حتما می‌دانید که در آستانه‌ی معرفی رسمی نسل جدید کارت‌های گرافیکی انویدیا هستیم و نسل جدید RTX 30 از انویدیا در هفته‌های پیش‌رو رسما توسط این شرکت معرفی خواهد شد. شایعات و گمانه‌زنی‌های متفاوتی در ماه‌‌های گذشته پیرامون مشخصات، راندمان و امکانات جدید این نسل در اینترنت دست به دست شده که برخی از آنها از منابع معتبر و تا حدی قابل اتکا بوده‌اند. از طرفی در ماه‌‌های آینده شاهد معرفی و عرضه‌ی نسل جدید کارت‌های گرافیکی رده بالای AMD با معماری RDNA 2 و با اسم رمز Big NAVI خواهیم بود که رقیب نسل جدید کارت‌های جی‌فورس خواهند بود و برای اولین بار قرار است مثل کارت‌های نسل تورینگِ انویدیا، از ray tracing هم پشتیبانی کنند. حتی کنسول‌های نسل بعدی هم با مشخصات قوی، امکانات جدید و راندمان افزایش یافته، تحولی در عرصه‌ی گرافیک فنی بازی‌های آینده محسوب می‌شوند و اینها همه رقابتی تنگاتنگ و هیجان‌انگیز را بین بازیگران مختلف سخت‌افزار مخصوص بازی نوید می‌دهد.

در اینجا می‌خواهیم به جمع‌بندی کلی اطلاعات فاش شده از نسل جدید آمپر بپردازیم و دورنمای کلی از آنچه که باید از رونمایی انویدیا انتظار داشته باشیم را بدست آوریم.

GeForce RTX 3090

در ابتدا تصور می‌شد که مثل گذشته شاهد پرچمداری با نام RTX 3080 Ti باشیم که جایگزین RTX 2080 Ti شود، اما اطلاعات درز کرده اکثرا روی نامگذاری RTX 3090 برای پرچمدار جدید تاکید دارند. در گذشته پسوند 90 تنها برای کارت‌های گرافیک دو هسته‌ای انویدیا (مثل  GeForce GTX 590 که از دو تراشه‌ی GTX 580 بهره‌مند بود) استفاده می‌شد که البته بعد از چندین نسل منسوخ شد و اکنون هم می‌دانیم که پرچمدار جدید قرار نیست GPU-ی دو گانه داشته باشد. احتمالا این نامگذاری برای رقابت با کارت پرچمدار ای‌ام‌دی و القای برتری نسبت به آن ترجیح داده شده است، هر چند که اسامی ممکن است در آخرین روزهای قبل از معرفی نیز دستخوش تغییراتی شوند. اما با توجه به هماهنگی انویدیا با شرکای تجاری خود، احتمالا این نامگذاری قطعی است.