یک کپشن خوب چه مشخصاتی دارد؟

برای کپشن نویسی باید بدانید که یک کپشن خوب اطلاعات کافی را به مخاطب ارائه می دهد و جذاب است. کپشن باید داستان عکس را شرح دهد و محتوای مناسبی داشته باشد. یک کپشن فوق العاده می تواند احساس عکس را تغییر دهد و به تفاسیر مختلفی از آن منجر شود. یک کپشن خوب می تواند یک عکس متوسط را به یک عکس فوق العاده و جهانی تبدیل کند.

احتمالا عکس زیر را شما هم دیده اید زیرا یکی از مشهورترین و نمادین ترین عکس های تاریخ است. بدون داشتن کپشن ما نمی توانستیم تشخیص دهیم که این زوج در یک مهمانی هستند و یا به تازگی با هم ازدواج کرده اند و در کل چرا تا این اندازه خوشحال هستند. اما وقتی که کپشن عکس را مطالعه کنید متوجه خواهید شد که این عکس در یک روز مهم در تاریخ، یعنی روز پیروزی بر ژاپن در 15 آگوست 1945 ثبت شده است.

اکنون که می دانیم تمام کشور در حال جشن گرفتن بوده اند، دوست داریم اطلاعات بیشتری در مورد این تصویر داشته باشیم. آیا این دو نفر از قبل از جنگ با هم آشنا بوده اند و الان با هم آشنا شده اند؟ داستان آن ها چیست؟ در صورتی که در مورد این عکس تحقیق کنید، به جزئیات شگفت انگیزی در مورد این عکس خواهید رسید.

شما به خاطر یک کپشن نویسی فوق العاده شروع به تحقیق در مورد داستان و هویت افراد داخل عکس کردید. هدف از کپشن نویسی هم دقیقا چنین چیزی است.


کپشن نویسی

روز پیروزی ژاپن – آلفرد آینزشتات


8- بسته به پلتفرم مورد نظر، کپشن را انتخاب کنید

سبک و فرمت کپشن عکس شما به پلتفرمی که عکس روی آن نمایش داده می شود بستگی دارد. آیا عکس شما قرار است در یک نمایشگاه عکس به نمایش گذاشته شود یا قرار است داخل مجله چاپ شود؟ آیا ژانر عکس فوتوژورنالیسم است یا بخشی از یک مقاله تصویری می باشد؟

برخی از پلتفرم ها و سرویس های خبری، قوانین و قواعد سفت و سختی در مورد کپشن نویسی دارند. در صورتی که قصد دارید عکس خودتان را برای این پلتفرم ها بفرستید، حتما از قوانین آن ها پیروی کنید.

ربات اینستاگرام بیشتر بخوانید : رباتی که محبوبیت عکستان در اینستاگرام را پیش بینی می کند

اگر قصد دارید عکسی که گرفته اید را روی یک وبسایت یا پلتفرم شبکه های اجتماعی آپلود کنید، آزادی عمل نسبتا بیشتری خواهید داشت. در بلاگ یا سایت شخصی خودتان، شما می توانید تصمیم بگیرید که آیا لازم است تاریخ و زمان دقیق ثبت عکس را ذکر کنید یا خیر! شما می توانید مقالات تصویری ایجاد کنید و داستان های طولانی تری را ذکر کنید. پلتفرم های شبکه های اجتماعی محدودیت کاراکتر متفاوتی برای کپشن عکس ها دارند. شما باید تمامی این موارد را در زمان انتخاب پلتفرم در نظر داشته باشید.

برخی تحقیقات نیز وجود دارد که تعداد کاراکتر موثر برای هر شبکه اجتماعی را مشخص می کنند. برای مثال در اینستاگرام شما می توانند تا 2200 کاراکتر را تایپ کنید اما طبق تحقیقات، کاربران فقط 125 کاراکتر را می خوانند.

7- از لحن محاوره ای و افعال زمان حال استفاده کنید

کپشن های خودتان را به شکلی بنویسید که با دوستان و بستگان خودتان صحبت می کنید. مردم دوست ندارند جملات خیلی پیچیده را بخوانند. شما باید سطح تحصیلات مخاطبان خودتان را در نظر بگیرید. یک کپشن خوب باید با هدف طیف گسترده ای از مخاطبین با سطوح تحصیلی مختلف نوشته شود و درک و تفسیر آن برای همه آسان باشد.


