نوزادان از لحظه ای که به دنیا می آیند به وسایل و لوازمی احتیاج دارند. برای مثال لباس، پوشک و … از مهترین های آنهاست که حتی در بیمارستان نیز نوزاد از آنها استفاده می کند. اصولا قبل از به دنیا آمدن کودک تمام وسایل مورد نیاز با نام سیسمونی خریداری می شود. ولی ممکن است پدر و مادرهای جوان بخصوص در زمان به دنیا آمدن فرزند اول برای خرید سردرگم شوند. بهترین کار تهیه یک لیست وسایل سیسمونی ضروری است. ما این لیست را برای شما تهیه کردیم تا با خیال راحت خرید کنید و چیزی را از قلم نیندازید پس در ادامه همراه ما باشید.

لباس نوزاد

ست لباس سایز صفر مخصوص نوزاد ، بلوز رکابی ، بلوز آستین کوتاه ، شورت، نافبند ، دستکش، زانوبند ، جوراب ، کلاه و دستمال سر ، بادی ، لباس مهمانی مانند شرت جین، پیراهن و کفش و لباس گرم برای فصل های سرد مثل کاپشن ، پاپوش و … باید خریداری شود. توجه داشته باشید پوست نوزاد بسیار لطیف است پس لباس نوزاد باید باکیفیت، و نرم خریداری شود که حساسیت زا نباشند.

وسایل بهداشتی نوزاد

شامپوی سر و بدن ، ناخن گیر ، لوسیون بدن ، کرم ضد آفتاب مخصوص کودکان ، حوله ، شانه یا برس، لیف ، تب سنج ، کرم سوختگی ، پوشک ، قطره چکان برای دارو ، پودر بچه، دستمال مرطوب ، ناف بند ، وان حمام مخصوص ، پد خنک کننده ، مسواک انگشتی از وسایل بهداشتی و ضروری برای نوزادان هستند. سعی کنید وسایل بهداشتی باکیفیت و از برندهای معتبر خریداری کنید.

وسایل تغذیه نوزاد

شیشه شیر در سایزهای مختلف، پستونک ، پیشبند غذاخوری، و ست غذاخوری کودک ، شیر دوش ، بالشت شیردهی ، شیشه شور ، فلاسک آبگرم از وسایل تغذیه مهم برای نوزاد است. سایز شیشه شیر کوچک برای ماه های اول مناسب است ولی با بزرگتر شدن کودک مقدار شیر در هر وعده باید افزایش پیدا کند. بهتر است نزدیک به زایمان یک شیر خشک مناسب نیز تهیه کنید تا در صورت وجود هر مشکلی مانند نداشتن شیر کافی و … نوزاد گرسنه نماند.

وسایل حمل و نقل نوزاد

این روزها مشغله های کاری زیاد است. حتی مادران خانه دار نیز مجبورند بارها برای انجام کارهای مختلف از خانه خارج شوند. به همین دلیل داشتن وسایل حمل و نقل استاندارد و مناسب بسیار ضروری است تا هم مادر و هم نوزاد آسیبی نبینند.

خرید ساک وسایل به شدت ضروری است زیرا شما هر جا بروید باید وسایل ضروری نوزاد را همراه خود ببرید. کالسکه و کریر نیز باید خریداری شوند. متاسفانه کالسکه قیمت نسبتا بالایی دارد و نهایتا 1 تا 2 سال استفاده خواهد شد. از طرفی باید یک کالسکه استاندارد بخرید. پس اگر بودجه کافی ندارید به خرید کالسکه دست دوم البته استاندارد و در حد نو فکر کنید. کریر نیز تا حدود 6 ماهگی استفاده می شود و خرید آن اگر جا به جایی زیادی ندارید خیلی ضروری نیست.

وسایل حفاظتی نوزاد

اینکه وسایل محافظتی بخرید یا نه ، یا اینکه چه وسایل حفاظتی بخرید کاملا بستگی به شرایط خانه شما دارد. با این حال قیمت لوازم حفاظتی بالا نیست و خرید انها مفید خواهد بود. محافظ لبه ، گارد تخت ، صندلی کودک برای ماشین ، کف پوش ضد لغزش ، دما سنج اتاق، و … از وسایل حفاظتی هستند.

وسایل بازی و سرگرمی نوزاد

شاید نوزادان به اسباب بازی علاقه نشان ندهند اما چشم روی هم بگذارید کودک شما شروع به راه رفتن و بازی کردن می کند. در دوره نوزادی جغجغه و آویز تخت و کالسکه کافیست اما از 6 ماهگی به بعد کودک شروع به بازی و کنجکاوی می کند. در این صورت اسباب بازی حمام ، عروسک، توپ و … باید برای کودک مهیا شود.

وسایل اتاق خواب نوزاد

برای اتاق خواب نیاز به یک تخت، کمد لباس، چند دست تشک ، بالشت ضد لغزش، چند دست پتو و لوازم تزئینی اتاق است. البته تا سال های اول کودک باید در اتاق پدر و مادر بخوابد. پس بهتر است یک گهواره کوچک نیز خریداری شود تا در اتاق خواب والدین به راحتی جا شود. نگران هزینه ها نیز نباشید پس از بزرگ شدن کودک به راحتی می توانید گهواره را در سایت های فروش وسایل دست دوم مثل سایت دست 2 به فروش برسانید و یک تخت برای فرزند خود بخرید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم ضروری ترین و رایج ترین لوازم نوزاد برای سیسمونی را لیست کنیم. ممکن است برخی وسایل این لیست برای شما ضروری نباشد یا حتی با توجه به شرایط زندگی به وسایلی نیاز داشته باشید که در این لیست بیان نشده. در هر صورت شما باید با توجه به بودجه و نیازهایتان بهترین وسایل را برای فرزند دلبندتان تهیه کنید.