اگر به دوران کودکی والدین نگاهی بیندازید متوجه سیر تحول دوران کودکان امروز می‌شوید. زندگی در دوران قدیم برای کودکان با فعالیت‌های فیزیکی‌ بیشتری همراه بود. رشد، تحصیل، بازی‌ها، تفریحات‌ و اگر بخواهیم جزئی‌تر به ماجرا نگاه کنیم معاشرت کودکان با دوستان خود سادگی و فعالیت بدنی بیشتری داشت. در گذشته کتاب‌‌ و داستان نقش پر رنگی‌ در رشد کودکان داشتند و آنها با خواندن کتاب‌های داستانی، شنیدن قصه‌های مادربزرگ‌ها، داستان‌های پیش از خوابیدن، شعر و سروده‌های کودکانه و حتی لالایی‌ها خیال‌بافی می‌کردند، رویا و آرزوی خود را می‌ساختند و ذهن خود را خلاقانه پرورش می‌دادند. آنها با داستان‌هایی که شنیده بودند آینده و دنیای خود را می‌ساختند.

به همین خاطر وقتی دوران قدیم را با این دوران  مقایسه می‌کنید شاهد سیر توسعه و تحولی می‌شوید که در این عصر به سرعت در حال انجام است و با آمدن دنیای تکنولوژی و دیجیتال که نسل جدیدی را رقم زده، زندگی مدرن را تجربه می‌کنید. کودکان امروز در این دنیای دیجیتالی دسترسی بیشتر به رفاه و تفریحات خاص خود دارند و تکنولوژی‌ تاثیر زیادی روی رشد آنها گذاشته است. این امکانات و رفاه موجب شده که آرزو و خلاقیت آنها کاهش چشم گیری داشته باشد و خواندن کتاب داستان و گوش‌دادن به قصه‌ها و قصه گفتن به مراتب از زمان قدیم کمتر شده است.

اکنون انتشارات و نویسندگان کودک و نوجوان باید چه راه‌ حلی برای بهتر شدن وضعیت مطالعه کودکان انجام دهند؟ والدین چگونه می‌توانند کودکان خود را با کتاب و کتاب‌ خوانی آشنا کنند؟

لطفا نظرتان را برای ما بنویسید.