نمی دانید که از کجا شروع کنید، مقاله ی امروز ما را در مورد عکاسی رویداد در شب در فضاهای داخلی و خارجی را مطالعه کنید. با این کار می توانید در هر شرایط کم نوری به عکاسی بپردازید.

15- تحقیق در مورد رویداد و لوکیشن

عکاسی رویداد می تواند از مراسمات و رویدادهای مختلفی مثل عروسی، جشن امضای کتاب، کنسرت انجام شود. سعی کنید قبل از شروع تا جای ممکن در مورد رویداد و لوکیشن آن اطلاعات کسب کنید. برای این کار می توانید قبل از هر کاری سوالات زیر را از خودتان بپرسید:


آیا افرادی که آنجا هستند را می شناسم؟
نقاط برتری که دستیابی به آن ها راحت است کجا هستند؟
نقاط برتری منحصر به فرد کدام یک هستند؟
آیا جایی برای پارک ماشین یا موتور وجود دارد؟
محیط مراسم چقدر امن است؟
مکان عمومی است یا خصوصی؟
آفتاب چه زمانی و از کدام جهت غروب می کند؟
نورپردازی موجود چگونه است؟
مراسم چقدر شلوغ است؟
پیش بینی آب و هوا چطور است؟

جواب دادن به این سوالات باعث خواهد شد کمتر غافلگیر شوید و برای همه ی شرایط ممکن آماده باشید.

14- کار در محیط های کم نور مختلف را تجربه کنید

عکاسی رویداد در شب

برای عکاسی در شب به تمرین نیاز دارید. وسایل پیکنیک مختلف را آماده کنید و یک روز بعد از ظهر و نزدیک غروب در فضای باز به عکاسی بپردازید و کار را تا پس از غروب ادامه دهید. تنظیمات شما چه تغییری کردند؟ تصاویری که در یک روز ابری گرفته اید را با تصاویر ساعت طلائی، ساعت آبی و شب مقایسه کنید. منابع نور مصنوعی و تاثیر آن ها روی عکس خودتان را هم در نظر بگیرید.

با این کار می توانید متوجه شوید که کدام محیط کم نور با سبک عکاسی شما بیشتر سازگار است.

13- برای کسب تجربه در رویدادهای مختلف شرکت کنید

یک لیست جامع از تمامی رویدادهای شبانه و کم نور پیش رو تهیه کنید. این رویدادها ممکن است شامل مهمانی جشن تولد، جشن ها و تعطیلات رسمی یا یک رویداد ویژه داخل شهر باشند. سعی کنید تا جای ممکن در رویدادهای شبانه ی متنوع شرکت کنید. شما با هزاران ایده ی مختلف عکاسی در شب روبرو خواهید شد و همچنین می توانید زندگی اجتماعی خودتان را بهبود ببخشید.

12- افزایش ایزو برای داشتن نور بیشتر

عکاسی با ایزو 100 برای کاهش نویز در تصاویر شما ضروری است اما اغلب اوقات برای عکاسی در نور کم افزایش ایزو یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر است. از بیشترین مقدار ایزویی که کیفیت تصویر را در خطر نمی اندازد استفاده کنید. این عدد ممکن است برای دوربین ها و لوکیشن های مختلف متفاوت باشد و عدد ثابتی نیست. در صورتی که از فلاش استفاده می کنید هم ممکن است بتوانید ایزو را روی 100 نگه دارید.

عکاسی رویداد بیشتر بخوانید : 12 نکته برای شروع عکاسی رویداد به عنوان یک مبتدی

11- باز کردن دیافراگم برای ورود نور بیشتر

تنظیم دیافراگم در عکاسی رویداد در شب ممکن است کار سختی باشد. خود من زمانی که از گروهی از افراد داخل یک رویداد عکاسی می کنم، دیافراگم را روی f/5.6 قرار می دهم تا مطمئن شوم تمامی افراد در فوکوس هستند. برای عکاسی از یک فرد و یا جزئیات مهمانی هم دیافراگم را روی f/4 و پائینتر تنظیم می کنم. این کار باعث می شود یک افکت بوکه ی فوق العاده داشته باشم.

10- کاهش سرعت شاتر

عکاسی رویداد در شب

در صورتی که قبلا به عکس ها سریع و واضح عادت کرده باشید، رعایت این نکته ممکن است کمی سخت باشد اما با کاهش سرعت شاتر می توانید خلاقیت را به عکس های مهمانی و رویداد خودتان بیافزائید. با این کار اجازه ورود نور بیشتری را به دوربین خودتان خواهید داد اما برای استفاده از آن در صحنه های سریع به کمی تمرین و تجربه نیاز خواهید داشت.

