کانن دوربین های مختلفی در ابعاد، شکل ها و قیمت های مختلف به بازار عرضه کرده است و طیف محصولات آن از دوربین های کامپکت تا دوربین های DSLR مبتدی که برای یادگیری کاربرد دارند و دوربین های سری EOS-M که برای فیلمبرداری کاربرد دارند متفاوت هستند. هر چیزی که شما به آن نیاز داشته باشید، کانن یک محصول فوق العاده برای آن دارد. در ادامه ی این مقاله به بررسی بهترین دوربین های کانن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

برند کانن بیشتر از هر چیزی برای دوربین های دارای لنز قابل تعویض خودش شناخته شده است که به دو صورت بدون آینه و DSLR عرضه می شوند. بحث های زیادی پیرامون این موضوع وجود دارد که دوربین های بدون آینه بهتر هستند یا دوربین های DSLR؟ ولی از آنجایی که کانن هر دو نوع دوربین را تولید می کند، شما می توانید محصولی که بیشتر با نیازهای شما سازگار است را انتخاب کنید.

البته که مبحث مورد توجه ما دوربین های EOS R5 , EOS R6 است . اما نباید از دوربین کانن EOS RP  غافل شویم چرا که یک دوربین با کیفیت حرفه ای است که با قیمت های مناسب در دسترس است .

بهترین دوربین کانن در سال 2020

دوربین های DSLR

خیلی از مردم عقیده دارند که دوربین های DSLR قدیمی شده اند و در آینده دوربین های بدون آینه جایگزین آن ها خواهند شد اما دوربین های DSLR هم قابلیت های بسیار زیادی برای عرضه دارند. از این قابلیت ها می توان به بدنه ی بزرگ این دوربین ها، منظره یاب اپتیکال شفاف، عمر باتری زیاد و ارزش زیاد در مقابل مبلغی که پرداخت می کنید اشاره کرد. دوربین های DSLR کانن به دو بخش دوربین های APS-C که برای افراد مبتدی و علاقه مند به عکاسی کاربرد دارند و دوربین های فول فریم که برای افراد حرفه ای کاربرد دارند تقسیم می شود. در ادامه ما به بررسی هر دو دسته خواهیم پرداخت.

1- کانن EOS 250D

بهترین دوربین کانن

نقاط قوت:


وزن سبک، کاربری آسان
عکاسی Live View فوق العاده

نقاط ضعف


بزرگتر از رقبای بدون آینه
نقاط اتوفوکوس نسبتا کم

EOS 200D یک دوربین پرطرفدار و پرفروش بود اما نسخه بعدی آن یعدی EOS 250D مدل بهبود یافته تر این دوربین است و سعی شده در این دوربین تمامی نواقص 200D رفع شود. به عقیده ما این دوربین یکی از بهترین دوربین های کانن است که در حال حاضر می توانید تهیه کنید. سنسور APS-C رده بالای استفاده شده در این دوربین رزولوشنی برابر با 24.1 مگاپیکسل دارد و می تواند تصاویری با کیفیت فوق العاده بالا به شما تحویل دهد. عکاسی Live View با استفاده از صفحه نمایش LCD این دوربین نیز خیلی ساده است و به دلیل داشتن سیستم اتوفوکوس قوی، این دوربین یکی از معدود دوربین هایی است که ترکیب بندی عکس با استفاده از صفحه نمایش آن به اندازه یک دوربین بدون آینه ساده است. این دوربین همچنین از فیلمبرداری 4K نیز پشتیبانی می کند که در مدل قبلی وجود نداشت و تمامی این قابلیت ها را در یک بدنه ی DSLR ارگونومیک و زیبا قرار داده است. این بدنه را می توان یکی از کوچک ترین دوربین های DSLR موجود در بازار دانست.

