بازی های اکشن همیشه از پرطرفدارترین بازی های ویدیویی در میان گیمرها بوده و هستند. یک بازی اکشن زمانی که بتواند از منظر داستانی اتفاقاتش را توجیه کند و به شکلی منطقی گیمر خود را به مسیر هفت تیرکشی و آشوب بکشاند، آن موقع به یک اثر بهتر و درگیرکننده تر تبدیل می شود. موضوعات مختلفی برای شکل دادن به منطق آثار اکشن وجود دارند. از مبارزه در برابر یک نیروی شر شیطانی گرفته تا شکار کردن هیولاها یا بیرون کردن یک قدرت متخاصم، تنها بخشی از موضوعات جذابی هستند که مبارزات بازی های اکشن را توجیه و باورپذیر می کنند. یکی از موضوعاتی که هر چند وقت یک بار به شکل یک بازی ویدیویی سر و کله اش پیدا می شود، داستان انقلاب و خیزش مردم یک جامعه دربرابر نیروی استبدادی یک دولت فاسد است.

بازی ایندی Liberated نیز از همین عنصر داستانی برای شکل دادن به پیرنگ روایی خودش استفاده کرده است. این اثر توسط استودیوی مستقل Atomic Wolf تولید و به تازگی در دسترس دارندگان نینتندو سوئیچ و پی سی قرار گرفته است. همراه بررسی زومجی باشید تا به تحلیل این ساخته ی جذاب بپردازیم که به اندازه ی نکات مفرح و سرگرم کننده ، دارای نقاط ضعف خاص خودش هم هست.


دانلود از آپارات | تماشا در یوتیوب

بازی Liberated در سال هایی نه چندان دور در کشور آمریکا روایت می شود. جایی که مردم جامعه، غرق در زندگی مصرف گرایانه و شبکه های اجتماعی هستند و تک تک رفتارها و فعالیت آن ها، زیر ذره بین نیروهای دولتی قرار می گیرد. دولت آمریکا با تولید یک سامانه ی امنیتی فوق پیشرفته با نام CCS، به آفرینش یک دیتابیس عظیم دست زده که ضمن پیش بینی جرم وجنایت، تمامی فعالیت ها، اسامی، مشخصات، اطلاعات و در کل، سیر تا پیاز زندگی خصوصی مردم را زیر نظر گرفته و یک خفه قان عظیم را پدید آورده است. اینجاست که یک گروه مردمی با نام Liberated برمی خیزد تا شرایط حاکم بر جامعه را تغییر داده و مردم را نجات بدهد.

داستان بازی از زوایای مختلفی روایت می شود. با وجود اینکه داستان «لیبریتد» یک روایت شخصیت محور نیست اما، کاراکترهای بازی پرداخت خوبی دارند و به خوبی، مخاطب را همراه می کنند. هر یک از مراحل بازی در قالب جلدهایی به خصوص از کتاب های کامیک، دنبال می شوند. داستان بازی شروع خوبی دارند، به خوبی پرداخت می شود و با یک پایان شوکه کننده، مخاطب را رها می کند. روایت بازی حدودا 4 ساعت به طول می انجامد. با وجود اینکه پایان بازی، پرونده ی داستان اثر را می بندد اما تصمیم تیم تولید بازی بر ادامه دادن داستان Liberated از طریق انتشار بسته های الحاقی پولی، نشان می دهد که تیم تولید اثر در آفرینش خط داستانی بازی، تنبلی کرده و در بستن پرونده ی داستان بازی، عجله کرده و خیلی بهتر می توانست این موضوع را حل وفصل کند. درنتیجه، می توانیم بگوییم که حجم محتوای بازی برای یک اثر 20 دلاری (که با بسته های الحاقی پولی ادامه پیدا می کند) کم است؛ مخصوصا اگر این بازی و محتوای داستانی اش را در مقابل سایر آثار 20 دلاری دیگر قرار بدهیم.


نشانه گیری و تیراندازی در بازی Liberated



گیم پلی بازی Liberated به خوبی با روایت داستان اثر ترکیب شده و تجربه ای جذاب و سرگرم کننده را برای بازیکن به ارمغان می آورد. اکتشاف محیط ها، تیراندازی، حل کردن معما و کمی پلتفرمینگ، هسته ی گیم پلی این اثر سایداسکرولر را پدید آورده است. مکانیزم های تیراندازی به خوبی در بازی جای گذاری و پیاده سازی شده اند. اکشن های بازی تنوع خوبی دارند و رفته رفته، پیچیده و چالشی تر می شوند. توزیع المان های شکل دهنده ی روند بازی در هر مرحله، به خوبی انجام شده و نشان می دهد که تیم تولید اثر به خوبی روی امر طراحی مرحله، مسلط بوده است.