9- استفاده از حالت های عکاسی پی در پی

در صورتی که فعالیت ها در یک مهمانی یا رویداد خیلی سریع رخ می دهند از حالت های عکاسی پیاپی استفاده کنید. در میانه ی شلوغی بررسی تمامی عکس ها و انتظار برای لحظه ی مناسب کار خیلی سختی است. با استفاده از حالت عکاسی پیاپی شما چندین عکس مختلف خواهید داشت و بعدا می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. هر کدام از این عکس ها مردم را در حالت و مکان نسبتا متفاوت تری نشان خواهد داد.

این کار روی نحوه ی رسیدن نور موجود در صحنه به سوژه های مختلف نیز تاثیر دارد. برای مثال ممکن است با چرخش سر یک نفر در لحظه ی مناسب نور روی صورت او بیافتد و شما بتوانید یک عکس خیلی خوب ثبت کنید. در خیلی از مهمانی ها نیز نورهای لیزری همیشه در حال تغییر هستند. در این شرایط شما خیلی راحت تر می توانید پشت میز کار خودتان بهترین عکس را انتخاب کنید و نیازی نیست که برای مدت های طولانی منتظر بهترین نور ممکن بمانید.

فوکوس در عکاسی از شب بیشتر بخوانید : نحوه فوکوس در عکاسی از شب

8- خرید روی سه پایه یا تک پایه

البته تمامی رویدادهای شبانه مهمانی و کنسرت نیستند. سه پایه و تک پایه برای رویدادهای هنری و کنسرت هایی که در محیط های آرام تر اتفاق می افتند مناسب هستند و کمک خیلی زیادی به شما خواهند کرد. همچنین در صورتی که می خواهید عکس های واضح و با کیفیتی از آتش بازی بگیرید هم سه پایه کمک زیادی به شما خواهد کرد. در صورتی که مطمئن نیستید به سه پایه برای عکاسی رویداد در شب نیاز دارید یا خیر یک مونوپاد سبک به همراه خودتان داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید از آن استفاده کنید و در عین حال وزن زیادی هم نداشته باشد.

در صورتی هم که بودجه ی کافی ندارید، یک سه پایه کوچک تهیه کنید که به راحتی داخل کیف شما قرار می گیرد و هزینه زیادی هم ندارد.

7- بهترین لنز برای عکاسی در نور کم

آیا از یک رویداد شبانه ی آرام با فضای خیلی زیاد عکاسی می کنید؟ تمام لنزهای خودتان را به همراه داشته باشید و از تمامی آن ها استفاده کنید. اکثر رویدادهایی که من از آن ها استفاده می کنم خیلی شلوغ و پر انرژی هستند و باید خیلی سریع لنز دوربین خودم را عوض کنم. به همین دلیل فقط یک لنز 50 میلیمتر پرایم و یک لنز زوم به همراه خواهم داشت.

این لنزها به من این امکان را می دهند که خلاق باشم، جو محیط را منتقل کنم و عکس هایی با سبک پاپارازی از رویدادهای شبانه بگیرم. حتی وقتی که از همین دو لنز هم استفاده می کنم وقتی به خانه برمی گردم متوجه می شوم که درپوش هر دو لنز گم شده است.

6- از تمام منابع نور موجود استفاده کنید

عکاسی رویداد در شب

صرف نظر از اینکه تجهیزات شما تا چه اندازه با کیفیت هستند شما همیشه به یک منبع نور برای عکاسی رویداد در شب نیاز دارید. فقط به منابع نور مستقیم و سنتی اعتماد نکنید. برخی از منابع نور دیگری که می توانید از آن ها استفاده کنید به شرح زیر هستند:


نور شمع
نور بازتاب خورده از سطوح فلزی و شیشه ای
نورهای خیابانی
نور لیزر
صفحه نمایش و مانیتور
آتش بازی
ریسه
میله های درخشان
آتش
نور فلاش گوشی افراد دیگر
گوشی موبایل
آثار هنری درخشان

5- از تمام فضا استفاده کنید

خیلی از اوقات ممکن است برای شما هم پیش بیاید که هیچ ایده ای برای عکاسی رویداد در شب نداشته باشید. معمولا در شرایط خیلی کم نور من تلاش می کنم مثلث نوردهی را متعادل کنم اما بهترین روش برای مقابله با این موضوع این است که در اطراف اتاق حرکت کنید. این موضوع به شدت غیرمنطقی به نظر می رسد اما من خودم را وادار می کنم تا حتما این کار را انجام دهم. سعی کنید از نقاط برتری مختلف استفاده کنید تا منابع نور قوی تر و غیرمعمولی تر را پیدا کنید.