 

2- کانن EOS 90D

 

نقاط قوت


ارزش بالا
صفحه نمایش کاملا متحرک

نقاط ضعف


تعداد پیکسل ها باعث ایجاد مشکلات ناشی از نویز خواهد شد
ظرفیت بافر نسبتا پائین

کانن EOS 90D یک دوربین APS-C فوق العاده است که با قیمت خیلی خوبی هم به بازار عرضه می شود. سنسور این دوربین رزولوشن بسیار بالایی برابر با 32.5 مگاپیکسل دارد که بیشترین مقدار رزولوشن مشاهده شده در یک سنسور APS-C است. علاوه بر این، نرخ فریم این دوربین برابر با 10 فریم بر ثانیه است و می تواند ویدیوهای کراپ شنده ی 4K را هم به شما تحویل دهد. ارگونومی این دوربین خیلی خوب است و به ما یادآوری می کند که چرا عکاسی با دوربین DSLR تا این اندازه لذت بخش است. همچنین این دوربین با یک قیمت فوق العاده به بازار عرضه می شود و نیازی به گفتن هم نیست که در آن از یک منظره یاب اپتیکال به جای منظره یاب الکترونیکی موجود در دوربین های بدون آینه استفاده شده است. در صورتی که کانن به تولید دوربین های DSLR با همین کیفیت ادامه دهد، هیچوقت شاهد مرگ دوربین های DSLR نخواهیم بود.

 

3- کانن EOS-1D X Mark III

بهترین دوربین کانن

نقاط قوت:


سرعت عکاسی بالا
فیلمبرداری 4K کراپ نشده

نقاط ضعف


صفحه نمایش ثابت
قیمت بالا

دوربین عکاسی کانن EOS-1D X Mark III خیلی بیشتر از چیزی بود که ما انتظار داشتیم. علاوه بر اینکه این دوربین مدل بهبود یافته ی دوربین محبوب 1D X است بلکه در کل یک قدم رو به جلو برای دوربین های DSLR نیز محسوب می شود. در این دوربین از اتوفوکوس Deep-Learning، فیلمبرداری 4K کراپ نشده، سیستم کنترل بازطراحی شده و… استفاده شده است. در صورتی که به دوربینی نیاز دارید که بتواند با سرعت خیلی زیاد عکاسی کند و بتواند سرعت عکاسی پیاپی بسیار بالایی داشته باشد، این دوربین برای شما مناسب خواهد بود.

4- کانن EOS 6D Mark II

بهترین دوربین کانن

نقاط قوت


صفحه نمایش کاملا متحرک
مناسب افراد مبتدی و در عین حال قدرتمند

نقاط ضعف


عدم پشتیبانی از فیلمبرداری 4K
بزرگتر از EOS RP

دوربین عکاسی کانن EOS 6D Mark II ارزان ترین دوربین فول فریم کانن است که از EOS 90D نیز پیشرفته تر است. با وجود قیمت کم، این دوربین از یک دوربین مبتدی پیشرفته تر است. مزیت سنسور فول فریم این است که کیفیت تصویر فوق العاده ای در اختیار شما قرار می دهد. دلیل این امر اول به این موضوع بر می گردد که تعداد مگاپیکسل های بیشتری در اختیار دارید و دوما پیکسل ها بزرگتر هستند و نور بیشتری دریافت می کنند. سنسور 26 مگاپیکسلی داخل این دوربین مزیت خیلی بیشتری نسبت به یک سنسور 24 مگاپیکسلی دارد. همچنین این دوربین از سیستم اتوفوکوس قدرتمند 45 نقطه ای برای عکاسی با منظره یاب و سیستم اتوفوکوس Dual Pixel CMOS کانن برای عکاسی در حالت Live View بهره می برد. سرعت عکاسی پیاپی این دوربین نیز مقدار خیلی خوب 6.5 فریم بر ثانیه است. چیزی که واقعا نظر ما را جلب کرد، ارگونومی و چیدمان فوق العاده کنترل های این دوربین و صفحه نمایش تمام متحرک پشتی دوربین بود. در صورتی که تفاوت قیمت این دوربین با دوربین 80D که یک گزینه ی APS-C است خیلی برای شما مهم نیست، دوربین عکاسی کانن EOS 6D Mark II بهترین دوربین کانن برای شما خواهد بود.

