یادگیری قوانین

اولین قدم برای پرواز با پهپاد یادگیری قوانین است. با وجود اینکه نیازی نیست برای استفاده تفریحی از پهپاد در هیچگونه کلاسی شرکت کنید اما باید نسبت به اخذ مجوزهای لازم برای پهپاد خودتان اقدام کنید. برای استفاده از پهپاد شما باید برخی قوانین ابتدایی را رعایت کنید. این قوانین به شرح زیر هستند:


حفظ فاصله 8 کیلومتری پهپاد با هواپیماهای دیگر
نگه داشتن آن در ارتفاع کمتر از 121 متری
عدم پرواز بالای سر جمعیت
نگه داشتن پرنده در میدان دید

کار با پهپاد خودتان را یاد بگیرید

به احتمال زیاد قبل از اینکه مبلغ زیادی را صرف خرید پهپاد کنید، مقداری تحقیق انجام داده اید اما در صورتی که مطمئن نیستید پهپاد شما قادر است چه کارهایی را انجام دهد، احتمالا بهتر است قبل از به پرواز در آوردن آن کمی تحقیق کنید.

جدیدترین پهپادهای رده بالای موجود در بازار به همراه برخی قابلیت های امنیتی ویژه عرضه می شوند اما شما باید به صورت کامل متوجه شوید که این پهپادها قادرند چه کارهایی انجام دهند و این قابلیت ها چطور کار می کنند. اجتناب از موانع یک قابلیت خیلی مهم است که در خیلی از پهپادهای موجود در بازار گنجانده شده است اما طرز کار آن در تمامی مدل ها همیشه یکسان نیست. آیا این قابلیت در پهپاد شما همیشه روشن است؟ آیا به صورت خودکار موانع را دور می زند و یا زمانی که یک مانع سر راهش قرار داشت، در جای خودش ثابت خواهد شد؟ آیا این سنسورها فقط در جلوی پهپاد قرار دارند یا در چهار طرف آن تعبیه شده اند؟

عکاسی با پهپاد

همچنین باید به صورت دقیق بدانید که قابلیت بازگشت خودکار پهپاد چگونه عمل می کند. تقریبا تمامی پهپادهای دارای GPS در صورتی که سیگنال کنترل قطع شود و یا اتفاق دیگری بیافتد، به نقطه ای که از آن بلند شده است بر می گردد. همچنین می توانید یک ارتفاع خاص برای بازگشت به خانه نیز تعیین کنید. این موضوع در صورتی که در مناطقی پرواز می کنید که موانع زیادی در آن وجود دارد ضروری است. در اینگونه مناطق باید مطمئن شوید که پهپاد قبل از بازگشت به خانه، به یک ارتفاع خاص صعود می کند.

شما باید به صورت کامل با محل قرارگیری دستور بازگشت به خانه نیز آشنا باشید. این دستور ممکن است به صورت یک کلید روی ریموت کنترل آن قرار داشته باشد و یا به شکل یک آیکون داخل نرم افزار تنظیمات پهپاد قرار گرفته باشد. همچنین باید بررسی کنید که آیا روی ریموت کنترل شما کلید مکث (Pause) وجود دارد یا خیر. با فشار دادن این کلید پرواز پهپاد شما متوقف خواهد شد و به صورت معلق سر جای خودش ثابت خواهد ماند.

مورد آخر هم با وجود اینکه باید جزء آخرین اقدام های شما باشد، نحوه ی قطع ارتباط باتری و موتورهای پهپاد در شرایط اضطراری است. برخی اوقات ممکن است پهپاد از کنترل شما خارج شود. در این شرایط ممکن است ترجیح دهید قطعات و کارت حافظه ی یک پهپاد سقوط کرده را جمع آوری کنید تا اینکه اجازه دهید از دسترس شما خارج شود و دیگر هیچوقت آن را مشاهده نکنید.

