ژست ها و ایده های ذکر شده در این مقاله، صرف نظر از تجهیزاتی که در اختیار دارید، برای شما کاربرد دارند؟ تابحال شده است که جلوی دوربین بایستید و کاملا سردرگم باشید؟ شما تنها نیستید و این موضوع در بین طرفداران عکاسی سلفی خیلی متداول است. گرفتن عکس های سلفی خوب ممکن است کار چالش برانگیزی باشد. شما باید ژست، حالت چهره، نورپردازی و دیگر موارد فنی را در نظر بگیرید و یک داستان معنادار تعریف کنید. داشتن چند ژست عکاسی سلفی از پیش تعیین شده در این مواقع کمک زیادی به شما می کند و باعث می شود بهترین عکس سلفی ممکن را بگیرید.

ژست عکاسی سلفی

1- ژست های سلفی برای برجسته کردن مکان

شما می توانید زیبایی های یک لوکیشن خاص را با عکس گرفتن از خودتان در همان لوکیشن نمایش دهید. عشق خودتان به سفر را با گرفتن یک عکس سلفی در فضاهای باز که نور طبیعی خیلی زیادی در اختیار دارید نمایش دهید. یا می توانید عشق خودتان به قهوه را با استفاده از عکاسی سلفی داخل یک کافه نشان دهید.

زمانی که از چیزهایی عکاسی می کنید که معنای زیادی برای شما دارند، متوجه خواهید شد که عکس های شما جزئیات خیلی بیشتری دارند و مکان مورد علاقه ی شما خیلی با ارزش تر خواهد شد. همین موضوع باعث خلق عکس های سلفی خیلی زیبایی خواهد شد.

ژست عکاسی سلفی

2- نوردهی دوگانه

در صورتی که می خواهید در ادیت عکس حرفه ای شوید و مهارت های خودتان را تقویت کنید، نفس عمیق بکشید و یک سلفی با نوردهی دوگانه خلق کنید. برخی دوربین ها مثل نیکون D7500 و کانن 5D Mark III توانایی خلق عکس های Double Exposure را به صورت داخلی دارند. اما خیلی از دوربین ها این قابلیت را ندارند. در صورتی که دوربین شما هم جزء این دسته است می توانید به جای آن از فتوشاپ استفاده کنید.

هر روشی را که انتخاب می کنید، مطمئن شوید که از عکس های مختلفی استفاده می کنید. برخی از ایده هایی که می توانید از آن ها استفاده کنید به شرح زیر هستند:


گل ها
مناظر مینیمالیستی
درخت ها
جاده ها
آسمان

ژست عکاسی سلفی

3- ژست عکاسی سلفی با حیوانات خانگی

حیوانات خانگی برخی اوقات ممکن است خیلی بامعنی باشند و ژست های معناداری بگیرند. این موضوع روش خیلی خوبی برای تجربه ی حالت های چهره و ژست های عکاسی سلفی جدید است. در صورتی که می خواهید سلفی های خودتان با حیوانات خانگی را به سطح جدیدتری برسانید، تم هایی با الگو گرفتن از حالت چهره حیوان خانگی خودتان ایجاد کنید. برخی از این تم ها می توانند بازیگوشی، کنجکاوی یا خواب آلود بودن باشند.

4- استفاده از وسایل دکوری

این موضوع به خصوص برای افرادی که نمی خواهند چهره ی خودشان را نمایش دهند اما در عین حال می خواهند مهارت های عکاسی سلف پرتره خودشان را تقویت کنند، خیلی کاربرد دارد. عکاس های سلف پرتره خیلی زیادی وجود دارند که عکس های آن ها هیچ شباهتی با شخصیت واقعیشان ندارد. کریستینا اوترو نمونه خیلی خوبی از این دست عکاس ها است.

در صورتی که نمی خواهید خیلی روی وسایل دکوری صحنه سرمایه گذاری کنید، می توانید از فروشگاه های دست دوم فروشی خرید کنید و یا می توانید لباس ها و وسایل مورد نیاز را خودتان درست کنید. همچنین می توانید عکس های گرفته شده را در فتوشاپ هم ادیت کنید.

گوشی F7 بیشتر بخوانید : آیا به حسگر 25 مگاپیکسلی در دوربین های سلفی نیاز است؟

5- جشن تولد با تم عکاسی سلفی

احتمالا با پروژه های زماندار عکاسی مثل حاملگی یا رشد ریش آشنا هستید. اینگونه پروژه ها می توانند به صورت عکس یا ویدیو، تغییرات زندگی در طول مدت معلومی را به خوبی نمایش دهند. شما می توانید همین کار را با جشن تولدها و دیگر رویدادهای خاص نیز تکرار کنید.