5- کانن EOS 5D Mark IV

نقاط قوت


سیستم اتوفوکوس فوق العاده ی 61 نقطه ای
سنسور 30.4 مگاپیکسلی

نقاط ضعف


سرعت عکاسی پیاپی متوسط
کراپ بالا برای فیلمبرداری 4K

با اینکه دوربین عکاسی کانن EOS R از خیلی جهات شبیه به نسخه ی بدون آینه ی 5D Mark IV است اما طراحی DSLR این دوربین مزایای خیلی زیادی دارد. برای مثال می توان به منظره یاب اپتیکال بدون لگ، ارگونومی بهتر به خصوص در زمان استفاده از لنزهای بزرگتر و عمر باتری خیلی بیشتر این دوربین اشاره کرد. با اینکه این دوربین از لحاظ فنی یک دوربین حرفه ای نیست اما برای مدت زمان طولانی افراد حرفه ای از این دوربین استفاده می کردند و در واقع مدتی هم یکی از بهترین دوربین ها برای افراد حرفه ای محسوب می شد. این محصول یک دوربین تخصصی نیست که فقط برای یک نوع فعالیت طراحی شده باشد، بلکه یک دوربین همه کاره ی موفق است که می تواند تقریبا هر کاری را برای شما انجام دهد. سیستم اتوفوکوس 61 نقطه ای این دوربین خیلی سریع و قدرتمند است و تکنولوژی اتوفوکوس Dual Pixel CMOS کانن باعث خواهد شد اتوفوکوس در حالت Live View با سرعت مناسبی انجام شود. رزولوشن 30.4 مگاپیکسلی این دوربین بالاترین رزولوشن موجود در بازار نیست اما می تواند تعادل خیلی خوبی بین رزولوشن و عملکرد بدون نویز در نور کم برقرار کند.

بهترین دوربین فیلمبرداری کانن بیشتر بخوانید : بهترین دوربین های کانن برای فیلمبرداری

بهترین دوربین بدون آینه کانن

مانند دوربین های DSLR سری EOS کانن دوربین های بدون آینه خودش را هم در دو سایز مختلف عرضه می کند. البته در این بخش این دوربین ها از مانت های لنز مختلفی استفاده می کنند و هر کدام از آن ها برای گروه هدف مختلفی طراحی شده اند. دوربین های APS-C EOS M برای افراد غیرحرفه ای که بیشتر برای سرگرمی عکاسی می کنند مناسب هستند (البته ولاگرها نیز از این دوربین ها استفاده می کنند). دوربین های جدیدتر فول فریم که با برند EOS R به بازار عرضه می شوند از مانت لنز RF استفاده می کنند و برای افراد حرفه ای و آماتور پیشرفته طراحی شده اند.

برای قضاوت در مورد عملکرد EOS R5 و EOS R6 خیلی زود است اما در ادامه مدل های بدون آینه فعلی کانن را بررسی خواهیم کرد.