علاوه بر کنترل ها شما باید به صورت دقیق بدانید که پهپاد شما با یک بار شارژ کامل باتری تا چند دقیقه می تواند پرواز کند. معمولا داخل نرم افزار مربوط به پهپاد نشانگرهایی وجود دارد که مقدار باقیمانده ی باتری را نشان می دهند. با استفاده از این نشانگرها می توانید پروازهای خودتان را برنامه ریزی کنید. اغلب پهپادهای موجود در بازار می توانند با یک بار شارژ کامل حدود 20 تا 30 دقیقه پرواز کنند.

عکاسی با پهپاد

شما باید محل نشان دادن اطلاعات تله متری داخل اپ کنترل پهپاد را هم یاد بگیرید. عموما در این بخش اطلاعات مربوط به سرعت، ارتفاع، جهت و موقعیت را روی یک نقشه جهانی مشاهده خواهید کرد و می توانید تصاویر زنده ی دوربین پهپاد را هم مشاهده کنید. شما باید بتوانید در زمان پرواز این اطلاعات را بخوانید و پردازش کنید.

یادگیری پرواز با پهپاد

اکنون که یاد گرفتید پهپاد چگونه کار می کند، چگونه قابلیت های ایمنی ضروری را فعال کنید و چه مدت با یک بار شارژ کامل کار می کند، زمان آن رسیده است که پرواز با پهپاد خودتان را یاد بگیرید.

شما می توانید به چند روش مختلف این کار را آغاز کنید. در صورتی که خیلی محتاط هستید ابتدا با نرم افزار شبیه ساز پرواز شروع کنید. DJI این قابلیت را داخل اپلیکیشن خودش گنجانده است و به شما این امکان را می دهد که پهپاد خودتان را داخل یک دنیای مجازی به پرواز درآورید. اما در صورتی که از برندهای دیگر استفاده می کنید و یا به یک برنامه ی آموزشی ساختار یافته تر نیاز دارید، می توانید در کلاس های آموزشی شرکت کنید.

در صورتی که نمی خواهید از برنامه های شبیه ساز استفاده کنید، توصیه می کنیم منطقه ی پرواز را به مکان هایی که جمعیت زیادی در آن ها قرار ندارد محدود کنید. همچنین پهپاد را نزدیک به خودتان و در ارتفاع پائین نگه دارید. کار خودتان را با کنترل های دستی آغاز کنید. دستگیره ی سمت راست برای تنظیم ارتفاع و چرخاندن پهپاد کاربرد دارد در حالی که دستگیره سمت راست برای حرکت دادن پهپاد به جلو و عقب و چپ و راست مورد استفاده قرار می گیرد.

عکاسی با پهپاد بیشتر بخوانید : 12 نکته برای گرفتن عکس های بهتر با پهپاد

عکاسی با پهپاد

پس از اینکه کار با کنترل های دستی را به شکل کامل یاد گرفتید، می توانید از حالت های پرواز خودکار که در اکثر پهپادهای مدرن وجود دارد استفاده کنید. شما می توانید تصاویر خودکار را امتحان کنید. برای مثال در یکی از این حالت ها پهپاد ارتفاع می گیرد و از سوژه دور می شود تا محیط اطراف آن را به تصویر بکشد. پهپادهای مختلف حالت های پرواز مختلفی هم دارند و به همین خاطر شما باید وقت زیادی را صرف کنید تا تمامی قابلیت های پهپاد خودتان را یاد بگیرید.

دوربین پهپاد

به احتمال زیاد شما فقط برای پرواز از پهپاد خودتان استفاده نمی کنید. پهپادها در مدت زمان خیلی کمی معروف شدند و دلیل این محبوبیت هم به دوربین های داخلی آن ها برمی گردد. این دوربین ها نیز ممکن است به اندازه ی خود پهپاد قابلیت های مختلف برای یادگیری داشته باشند. دوربین های نصب شده روی پهپادهای مدرن تصاویر و ویدیوهایی بدون اعوجاج و انحراف ثبت می کنند که فاصله خیلی زیادی با تصاویر Fish-Eye پهپادهای اولیه دارند.

