3) مطالعه موردی

در مقاله قبلی ما 5 عنصری که در کنار هم تشکیل دهنده ی سبک شخصی در عکاسی هستند را مورد بررسی قرار دادیم:


سوژه
پالت رنگی (یا تونالیته)
کیفیت نور
ترکیب بندی
تجهیزات و تنظیمات دوربین

اما همانطور که اشاره شد سبک اختصاصی چیزی فراتر از این 5 عنصر است. در این مقاله ما قصد داریم نگاهی داشته باشیم به یک مثال ویژه که در آن استفاده از این 5 عنصر برای تعریف سبک شخصی شما در عکاسی کافی نباشد.

در این مثال از عکس های لوئیس بالتز استفاده می شود که در طول دهه 70 و 80 میلادی به عکاسی نیمه انتزاعی از ساختمان های مختلف به صورت سیاه و سفید مشغول بود. در ادامه لیستی متشکل 5 عنصر مهم در تعریف سبک اختصاصی را مشاهده می کنید که با توجه به آثار او آماده شده است:


سوژه: قسمت بیرونی دیوارهای بتنی ساختمان های صنعتی که اغلب قدیمی هستند و پائین ریخته اند
پالت رنگی یا تونالیته: عکس های سیاه و سفید، با مقادیر زیاد کنتراست و سایه های عمیق، با کمی ظاهر رنگ و رو رفته
کیفیت نور: نور نسبتا نرم، بدون لبه های سخت یا هایلایت های روشن و واضح، البته برخی عکس ها در اواسط روز گرفته شده اند.
ترکیب بندی: از روبرو و هم راستا با خط چشم، تخت، متعادل و اغلبا متقارن به همراه اشکال هندسی قوی و خطوط مستقیم
تجهیزات و تنظیمات دوربین: بدون پرسپکتیوهای دراماتیک (برای مثال التراواید یا سوپر تله فوتو)، لنز متوسط، تصاویر با کیفیت، ثبت شده با فیلم سیاه و سفید.

آیا این مشخصات برای تشخیص آثار بالتز کافی است؟

این سوال انحرافی نیست و 6 عکس زیر هم که 5 عدد از آن ها توسط بالتز گرفته شده است هم انحرافی نیستند. بلکه برای نشان دادن ظرافت زیاد سبک شخصی در عکاسی به کار برده شده اند. با وجود اینکه تمامی این 5 مشخصه در تمامی 6 عکس زیر ثابت هستند (به جز اینکه یکی از آن ها دیجیتالی ثبت شده است نه روی فیلم)، برخی افراد به سادگی تشخیص می دهند که کدام یک از آن ها مربوط به این مجموعه عکس نیست. ابتدا سعی کنید حدس بزنید که کدام عکس مربوط به بالتز نیست و سپس برای مشاهده ی نتیجه به پاراگراف بعدی مراجعه کنید:

سبک شخصی در عکاسی

مشخصا هر 6 عکس نسبتا شبیه به هم هستند. در تمامی آن ها عناصر و قابلیت های مشخصی وجود دارد. با این وجود خیلی از مردم متوجه خواهند شد که عکس شماره 4 نسبت به بقیه متفاوت تر است. البته تشخیص اینکه چرا این عکس متفاوت تر است نیز کمی سخت است اما مطمئنا این عکس را بالتز نگرفته است.

آیا عکس چهارم به دلیل محدوده ی تون ها و کنتراستی که به نظر با بقیه متفاوت تر است، مورد توجه بیشتری قرار می گیرد؟ آیا دلیل این امر نوشته ی روی دیوار (یک عنصر منحصر به فرد در عکس) است؟ یا تفاوت های واقعی نامحسوس تر هستند؟

خیلی از افراد هم ممکن است متوجه این موضوع نشده باشند که عکس چهارم متعلق به یک عکاس دیگر است و این موضوع خیلی جالب است. این نشان می دهد که کپی کردن سبک یک عکاس دیگر به سادگی و فقط با کپی کردن عناصر اساسی که یک عکاس از آن ها استفاده می کند وجود دارد.

این موضوع نشان دهنده ی یک نکته ی مهم است: دو روش برای ثبت عکس هایی که سبک تعریف شده دارند وجود دارد. روش اول این است که از یک چک لیست تبعیت کنید و به شکل روشمند مطمئن شوید که عکس شما از زوایای مختلف داخل یک قالب خاص قرار می گیرد یا خیر! روش دیگر خودجوش تر است و سبک اختصاصی شما بیشتر به عکس هایی بستگی دارد که به شکل طبیعی ثبت می کنید. تفاوت بین متد و شخصیت نیز همینجا مشخص می شود. هر دوی آن ها در دنیای عکاسی مدرن جایگاه خاص خودشان را دارند.

