در قلب عکاسی این ایده وجود دارد که شما برای بینندگان خود پیامی ارسال می کنید. شاید شما بخواهید زیبایی یک آبشار یا شکوه یک طلوع خورشید باورنکردنی را نشان دهید. یا ممکن است شما امیدوار باشید که شدت تاریکی یک قله کوه ناهموار را به تصویر بکشید. یک عکس با یک پیام واضح می تواند تا حد امکان مؤثر باشد. ترکیب بندی آن، رنگ ها، سوژه و نورپردازی همه این ها به این تصوری که می خواهید منتقل کنید اضافه می کند. و بیش از هر عنصر دیگر ترکیب بندی، مفهوم سادگی به شما در رسیدن به این هدف کمک می کند. در این مقاله، ما روشهایی که سادگی در عکاسی موفق نقش دارد، از جمله نحوه اجرای آن برای بهبود عکس های خود را بیان خواهیم کرد.

صحنه رو به روی شما

دو نوع سادگی وجود دارد که اهداف مهم این مقاله است. اولین مورد صحنه موجود در جلوی دوربین شما است. بعضی از صحنه ها ساده تر از سایرین هستند. به عنوان مثال، یک منظره چیزی غیر از زمینه چمنزارهایی با تپه های ریز و درشت از دور دست نیست. یا ممکن است این یک جنگل بارانی با درختان بیشمار و تاکستان هایی باشد که از هر جهت از جلوی دوربین شما عبور می کند. صحنه اول البته بسیار ساده تر از صحنه دوم است.

هرچه صحنه پیچیده تر می شود، به تدریج یافتن ترکیب بندی موفق دشوار می شود. حتی عکاسان خبره احتمالا عکاسی از یک جنگل پر هرج و مرج را دشوار می دانند. آنها حتی ممکن است وظیفه خود را با تمرکز روی جزئیات یک درخت واحد ساده کنند. در مقابل، یک چمنزار چالش های کمی را در رابطه با ترکیب بندی نشان می دهد. اگر صحنه را در نورپردازی خوبی عکاسی کنید، تهیه یک تصویر موفق کار سختی نیست.

به خصوص به عنوان یک مبتدی، تمرکز روی عکس گرفتن از صحنه های ساده بسیار آسان تر است. به عنوان نمونه، من چند تصویر از اولین روزهای عکاسی خود را نشان می دهم، حتی اگر در آن زمان تمرین بسیار کمی با ترکیب بندی داشتم. این تصاویر موفقیت آمیز هستند زیرا من فقط با چند نکته جالب از یک منظره عکاسی کردم. به عبارت دیگر، بیشتر از توان خودم برای ترکیب بندی تلاش نکردم.

این به این معنا نیست که باید از صحنه های پیچیده یا هرج و مرج جلوگیری کرد. آنها به سادگی نیاز به تلاش بیشتر برای عکس گرفتن دارند. با این حال، من مطمئن هستم که شما با وجود پیچیدگی آنها تصاویر شگفت انگیزی از جنگلهای بارانی و سایر مناظر شلوغ مشاهده کرده اید. هرچه تعداد عکس های بیشتری بگیرید، عکاسی از صحنه هایی مانند این صحنه آسان تر خواهد شد. به عنوان یک مبتدی، ساده تر است اگر در صحنه های ساده ای تمرکز کنید، عکس گرفتن با موفقیت حتی اگر با تمرین با مناظری که سخت تر است، نیاز به اطلاعات بیشتری دارد.

اشباع رنگ بیشتر بخوانید : توضیح اشباع رنگ در عکاسی

سادگی در ترکیب بندی

در کنار سادگی یک صحنه، یک عنصر دیگر نیز در این نمایش وجود دارد: ساختار ترکیب خود شما.

به همان روشی که مناظر از لحاظ پیچیدگی متفاوت هستند، ترکیب بندی یک عکس نیز می تواند خیلی پیچیده باشد.. حتی تصاویر مختلف از یک صحنه ثابت نیز می توانند سطح پیچیدگی های مختلفی داشته باشند. برخی ساده تر، واضح تر و خواندنی تر از سایرین خواهند بود.

به عنوان مثال دو عکس زیر را در نظر بگیرید. در اینجا، شما می توانید تفاوت آشکار بین یک ترکیب به هم ریخته و ساده را مشاهده کنید. حتی اگر خود منظره دقیقا یکسان باشد (فاصله بین هر دو عکس فقط چند ثانیه است)، عکس دوم بسیار قدرتمندتر از عکس اول است:

سادگی در عکاسی

سادگی در عکاسی

در اولین عکس، سعی کردم همه جزئیات عکس را نمایش دهم. با این حال، عکس نهایی گیج کننده و مبهم است. اما عکس دوم، عکس نهایی من از همان صحنه است. با این نسخه، به جای آشکار کردن همه جزئیات ممکن، من عمدا قسمت هایی را که به هدف نهایی من چیزی اضافه نمی کردند، تاریک کردم (در زمان ادیت). کادربندی من نیز متفاوت است و گیاهان پرتلاطم را از سمت راست تصویر خارج می کند. عکس دوم دقیقا پیامی را که می خواستم برای شما منتقل کنم را منتقل کرد: روحیه ای نرم، آرام و یک سوژه زیبا.

