ما در این مقاله سعی کرده ایم یک لیست از بهترین عکاسان ایرانی تهیه کنیم. در تهیه این لیست سعی شده است از عکاس های انتزاعی تا عکاس هایی که بیشتر روی فضاهای شهری تمرکز داشته اند و عکاس های خبری را پوشش دهیم. مطمئنا این لیست تمام عکاسان ایرانی را دربرنمی گیرد و ممکن است برخی از بهترین عکاسان ایرانی از قلم بیافتند.

شادی قدیریان

شادی قدیریان یکی از بهترین عکاسان معاصر ایرانی است که در تهران متولد شده است. او با عکس های خودش سعی دارد تقابل سنت و مدرنیته را بین زنان ایرانی و دیگر تضادهایی که در زندگی روزانه آن ها وجود دارد را به تصویر می کشد. قدیریان به خاطر مجموعه عکس قاجار و مثل هر روز در سال های 1998 و 2001 در سطح بین المللی معروف شد.

شادی قدیریان پس از اتمام دوره دبیرستان در سال 1367 در رشته هنر و عکاسی دانشگاه آزاد تهران مشغول به تحصیل شد. وی در سال 1379 با پیمان هوشمند زاده که او هم در دانشگاه آزاد تهران عکاسی خوانده بود ازدواج کرد.

او تا به امروز 9 مجموعه عکس مختلف منتشر کرده است و سعی کرده است در آن ها مشکلات زنان ایرانی در زمان معاصر را به تصویر بکشد و همچنین کلیشه هایی که همین زنان هر روزه با آن ها روبرو هستند را از بین ببرد.

نمایشگاههای شادی قدیریان


نمایشگاه عکس مستند سالانه در سال 1376
نمایشگاه گروهی عکس کودکان سوره درسال 1376
نمایشگاه کودکان سرطانی در گالری آریادرسال 1376
نمایشگاه سالمندان در گالری برگ درسال 1377
نمایشگاه در گالری گلستان درسال 1378
نمایشگاه در دانشگاه گیلد هال لندن درسال 1379
نمایشگاه گروهی جوانان ایران و فرانسه در گالری برگ درسال 1379
نمایشگاه نیکلای گالری – دانمارک درسال 1379
موزه لیتون هاس در لندن درسال 1379
فستیوال بالیما در ایرلند شمالی درسال 1379
خانه فرهنگ برلین در آلمان درسال 1379
نمایشگاه افنک در پاریس درسال 1380
نمایشگاه باربیکن سنتر در لندن درسال 1380
نمایشگاه فتو اسپانیا درسال 1380
موزه اسپیس الکترا پاریس درسال 1380
نمایشگاه در گالری راه ابریشم درسال1381
نمایشگاه در موزه هنرهای معاصرتهران درسال1381
نمایشگاه ویلا مدا در کویت درسال1381

کتاب عکاسی همه چیز را دگرگون می کند
کالای پیشنهادی : کتاب آموزشی عکاسی همه چیز را دگرگون می کند

نیوشا توکلیان

نیوشا توکلیان را می توان یکی دیگر از بهترین عکاسان ایرانی دانست. توکلیان عکاس خبری و مستند است و برای مجله های تایم، نیویورک تایمز، فیگارو و نشنال جئوگرافی عکاسی کرده است. این عکاس به خاطر توجه به مشکلات زنان در آثار خودش شناخته شده است و یکی از اعضای انجمن زنان عکاس Rawiya است. خود او در سال 2011 این انجمن را تاسیس کرد. وی همچنین عضو تمام وقت آژانس عکاسی مگنوم است.



































































































مجید سعیدی

این عکاس ایرانی در سن 18 سالگی برای عکاسی از پناهندگان جنگی به مرز ایران و عراق اعزام شد. وی دو دهه پس از انجام این پروژه چندین جایزه مختلف به خاطر تمرکز روی مشکلات انسانی خاورمیانه کسب کرد. او اخیرا یک کتاب سیاه و سفید به نام زندگی در جنگ منتشر کرده است و در آن به شکل هوشمندانه ای اتفاقات روزمره زندگی را با وجود مرگ و میر و تخریب ناشی از جنگ به تصویر کشیده است. عکاسی خیابانی و آموزی نیز از دیگر علایق او هستند.

محمدرضا دمیری گنجی

یکی از دلایلی که یک خارجی ممکن است به سفر به ایران علاقه مند شود، می تواند عکس های این عکاس باشد. عکس های واید او از معماری های ایرانی به زیبایی جزئیات متقارن این اماکن را به تصویر می کشد. عکس های این عکاس، در سن 27 سالگی در مجلاتی مثل نشنال جئوگرافی، CNN، BBC، اشپیگل و ABC چاپ شد و بدون شک می توان گفت یک آینده ی روشن در انتظار او می باشد.

جاسم غضبانپور

سبک عکاسی جاسم غضبانپور با توجه به شرایطش تغییر کرده است. او در نوجوانی به عکاسی از زندگی روزمره در شهر خودش می پرداخت اما با شروع جنگ ایران و عراق تصمیم گرفت خط مقدم و تاثیرات جنگ را به نمایش بگذارد. سقوط طالبان در افغانستان و استقلال کردستان از عراق نیز از دیگر سوژه های او بوده است. غضبانپور پس از آن به عکاسی از هنر، رویدادهای فرهنگی، معماری و طبیعت در ایران پرداخت. او چندین کتاب مختلف منتشر کرده است و آثار او در مجلات و مطبوعات خارجی متعددی چاپ شده است.

شهریار توکلی

توکلی عکاس، سخنران و بنیانگذار مجله حرفه هنرمند است. او شهرت خودش را به خاطر عکاسی از مناظر و بازی با نور و رنگ در زمان عکاسی از طبیعت بکر به دست آورده است. آثار اخیر او کمی متفاوت تر از قبل هستند و در مجموعه ی شب پرسپکتیو شهرها را پس از تاریکی به نمایش می گذارد. موضوع اصلی تمام عکس های او نور است و سعی می کند درحالی که نور یک درخت، ماشین یا فضای خالی را نشان می دهد، شباهت فضاهای شهری پس از تاریکی را به نمایش بگذارد.

 

در این مقاله 13 تا از بهترین عکاسان ایرانی را معرفی کردیم، حتما شما عکاسان زیاد دیگری را نیز می شناسید که در این لیست قرار نگرفته اند، خوشحال می شویم در بخش نظرات این عکاسان بزرگ ایرانی را به ما معرفی کنید.