موها معمولا بهترین و برجسته ترین ویژگی ظاهر انسان هستند. ریزش مو، پس روی خط مو یا طاسی زیاد فقط یک مسئله «جسمی» نیست بلکه بر اعتمادبه نفس و عزت نفس فرد فارغ از جنسیت و سن او تأثیر می گذارد. اگر ریزش مو به دلایل ژنتیکی باشد، کاشت مو تنها راه رسیدن به یک تصویر طبیعی برای فرد است. جراحی کاشت مو راه حل ثابت شده ای برای از بین بردن مشکل طاسی است. در این مقاله به بررسی روش ها و مراحل کاشت مو می پردازیم.

جراحی کاشت مو چیست

کاشت مو، یک تکنیک جراحی کاملا تخصصی است که توسط جراح آموزش دیده انجام می شود. در این جراحی، جراح فولیکول های مو را از بخشی از سر که فاقد ژن طاسی است برمی دارد و آن ها را با دقت کامل در نواحی طاس قرار می دهد.

دو تکنیک شناخته شده در کاشت موی مدرن وجود دارد که FUE و FUT. این دو تکنیک برای کاشت ابرو نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

کاشت موی FUE چیست

FUE یا استخراج واحد فولیکولی، نوعی جراحی کاشت مو است که توسط جراح بسیار ماهر و دارای گواهینامه بورد تخصصی کاشت مو انجام می شود. در این روش جراح کاشت مو، واحدهای فولیکولی را از ناحیه اهداکننده سالم برداشت می کند و آن ها را درون میکرو شکاف های ایجاد شده در ناحیه دریافت کننده قرار می دهد. در اینجا، واحدهای فولیکولی مو با کمک پانچ موتوری برداشت می شوند. سپس با ساکشن در محفظه استوانه ای شکل کوچکی جمع آوری می شوند یا با میکرو-فورسپس بدون مداخله دست برداشته می شوند و در ظرف پتری قرار داده می شوند. این روش بخیه ندارد بنابراین درد آن کمتر است.

تکنیک FUE بیشتر مناسب جراحی کاشت مویی است که معمولا به تعداد کمتری گرافت نیاز دارد (حدود 1500 تا 2000 گرافت). واحد فولیکولی دارای چندین فولیکول موی سالم در جهات مختلف است. بیماران اغلب روی کاشت موی FUE را ترجیح می دهند چون دوره بهبودی سریعی دارد و جای زخم خطی مشخصی هم پشت سرشان دیده نخواهد شد.

کاشت موی FUT چیست

FUT یا کاشت واحد فولیکولی، نوعی جراحی کاشت مو است که برای درمان طاسی یا آلوپسی انجام می شود. در این روش، فولیکول های سالم مو از ناحیه ای از بدن (ناحیه اهداکننده) برداشته می شود (معمولا از پشت و اطراف سر) و در ناحیه بدون مو (ناحیه دریافت کننده) کاشته می شود (معمولا جلو و تاج سر). به فولیکول هایی که برای برداشت و کاشت استفاده می شوند، «واحدهای فولیکولی» می گویند.

در این روش یک نوار خطی از پشت سر برداشته می شود. این نوار زیر میکروسکوپ به واحدهای کوچک تر به نام واحدهای فولیکولی یا گرافت ها تقسیم می شوند. سپس این گرافت ها روی قسمت طاس سر کاشته می شوند.

جراحی که این کار را انجام می دهد باید بسیار ماهر باشد چون واحدهای فولیکولی بسیار شکننده و ظریف هستند. آموزش و تجربه پزشک در این زمینه برای حفظ بانک موی شما بسیار حائز اهمیت است. جراحی کاشت مو در کلینیک های نامعتبر و توسط جراحانی که از دانش و تجربه ی کافی در این زمینه برخوردار نباشند می تواند لطمات جبران ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشد.

بهترین کاندیدا برای کاشت مو کیست

برخی از معیارهای مقدماتی برای بهترین کاندیداهای کاشت مو عبارتند از:


طاسی درجه 3 (طبق طبقه بندی نوروود) و بیشتر در غیر این صورت فرد سالم تلقی می شود.
ریزش مو تثبیت شده باشد.
یا در موارد نادر که ریزش موی ناگهانی در اثر تروما یا سوختگی ایجاد می شود.