کپشن نویسی

معنای حقیقی آزادی


به یاد داشته باشید که لحن تصویر و کپشن شما باید با هم مطابق باشند. در صورتی که عکس خنده دار نیست، سعی نکنید لحن خنده داری داشته باشید مگر اینکه قصد داشته باشید به صورت هدفمند به چیزی طعنه بزنید.

استفاده از افعال زمان حال باعث خواهد شد عکس شما مرتبط تر به نظر برسد. این موضوع باعث می شود حس تاثیرگذاری عکس روی مخاطب خیلی بیشتر باشد و تصور کند که دقیقا جایی که عکس گرفته شده است حضور داشته است.

6- هدف کپشن خودتان را مشخص کنید

کمی بالاتر توضیح دادیم که یک کپشن خوب چه تاثیری روی عکس شما دارد اما شما باید یک یا دو هدف را که می خواهید با استفاده از کپشن عکس به آن برسید را مشخص کنید. برای مثال تصور کنید یک برند دارید که با استفاده از عکاسی می خواهید برای آن تبلیغ کنید. کپشن های شما در این حالت باید بیشتر در مورد محصول باشد نه شخصی که داخل عکس قرار دارد.

برای مثال تصاویر تبلیغاتی ویکتوریا سکرت بدون نوشتن کپشن یک مفهوم کاملا متفاوت خواهند داشت اما به دلیل استفاده از کپشن، برند می تواند به مخاطبان خود بفهماند که این تصاویر مربوط به فروش میان فصل است.

همین موضوع برای عکس های شخصی هم صدق می کند. همیشه پیامی که می خواهید به مخاطبان خود بفرستید را در نظر داشته باشید. هدف کپشن های خودتان را در نظر داشته باشید و قبل از نوشتن تعیین کنید که کپشن های شما برای اطلاع رسانی، توضیح دادن یا جلب نظر مخاطب هستند.

5- مخاطبان خود را مشخص کنید

اطلاع از اینکه تصاویر شما برای چه کسانی است خیلی مهم است. مخاطبان شما چه سنی دارند؟ علایق و ملیت آن ها چیست؟ مخاطبان شما روی پلتفرمی که از آن استفاده می کنید و هدف کپشن شما، تاثیر خیلی زیادی دارند. شما نمی توانید تک تک افراد را با کپشن های خودتان هدف بگیرید. یک عکس ممکن است مخاطبان گسترده ای داشته باشد و نشانه های بین المللی مثل بوسه یا لبخند که همه بتوانند آن را درک کنند، خیلی کم هستند.

استفاده از اینستاگرام بیشتر بخوانید : عکاسان چگونه می توانند از اینستاگرام بهره ببرند؟

اما زبان و پس زمینه فرهنگی تاثیر خیلی زیادی روی درک مخاطب از کشن شما دارد. برای مثال، عکسی از یک تشیع جنازه در هند ممکن است باعث سردرگمی خیلی از افراد شود. رنگ عذاداری در کشور هند سفید است.

4- افراد اصلی داخل عکس را مشخص کنید

در صورتی که عکس شما یک فرد مشهور و یا مهم را به تصویر می کشد، اسم او را حتما ذکر کنید. حتما هم مطمئن شوید که اسم فرد مورد نظر را به شکل درست نوشته اید. هیچ چیز بدتر از اشاره به فرد اشتباهی نیست.

در صورتی که گروهی از افراد داخل عکس شما هستند و اشاره به اسم همه ی آن ها نیز ضروری نیست یا نمی خواهید این کار را انجام دهید، می توانید فقط به فردی که مهم تر از همه است اشاره کنید. برای مثال می توانید از فرمول زیر استفاده کنید: «آقای X، فرد دوم از سمت چپ تصویر».

همچنین می توانید به افرادی که مشهور نیستند ولی برای عکس شما مهم هستند هم اشاره کنید. برای مثال عکس زیر که یک عکس خیلی مشهور است با کپشن «دختر افغان» منتشر شد. استیو مک کاری این عکس را در سال 1984 در یک کمپ پناهندگان ثبت کرد.

