دوربین بدون آینه چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، در دوربین های بدون آینه نیازی به آینه که یکی از اجزای کلیدی دوربین های DSLR است وجود ندارد. عبارت DSLR مخفف Digital Single Lens Reflex است و کلمه ی Reflex نیز به طبیعت بازتابی آینه اشاره دارد. آینه موجود در دوربین های DSLR نور را به سمت منظره یاب اپتیکال دوربین بازتاب می دهد. در دوربین های بدون آینه هیچ نوع منظره یاب اپتیکالی وجود ندارد و سنسور همیشه در معرض نور قرار دارد. با این کار شما می توانید پیش نمایش دیجیتالی عکس مورد نظر خودتان را روی منظره یاب الکترونیکی دوربین و یا صفحه نمایش LCD آن مشاهده کنید. به این دلیل به این دوربین ها بدون آینه گفته می شود و به دوربین های DSLR آینه دار گفته نمی شود که برای مدت های طولانی تنها استاندارد ساخت دوربین، به صورت آینه دار بود.

عبارت بدون آینه کمی گیج کننده است. از این عبارت تا زمان عرضه ی دوربین های بدون آینه با لنز قابل تعویض استفاده نشد اما انواع مختلفی از دوربین ها هستند که از آینه استفاده نمی کنند. از لحاظ فنی دوربین های Point-And-Shoot هم بدون آینه محسوب می شود ولی از عبارت «بدون آینه» به صورت عمومی برای اشاره به دوربین های دیجیتالی با لنز قابل تعویض (Interchangeable Lens Camera یا به صورت خلاصه ILC) استفاده می شود که یا منظره یاب الکترونیکی داشته باشند یا اصلا منظره یاب نداشته باشند. در این مقاله هم ما در مورد این نوع دوربین ها صحبت می کنیم.

بدون وجود جعبه آینه بزرگی که در بدنه دوربین های DSLR وجود داشت، دوربین های بدون آینه نسبت به دوربین های DSLR خیلی کوچک تر هستند. قبلا دوربین های بدون آینه بیشتر بین کاربران مبتدی محبوب بودند ولی اخیرا به دلیل مزایای خیلی زیادی که نسبت به دوربین های DSLR دارند در بین کاربران حرفه ای نیز محبوبیت خیلی زیادی دارند.

لنزها

دوربین های بدون آینه

در نظر داشته باشید که فقط به دلیل اینکه دوربین شما کوچک تر است دلیل نمی شود که لنز مورد استفاده برای آن هم باید کوچک باشد. یک لنز 300 میلیمتر مورد استفاده برای دوربین های فول فریم DSLR از لحاظ ابعاد هیچ تفاوتی با همان لنز برای دوربین های بدون آینه فول فریم ندارد.

اما ابعاد کوچک تر سنسور ممکن است باعث شود سایز لنزهای مورد استفاده کوچک تر باشد. لنزهای میکرو سه چهارم که یک فرمت پیشروی بدون آینه هستند و توسط المپیوس و پاناسونیک به صورت مشترک تولید می شوند کراپ فاکتوری برابر با 2x دارند و به همین خاطر یک لنز 150 میلیمتری می تواند باعث خلق میدان دید معادل فول فریمی برابر با 300 میلیمتر داشته باشد و در عین حال ابعاد آن خیلی هم بزرگ و حجیم نباشد. البته کیفیت تصویر لنزهای بزرگتر معمولا بهتر است و به همین خاطر سایز سنسور کوچک تر نقاط ضعفی هم دارد.

مثل دوربین های DSLR، دوربین های بدون آینه نیز از مانت سرنیزه ای برای اتصال لنزهای مختلف استفاده می کنند و هر کمپانی نیز مانت مخصوص به خود را دارند ولی مانت دوربین های میکرو سه چهارم در بین شرکت های پاناسونیک، المپیوس و برخی شرکت های تولیدکننده دوربین های اختصاصی مثل DJI و BlackMagic مشترک است و همگی از یک مانت ثابت استفاده می کنند. همچنین پاناسونیک و سیگما از مانت L که مخصوص فول فریم های لایکا است نیز استفاده می کنند. نیکون، کانن و سونی همگی مانت اختصاصی خود را دارند که توسط تولیدکننده های دیگر استفاده نمی شود. این بدین معنی است که شما نمی توانید از لنزهای کانن روی دوربین های نیکون و یا بالعکس استفاده کنید.

با این وجود یکی از نکات خیلی جالب در مورد دوربین های بدون آینه این است که فاصله فلنج (فاصله بین مانت لنز و سنسور) آن ها خیلی کوتاه تر از فاصله فلنج دوربین های DSLR است. این بدین معنی است که شما می توانید لنزهای مختلفی از تولیدکننده های مختلف را با استفاده از آداپتورهای عرضه شده به این دوربین ها وصل کنید. کمپانی های زیادی هستند که به تولید آداپتور برای دوربین های بدون آینه مشغول هستند و به شما این امکان را می دهند که از مجموعه گسترده ای از لنزها از جدیدترین لنزهای کانن گرفته تا لنزهای قدیمی قطع متوسط را روی دوربین خودتان نصب کنید. معمولا زمان استفاده از آداپتور لنز تا حدودی کیفیت عکس های شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت ولی امکان استفاده از لنزهای دیگر، یک مزیت خیلی بزرگ برای افرادی است که مجموعه بزرگی از لنزهای قدیمی را در اختیار دارند.

