زمان می برد که البته باتوجه به عدم دسترسی خانواده های ایرانی و مکان های غیرصنعتی به برق سه فاز، کاربرد چندانی برای مردم کشورمان نخواهد داشت.

خودرو برقی کارمیان ek1 نمای داخلی

حتی در سایت های چینی شناخته شده، به زحمت می توان اطلاعاتی از محصولات شرکت هانان سودا مشاهده کرد. برخلاف برندهای مشهور چینی مثل چری، جیلی، هاوال و بی وای دی که در کشورهای آسیایی، امریکای لاتین و روسیه دارای نمایندگی فروش با محصولات متنوع هستند، اثری از سودا در بازارهای خارج چین دیده نمی شود.

شرکت کارمانیا که سابقه ی همکاری با بی وای دی چین در ایران را دارد؛ مردادماه 1396 در نمایشگاه خودرو مشهد، ون تمام برقی BYD E6 با شعاع حرکتی 400 کیلومتر را معرفی کرد که البته، هرگز به دست مصرف کننده ایرانی نرسید. شاسی بلند S6 و سدان F3 نخستین محصولات بی وای دی در کشورمان بودند که توسط کارمانیا فروخته شدند اما با ظهور تحریم های جدید و مشکلات تبادل مالی بین ایران و چین، امروز با توقف عرضه مواجه هستند.

ماجرای پیش فروش 2 هزار دستگاه بی وای دی S7 توسط کارمانیا و ناتوانی این شرکت در تحویل خودروها به مشتریان که قرار بود سال 1397 انجام شود هم، اعتماد مردم به کارمانیا را زیر سؤال برده است. در سمت دیگر ماجرا، باتوجه به میانگین قیمت سدان های برقی مشابه ek1 در چین و ارزش ریالی یوآن، عرضه این نوع خودروهای الکتریکی در ایران با قیمتی کمتر از 400 میلیون تومان، بعید به نظر می رسد.