6- کانن EOS M6 Mark II

نقاط قوت


سرعت عکاسی پیاپی فوق العاده ی 14fps/30fps
سنسور APS-C فوق العاده 32.5 مگاپیکسلی

نقاط ضعف


نداشتن منظره یاب داخلی
لنزهای EF-M هنوز هم خیلی محدود هستند

در گذشته دوربین های سری EOS M مثل فرزند ناخواسته ی خانواده کانن بودند و کسی آن ها را دوست نداشت. اما خوشبختانه با عرضه ی EOS M6 II می توان گفت که این کمپانی به صورت جدی به خط تولید دوربین های بدون آینه سری APS-C توجه کرده است. در M6 Mark II از یک سنسور قدرتمند 32.5 مگاپیکسلی APS-C استفاده شده است که می تواند به صورت پیاپی با سرعت 14 فریم بر ثانیه یا حداکثر 30 فریم بر ثانیه در فرمت Raw عکاسی کند. علاوه بر این ما توانایی فیلمبرداری 4K کراپ نشده، ماکزیمم ایزو قابل افزایش 51200 و یک صفحه نمایش چرخان با رزولوشن بالا را هم داریم. کانن قبلا تلاش می کرد به مردم بگوید که دوربین های سری EOS-M گزینه خوبی برای استفاده به عنوان دوربین دوم هستند اما می توانید از M6 Mark II حتی به عنوان دوربین اولیه نیز استفاده کنید و تنها چیزی که مانع این موضوع می شود تعداد محدود لنزهای سری M است.

7- کانن EOS RP

نقاط قوت


وزن، ابعاد و قیمت کم
صفحه نمایش کاملا متحرک

نقاط ضعف


کراپ 6x و عدم پشتیبانی از اتوفوکوس Dual Pixel در فیلمبرداری 4K
عمر باتری ضعیف

کانن EOS RP دومین دوربین بدون آینه فول فریم کانن است. این دوربین از اولین دوربین فول فریم بدون آینه این کمپانی یعنی EOS R سبک تر، کوچک تر و خیلی ارزان تر است. این دوربین به شکلی طراحی شده است که یک نقطه شروع ارزان و کوچک برای ورود به دنیای دوربین های بدون آینه فول فریم کانن باشد و همانطور که می توان دید، کانن در این زمینه موفق بوده است. ابعاد کوچک این لنز ممکن است برخی اوقات باعث شود تعادل آن با لنزهای بزرگ به هم بخورد و فیلمبرداری 4K آن نیز با برخی نقص ها روبرو است. برای مثال کادر تصویر کراپ شده است و شما نمی توانید از سیستم اتوفوکوس سریع Dual Pixel CMOS کانن استفاده کنید مگر اینکه رزولوشن را به Full HD کاهش دهید. در سمت مقابل تصاویر ثبت شده توسط این دوربین واضح و شفاف هستند، صفحه نمایش چند جهته ی این دوربین هم برای عکاسی و هم فیلمبرداری به شما کمک می کند و استفاده از آداپتور لنز EF بدین معنی است که شما می توانید از لنزهای DSLR فعلی کانن در کنار لنزهای در حال گسترشRF استفاده کنید. با وجود این قابلیت ها می توان کانن EOS RP را بهترین دوربین کانن برای افراد علاقه مند به عکاسی دانست.

کانن EOS R5 و EOS R6 بیشتر بخوانید : کانن EOS R5 در مقابل کانن EOS R6

8- کانن EOS R

بهترین دوربین کانن

نقاط قوت


عملکرد خوب در نور کم
اتوفوکوس Dual Pixel

نقاط ضعف


نداشتن لرزشگیر داخلی
اسلات کارت حافظه تکی

دوربین عکاسی کانن EOS R ترکیبی از قابلیت های مختلف است. ما این دوربین را با رزولوشن بالا، قابلیت های مختلف، کیفیت ساخت بالا و قیمت مناسب آن می شناسیم و به همین خاطر این دوربین جایگاه خاص خودش را هم در دنیای دوربین های عکاسی دارد. روی کاغذ این دوربین تقریبا شبیه به نسخه ی بدون آینه ی EOS 5D IV است که کمی بالاتر در مورد آن حرف زدیم اما چند تفاوت خیلی مهم وجود دارد که لازم است در مورد آن ها صحبت کنیم. اول از همه این دوربین یک سیستم اتوفوکوس خیلی قوی با 5655 نقطه ی فوکوس دارد و مانت لنز جدید آن نیز به ما این وعده را می دهد که قرار است لنزهای جدیدتری برای آن عرضه شود. اما چیزی که بیش از همه ما را شگفت زده کرد این بود که کانن آداپتورهایی برای این مانت جدید ساخته است که امکان استفاده از لنزهای سری EF و EF-S را به شما می دهند و به همین خاطر اضافه کردن EOS R به یک سیستم قدیمی کانن خیلی ساده است.