انتخاب تور عکاسی مناسب

از بین تمام چیزهایی که برای انتخاب تور عکاسی مناسب باید در نظر داشته باشید، مهم‌ترین موضوع لوکیشن است. تمامی تورها لزوما نباید در لوکیشن‌های دور دست و شگفت‌انگیز باشند. یک تور در نزدیکی شهر محل زندگی شما هم ممکن است زمان خیلی خوبی برای غرق شدن در عکاسی را در اختیار شما قرار دهد. در حالی که حتی بهترین برنامه‌ها برای عکاسی هم ممکن است با تماس‌های کاری یا دیگر موضوعات دچار وقفه شوند اما در یک تور عکاسی، تمام وقت شما به صورت متمرکز روی عکاسی قرار خواهد گرفت.

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب تور عکاسی هزینه است. تورهای مختلف به یک لوکیشن مشخص ممکن است از لحاظ هزینه خیلی با هم فرق داشته باشند و به همین خاطر مقایسه آن‌ها کار بسیار سختی است. در خیلی از تورها شما باید خودتان به محل برگزاری تور مراجعه کنید اما هزینه‌های اقامت، غذا، ورودی و حمل و نقل در طول تور ممکن است رایگان باشد.

یکی دیگر از فاکتورهای مهم ابعاد گروه و یا نسبت هنرجو به لیدر است. یکی از بزرگترین مزایای تورهای عکاسی در مقایسه با سفرهای شخصی این است که شما می‌توانید در مورد عکاسی از یک نفر راهنمایی بگیرید. برای انتخاب تور عکاسی مناسب، مطمئن شوید که تعداد افراد گروه کم است و شما می‌توانید به راحتی سوال‌های خودتان را از لیدر یا راهنمای تور بپرسید.

تور عکاسی

من تورهای عکاسی را در سه دسته‌بندی مختلف قرار می‌دهم:


کارگاه عکاسی
تورهای آموزشی
تورهای عکاسی

در ورکشاپ‌ها زمان عکاسی از کلاس‌های آموزشی جدا خواهد شد. شما می‌توانید در این کارگاه‌ها انتظار داشته باشید که دستورالعمل‌های لازم برای عکاسی و ادیت عکس به شما داده شود و عکس‌هایی هم که می‌گیرید نقد شوند. در این نوع تور عکاسی می‌توانید زمانی که در حال عکاسی هستید هم سوالات زیادی بپرسید و تمامی مشکلات خودتان را حل کنید.

در تورهای آموزشی زمان یادگیری از زمان عکاسی جدا خواهد شد و لیدر گروه همیشه در کنار شما قرار دارد تا سوالاتی که در مورد ترکیب‌بندی و تکنیک‌های دوربین دارید را از او بپرسید و به سوالات شما پاسخ دهد. حتی برخی از لیدرها، عکس‌های شما را هم نقد خواهند کرد.

نوع آخر وظیفه دارد که شما را در زمان مناسب به مکان مناسب ببرد و هیچ آموزشی به شما نمی‌دهند. شما باید تا جای ممکن از این تورها دوری کنید زیرا در این نوع تور، شما مبلغ زیادی را پرداخت خواهید کرد تا آلبوم نمونه کارهای لیدر را تکمیل کنید. قبل از ثبت نام در این تورها شما باید مطمئن شوید که لیدر با خودش دوربین به همراه می‌آورد یا خیر! اینکه لیدر برای آمورش ترکیب‌بندی یا تنظیمات دوربین، یک دوربین به همراه داشته باشد با اینکه در طول تور فقط مشغول گرفتن عکس‌های خودش باشد و نتواند به سوالات شما پاسخ دهد، خیلی فرق دارد.

در صورتی که یک عکاس مبتدی یا متوسط هستید، یک تور عکاسی دارای ورکشاپ بهترین گزینه برای یادگیری است. در صورتی که سطح شما کمی پیشرفته‌تر است ممکن است احساس کنید که پرداخت پول بیشتر برای یادگیری ارزش ندارد. در این صورت یک تور آموزشی عکاسی بهترین گزینه برای شما است. صرف نظر از مهارتی که دارید، تورهای عکاسی که عکس‌های شما به صورت گروهی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد فوق‌العاده هستند. امکان دیدن عکس‌های دیگر عکاس‌ها، ایده‌های خیلی زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌تواند الهام بخش شما باشید. نقد عکس‌های شما توسط عکاس‌های دیگر هم باعث می‌شود که نقاط قوت و ضعف تصاویر خودتان را متوجه شوید. این موضوع می‌تواند باعث بهبود عکس‌های شما و رساندن آن‌ها به سطح جدیدی شود.