عکس دوم به دلیل استفاده من از سادگی موفق است. بعد از فکر کردن به صحنه، فهمیدم که پیام من حاوی لطافت و آرامش است. اگرچه اولین عکس جزئیات بیشتری را در جنگل نشان داد، اما هیچ یک از این جزئیات هیچ زیبایی را به قاب اضافه نکرد. بنابراین، من هر شئ ای را که از پیام من دور شده بود حذف کردم و در نتیجه عکس به شدت بهبود یافت. این فرایند، از بین بردن هرچیزی است که باعث خدشه دار کردن پیام شما است.

تنظیمات دوربین برای افراد مبتدی بیشتر بخوانید : بهترین تنظیمات دوربین برای افراد مبتدی

حذف جزئیات بی فایده

وقتی عکاسی می کنم، اولین فکر من همیشه در مورد آنچه می توانم از تصویری بیرون بیاورم برای قوی تر شدن آن است. برای ساختن یک ترکیب عجیب، گل های وحشی زیبا را در لبه عکس حذف می کنم. برای نشان دادن یک منظره ی بیابانی خشن، من هر نوع ردپایی در پیش زمینه را نادیده می گیرم. هر وقت شاخه درختی بدون هدف داخل آسمان پدیدار می گردد، شما سادگی را از دست می دهید، هر بار که سعی می کنید بدون توجه به ترکیب، از صحنه عکاسی کنید، شما سادگی را از دست خواهید داد.

سادگی در مورد شفاف سازی پیام شما با حذف جزئیات بی فایده است.

هدف شما این است که اشیاء را فقط در صورتی اضافه کنید که به عکس شما ارزشی اضافه کنند. تمامی عناصر کادر را بررسی کنید. نورپردازی چطور است؟ آیا نورپردازی صحنه تکمیل کننده ی عکس شما است؟ خود سوژه چطور؟ از خودتان سؤال کنید. اگر هر جنبه از یک تصویر به کل آن ارزش می دهد، شما یک عکس موفق ایجاد کرده اید.

این بدان معنا نیست که یک تصویر خوب فقط باید چند نکته جالب داشته باشد. در واقع، من فکر می کنم برعکس این امر درست است؛ بسیاری از عکس های عالی جهان دقیقا به دلیل پیچیدگی موفقیت آمیز هستند.

سادگی در عکاسی

سادگی در مقابل پیچیدگی

من اعتقاد دارم که یکی از دلایلی که آنسل آدامز به این اندازه مشهور شده است، پیچیدگی قدرتمند عکسهای وی است. ترکیبات وی به آسانی قابل فهم است، اما همچنین مفصل و مملو از جزئیات است.

به عنوان مثال یکی از عکس های مورد علاقه من از آنسل آدامز، تتون ها و رودخانه مار است. این عکس با وجود پیچیدگی، یا به دلیل پیچیدگی آن، پیام محکمی از شکوه و زیبایی را ارائه می دهد.

اگرچه این عکس مملو از عناصر مختلفی است (رودخانه ، ابرها ، کوه برفی، درختان کنار رودخانه و بسیاری موارد دیگر)، هرکدام به پیام آنسل آدامز قدرت می‎بخشند.

سادگی در عکاسی

با این حال، این با ایده سادگی تضاد ندارد. در واقع، من معتقدم که بسیاری از عکسهای پیچیده موفق می شوند زیرا در هسته آنها سادگی است. به عنوان مثال، تصویر انزل آدامز در بالا بسیار پیچیده است. آن را با جزئیات و نقاط جالب بی شماری پر کرده است. در عین حال، پیام اصلی آن کاملا واضح است زیبایی چشمگیر رودخانه مار در زیر آسمان طوفانی.

به همین دلیل است که عکسی از دیوار ساده و سفید، یک عکس ساده از یک موضوع ساده، نیز ذاتا کسل کننده است. مطمئنا سادگی پیام شما را روشن می کند، اما برای این که ارزش داشته باشد باید در وهله اول پیام داشته باشید. عکسی که خیلی ساده است کسل کننده است، اما درک یک عکس بیش از حد پیچیده نیز غیرممکن است.

وقتی صحبت از ترکیب بندی می‎شود، سادگی فقط کلمه دیگری برای شفافیت است. چه عکاسی از تپه ها و چه یک جنگل پر هرج و مرج، پیام اصلی عکس شما چیزی است که واقعا حساب می کند. همانطور که به جستجوی مؤثرترین تصاویر ممکن می پردازید، در نظر داشته باشید که سادگی یکی از بهترین ابزارهایی است که در اختیار شما است.

عکاسی به روش سیلوئت بیشتر بخوانید : آموزش عکاسی با استفاده از تکنیک سیلوئت

سادگی در عکاسی