همانطور که اطلاع دارید سونی یک رابطه‌ی خاص با تولیدکننده لنز مشهور آلمانی یعنی کارل زایس دارد. تا جایی که ما اطلاع داریم لنزهای سونی-زایس توسط زایس ساخته نشده‌اند بلکه کیفیت آن‌ها به اندازه‌ای خوب است که این تولیدکننده‌ی مطرح اجازه داده است از برندش استفاده کنند. با این وجود از آنجایی که این لنزها به صورت مستقیم توسط خود سونی تولید و عرضه می‌شوند می‌توان آن‌ها را جزء دسته‌ی لنزهای خود برند دانست و نه لنزهایی که توسط تولیدکننده‌های ثالث تولید می‌شوند.

با این وجود این لنزها به صورت مشترک از عبارات مربوط به لنزهای سونی و زایس استفاده می‌کنند. در این مقاله ما فقط روی اصطلاحات مربوط به لنزهای سونی صحبت خواهیم کرد و اطلاعات مربوط به زایس در یک مقاله‌ی دیگر پوشش داده خواهند شد.

اصطلاحات مربوط به فرمت لنزهای سونی

اصطلاحات لنزهای سونی

SAL: مخفف عبارت Sony Autofocus Lenses است اما بیشتر به عنوان Sony Alpha Lenses شناخته می‌شود زیرا لنزهایی که با این علامت اختصاری عرضه می‌شوند به صورت اختصاصی برای دوربین‌هایی که از مانت A استفاده می‌کنند طراحی شده‌اند. مثل SEL از این عبارت هم فقط در اسم کوتاه لنزهای سونی استفاده می‌شود. برای مثال لنز Sony 24-70mm f/2.8 ZA SSM lens با نام SAL-2470Z نیز شناخته می‌شود.

DT: مخفف عبارت Digital Technology است و برای نشان دادن لنزهایی به کار می‌رود که برای دوربین‌هایی با سنسور APS-C طراحی شده‌اند. این لنزها مثل نیکون DX، کانن EF-S و سیگما DC، ناحیه 35 میلیمتری تصویر را به صورت کامل پوشش نمی‌دهند. با این وجود می‌توانید لنزهای DT را روی دوربین‌های فول فریم سونی هم نصب کنید و از آن به صورت کراپ استفاده کنید. با این کار می‌توانید یک دوربین فول فریم را به کراپ سنسور تبدیل کنید.

SEL: برای اشاره به لنزهای اتوفوکوس سونی که برای دوربین‌های بدون آینه با مانت E طراحی شده‌اند به کار می‌رود. همانطور که در بخش SAL گفته شد از این عبارت در اسم کوتاه محصولات استفاده خواهد شد. برای مثال لنز Sony E 16-50mm f/3.5-5.6 PZ SSM با اسم SELP1650 نیز شناخته می‌شود.

FE: لنزهایی که یک سنسور 35 میلیمتری را به صورت کامل پوشش می‌دهند و برای نصب روی دوربین‌های فول فریم بدون آینه سونی مثل سونی آلفا A7 طراحی شده‌اند.

E: لنزهای طراحی شده برای دوربین‌‎های بدون آینه سونی با سنسور APS-C مثل سونی آلفا A6000

لنز زوم سونی بیشتر بخوانید : بهترین لنزهای زوم سری FE برای دوربین‌های سونی

عبارات مربوط به کلاس و تکنولوژی لنز

اصطلاحات لنزهای سونی

G: مخفف کلمه‌ی Gold است و نشان‌دهنده‌ی بهترین، با کیفیت‌ترین و گران قیمت‌ترین لنزهای حرفه‌ای سونی است.

ZA: این عبارت مخفف Zeiss-Alpha است. لنزهایی که این عبارت روی آن‌ها درج شده باشد توسط زایس به صورت اختصاصی برای دوربین‌های سونی طراحی شده‌اند از لحاظ کیفیت این لنزها با لنزهای سری G سونی هم رده هستند. بحث‌های زیادی در مورد لنزهای سونی-زایس وجود دارد اما تا جایی که ما اطلاع داریم این لنزها واقعاً توسط زایس طراحی نشده اند بلکه طراحی و تولید آن‌ها به عهده خود سونی است اما باید طراحی اپتیکال آن‌ها توسط زایس و طبق استانداردهایی که دارد تائید شود.