تور عکاسی

زمانی که در حال تحقیق هستید، به دنبال برنامه‌های سفر جزئی باشید که کمی انعطاف‌پذیری دارند. در زمان انتخاب مراقب تورهایی باشید که از طلوع تا غروب آفتاب عکاسی می‌کنند. این تورها پس از چند روز ممکن است خیلی خسته کننده باشند. سعی کنید توری را انتخاب کنید که در اواسط روز و زمانی که نور مناسب نیست، کمی زمان استراحت دارند. از این زمان استراحت برای ادیت بخشی از عکس‌های خودتان استفاده کنید. با این کار شما فرصت این را خواهید داشت که قبل از اتمام تور در مورد ترکیب‌بندی و تکنیک‌های خودتان سوال بپرسید.

آخرین قدم نیز برای انتخاب تور عکاسی، پرس و جو در مورد افراد مجری تور است. این افراد از چه زمانی در حال برگزاری تور یا کسب و کار عکاسی بوده‌اند؟ در صورتی که وبسایت دارند، بخش نمونه کارهای آن را بررسی کنید. آیا از تورهای قبلی عکسی وجود دارد؟ آیا این عکس‌ها چیزی هستند که الهام بخش شما باشند؟ در صورتی که پاسخ شما مثبت است پس ممکن است که لیدر گزینه مناسبی برای شما باشد. در غیر این صورت به دنبال تورهای دیگر بگردید و ریویوهای مشتری‌های قبلی را هم بررسی کنید.

تجهیزات مناسب تور عکاسی

تا به اینجای کار انتخاب تور عکاسی مناسب انجام شده است و شما هم پیش پرداخت مورد نیاز را پرداخت کرده‌اید. اکنون زمان آن رسیده به این فکر کنید که به چه تجهیزاتی نیاز دارید. در انتخاب تجهیزات مناسب تور عکاسی باید تعادل را رعایت کنید. اول از همه باید مطمئن باشید تجهیزات ضروری برای گرفتن عکس‌هایی که مدنظرتان قرار دارد را به همراه داشته باشید و در عین حال نباید این تجهیزات به اندازه‌ای زیاد باشد که نتوانید آن‌ها را حمل کنید.

لنزهای خودتان را براساس عکس‌هایی که قصد دارید بگیرید انتخاب کنید. همراه داشتن تمامی لنزهایی که دارید اصلا ایده خوبی نیست. برای مثال لنزهای مورد نیاز برای عکاسی حیات وحش، با لنزهایی که باید برای عکاسی منظره یا عکاسی خیابانی به همراه داشته باشید فرق دارند. در صورتی که قرار است خیلی پیاده روی کنید، باید وسایل کمتری به همراه داشته باشید و به اصطلاح سبک سفر کنید. در سفرهایی که می‌دانید قرار است پیاده‌روی‌های خیلی کمی داشته باشید و قرار نیست خیلی از وسیله نقلیه دور شوید، می‌توانید مجموعه لنزهای وسیع‌تری به همراه داشته باشید. آیا امکان عکاسی کلوزآپ برای شما فراهم است؟ در این صورت به جای اینکه یک لنز ماکرو اختصاصی به همراه داشته باشید، می‌توانید از اکستنشن تیوب یا فیلتر کلوزآپ استفاده کنید. در صورتی که وزن و فضای خیلی کمی در اختیار دارید، سعی کنید به جای چند لنز مختلف، یک لنز زوم همه کاره مثل 24-120 یا 18-300 به همراه داشته باشید. صرف نظر از اینکه چه وسایلی به همراه دارید، خودتان را با تجهیزاتی که دارید به چالش بکشید و به لنزهایی که در منزل جای گذاشته‌اید فکر نکنید.

