یک استارتاپ بریتانیایی فعال در حوزه ی فناوری موسیقی، در قراردادی شوکه کننده با پرداخت 70 میلیون دلار، سرویس نپستر را خریداری کرد. نپستر یکی از پیش گامان انقلاب استریم در دنیای موسیقی بود.

استارتاپ MelodyVR که در لندن فعالیت می کند، خدمات استریم موسیقی و برنامه های موسیقی محور ویدیویی را با بهره گیری از هدست های واقعیت مجازی ارائه می کند. خرید جدید، شرکت Rhapsody International را به زیرمجموعه ی MelodyVR منتقل می کند. Rhapsody International که تحت مالکیت RealNetworks بود، با برند Napster فعالیت می کرد.

نپستر فعالیت خود را در دهه ی 1990 شروع کرد و ابتدا به عنوان یک پلتفرم دانلود غیرقانونی شناخته می شد. MelodyVR با خرید نپستر تصمیم دارد تا قابلیت ها و خدمات آن را با سرویس استریم زنده ی خود ترکیب کند. نپستر اکنون با بیش از سه میلیون کاربر، کتابخانه ای شامل 90 میلیون قطعه ی موسیقی مجوزدار را دراختیار دارد که قطعا به توسعه ی خدمات استارتاپ لندنی کمک می کند.


شرکت MelodyVR در سابقه ی فعالیت دو ساله ی خود، موفق به جذب کاربران بسیار زیادی شد. آن ها با هنرمندان و گروه های مشهوری همچون Emeli Sandé, The Chainsmokers و Cypress Hill همکاری کردند و در دوران شیوع همه گیری ویروس کرونا هم موفق به جذب کاربران بسیار زیادی شدند. به هرحال در دوران همه گیری، صنعت موسیقی زنده با چالش هایی روبه رو شد و خبری از کنسرت های حضوری نبود. دراین میان، سرویس هایی همچون MelodyVR که پخش زنده را با کیفیت و تجربه ای نزدیک به واقعیت ارائه می کردند، با استقبال بالایی روبه رو شدند.

استارتاپ بریتانیایی در ماه های اخیر استودیوهایی را در لندن و لس آنجلس راه اندازی کرد تا هنرمندان در محیطی مناسب برنامه های زنده را برای مخاطبان اجرا کنند. کاربران نیز با پرداخت هزینه، کنسرت های مجازی را ازطریق اپلیکیشن مشاهده می کردند. تاکنون بیش از 100 هنرمند از ابزارهای MelodyVR برای اجرای زنده استفاده کرده اند.

کنسرت موسیقی

آنتونی ماچت، مدیرعامل MelodyVR درباره ی فعالیت های اخیر شرکتش می گوید: «اضافه شدن نپستر به زیرمجموعه ی ما، منجر به توسعه ی اولین پلتفرم سرگرمی موسیقی در جهان می شود که محتوای عمیق بصری را با استریم موسیقی ترکیب می کند. خرید نپستر، یکی از پیش گامان انقلاب در صنعت موسیقی، در شرکت ما با این هدف ایده پردازی شد که نسل جدیدی از سرویس های موسیقی را ارائه کنیم».


استارتاپ بریتانیایی که در منطقه ی سوهو لندن فعالیت می کند، سال گذشته ضرر مالی 15 میلیون پوندی را گزارش کرد و اکنون 76 میلیون پوند ارزش گذاری می شود. آن ها مدتی پیش مرحله ی جذب سرمایه ی جدیدی را پیاده کردند که منجر به جذب 15 میلیون دلار سرمایه شد. خرید نپستر به صورت ترکیبی از پرداخت نقد و سهام انجام شد. شرکت مالک نپستر، ریل نتورکس، در مجموع 26/3 میلیون دلار دریافت می کند که 15 میلیون دلار به صورت نقد و مابقی به صورت 200 میلیون سهم MelodyVR پرداخت می شود. درنتیجه آن ها 11/5 درصد از سهام شرکت مالک را نیز دراختیار می گیرند. مابقی قرارداد 70 میلیون دلاری، تعهد 44 میلیون دلاری MelodyVR برای پرداخت بدهی های آتی نپستر به شرکت های طرف قرارداد است.

نپستر سال گذشته 10/8 میلیارد استریم به مصرف کننده ها و شرکای تجاری ارائه کرد. آن ها درآمد 113 میلیون دلاری را ثبت کردند که 1/8 میلیون دلار آن به صورت سود پیش از پرداخت مالیات محاسبه شد.

فروش نپستر به استارتاپ بریتانیایی، آخرین نقطه ی مهم این استارتاپ تاریخ ساز بود. شان پارکر و شان فنینگ، نپستر را در سال 1999 راه اندازی کردند. سرویسی که به کاربران دنیای موسیقی امکان می داد تا فایل های موسیقی را بدون دور زدن کسب وکارهای سنتی صنعت به اشتراک بگذارند. بسیاری کارشناسان، تولد نپستر را یکی از دلایل مهم سقوط دنیای CD می دانند.

فعالیت نپستر از همان ابتدا با چالش ها و بحران های بزرگی همراه بود. هنرمندان مشهوری همچون دکتر دره و متالیکا از این استارتاپ شکایت کردند که منجر به ورشکستگی در سال 2002 شد. اولین مالک جدید، Roxio بود که نپستر را مجددا و این بار به صورت یک کسب وکار قانونی راه اندازی کرد. سپس Best Buy با پرداخت 121 میلیون دلار، شرکت را دراختیار گرفت. خریدار بعدی، سرویس استریم زنده ی Rhapsody بود که در سال 2011 به عنوان مالک جدید معرفی شد و برند را نیز در سال 2016 تحت مالکیت گرفت. سرنوشت نپستر اکنون در دستان یک استارتاپ بریتانیایی است و نمی دانیم تا چه مدت در این وضعیت باقی خواهد ماند.