در صورتی که کار خاصی وجود دارد که شما آن را یک یا چند بار در طول سال انجام می دهید، آن را به دلیلی برای عکاسی سلفی تبدیل کنید. برای مثال می توانید هر سال در روز تولد خودتان یک عکس سلفی بگیرید. با این کار متوجه خواهید شد که قیافه و مهارت های عکاسی شما با گذشت زمان چگونه تغییر کرده است.

پروژه های این چنینی چیزی نیستند که شما بتوانید همیشه روی آن ها کار کنید اما مطمئنا ارزش انتظاری که می کشید را خواهند داشت.

ژست عکاسی سلفی

6- استفاده از مینیمالیسم با اشیاء روزمره

ژست عکاسی سلفی شما لزوما نباید خیلی پیچیده باشد. سعی کنید از اشیاء روزمره ای استفاده کنید که همیشه در اختیار دارید. برای مثال گیاهی که همیشه در آپارتمان شما وجود دارد می تواند یک پیش زمینه ی تار شده ی خیلی زیبا برای شما باشد.

عینک آفتابی شما ممکن است یک فیلتر عکاسی موقتی برای ایده های عکاسی سلفی باشد و یک فنجان قهوه یا چایی هم می تواند برای خلق یک پرتره صبح گاهی زیبا به شما کمک کند. خودتان را در معرض عادی بودن زندگی روزمره قرار دهید. تعداد خیلی زیادی سلفی فوق العاده پیدا خواهید کرد که می توانند پرتره های شما را بهبود ببخشند.

7- تقویت مهارت های عکاسی صادقانه

عکاسی صادقانه کاملا در مورد حرکات غیرمنتظره و ناخودآگاه است. در عکاسی سلف پرتره شما می توانید به هر دو مورد دست بیابید. در صورتی که می خواهید مهارت های خودتان را در این زمینه تقویت کنید، می توانید روی خودتان تمرین کنید. یک داستان برای خودتان خلق کنید و یک نفر را جلوی دوربین تصور کنید.

عکاسی از حرکات سریع به دانش در مورد سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو نیاز دارد. در صورتی که بتوانید هم مدل باشید و هم از تنظیمات دوربین اطلاع داشته باشید، به خوبی می توانید مهارت های خودتان را بهبود ببخشید و به عکاس بهتری تبدیل شوید.

این موضوع زمانی به شما کمک خواهد کرد که قرار باشد از کسی به صورت صادقانه عکاسی کنید. در صورتی که با خودتان به اندازه ی کافی تمرین کرده باشید، به راحتی می توانید لحظات مناسب برای این سبک عکاسی را پیدا کنید.

ژست عکاسی سلفی

8- یک پرتره کلاسیک سیاه و سفید بگیرید

پرتره های سیاه و سفید بافت، حالت های چهره ی جذاب و بیان های نامحسوس را تقویت می کند. اما در عکاسی رنگی، رنگ های شاداب باعث در سایه قرار گرفتن این موارد خواهند شد.

چین و چروک های صورت و چشم های روشن سوژه همگی در یک عکس سیاه و سفید به چشم می آیند و باعث خلق یک عکس کلاسیک و فراموش نشدنی خواهند شد. برای گرفتن یک عکس سلفی سیاه و سفید فوق العاده، شما می توانید دوربین را روی حالت B&W قرار دهید و یا پس از ثبت عکس، آن را به سیاه و سفید تبدیل کنید. ما روش دوم را به شما پیشنهاد می کنیم، زیرا کنترل خیلی بیشتری روی هایلایت ها و سایه ها خواهید داشت.

شما همچنین می توانید باعث شوید پرتره های سیاه و سفید شما حتی بیش از این هم به چشم بیایند. برای انجام این کار فقط کافیست وضوح (Sharpness) و شفافیت (Clarity) آن ها را تقویت کنید. در صورتی که به الهام نیاز دارید، چند فیلم هالیوودی نگاه کنید و یا از آثار عکاس هایی که به صورت سیاه و سفید عکاسی می کنند الهام بگیرید.

9- عکاسی سورئال

عکس های سورئال فراتر از چیزی هستند که چشم انسان انتظار دارد ببیند. معلق بودن در هوا، حرکات انتزاعی و کلون ها (کپی های دقیق) برخی از محبوب ترین تم هایی هستند که در این ژانر مورد استفاده می گیرند. در این سبک کمی دانش فتوشاپ می تواند کمک زیادی به شما کند اما لزوما ضروری نیست. اما در صورتی که قصد دارید عناصر غیرطبیعی را به عکس خودتان اضافه کنید باید با ماسک کردن و اصلاح رنگ در فتوشاپ آشنا باشید.