تور عکاسی

برای دوربین من توصیه می‌کنم دو بدنه مختلف به همراه داشته باشید. چیزی بدتر از این نیست که مبلغ خیلی زیادی را صرف یک تور عکاسی کنید و در طول سفر متوجه شوید که دوربینتان خراب شده است. حتی یک دوربین Point-And-Shoot ساده هم می‌تواند به جای دوربین دوم کاربرد داشته باشد. این دوربین‌ها در عین حال خیلی کوچک هستند و می‌توانند به راحتی داخل جیب شما قرار بگیرند. گزینه دومی هم که در اختیار دارید این است که یک بدنه دوربین اجاره کنید و از آن به عنوان دوربین ثانویه استفاده نمائید.

در کنار دوربین و لنز، کارت حافظه، لپ تاپ و یک یا چند هارد درایو برای پشتیبان‌گیری را هم نباید فراموش کنید. در صورتی که لپتاپ شما کارتخوان ندارد هم باید یک کارتخوان جداگانه به همراه داشته باشید. دیگر موارد ضروری عبارتند از:


باتری و شارژر
فیلتر محافظ، فیلتر پلاریزه
پوشش ضد باران
بند دوربین
سه پایه مسافرتی سبک وزن، مونوپاد یا کیسه شن در صورتی که قصد دارید در شرایط کم نور عکاسی کنید
گوشی موبایل به همراه نسخه‌ی PDF دفترچه راهنماهای شما
چراغ قوه برای عکاسی در شب
وسایل پاک کننده برای تمیز کردن تجهیزات در طول سفر

یکی دیگر از تجهیزاتی که ممکن است دوست داشته باشید به همراه داشته باشید، فلاش است. با این وجود اکثر دوربین‌های امروزه توانایی ایزو خیلی بالایی دارند. من ترجیح می‌دهم از نور طبیعی استفاده کنم و به جای استفاده از یک فلاش، مقدار ایزو دوربین خودم را افزایش دهم. با این کار من امکان به همراه داشتن یک لنز دیگر را هم خواهم داشت.

در صورتی که امکان عکاسی زیر آب را دارید، به جای سرمایه گذاری روی یک بدنه‌ی ضد آب حرفه‌ای، از یک دوربین گوپرو یا کامپکت که برای عکاسی زیر آب مناسب است استفاده کنید.

تور عکاسی

علاوه بر رعایت این موارد، از تور لیدر خودتان هم راهنمایی بگیرید. آن‌ها این شانس را داشته‌اند که قبل از شما چندین بار به لوکیشن مدنظر سفر کنند. آن‌ها به خوبی می‌دانند که شما باید چه تجهیزاتی را به همراه داشته باشید و چه تجهیزاتی را باید در منزل بگذارید. آن‌ها قبل از سفر، لیست تجهیزات مورد نیاز را در اختیار شما قرار خواهند داد.

بعد از انتخاب تور عکاسی مناسب گزینه بعدی شما باید صرف زمان مورد نیاز برای انتخاب تجهیزاتی باشد که برای یک تور موفق به آن‌ها نیاز خواهید داشت.

اکنون شما تور عکاسی مناسب خودتان را انتخاب کرده‌اید و لیست تجهیزات را هم به تجهیزات ضروری محدود کرده‌اید اما بعد از این باید چکار کنید؟ در بخش قبلی ما شما را با نحوه‌ی انتخاب تور عکاسی مناسب و تجهیزات مورد نیاز آشنا کردیم. در ادامه برخی نکات ضروری در مورد آمادگی قبل از تور و نکاتی که در طول تور باید به یاد داشته باشید را در اختیار شما قرار خواهیم داد. این نکات به شما کمک خواهند کرد عکس‌هایی بگیرید که ارزش قرار گرفتن روی دیوارهای شما را داشته باشند.

موارد ضروری قبل از ترک منزل

تمرین

اول از همه شما باید با تجهیزات خودتان آشنایی کامل را داشته باشید. در صورتی که با تمامی قابلیت‌های دوربین جدیدی که تهیه کرده‌اید آشنا نیستید، آن را برای تور عکاسی به همراه نداشته باشید. مطمئن شوید که می‌توانید به سرعت ایزو دوربین را تغییر دهید، حالت فوکوس مورد نیاز خودتان را انتخاب کنید، تنظیمات مربوط به نورسنجی را انجام دهید و می‌توانید ترکیب‌بندی تصویر را با استفاده از آن انجام دهید. شما باید بتوانید بدون نیاز به استفاده از دفترچه‌ی راهنما و یا منوی دوربین این کارها را انجام دهید.