حالت عکاسی نیمه اتوماتیک بیشتر بخوانید : کنترل دوربین با حالت های عکاسی نیمه اتوماتیک

سبک شخصی در عکاسی

NIKON D810 + 70-200mm f/2.8 @ 95mm, ISO 140, 1/500, f/10.0


4) متد در مقابل شخصیت

در صورتی که می خواهید عکس های شما سبک شخصی واضح تری داشته باشند و احساس می کنید کارهای شما به اندازه ی کافی مرتبط به هم دیده نمی شوند، بهتر است بدانید که یک چک لیست 5 تایی می تواند خیلی به شما کمک کند. سبک شخصی در عکاسی یک مفهوم مبهم است و چند گام محکم باعث خواهد شد راحت تر بتوانید این موضوع را عملی کنید.

از طرفی دیگر این موضوع باعث افزایش احتمال عدم هماهنگی خواهد شد. در صورتی که یک چک لیست نسبتا کامل در دست داشته باشید، افراد دیگر خیلی راحت می توانند سبک شخصی یک هنرمند را کپی کنند.

بدون شک این موضوع در دنیای هنر خیلی رخ می دهد. حتی خارج از دنیای عکاسی هم نمونه های زیادی از سبک شخصی وجود دارد که به خوبی کپی شده اند. برای مثال می توان به اتو واکر اشاره کرد که یکی از مشهورترین جعل کنندگان آثار ون گوک بوده است. آثار این هنرمند به اندازه ای متقاعدکننده بودند که یک آنالیزور کامپیوتری جدید را که ضربات قلم را کپی می کرد، فریب داد.

عکاسی از حیوانات وحشی بیشتر بخوانید : نکات و ترفندهای عکاسی حیات وحش

مسئله ای که برای خیلی از مردم وجود دارد این است که چطور می توان آثار هنرمندانی مثل ون گوک را به اندازه ای حرفه ای جعل کرد که حتی بتواند یک کامپیوتر را هم فریب دهد؟ در صورتی که آثار ون گوک خیلی تماشایی و زیبا هستند پس جاعلانی هم که می توانند سبک شخصی او را به همان خوبی جعل کنند هم هنرمندان خوبی هستند؟

سبک شخصی در عکاسی

برای من این سوال چیزی است که تعیین کننده ی سبک شخصی است. فرانک اوهارا نیز این موضوع را به خوبی بیان کرده است:

«سبک در پائین ترین حد خودش متد و در بالاترین حد خود شخصیت است.»

بله، برخی اوقات می توان سبک شخصی یک نفر را به شکل قانع کننده ای کپی کرد. اما این موضوع خیلی کم به شکل طبیعی یا اتفاقی رخ می دهد. در مقابل جعل های واقع گرایانه به خصوص در هنرهایی مثل نقاشی و عکاسی کاملا عمدی هستند و حتی بیشتر از نسخه ی اصلی به آن ها فکر می شود. با کپی کردن متد دقیقی که یک هنرمند مورد استفاده قرار می دهد و دنبال کردن یک چک لیست از عناصری که هنرمند در طول مسیر از آن ها استفاده کرده است می توان یک کپی واقع گرایانه از یک اثر هنری انجام داد. اما این بدین معنی نیست که تصویر جعل شده از نسخه ی اصلی آن بهتر خواهد بود.

با این وجود در این مقاله ذکر شد که هنوز هم از متد در عکاسی استفاده می شود و این موضوع به نظرم واقعیت دارد. اما چه زمانی می توان از یک چک لیست برای گرفتن عکس استفاده کرد؟

به عنوان یک مثال واضح می توان به عکاس های شرکتی (افرادی که توسط برندهای بزرگ مثل نایک و… استخدام می شوند) اشاره کرد. این افراد اغلب اوقات نیاز دارند از یک متد برای خلق عکس هایی که کمپانی نیاز دارد استفاده کنند. این موضوع به دلیل این است که برندها هم یک سبک شخصی برای عکس هایی که باید در تبلیغات از آن ها استفاده کنند دارند و عکاس هم باید تا حدودی بتواند این موضوع را در عکس های خودش بگنجاند تا بتواند نتایج مورد نیاز برند را خلق کند.