در جلسه مشاوره با جراح کاشت مو چه مسائلی مطرح می شود

در اولین جلسه، جراح سابقه ی پزشکی و جراحی شما و همچنین درمان های دیگری را که قبلا برای ریزش مو انجام داده اید، می پرسد. موها و پوست سر ارزیابی می شوند و ریزش مو درجه بندی خواهد شد. درباره گزینه های درمانی جراحی و غیر جراحی صحبت خواهد شد. اگر کاندیدای مناسبی برای کاشت مو باشید، کل فرایند جراحی برایتان توضیح داده خواهد شد. سپس تکنیک مناسب برای شما (FUE یا FUT) انتخاب خواهد شد. تعداد تقریبی گرافت های مورد نیاز به شما گفته خواهد شد. وقتی با جراحی موافقت کردید، زمان آن تعیین خواهد شد. هدف اصلی مشاوره بررسی دقیق موقعیت منحصربه فرد شما و انتظاری است که از کاشت مو دارید.

قبل از جراحی چه فرایندی طی می شود

پروتکل ساده ای در روزهای منتهی به جراحی کاشت مو دنبال خواهد شد.

موارد زیر، مراحلی است که قبل از جراحی انجام می شوند:


پر کردن و امضای برگه رضایت
عکس قبل از جراحی از زوایای استاندارد
علامت گذاری خط رویش مطلوب و مورد توافق شما

پزشک از شما خواهد خواست تا چند آزمایش خون و ادرار روتین بدهید. از شما خواسته می شود تا چند روز قبل از جراحی مصرف داروهای رقیق کننده خون را متوقف کنید.

جراحی کاشت مو چگونه انجام می شود

مراحل انجام کاشت مو در روش های مختلف اغلب مشابه است. در ادامه مراحل کاشت مو در روش های FUT و FUE مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کاشت موی FUT

مرحله 1 – بی حسی

این جراحی با بی حسی موضعی انجام می شود. لازم نیست قبل یا بعد از جراحی چیزی نخورید. چند سوزن تزریق برای بی حس کردن پوست سر احساس خواهید کرد. اثر دارو معمولا تا انتهای جراحی باقی می ماند. اگر جلسه کاشت طولانی تر شود می توانید برای خوردن ناهار استراحت کنید.


مرحله 2 – استخراج بافت اهداکننده

پزشک بافت اهداکننده را به شکل یک نوار از پشت سر برمی دارد. سپس با دقت زیاد آن محل را بخیه می زند. پس از آن فولیکول های سالم مو زیر میکروسکوپ از نوار جدا خواهند شد.

مرحله 3 – قرار دادن گرافت

واحدهای فولیکولی که با این شیوه برداشته شده اند، با کمک میکرو-فورسپس در شکاف هایی که برای کاشت گرافت ها ایجاد شده اند، قرار داده می شوند.

کاشت موی FUE

مرحله 1 – بی حسی

این جراحی با بی حسی موضعی انجام می شود. لازم نیست قبل یا بعد از جراحی چیزی نخورید. چند سوزن تزریق برای بی حس کردن پوست سر احساس خواهید کرد. اثر دارو معمولا تا انتهای جراحی باقی می ماند. اگر جلسه کاشت طولانی تر شود می توانید برای خوردن ناهار استراحت کنید.

مرحله 2 – ایجاد شکاف

مرحله بعد در جراحی، ایجاد شکاف با ابزار مخصوص است. گرافت های برداشته شده بعدا در این شکاف ها کاشته می شوند.

مرحله 3 – قرار دادن گرافت

واحدهای فولیکولی که با این شیوه برداشته شده اند، با کمک میکرو-فورسپس در شکاف هایی که برای کاشت گرافت ها ایجاد شده اند، قرار داده می شوند.

کاشت موی FUE

پس از جراحی کاشت مو چه اتفاقی می افتد

شما در همان روز مرخص می شوید. حتما از یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان بخواهید که شما را به خانه برسانند. اغلب پزشک به مدت 5 تا 7 روز برایتان آنتی بیوتیک، مسکن و داروی ضد تورم تجویز می کند.

روی پیشانی و بالای چشم ها تورم خواهید داشت. گاهی تورم به زیر چشم ها هم می رسد. این تورم پس از 3 تا 5 روز از بین می رود. معمولا پس از 5 تا 7 روز اجازه شامپو کردن موها را دارید.

می توانید مصرف فیناستاراید را ادامه دهید و از روز چهاردهم استعمال موضعی ماینوکسیدیل شروع خواهد شد. مصرف این دو دارو، میزان رشد موهای کاشته شده را افزایش می دهند و احتمال «ریزش در اثر شوک» را که موجب ریزش موقتی موهای طبیعی می شود، کاهش می دهند.

در اکثر مراکز کاشت مو اغلب پس از 48 ساعت و پس از 10 روز از جراحی جلسه چکاپ برای شما تنظیم می شود.

سبک زندگی سالم و رژیم غذایی سرشار از پروتئین به شما توصیه می شود. وقتی رشد مو کامل شد می توانید موهایتان را در حد معمول درست و مرتب کنید. حدود 6 تا 9 ماه طول می کشد تا موهای کاشته شده کاملا رشد کنند.