برای آشنایی با تجهیزات خودتان و به خصوص اگر می‌خواهید یک وسیله جدید را به همراه داشته باشید، باید چندین بار قبل از سفر، از آن استفاده کنید. در صورتی که قبلا از صفحه آزادسازی سریع (quick release plate) روی سه پایه خودتان استفاده نکرده‌اید باید قبل از شروع تور چندین بار دوربین خودتان را روی آن قرار دهید و از آن جدا کنید. در صورتی که در فضاهای بازی که امکان زمین گذاشتن تجهیزات وجود ندارد، لنز دوربین خودتان را عوض نکرده‌اید، سعی کنید این کار را چند بار در منزل انجام دهید. قبل از ترک منزل تمامی سناریوهایی که نمی‌توانید به راحتی انجام دهید را تمرین کنید.

حس مقیاس در عکاسی بیشتر بخوانید : استفاده از حس مقیاس در عکاسی

دفترچه راهنمای دوربین

تور عکاسی

نکته دیگری که قبل از شروع تور عکاسی باید به یاد داشته باشید، این است که نسخه‌ی PDF دفترچه راهنمای دوربین‌های خودتان را روی موبایل خودتان دانلود کنید. ممکن است هر زمانی به این دفترچه‌ها نیاز داشته باشید و حمل آن‌ها نیز از نسخه PDF راحت‌تر است. همچنین در فایل‌های PDF امکان جستجو را هم دارید و می‌توانید خیلی سریع‌تر از یک کتاب سنتی به پاسخ سوالات خودتان برسید.

پاکسازی تجهیزات

مورد بعدی این است که به دقت تمامی تجهیزات خودتان را بررسی و تمیز کنید. زمانی که لنز خودتان را تمیز می‌کنید، پاک کردن درپوش لنز را هم فراموش نکنید. معمولا درپوش‌های لنز گرد و خاک زیادی را از داخل جیب‌‎های شما به خودشان جذب می‌کنند و ممکن است این گرد و خاک را به لنز شما هم انتقال دهند. همچنین پاکسازی سنسور دوربین را هم فراموش نکنید. در صورتی که خودتان نمی‌توانید این کار را انجام دهید، می‌توانید دوربین خودتان را به تعمیرگاه نورنگار بسپارید تا آن‌ها این کار را برای شما انجام دهند.

لیست تصاویر

کار دیگری که قبل از ترک منزل باید انجام دهید، این است که در سطح اینترنت تصاویر مربوط به مقصد موردنظر را جستجو کنید. عکس‌هایی که الهام بخش شما هستند را یادداشت کنید. این عکس‌ها از کدام نقاط دید گرفته شده‌اند؟ نورپردازی چه تاثیری روی این تصاویر گذاشته است؟ سوژه و ترکیب‌بندی تصویر چگونه بوده است. یک لیست هدف از تمامی تصاویری که قصد دارید در طول تور بگیرید تهیه کنید. هدف این لیست این نیست که دقیقا عکس‌هایی که دیده‌اید را شبیه‌سازی کنید، بلکه باید با الهام از این عکس‌ها، عکس‌های جدیدی بیرید. این لیست را به شکل متناوب در طول سفر خودتان چک کنید.

با این وجود فقط خودتان را به لیستی که تهیه کرده‌اید محدود نکنید و همیشه آماده باشید که به صورت بداهه کار کنید.

در طول سفر

آماده‌سازی دوربین

تور عکاسی

هر روز قبل از اینکه از محل اقامت خارج شوید، سعی کنید سوژه‌هایی که قرار است از آن‌ها عکاسی کنید، را پیش‌بینی کنید. تنظیمات دوربین را از قبل به شکلی انجام دهید که برای مقابله با این سوژه‌ها آماده باشید. آیا مقدار ایزو برای نوری که در دسترس دارید کافی است؟ آیا به سرعت شاتر خیلی سریع یا عمق میدان بالا نیاز دارید؟ بهترین نوع فوکوس کدام حالت است؟ فوکوس نقطه‌ای یا ماتریکس؟ فوکوس پیاپی یا تکی؟ وایت بالانس دوربین روی چه حالتی تنظیم شده است؟ این مورد در صورتی که قصد دارید به شکل JPEG عکاسی کنید خیلی مهم است. در اینجا هم باید تا جای ممکن منعطف باشید و تنظیمات را بسته به شرایط یا سوژه تغییر دهید.