4- از تاری ناشی از حرکت استقبال کنید

عکاسی رویداد در شب

کمی حرکت می تواند داستان خیلی زیادی در مورد رویداد را منتقل کند. خیلی نگران عیب و نقص های ناشی از تاری حرکتی نباشید. رویدادهای شبانه معمولا رویدادهایی شاداب و سرگرم کننده هستند. عکس گرفتن از سرهای در حال چرخیدن، دست های مواج و پاهای رقصان با کمی تاری باعث خواهد شد که بیننده هم داخل صحنه قرار بگیرد و با تمام وجود عکس شما را احساس کند.

3- ادیت را منطبق با واقعیت انجام دهید

فقط اینکه می توانید عکس های خود را ادیت کنید به این معنی نیست که حتما باید این کار را خودتان انجام دهید. زمان انجام ادیت عکس باید به خوبی به یاد بیاورید که نحوه ی نورپردازی در زمان عکاسی چگونه بوده است. در غیر این صورت ممکن است عکس خودتان را به شدت روشن و یا به شدت تاریک کنید. اما آیا چیزی که در زمان عکاسی تجربه کرده اید نیز اینگونه بوده است؟ ممکن است این کار روایت داستان را به شکل کامل تغییر دهد.

سعی کنید ادیت اولیه عکس های خودتان را در فاصله 24 ساعت پس از رویداد انجام دهید. در این صورت اطلاعات مربوط به نوردهی و… در ذهن شما کاملا تازه خواهد بود و به خوبی می توانید آن ها را به یاد بیاورید.

اشباع رنگ بیشتر بخوانید : توضیح اشباع رنگ در عکاسی

2- تبدیل به سیاه و سفید

رنگ های در عکاسی رویداد در شب خیلی قوی هستند اما نور مصنوعی ممکن است تون های یک عکس را از بین ببرد. برای جلوگیری از این مشکل سعی کنید عکس های خودتان را به سیاه و سفید تبدیل کنید. اسلایدرهای رنگ را جابجا کنید تا نور را در بخش های مختلف تصویر افزایش دهید. با استفاده از این کار به جای اسلایدر Exposure، شما کنترل بیشتری روی نوردهی عکس خود خواهید داشت. همچنین عکاسی به صورت سیاه و سفید باعث خواهد شد عکس های شما کمی جذاب تر به نظر برسند.

1- افزایش Luminance برای نتیجه ای نرم تر

عکاسی رویداد در شب

آیا در زمان عکاسی از ایزو بالا استفاده کرده اید؟ در زمان ادیت اسلایدر Luminance را کمی دستکاری کنید تا بتوانید نویز را کمی نرم تر کنید. البته مراقب باشید که خیلی زیاده روی نکنید زیرا ممکن است جزئیات تصویر را از دست بدهید.

سوالات متداول

چطور می توان در فضاهای داخلی در طول شب عکس های خوبی گرفت؟

دست و دوربین خودتان را در طول عکاسی تا جای ممکن ثابت نگه دارید تا هرگونه لرزش را از بین ببرید. به دنبال منابع نور مختلف بگردید و آماده باشید تا تکنیک های جدید را امتحان کنید.

چطور در رویدادهای کم نور عکاسی کنیم؟

تمرین، تمرین و تمرین! محیطی که داخل آن قرار دارید را به صورت کامل درک کنید و از تنظیمات دوربین دستی استفاده کنید.

آیا برای عکاسی رویداد به فلاش نیاز دارید؟

بله و خیر. برخی اوقات و به خصوص در رویدادهای رسمی، داشتن یک فلاش واقعا به شما کمک می کند. با استفاده از فلاش می توانید ایزو دوربین خودتان را پائین و سرعت شاتر را خیلی سریع نگه دارید. البته قبل از این کار بررسی کنید تا مطمئن شوید امکان استفاده از فلاش را دارید زیرا ممکن است در برخی رویدادها و کنسرت ها این کار ممنوع باشد.

چگونه در رویدادها با فلاش عکاسی کنیم؟

نکات پایه در مورد عکاسی با فلاش را یاد بگیرید. در مورد نوع فلاش شما گزینه های مختلفی را در اختیار دارید و می توانید هر کدام را که مایل باشید انتخاب کنید. برای مثال می توانید از فلاش های اکسترنال برای این کار استفاده کنید. در صورتی هم که خیلی با عکاسی با فلاش آشنا نیستید کمی زودتر به مکان رویداد مراجعه کنید تا بتوانید تمرین کنید.

سخن نهایی

عکس های شبانه ی خوب می توانند لبخند را به لب های مردم بیاورند. برای این کار به تجهیزات مناسب، دانش و بینش نیاز دارید. عکس های شما می توانند لحظات مهمی را در زندگی ما به تصویر بکشند و آن را برای آیندگان حفظ کنند.