همین موضوع در مورد عکاس هایی هم که هدفشان خلق عکس هایی با محبوبیت زیاد است و یا می خواهند آثارشان به مذاق گروهی خاصی از مخاطبین خوش بیاید صدق می کند. در صورتی که مخاطبین شما به دنبال عکس های زیبایی از مناظر دراماتیک در زمان غروب آفتاب است و این عکس ها به فروش و محبوبیت بیشتر منجر می شوند، طبیعی است که عکاس هر زمانی که ممکن باشد این سبک را کپی کند. به همین خاطر است که افکت اورتون این روزها از محبوبیت خیلی زیادی به عنوان روشی برای ادیت برخوردار است؛ این روش ادیت چیزی است که به درآمد بیشتر ختم می شود. خوب یا بد، به نظرم در صورتی که زندگی خودتان را با عکاسی می چرخانید، دنبال کردن متد چک لیست مشکلی ندارد.

سبک شخصی در عکاسی عکاسی تجاری بیشتر بخوانید : چگونه عکاسی تجاری را شروع کنیم؟

با این وجود این سبک عکاسی برای خیلی از عکاس ها خوشایند نیست. آن ها می خواهند سبک شخصی که دارند بازتاب دهنده ی شخصیت آن ها باشد. همانطور که همه ی ما می دانیم ون گوگ در طول عمر خودش به اندازه ی الان مشهور نبود، زیرا او از استعدادهای خودش برای سازگاری با ذائقه ی قالب جامعه استفاده نمی کرد؛ او به هر شکلی که دوست داشت نقاشی می کشید و این دقیقا چیزی است که متد شخصیت باید باشد.

شخصیت شما حتی زمانی هم که شما هیچ تلاشی برای آن نمی کنید، داخل یک عکس نمایان خواهد بود. وضعیت پیشفرض اینگونه است. تصاویری که باید به صورت دقیق چیزی که شما می بینید را بازتاب دهند.

بعدا این موضوع را به صورت دقیق تر بررسی خواهیم کرد اما پیامی که باید به یاد داشته باشد این است که شما به صورت پیشفرض با سبک شخصی خودتان عکاسی می کنید. با اینکه این موضوع چیزی است که بعدا می توانید آن را تغییر دهید، پرورش دهید و بهبود ببخشید اما تا حدود زیادی به شکل اتفاقی رخ می دهد.

بنابراین در صورتی که قبلا هیچوقت به متد (کپی جزء به جزء ظاهری که فکر می کنید بقیه دوست دارند) در عکاسی فکر نکرده اید، به احتمال زیاد روش شخصیت را در پیش گرفته اید.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد سوالاتی درباره ی سبک شخصی در عکاسی و همچنین روش استفاده از آن در تصاویر خودتان برای شما ایجاد کرده باشد.

اول از همه و همانطور که مثال لوئیز بالتز نشان داد، سبک شخصی سرشار از خورده کاری هایی است که نمی توان تمام آن ها را به زبان آورد. با این وجود واضح است که متد چک لیست پتانسیل این را دارد که به شما اجازه دهد سبک شخصی فرد دیگری را به شکل متقاعدکننده ای کپی کنید و یا یک نفر دیگر بتواند سبک شما را کپی کند.

این موضوع کمی نگران کننده است. صرف نظر از اینکه چقدر زمان برای خلق متد شخصی خودتان در عکاسی صرف می کنید و چقدر برای آن تلاش می کنید، کسی که به اندازه ی کافی تلاش داشته باشد می تواند سبک شما را به سادگی کپی کند. اما اینکه میلیون ها نفر ون گوگ را می شناسند و حتی یک بار هم اسم اوتو واکر را نشنیده اند هم دلیل خاصی دارد. در طولانی مدت آثار جعلی هیچ ارزش خاصی نخواهند داشت.

در بخش آخر این مقاله ما به سراغ نکات مثبت و منفی کشف ثبت اختصاصی خودتان می رویم و همچنین مخاطرات بررسی زیاد آثار خودتان را بررسی خواهیم کرد. سبک شخصی در عکاسی ممکن است مثل یک مفهوم غیردقیق و انتزاعی به نظر برسد اما بهترین روش برای این است که آثار شخصی شما دقیقا نگاهی که خودتان به دنیا دارید را بازتاب دهند. به همین خاطر یکی از مهم ترین مباحث در عکاسی است.