SSM: مخفف Super Sonic Motor نسخه اختصاصی سونی از موتور التراسونیک حلقه‌ای است که برای عملیات اتوفوکوس فوق‌العاده سریع و بی صدا کاربرد دارد. دوربین‌های مینولتا با مانت A که قبل از سال 2000 عرضه شده‌اند از تکنولوژی SSM پشتیبانی نمی‌کنند و فقط باید از فوکوس دستی استفاده کنید. البته فکر نکنم این موضوع مشکل خاصی برای عکاسان سونی ایجاد کند.

SAM: این عبارت مخفف Smooth Autofocus Motor است و بیشتر در لنزهای رده پائین سونی که بعد از سال 2009 عرضه شده اند استفاده شده است. این تکنولوژی به اندازه‌ی کافی سریع و بی صدا است اما به اندازه‌ی SSM قوی نیست. همچنین SAM معمولا نشان دهنده‌ی این است که از مواد پلاستیکی در ساخت لنز استفاده شده است و قیمت مناسبی هم دارد. درست مثل SSM لنزهای SAM هم با دوربین‌های مینولتا عرضه شده قبل از سال 2000 کار نمی‌کنند و عمل فوکوس را باید به صورت دستی انجام دهید.

OSS: این عبارت که مخفف Optical SteadyShot است به این معنی می‌باشد که داخل لنز مورد نظر از لرزشگیر اپتیکال تصویر استفاده شده است. لنزهای مانت آلفا سونی چنین قابلیتی ندارند زیرا سونی ترجیح می‌دهد در دوربین‌های DSLR و SLT خودش از لرزشگیر بر روی سنسور استفاده کند. با این وجود دوربین‌های بدون آینه مانت E از لرزشگیر اپتیکال استفاده می‌کنند.

PZ: مخفف Power Zoom است و نشان دهنده‌ی لنزهایی است که از موتورهای داخلی برای کنترل زوم اپتیکال استفاده می‌کنند. این قابلیت به خاطر توانایی زوم نرم لنز بیشتر برای فیلمبرداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین لنزهای PZ نسبتا کوچک و جمع و جور هستند.

ED: مثل تولیدکننده‌های دیگر مخفف عبارت Extra-low Dispersion است و نشاندهنده‌ی استفاده از عناصر شیشه‌ای با پراکندگی کم در طراحی و ساخت اپتیکال لنز است و برای کاهش انحرافات کروماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بهترین لنزها برای دوربین‌های کراپ سونی بیشتر بخوانید : بهترین لنزها برای دوربین‌های کراپ سونی

اصطلاحات مربوط به لنزهای ویژه سونی

اصطلاحات لنزهای سونی

TC: درست مثل تولیدکننده‌های دیگر عبارت TC مخفف تله کانورتر است و به این معنی می‌باشد که لنز مورد بحث برای افزایش فاصله کانونی (و کاهش حداکثر دیافراگم) لنزهای تله فوتو طراحی شده است.

Fisheye: لنزهای فیش-آی همانطور که احتمالا می‌دانید زوایای دید بسیار بازی را در اختیار شما قرار می‌دهند. چیزی که باعث می‌شود این لنزها از لنزهای واید معمولی متمایز باشند اعوجاج قوی و منحصر به فرد آن‌ها می‌باشد. لنزهای فیش‌-آی قطری تمام کادر تصویر را پوشش می‌دهند اما لنزهای مدور یک تصویر دایره‌ای را داخل کادر تصویر پوشش می‌دهند.

Pancake: لنزهایی که با در نظر داشتن ابعاد فوق‌العاده کوچک و وزن کم طراحی شده‌اند.

Macro: مثل لنزهای تولید شده توسط برندهای دیگر، لنزهای ماکرو سونی هم بزرگنمایی بیشتر از حد معمول را در اختیار شما قرار می‌دهند و به شکلی طراحی شده‌اند که در فواصل فوکوس کوتاه مشکلی نداشته باشند. لازم به ذکر است که در صورتی که سونی از عبارت Macro روی لنزهای خودش استفاده کند، آن لنز می‌تواند به بزرگنمایی 1:1 دست بیابد.