استفاده از ایزو بالا

از افزایش ایزو برای گرفتن یک عکس نترسید. در برخی لوکیشن‌ها شما ممکن است اجازه نداشته باشید از فلاش یا سه پایه استفاده کنید. در نظر داشته باشید که اکثر دوربین‌های مدرن امکان استفاده از مقادیر ایزو بالا در محیط‌های کم نور را دارند. البته باید از محدودیت‌های ایزو دوربین خودتان و همچنین مقدار نویز قابل قبول برای خودتان مطلع باشید. برای مثال خود من ترجیح می‌دهم یک عکس پر نویز که با ایزو بالا گرفته شده است را داشته باشم تا یک عکس تار که با سرعت شاترهای خیلی پائین گرفته شده است یا اینکه به صورت کامل موقعیت ثبت عکس را از دست بدهم. همچنین نویز را می‌توان با برنامه‌های ادیت عکس نیز از بین برد و یک عکس بدون نویز داشت.

آماده باشید که بیشترین استفاده را از بدترین شرایط ببرید و خارج از چهارچوب فکر کنید. در مواقعی که سوژه‌ی اصلی همکاری نمی‌کند، عکس‌های کلوزآپ بگیرید و از بافت و الگوی اشیاء حاضر در صحنه عکاسی کنید. به یاد داشته باشید در مواقعی که نور خیلی سخت است، می‌توانید عکس‌های سیاه و سفید خیلی قدرتمندی گرفت. سایه‌های پر کنتراست در اواسط روز، بهترین گزینه برای عکس‌های سیاه و سفید هستند.

نورپردازی در عکاسی ماکرو بیشتر بخوانید : نورپردازی در عکاسی ماکرو

جریان کار

در تورهای عکاسی نباید عادت‌های خوب مربوط به جریان کار را فراموش کرد. در پایان هر روز، عکس‌هایی که گرفته‌اید را داخل کامپیوتر خودتان آپلود کنید. پس از این کار، یک نسخه دیگر از تصاویر ثبت شده را داخل هارد درایو پشتیبان ذخیره کنید. پس از اینکه مطمئن شدید هر دو نسخه از تصاویر شما به صورت کامل کپی شده‌اند، کارت‌های حافظه را به دوربین برگردانید و آن‌ها را فرمت کنید. فرمت کردن کارت‌های حافظه داخل دوربین، آن‌ها را به تنظیمات کارخانه بر می‌گرداند. این کار ساختار دایرکتوری مورد نیاز دوربین و پردازشگر تصویر را به آن بر می‌گرداند و به صورت کامل داده‌های قبلی را پاکسازی می‌کند. پاک کردن فایل‌ها و یا فرمت کردن کارت حافظه توسط لپ‌تاپ این ساختار را بازنشانی نمی‌کند و ممکن است بقایای داده‌های قدیمی را روی کارت حافظه قرار دهد.

با وجود اینکه احتمال این موضوع خیلی کم است اما فرمت نکردن کارت حافظه توسط دوربین، ممکن است باعث شود کارت حافظه بسوزد و یا تصاویر شما از دست بروند. فقط زمانی که این اتفاق برای شما بیافتد متوجه خواهید شد که صرف چند ثانیه زمان برای فرمت کردن کارت حافظه از طریق دوربین چه کار با ارزشی است. من چند سال پیش، تمامی عکس‌هایی که در طول سفر گرفته بودم را از دست دادم و به همین خاطر از همان زمان همیشه پس از جابجایی کارت حافظه، آن را فرمت می‌کنم. از آن زمان تا به امروز من هیچکدام از عکس‌های خودم را به دلیل خراب بودن کارت حافظه از دست نداده‌ام.

مطمئن شوید که در طول تور از وسایل خودتان مراقبت می‌کنید. هر شب تمامی تجهیزات و لنزهای خودتان را پاک کنید. این موضوع در صورتی که نزدیک آب نمک بوده‌اید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همچنین بهتر است هر شب کیف دوربین خودتان را خالی کنید و هر شن و ماسه‌ای که توانسته است وارد آن شود را هم پاک کنید.