اسم دقیق این دختر باعث دراماتیک تر شدن یا جذاب تر شدن این عکس نمی شود اما کپشن پس زمینه ی او را برای مخاطب مشخص می کند و باعث خواهد شد ما خودمان را با آن مرتبط بدانیم. همین کپشن دو کلمه ای ساده، احساساتی که داخل چشم های این دختر هستند را هم برای ما شرح می دهند.

بدون این کپشن نویسی فوق العاده ما هنوز هم زیبایی داخل چشم های او را تشخیص می دادیم و باز هم می توانستیم متوجه شویم که حال او خوب نیست اما با همین دو کلمه ما متوجه شدیم که چرا داخل چشم های او ترس وجود دارد. چشم های او بیشتر از یک رساله ی 1000 صفحه ای در مورد کمپ های پناهندگان به ما اطلاعات می دهند.


کپشن نویسی

دختر افغان – عکس از استیو مک کاری


3- استفاده عاقلانه از شعر یا نقل قول

استفاده از نقل قول یا شعرهای معروف برای کپشن نویسی ممکن است برخی اوقات خیلی سخت باشد. شما باید تا جای ممکن از کلیشه دوری کنید. اما برخی اوقات فردی دیگر کلماتی را بیان کرده است که به بهترین شکل ممکن تصویر شما را شرح می دهد. در صورتی که از نقل قول یا شعرهای یک فرد دیگر استفاده می کنید، حتما به اسم او اشاره کنید. همچنین می توانید از عنوان فیلم های مختلف هم به عنوان کپشن تصاویر خودتان استفاده کنید.

البته خیلی مراقب استفاده از شعر و یا عناوین فیلم های مختلف به عنوان کپشن باشید. حتی در صورتی که به مالک اصلی اثر هم اشاره کنید، ممکن است این کار مشکلات قانونی داشته باشد.


آموزش کپشن نویسی

«مامانم همیشه می گفت زندگی مثل یه جعبه شکلاته، هیچوقت نمیدونی چه چیزی در انتظارته» – فارست گامپ


کپشن عکس شما می تواند نقل قول فردی باشد که داخل تصاویر شما وجود دارد. برای مثال صفحه اینستاگرامی مشهور Humans Of New York همیشه از نقل قول سوژه ی داخل عکس به عنوان کپشن استفاده می کند.

2- ارزش آفرینی با کپشن عکس

شما لزوما نباید فقط مواردی که داخل عکس واضح هستند را شرح دهید. کپشن عکس شما باید ارزش و اطلاعات بیشتری را به مخاطب ارائه دهد. نیازی نیست خیلی این موضوع را پیچیده کنید و می توانید از اولین جمله ای که به ذهنتان می رسد به عنوان کپشن عکس استفاده کنید.

1- ایجاد تعامل با کپشن نویسی

کپشن هایی که باعث خلق تعامل و درگیر کردن مخاطب می شوند موثرترین نوع کپشن هستند. استفاده از این کپشن ها همیشه ممکن نیست اما در شبکه های اجتماعی کپشن هایی که کاربر را درگیر می کنند، کاربرد بسیار زیادی دارند. در صورتی که کسب و کار شما به درگیری مخاطب نیاز دارد، این موضوع خیلی مهم است. مطرح کردن یک سوال و یا آغاز یک گفتگو با مخاطب باعث خواهد شد فالوورها و مشتری های بیشتری جلب کنید.

بیشتر بخوانید : اینستاگرامی ترین مکان های دنیا برای عکاسی

یک سوال درگیر کننده نسبت به یک کپشن که فقط در مورد عکس شما اطلاعات می دهد، باعث برانگیخته شدن احساسات خیلی بیشتری خواهد شد.

سخن نهایی

یک کپشن خوب می تواند یک عکس خوب را به عکسی فوق العاده تبدیل کند و به همین خاطر کپشن نویسی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برخی اوقات این کار خیلی آسان نیست اما شما می توانید یک کپشن را بازنویسی کنید و یا در صورت لزوم مدت بیشتری به این موضوع فکر کنید.

از نکاتی که در این مقاله در مورد کپشن نویسی گفته شد استفاده کنید تا این پروسه خلاقانه را برای خودتان ساده تر کنید. زمانی که شما کپشن مناسب را پیدا کنید، تصویر شما می تواند با مخاطب حرف بزند و دقیقا پیامی که شما به دنبال آن هستید را منتقل کند.