آیا شما رویای ساختن یک موزیک ویدیو یا فیلم بلند را در خواب هایتان می بینید؟ برای شروع کار در این زمینه چیزهای مهم زیادی وجود دارد که شما باید بدانید و خودتان را برای آن تجهیز کنید. اما برای تبدیل شدن به یک فیلم بردار، داشتن تجهیزات حرفه ای کافی نیست. در آموزش فیلمبرداری، همه چیز درباره هنر داستان پردازی بصری است. گذشته از این که باید بتوانید به طرز ماهرانه ای دوربین را تنظیم کنید و نور را برای هر صحنه متناسب کنید، این کار شامل کنترل آن چه بیننده می بیند نیز هست. دانستن تکنیک های عکاسی نیز، کمک زیادی به موفقیت شما خواهد کرد. در ادامه بهترین تکنیک های فیلمبرداری حرفه ای را به شما آموزش خواهیم داد.

دوربین خود را بگیرید و این تکنیک های آسان و آشنا در سینما را که به ظاهر حرفه ای تر فیلم ها کمک می کند، امتحان کنید. ما هم چنین توضیح خواهیم داد که چگونه هریک می توانند صحنه شما را تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین می توانید برداشت های خود را با هم ترکیب کنید تا یک روایت زیبا، واضح و منسجم شکل بگیرد.

1- اکستریم لانگ شات (Extreme Long Shot)

در این سبک از تصویربرداری، از یک منطقه بسیار گسترده برای نشان دادن مقیاس موضوعات در رابطه با محیط شان استفاده می کنند. معمولا هنگام تغییر از یک منطقه بزرگ به منطقه دیگر، از این نوع تصویربرداری بهره می برند. فرضا اگر قصد نشان دادن یک دهکده را دارید، می توانید از فاصله ای دور یک نمای کلی از آن را با استفاده از این تکنیک نمایش دهید.

2- نمای چشم پرنده (Bird’s eye shot)

مانند تکنیک اکستریم لانگ شات، این نوع برداشت، مقیاس گسترده اما از زاویه بسیار بالاتر است. ارتفاع تا جایی که اشکال و خطوط انتزاعی از جاده ها، ساختمان ها و درختان دیده شود. هم چنین به طور معمول به عنوان یک برداشت برای معرفی و انتقال صحنه مورد استفاده قرار می گیرد.

3- لانگ شات (Long Shot)

لانگ شات با نام های برداشت کامل، فول یا عریض نیز شناخته می شود. این برداشت، یک عکس از منطقه است که تماشاگران می توانند نگاه بهتری نسبت به آنچه اتفاق می افتد داشته باشند. اما هنوز به اندازه کافی نزدیک نیستند تا در واقع از لحاظ عاطفی در صحنه حضور داشته باشند. سوژه ها نیز به دوربین نزدیک تر هستند اما به اندازه کافی برای دیدن جزییات نزدیک نیست.

4- شات متوسط (Medium Shot)

 

برداشت متوسط به بینندگان این امکان را می دهد تا خیلی نزدیک تر به سوژه بنگرند. در این نوع برداشت، احساسات بیننده کم کم تحت تاثیر قرار می گیرد. این قاب به طور معمول یک فرد را از کمر به بالا نشان می دهد و برای صحنه های گروهی عمومی یا گفتگو و مصاحبه استفاده می شود.

5- کلوز آپ (Close up)

این برداشت از نزدیک، تمام سر تا چانه یا گردن را نشان می دهد تا بینندگان بتوانند احساسات شخصیت را درک کنند. در این نوع برداشت، زمینه کم تر و چهره بیش تری دیده می شود. با استفاده از آن می توانید با بیان شخصیت سوژه، بر مخاطب تأثیر بگذارید.

6- اکستریم کلوز آپ (Extreme Close up)

اکستریم کلوز آپ برای لحظه هایی که نیاز به افزایش شدت عاطفی یک صحنه دارید، استفاده می شود. شما می توانید این کار را با بزرگ نمایی روی چهره شخصیت، گاهی اوقات فقط روی چشم یا حتی دست ها انجام دهید. این کار در مورد اشیاء نیز انجام می شود. مانند دست زدن به ساعت و یا نمایش قلم موی نقاش از نزدیک. این عکس ها فاقد زمینه هستند و برای تنظیم روحیه یا اضافه کردن درام و صمیمیت بسیار عالی است.

7- زاویه کج (Duch angle shot)

در آموزش فیلمبرداری، زاویه کج، به سادگی چرخاندن پایه دوربین اتفاق می افتد. این نوعی دیگر از برداشت است که معمولا در فیلمبرداری روایی به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا برای نشان دادن ناسازگاری و بی نظمی است. می توانید از این کار استفاده کنید تا وضعیت عاطفی یا روحی ناپایدار یک شخصیت را نشان دهید یا احساس ناخوشایندی را به صحنه خاصی اضافه کنید.

 

8- برداشت از پشت شانه (Over-the-shoulder shot)

همان طور که از نام آن پیداست، شانه و سر بدون فوکوس در پیش زمینه نشان داده می شود. در حالی که شخص دیگر، شی یا پس زمینه در کانون توجه قرار دارد. این یکی از مهم ترین تکنیک های سینمایی برای استفاده در فیلم برداری روایی است. این تکنیک نه تنها باعث می شود عمق مورد نیاز به یک برداشت اضافه شود بلکه در ساخت صحنه های مکالمه به شکلی طبیعی کمک می کند.

9- برداشت با زاویه کج (Tilt Shot)

شات کج یا شیب دار به همان راحتی که به نظر می رسد است. این تکنیک بهترین راه برای تبدیل این تکنیک ساده به یک عکس زیبا، هماهنگی دقیق حرکت دوربین به سمت بالا یا پایین با برخی اقدامات داخل صحنه است. این روش می تواند به عنوان یک تصویر زمینه از یک منظره با زاویه دید وسیع یا برای آشکار کردن آهسته چیزی در انتهای تصویر استفاده شود. نمونه این تکنیک در سینما، شروع تصویربرداری از بالای یک برج، تا رسیدن به سوژه اصلی روبروی در ساختمان است.

10- شات متحرک (Panning Shot)

شات متحرک، معادل افقی شات شیب دار است. این شات می تواند به سادگی برای نشان دادن محیط اطراف مورد استفاده قرار گیرد. اما می توانید با نگه داشتن صاف و صحیح دوربین، به نتایج واقعا حرفه ای دست یابید (حتما از یک تثبیت کننده یا چیزی مشابه استفاده کنید).

 

جمع بندی

در این آموزش فیلمبرداری، به اختصار شما را با ساده ترین تکنیک ها در تصویربرداری سینما آشنا کردیم. سینما هنریست که در آن خلاقیت حرف اول را می زند. تکنیک های متعدد دیگری نیز وجود دارد که در هنر عکاسی و سینما مشترک است. می توانید با بررسی و مطالعه هرچه بیش تر آن ها، به سادگی مجموعه ای از تصاویر زیبا خلق کنید. سپس با تدوین و جمع کردن این سکانس ها یک فیلم جالب و حرفه ای تهیه کنید.