استفاده از مردم

تور عکاسی

مطمئن شوید که در بعضی از عکس‌های خودتان از مردم هم کمک می‌گیرید. من عکاس پرتره نیستم و بیشتر به عکس‌های معماری، حیات وحش و منظره علاقه دارم. با این وجود وقتی که در یک تور هستم، سعی می‌کنم از مردم در عکس‌های خودم استفاده کنم. با استفاده از مردم می‌توانید حس مقیاس و مجاورتی که در عکس‌های دیگر ندارید را به تصاویر خودتان اضافه کنید.

فیلمبرداری

در کنار عکس‌هایی که می‌گیرید، فیلمبرداری را هم فراموش نکنید اما نکته‌ای که در مورد تمرین کردن گفتیم را هم فراموش نکنید. فیلم‌های کوتاه 5 تا 15 ثانیه‌ای می‌توانند در کنار عکس‌هایی که می‌گیرید، گزینه خیلی خوبی برای اسلایدشو باشند. همچنین متوجه خواهید شد که ویدیوها احساس متفاوت‌تری نسبت به عکس‌ها دارند. این ویدیوها لزوما نباید ویدیوهای خیلی باکیفیتی باشند. شما فقط باید از لحظاتی که معنای خاصی برای شما را دارند و با عکاسی نمی‌توانید آن‌ها را ثبت کنید فیلمبرداری کنید.

عکاسی از خاطرات

لزوما تمامی عکس‌های شما نباید هم سطح با عکس‌های نشنال جئوگرافی باشند. علاوه بر عکس‌هایی که در طول سفر می‌گیرید و برای آن‌ها برنامه دارید، سعی کنید غذاهایی که می‌خورید، آماده شدن برای گشت و گذار، هتل خودتان و… هم عکاسی کنید. زمانی که به منزل بر می‌گردید، این تصاویر شدیدترین احساسات را در شما زنده می‌کنند.

تنظیمات لازم برای عکاسی از منظره بیشتر بخوانید : تنظیمات لازم برای عکاسی از منظره

از تجربه‌ای که دارید لذت ببرید

هر چقدر روی این نکته‌ی آخر از سری نکات انتخاب تور عکاسی مناسب تاکید کنیم کافی نیست. در طول تور و به خصوص مواقعی که به یک لوکیشن دوردست سفر می‌کنید، هر چند دقیقه یکبار از پشت دوربین کنار بروید و از چیزهایی که برای دیدن در اختیار شما قرار دارد لذت ببرید. در مراسماتی که برگزار می‌شود شرکت کنید، اشیاء مختلف را لمس کنید، با افراد محلی صحبت کنید، لباس‌های محلی را بپوشید. سعی کنید هر روز این کارها را امتحان کنید. زمانی که چند سال بعد عکس‌های خودتان را نگاه می‌کنید، احساسات فوق‌العاده‌ای را در شما زنده خواهند کرد.

سخن نهایی

تورهای عکاسی فقط برای یادگیری و آموزش نیستند بلکه کاربرد آن‌ها این است که شما را در بهترین زمان و بهترین نور به بهترین مکان ممکن ببرند. یک لیدر خوب محیط تور را می‌شناسد و می‌تواند شما را برای رسیدن به بهترین نقاط راهنمایی کند و حدس و گمان را از پیدا کردن لوکیشن عکاسی حذف کند.

تحقیقات لازم را انجام دهید، تجهیزات مورد نیاز را تهیه کنید و قبل از تور کمی برنامه‌ریزی کنید. با انجام این کارها می‌توانید با عکس‌هایی به منزل برگردید که خیلی با عکس‌هایی که در طول تعطیلات می‌گیرید تفاوت دارند.

به صورت خلاصه وقتی به منزل می‌رسید عکس‌ها را از کامپیوتر خودتان خارج کنید. تعدادی از آن‌ها را چاپ کنید و یا یک کتاب تصویری بسازید. برنامه‌ها و وبسایت‌های زیادی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید یک کتابچه‌ی ساده از سفر خودتان بسازید. ایجاد اسلایدشو نیز ایده خیلی خوبی است. هر کاری که می‌کنید به این عکس‌ها نگاه کنید و از خاطراتی که ساخته‌اید نهایت لذت را ببرید.