STF: Smooth Transition Focus، لنزهایی که از گروه‌های لنز ویژه‌ی APD استفاده می‌کنند و هرچقدر به سمت کناره‌های لنز بروید ضخامت شیشه‌ی به کار رفته هم بیشتر خواهد شد و میزان نوری که عبور می‌کند کم خواهد شد. اساسا این لنزها به خاطر هایلایت‌های نرم و خارج از فوکوسی که دارند شناخته شده است اما چند نقطه ضعف هم دارند. بزرگترین نقطه ضعف این لنزها نبود اتوفوکوس است. همچنین با وجود اینکه حداکثر دیافراگم فیزیکی لنزهای STF معمولا خیلی باز است اما میزان نوری که از لنزهای APD عبور می‌کند خیلی کمتر است. (تفاوت بین F-stop و T-stop لنز خیلی مشهود است و برخی اوقات می‌تواند به یک و نیم گام نیز برسد. این بدین معنی است که نور ورودی به یک لنز STF با دیافراگم f/2 تقریبا برابر با یک لنز معمولی f/3.2-3.5 است). همچنین به نظر ما نرمی بیش از حد قسمت‌های خارج از فوکوس خیلی سرد و مصنوعی به نظر می‌رسد. با این وجود در صورتی که به دنبال لنزی هستید که پس زمینه/پیش زمینه خارج از فوکوس نرمی داشته باشد و کیفیت ساخت آن نیز خیلی بالا باشد و نداشتن اتوفوکوس هم خیلی برای شما مهم نیست، یک لنز مثل Sony 135mm f/2.8 (T4.5) STF ممکن است دقیقا چیزی باشد که به دنبال آن هستید.

مثال

اکنون که پر کاربردترین اصطلاحات مربوط به لنزهای سونی را پوشش داده‌ایم زمان آن رسیده است که یک لنز واقعی را مورد بررسی قرار دهیم. برای مثال ما لنز Sony 70-300mm f4.5-5.6 G SSM را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اول از همه این لنز یک فاصله کانونی متغیر دارد و شما می‌توانید آن را از 70mm تا 300mm تنظیم کنید و ماکزیمم دیافراگم آن نیز از f/4.5 در حالت واید آغاز خواهد شد و هرچقدر که به انتهای فاصله کانونی لنز نزدیک می‌شوید این مقدار به f5.6 نزدیک‌تر خواهد شد. حرف G نشان دهنده‌ی این است که این لنز بخشی از سری لنزهای Gold سونی است و به همین خاطر می‌توان گفت که کیفیت ساخت این لنز خیلی زیاد است و از مواد با کیفیت و با مقاومت زیاد در ساخت آن استفاده شده است. عبارت SSM نیز نشان دهنده‌ی این است که در این لنز از یک موتور حلقه‌ای التراسونیک برای انجام اتوفوکوس استفاده شده است و به همین خاطر عمل اتوفوکوس به صورت سریع و نسبتاً بی صدا انجام خواهد شد.

با این وجود در صورتی که قصد داشته باشید این لنز را روی دوربین‌های SLR مینولتا که قبل از سال 2000 عرضه شده‌اند نصب کنید فقط امکان استفاده از فوکوس دستی را خواهید داشت. این لنز برای دوربین‌های فول فریم با مانت A طراحی شده است و از دو جهت می‌توان متوجه این موضوع شد. اول از همه اینکه از عبارات FE و E (نشان دهنده‌ی سازگاری با مانت E) و یا DT (نشان دهنده‌ی اینکه لنز برای دوربین‌های APS-C طراحی شده است) در اسم آن استفاده نشده است. دوم اینکه اسم فشرده این لنز SAL70300G است و همانطور که گفته شد عبارت SAL در لنزهایی به کار می‌رود که برای دوربین‌های مانت A طراحی شده‌اند. در صورتی هم که مشخصات لنز را مطالعه کنید متوجه خواهید شد که از لنز از عناصر ED برای مقابله با انحرافات کروماتیک استفاده می‌کند.

تنظیمات مناسب سونی A6400 بیشتر بخوانید : بهترین تنظیمات توصیه شده برای سونی آلفا A6400

سخن نهایی

در این مقاله سعی شد تمامی اصطلاحات و اختصارات مربوط به لنزهای سونی با جزئیات کامل مورد بررسی قرار بگیرد. در صورتی که فکر می‌کنید اصطلاح خاصی از قلم افتاده است لطفا از طریق قسمت نظرات همین مطلب با ما در ارتباط باشید.