کنار تیراندازی های جذاب بازی، معماهای متنوع و سرگرم کننده ی اثر وجود دارند. تقریبا در تمامی مراحل بازی، چند معمای پیچیده و چالش برانگیز وجود دارد که برای پیش روی در روند اثر، باید از پس حل کردن آن ها برآیید. معماهای بازی هرگز بازیکن را راهنمایی نمی کنند و گیمر باید با درگیر شدن با مکانیزم های مختلف، آن ها را پشت سر بگذارد. برخی از مراحل بازی، دارای المان های پلتفرمینگ هم هستند. پلتفرمینگ در بازی به خوبی پیاده شده است اما آسیبی که خشک بودن انیمیشن های اثر به پلتفرمینگ و شوتینگ زده، تجربه ی بازیکن را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر بخواهیم به صورت کلی به قضیه نگاه کنیم، می توانیم بگوییم که تیم تولید Liberated با دانش کافی و تسلط روی امر گیم دیزاین و لول دیزاین، تک تک مراحل بازی را به خوبی طراحی کرده و با موقعیت های اکشن، دکمه زنی ها، پلتفرمینگ، تعقیب ها، پازل ها و موارد این چنینی، گیمر را در طی این تجربه ی 4 ساعته به خوبی سرگرم می کند.

تصویرسازی کامیک در بازی Liberated


تصویری از تیراندازی در بازی Liberated
شمایل کامیک مانند بازی Liberated
تصویری از برخی از کاراکترهای بازی Liberated
عبور از خیل جمعیت در بازی Liberated


از منظر صداگذاری و موسیقی، با اثری خوب و استاندارد طرف هستیم. ابتدا سراغ جلوه های گرافیکی بازی برویم. همانطور که در تصاویر می توانیم ببینیم، تیم تولید اثر برای آفرینش جلوه های دیداری بازی، سراغ یک ایده ی خلاقانه و تحسین برانگیز رفته است. بازی «لیبریتد» در موتور گرافیکی یونیتی بهینه شده و گرفتن چنین خروجی زیبا و منحصربه فرد از انجین یونیتی، واقعا جای تحسین دارد. تمامی لحظات بازی در پنل های یک کتاب کامیک جریان دارند و همین موضوع، باعث مینیمال بودن رابط کاربری اثر، گیرایی بیشتر جهان بازی و در نتیجه، شکل گیری یک اتمسفر جذاب و قوی شده است. چه کات سین ها و چه لحظات گیم پلی، همگی در صفحه ها و پنل های یک کتاب کامیک جریان دارند. گرافیک هنری بازی بسیار زیبا و تحسین برانگیز است که برای لمس زیبایی آن، بهتر است که خودتان سراغ تجربه ی بازی بروید.

بازی متاسفانه از منظر گرافیکی، بی نقص نیست و برخلاف جلوه های هنری بسیار زیبا و خاصی که دارد، از یک سری ایراد فنی هم رنج می برد. اصلی ترین ایرادهای فنی بازی، انیمیشن های بسیار خشک و باگ های گاه وبی گاهی هستند که هر چند وقت یک بار در مسیر بازیکنان قرار می گیرند. خشک بودن انیمیشن های بازی، روی تیراندازی ها، پلتفرمینگ و حرکت در محیط اثر، تاثیر می گذارند و گاهی اوقات موجب اذیت شدن بازیکنان می شوند.


تصویری از ساختمان نیروهای پلیس در بازی Liberated



از نظر صداگذاری و موسیقی هم با یک بازی بسیار خوب و باکیفیت طرف هستیم و تیم دوبلاژ Liberated وظیفه ی خودشان را به خوبی انجام داده اند؛ مخصوصا که کات سین های بازی، از تصاویر ثابت کتاب های کامیک تشکیل شده و انتقال احساس کاراکترهایی که تنها تصویر صورت آن ها را می بینیم، بدون انیمیشن و بدون هیچ حرکت خاص، بسیار سخت است که تیم دوبلاژ اثر به بهترین شکل ممکن از پس این وظیفه، برآمده است. آهنگ سازی لیبریتد هم بسیار خوب انجام شده و نوای موزیک های بازی با فضاسازی و لحظاتی که گیمر مشغول طی کردن آن ها است، به خوبی هماهنگ می شود و اتمسفرسازی اثر را تکمیل می کند.

در پایان باید گفت که Liberated یک تجربه ی 2 بعدی جذاب و سرگرم کننده است که دوست داران بازی های مستقل به احتمال بسیار زیاد، از تجربه کردن آن لذت ببرند. بازی بدون ایراد هم نیست و کم بودن محتوا در مقیاس برچسب 20 دلاری اثر کنار انیمیشن های خشک و ایرادات فنی از جمله باگ ها، مواردی هستند که تجربه ی بازیکن را تحت تاثیر قرار می دهند. در کل اما لیبریتد یک اثر اکشن/ماجرایی خوب و جمع وجور است که به دوست داران بازی های ماجرایی، به خصوص علاقه مندان بازی های مستقل، توصیه می شود.

این بررسی با محوریت نسخه ی پی سی بازی Liberated انجام شده است