منظره یاب الکترونیک یا اپتیکال

منظره یاب های الکترونیک قدیمی خیلی ضعیف تر از همتایان اپتیکال خودشان بودند اما این موضوع در طول سال های اخیر به شدت تغییر کرده است. امروزه روی دوربین های بدون آینه از منظره یاب های الکترونیکی با رزولوشنی تا 5.7 میلیون پیکسل و ضریب تازه سازی 120 فریم بر ثانیه استفاده می شود که واضح تر و واکنش گراتر از همیشه هستند و تفاوت چندانی با منظره یاب های اپتیکال ندارند. علاوه بر این، منظره یاب های الکترونیک گزینه های شخصی سازی خیلی زیادی دارند که نمی توانید در منظره یاب های اپتیکال بیابید. این گزینه ها از دوربینی به دوربین دیگر متفاوت هستند ولی ممکن است شامل گزینه هایی مثل نمایش راهنماهای نوردهی پیشرفته مثل هیستوگرام، مانیتور شکل موج و… روی صفحه ی منظره یاب باشند.

دوربین های بدون آینه

همچنین منظره یاب الکترونیک یا EVF می تواند قبل از ثبت عکس به شما نشان دهد که تصویر شما دقیقا به چه شکلی دیده خواهد شد و به شما کمک می کند به سادگی و سرعت تنظیمات مورد نیاز خودتان را اعمال کنید. به این ترتیب آزمون و خطایی که در زمان استفاده از منظره یاب اپتیکال با آن مواجه بودید را از بین خواهید برد و می توانید تصمیمات آگاهانه تری بگیرید.

آخرین مزیت EVF نیز این است که در زمان فیلمبرداری هم می توانید از EVF استفاده کنید ولی منظره یاب اپتیکال دوربین DSLR در زمان فیلمبرداری کاملا بلاااستفاده خواهد بود. برای فیلمبرداری باید سنسور به صورت مداوم نوردهی شود و به همین خاطر یک دوربین DSLR باید در حالت Live View قرار داشته باشد تا بتوانید از آن برای فیلمبرداری استفاده کنید. یکی از دلایلی که دوربین های بدون آینه نسبت به دوربین های DSLR گزینه بهتری برای فیلمبرداری هستند همین موضوع است.

اتوفوکوس

دوربین های بدون آینه

اولین دوربین های بدون آینه اتوفوکوس خیلی ضعیفی داشتند اما مدل های امروزی توانسته اند خودشان را به خوبی به دوربین های DSLR برسانند و از جهات مختلفی از آن ها عبور کنند. با وجود اینکه عملکرد اکثر دوربین های بدون آینه امروزی اصلا آهسته و یا همراه با لگ نیست اما هنوز هم برخی دوربین های DSLR وجود دارند که در نور کم عملکرد بهتری دارند. البته دوربین های بدون آینه توانسته اند با ارائه قابلیت های بیشتری مثل تشخیص چشم و ردیابی هوشمند سوژه، این مشکل را تا حدودی بپوشانند. در این زمینه سونی با ارائه تکنولوژی اتوفوکوس روی چشم بلادرنگ پیشرو است اما تقریبا تمامی تولیدکننده های دوربین بدون آینه به نوعی تکنولوژی تشخیص چشم را در دوربین های خودشان گنجانده اند.

عمر باتری

با وجود اینکه ممکن است در آینده دوربین های بدون آینه از لحاظ عملکرد اتوفوکوس بهتر از دوربین های DSLR باشند، یکی از بخش هایی که همیشه ضعیف تر خواهند بود عمر باتری است. با وجود اینکه دوربین های DSLR می توانند با یک بار شارژ تا هزار عکس مختلف بگیرند این مقدار برای دوربین های بدون آینه در بهترین حالت ممکن 400 شات با هر بار شارژ است. به دلیل اینکه سنسور و EVF یا LCD دوربین در زمان عکاسی همیشه باید روشن باشند، مصرف باتری دوربین های بدون آینه خیلی بیشتر از دوربین های DSLR است. در این زمینه بهینه سازی های خیلی زیادی انجام شده است اما قابلیت استفاده از دوربین DSLR در تمام طول روز یک مزیت خیلی بزرگ برای برخی عکاس ها و به خصوص افرادی که رویدادهای زنده و ورزشی را پوشش می دهند است.

جمع بندی

دوربین های بدون آینه لزوما بهتر یا بدتر از دوربین های DSLR نیستند ولی در برخی بخش ها مزایا (فیلمبرداری) و معایبی (عمر باتری کم) هم دارند. انتخاب اینکه کدام دوربین برای شما بهتر است نهایتا به نیازها و سبک کاری شما بر می گردد. دوربین های بدون آینه و به خصوص مدل های کوچک تر گزینه خیلی خوبی برای عکاس هایی هستند که به شکل تفریحی عکاسی می کنند و عمر باتری کمتر برای آن ها مهم نیست. برای کاربران حرفه ای تر انتخاب این دوربین ها کمی با ریسک همراه است ولی شما قبل از هر چیز باید نیازهای خودتان را مشخص کنید تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

https://www.digitaltrends.com/photography/what-is-a-mirrorless-camera/