هر وقت که من روی یک مجموعه عکس سورئال کار می کنم، دنیا را از یک پرسپکتیو جدید می بینم. عکاسی سورئال، بهانه ی خیلی خوبی برای خلق دوباره ی رویاهای سرکش خودتان است. به این سبک به عنوان فرصتی برای آزاد گذاشتن خلاقیت خودتان استفاده کنید. پس از اینکه این سبک را مورد پذیرش قرار دهید، تمامی عناصر اطراف شما، پتانسیل خودشان را نمایش خواهند داد.

10- با یک لامپ استودیوی اختصاصی خودتان را ایجاد کنید

برای ساخت استودیوی خانگی و شخصی لزوما نیازی به تجهیزات نورپردازی حرفه ای ندارید. شما می توانید بدون اینکه هزینه زیادی برای تجهیزات گران قیمت صرف کنید، کار با نورهای مصنوعی را یاد بگیرید. همه ی ما در خانه لامپ و چراغ مطالعه داریم. شما می توانید از این تجهیزات برای خلق پرتره های فاین آرت استفاده کنید و یا با استفاده از آن ها یک ژست عکاسی سلفی خلاقانه ایجاد کنید. با استفاده از این وسایل شما می توانید کارهای زیر را انجام دهید:



افکت رنگین کمان: تنها چیزی که نیاز دارید یک سی دی و یک عکس لامپ است.
نورهای رمزآلود و عجیب و غریب
نور تابیده شده از پشت برای خلق عکس سیلوئت

نور جهت دار نرم: شما می توانید نورهای سخت را با استفاده از کاغذ، پارچه و یا هر چیز دیگری نرم کنید و یک نور خوب برای خلق عکس های سلفی بهتر داشته باشید.

11- شبیه سازی یک روز بارانی

همه ما می دانیم که عکاسی در باران ایده خیلی خوبی نیست و ممکن است به دوربین ما آسیب برساند. باران ممکن است موقعیت خیلی خوبی برای تست ژست های عکاسی سلفی باشد اما باید خیلی مراقب سه پایه و دوربین خودتان باشید. همچنین باید مراقب بادهای قوی هم باشید.

یک جایگزین خیلی خوب برای باران واقعی، باران مصنوعی است. با وجود اسم عجیب و غریبی که دارد، انجام این کار خیلی ساده و راحت است. شما می توانید از این نوع باران در هر زمانی از روز استفاده کنید تا بوکه و بافت های زیبایی ایجاد کنید. نکته جالب در مورد باران مصنوعی این است که شما می توانید شدت و زاویه آن را کنترل کنید.

بسته به نوع عکسی که شما مد نظر دارید، شما می توانید از ابزارهای مختلفی برای این کار استفاده کنید. برخی از این ابزارها عبارتند از:


شلنگ باغبانی
دستگاه آبیاری بارانی
اسپری آب

 

12- ایجاد حس رمزآلود بودن با استفاده از سیلوئت

با وجود اینکه عکس های سیلوئت خیلی متداول هستند اما ارزش این را دارند که داخل گالری سلف پرتره شما قرار بگیرند.

مثل ایده شماره 4، عکس های سیلوئت نیز برای افرادی که نمی خواهند چهره ی خودشان را نمایش دهند کاربرد دارند. همچنین این عکس ها برای خلق ترکیب بندی های خلاقانه با استفاده از بیشتر از یک عنصر انسانی کاربرد دارند. علاوه بر این، عکس های سیلوئت، نقش خیلی مهمی در عکاسی سورئال دارند.

برای گرفتن یک عکس سیلوئت زیبا، در مقابل یک منبع نور بایستید. همانطور که در عکس بالا می بینید، لزوما نیازی نیست که منبع نور خیلی هم پر نور و روشن باشد. فقط کافیست مطمئن شوید که پس زمینه روشن تر از سوژه ی شما است. به این ترتیب می توانید یک پرتره ی خیلی جذاب خلق کنید.

13- از یک فرمت واحد استفاده کنید

اینکه اکانت های اینستاگرام خیلی جذاب هستند یک دلیل خاص دارد. نگاه کردن به جعبه های مربعی مرتب، صرف نظر از اینکه شما چقدر مرتب هستید همیشه لذت بخش است.

برخی از عکاس ها، تصاویر خودشان را به شکل خاصی کراپ می کنند. نتیجه این امر این خواهد بود که گالری آن ها، به اندازه ی همان اکانت اینستاگرامی زیبا خواهد بود. نیازی نیست که سبک نمونه کارهای خودتان را به صورت کامل تغییر دهید اما می توانید یک مجموعه عکس با استفاده از ابعاد خاص خلق کنید.