دوربین های نصب شده روی پهپادها بیشتر شبیه دوربین موبایل هستند. اکثر این دوربین ها از لنزهای پرایم با دیافراگم های باز استفاده می کنند و می توانند تصاویر بدون نویزی در ساعت طلائی بگیرند. اما شما همیشه قرار نیست در طول زمان گرگ و میش پرواز کنید. به همین خاطر برای اینکه بتوانید ویدیوهای با کیفیتی بگیرید باید یک فیلتر ND روی پهپاد خودتان نصب کنید تا امکان استفاده از آن را در شرایط پر نور داشته باشید.

به یاد داشته باشید که سرعت شاتر 1/48 ثانیه برای ضبط ویدیوهای 24 فریم بر ثانیه و سرعت شاتر 1/60 ثانیه برای ضبط ویدیوهای 30 فریم بر ثانیه مناسب است. برای اینکه بتوانید با حفظ نوردهی مناسب از این سرعت شاترها استفاده کنید باید مقدار نور ورودی به لنز را کاهش دهید. به همین خاطر شما باید از فیلترهای ND استفاده کنید.

عکاسی با پهپاد بیشتر بخوانید : آموزش عکاسی پانوراما با پهپاد

عکاسی با پهپاد

نیازی نیست که برای عکس های ثابت از فیلتر ND استفاده کنید مگر اینکه بخواهید ظاهر عکس های هوایی خودتان را با عکس های Long Exposure ترکیب کنید. در اکثر عکس هایی که با پهپاد گرفته می شوند شما باید با استفاده از سرعت شاترهای پائین حرکت را فریز کنید تا به یک نوردهی مناسب برسید.

علاوه بر تنظیمات دوربین شما باید نحوه ی استفاده از کنترل های فیزیکی برای تنظیم نوردهی و چرخاندن گیمبال را هم بلد باشید. برخی از پهپادهای جدیدتر که از قابلیت Zoom بهره می برند، یک اهرم هم برای تنظیم زاویه دید لنز دارند و می توانند افکت مشهور Dolly Zoom آلفرد هیچکاک را شبیه سازی کنند.

چک لیست قبل از پرواز

توصیه نهایی ما برای پرواز با پهپاد این است که قبل از پرواز یک چک لیست آماده کنید و قبل از پرواز از آن استفاده کنید. چک لیست پیشنهادی ما به شرح زیر است:

روز قبل از پرواز


شارژ باتری های پهپاد و ریموت کنترل
بررسی آپدیت های Firmware پهپاد
آپلود محتوای کارت حافظه داخل کامپیوتر، فرمت کردن و تست آن
بررسی وضعیت آب و هوایی زمان و مکان برنامه ریزی شده
بررسی محدودیت های پرواز در مکان مورد نظر

فیلتر در عکاسی با پهپاد بیشتر بخوانید : استفاده از فیلتر در عکاسی با پهپاد

روز پرواز

عکاسی با پهپاد
بررسی کالیبراسیون قطب نمای پهپاد در لوکیشن
تائید قفل GPS، وضعیت باتری و کارت حافظه قبل از تیک آف
بررسی بصری هواپیما و پروانه ها، مراقب هرگونه شکستگی یا مشکل دیگری باشید
مطمئن شوید که موبایلتان قبل از پرواز به صورت کامل شارژ شده است
بررسی عملکرد کنترل های دستی بلافاصله پس از تیک آف

البته این موارد فقط قدم های ابتدایی هستند که بهتر است قبل از هرگونه پرواز با پهپاد آن ها را بررسی کنید اما ممکن است شما احساس کنید که لازم است لیست را کمی شخصی سازی کنید. برای مثال در صورتی که از فیلتر استفاده می کنید، مطمئن شوید که فیلترهای مناسب روی پهپاد شما نصب شده اند یا در صورتی که پهپاد شما از لنزهای قابل تعویض پشتیبانی می کند، باید مطمئن شوید که از لنز مناسب استفاده می کنید.

فقط با گذشت زمان می توانید پرواز با پهپاد را یاد بگیرید. بنابراین خوش بگذرانید و سعی کنید فیلم ها و عکس های زیبایی ثبت کنید. اما مهم تر از همه مراقب امنیت خودتان و اطرافیانتان هم باشید.