برای مثال می توانید سلف پرتره های خودتان را به شکلی کراپ کنید که تمامی آن ها یک فرمت مربعی تمیز داشته باشند. این کاری است که معمولا افرادی مثل Oleg Oprisco انجام می دهد. عکس های پرتره کراپ شده همان تاثیری را دارند که منابع محدود دارند. شما یاد می گیرید با کمترین امکاناتی که در اختیار دارید کار کنید و همین کار باعث می شود که به عنوان یک هنرمند رشد کنید.

14- از حالات چهره دوری کنید

من عکاسی هستم که معمولا به عکاسی سلف پرتره مشغول هستم. به همین خاطر کاملا درک می کنم که ژست گرفتن در تمامی عکس ها تا چه اندازه می تواند خسته کننده باشد. اما روش های زیادی وجود دارد که شما می توانید بدون نگاه کردن داخل دوربین، لباس ها یا لوکیشنی که داخل آن هستید را به نمایش بگذارید. یکی از روش های مورد علاقه ی من برای انجام این کار، از طریق پرتره های بدون صورت است.

درست قبل از فشار دادن کلید شاتر، صورت خودتان را از دوربین برگردانید. شما همچنین می توانید از دست ها، موها و یا اشیاء دیگر برای مخفی کردن صورت خودتان نیز استفاده کنید. این کار باعث خواهد شد که عکس های شما صادقانه به نظر برسند اما در عین حال باعث افزوده شدن یک احساس آشنایی به آن ها خواهد شد. شما کاملا مخفی نخواهید بود و در عین حال می توانید بدون اینکه خودتان را به صورت کامل از عکس ها حذف کنید، محیطی که در آن قرار دهید را نمایش دهید.

15- استفاده از نور ساعت طلائی

به مدت کوتاهی بعد از طلوع آفتاب و مدت کمی قبل از آن ساعت طلائی گفته می شود. این زمان برای عکاس های حرفه ای و آماتور بهترین زمان برای عکاسی است و می توانید در طول این ساعت که به ساعت طلائی مشهور است، از عکاسی منظره گرفته تا عکاسی پرتره را امتحان کنید.

در صورتی که می خواهید یک سلفی زیبا بگیرید، در این زمان از روز می توانید خیلی بهتر این کار را انجام دهید. ساعت طلائی خیلی منعطف است و می توانید از آن برای نورپردازی مستقیم، نورپردازی از کنار و یا حتی از پشت سر استفاده کنید.

روش مورد علاقه ی من برای استفاده از نور طلائی، قرار دادن منبع نور در پشت سر سوژه است. برای این کار فقط کافیست در مقابل خورشید بایستید و اقدام به گرفتن عکس کنید.

نرم افزار سلفی بیشتر بخوانید : 14 نرم افزار پرطرفدار برای عکاسی سلفی

16- استفاده از بازتاب پنجره برای افزودن عمق

بازتاب های پنجره بهترین خصوصیات چهره ی شما را برجسته می کنند. این بازتاب ها باعث می شوند عکس های شما مثل عکس های Double Exposure خیلی زیبا به نظر برسند و عناصر زیبایی به ترکیب بندی شما اضافه می کنند. تنها کاری که لازم است انجام دهید، این است که در مقابل یک پنجره بایستید و از خودتان عکاسی کنید.

در زمان استفاده از این ژست عکاسی پرتره مراقب زاویه دوربین باشید. برخی اوقات بازتاب موجود در پنجره خیلی زیاد است و باعث می شود صورت شما به شکل کامل مخفی شود. برخی اوقات نیز ممکن است تصویر دوربین شما در آن مشخص باشد و عکسی که می گیرید را خراب کند. برای جلوگیری از این مشکلات هیچوقت با زاویه کاملا مستقیم در مقابل پنجره عکاسی نکنید.

در صورتی که یک عکس سلفی می گیرید، دست خودتان را دقیقا مقابل صورتتان نگه ندارید. برای کار با هر نوع بازتاب نور، زاویه دوربین مهم ترین چیزی است که باید در نظر داشته باشید.

جمع بندی

امیدواریم که این 16 ژست عکاسی سلفی بتوانند به شما کمک کنند فراتر از محدودیت های خودتان بروید و از تمامی چیزهایی که در اختیار دارید استفاده کنید. هرچقدر که خودتان را در معرض ایده های بیشتری قرار دهید، نمونه کارهای متفاوت تری هم خواهید داشت و تصاویر سلفی شما هم جذاب تر خواهند بود.

همچنین در نظر داشته باشید که صرف نظر از ساده بودن یا پیچیده بودن ایده هایی که دارید، شما همیشه می توانید آن ها را به یک اثر هنری تبدیل کنید. تنها چیزی هم که برای این کار نیاز دارید، تمرین و استقامت است.