عکاسی با نوردهی دوگانه چیست؟

عکاسی با نوردهی دوگانه (Double Exposure) به زبان ساده ترکیب دو عدد عکس در یک فریم واحد برای خلق یک عکس منحصر به فرد است. برای عکاسی Double Exposure باید دو عدد عکس مختلف را در یک فریم روی هم قرار دهید.

در این سبک عکاسی شما می توانید یک عکس از طبیعت را با عکس منظره شهری و یا یک عکس پرتره را با عکسی از درخت های یک پارک با هم ادغام کنید. هدف از این کار خلق عکس های تامل برانگیز، الهام بخش و منحصر به فردی است که باعث شگفت زده شدن مخاطب از میزان خلاقیت عکاس شود. اکثر عکس ‎های گرفته شده با تکنیک نوردهی دوگانه رویایی، دراماتیک و آوانگارد هستند.

برای این سبک عکاسی اغلب اوقات باید دوبار عکاسی کنید. بار اول برای خلق عکس پایه و بار دوم هم برای عکس هایی که قرار است روی عکس پایه قرار بگیرند. سال ها قبل این تکنیک توسط دوربین ها آنالوگ و یک اتاق تاریک برای ظاهر کردن عکس ها انجام می شد. عکاس های DSLR هم می توانند چنین عکس هایی خلق کنند اما تمامی دوربین های دیجیتال چنین قابلیت یا توانایی را ندارند.

عکاسی Double Exposure

در دوربین های DSLR عکاسی با نوردهی دوگانه به کمک تنظیمات مختلف انجام می شود. البته همانطور که قبلا ذکر شد، این قابلیت در تمامی دوربین های DSLR وجود ندارد (همچنین ممکن است این قابلیت های در دوربین های دیگر مثل دوربین های بدون آینه هم وجود داشته باشد). برخی از دوربین هایی که می توانید از آن ها برای عکاسی Double Exposure استفاده کنید عبارتند از DSLRهای کانن و نیکون، سری OM-D دوربین های المپیوس، فوجی فیلم X-Pro 1 و 2، X-T1 و X-T2 و X100 و همچنین دوربین های A6X و A7 سونی و….

تغییر تنظیمات دوربین برای عکاسی Double Exposure ممکن است ساده به نظر برسد اما به جز تنظیمات موارد مختلف دیگری هم هستند که باید در نظر بگیرید. برای مثال و به خصوص در صورتی که اولین باری است که می خواهید به عکاسی Double Exposure بپردازید باید برخی نکات ابتدایی را رعایت کنید تا بتوانید عکس های خوبی بگیرید.

بیشتر بخوانید : 50 ایده برای عکاسی در خانه

عکاسی Double Exposure با دوربین آنالوگ

صرف نظر از اینکه دوربین شما آنالوگ است یا دیجیتال، قبل از هر چیز باید مطمئن شوید که تجهیزات ضروری را به همراه دارید. اولین موضوع مهمی که باید بررسی کنید تجهیزات است. پس از تجهیزات لوکیشن عکاسی را باید بررسی کنید. یک لیست یا چشم انداز از تصاویری که قرار است بگیرید آماده کنید. به شکل دقیق مشخص کنید که کدام تصاویر، عکس پایه و کدام یک عکس های ثانویه هستند.

همچنین باید وضعیت آب و هوا را هم برای روزی که قرار است به عکاسی بپردازید بررسی کنید. به این ترتیب می توانید خیلی راحت تر تصمیم بگیرید که به تجهیزات اضافی نیاز دارید و می توانید تغییرات موردنیاز را به تصاویری که برای آن ها برنامه ریزی کرده اید اعمال کنید.

قبل از شروع عکاسی در نظر داشته باشید که در عکاسی همه چیز بدون برنامه ریزی است. حتی احتمال تغییر هماهنگ شده ترین جلسه عکاسی ممکن هم وجود دارد. همیشه لیست تصاویر مورد نیاز خودتان را به همراه داشته باشید اما آماده باشید که خلاقیت به خرج دهید و خارج از چارچوب فکر کنید.

شروع عکاسی

عکاسی Double Exposure

شما برای عکاسی با نوردهی دوگانه با دوربین آنالوگ به دو عدد عکس نیاز دارید. عکس اول سوژه اصلی شما خواهد بود و عکس دوم پشتیبان یا تکمیل کننده ی آن خواهد بود. معمولا در عکس اول خورشید یا منبع نور پشت سوژه قرار دارد و عکس دوم ممکن است یک منظره، فیگور، آیتم های گل دار و یا پس زمینه بافت دار باشد.

ابتدا تصمیم بگیرید که کدام یک از عکس ها قرار است عکس اولیه و ثانویه باشد و سعی کنید تصور کنید وقتی که این عکس ها روی هم قرار می گیرند چه شکلی خواهند شد. به این ترتیب یک ایده کلی از اینکه چگونه باید روند عکاسی را انجام دهید خواهید داشت.

اکنون آماده عکاسی هستید

به احتمال زیاد شما به صورت آنالوگ عکاسی می کنید و به همین خاطر باید با فیلم هایی با مقدار ایزو 200 تا 400 عکاسی کنید. علاوه بر این، از آنجایی که قرار است فیلم را دوبار در معرض نور قرار دهید، باید مقدار نوردهی را یک گام کاهش دهید.

اکنون که تمامی تنظیمات دوربین را انجام داده اید زمان آن رسیده است که یک رول کامل عکاسی کنید. این عکس ها که عکس های اولیه شما هستند معمولا به صورت ضد نور هستند. پس از اتمام رول، آن را جمع کنید و دوباره داخل دوربین قرار دهید. اکنون می توانید عکس های بعدی خودتان را روی عکس های ضد نور ثبت کنید. در صورتی که می خواهید عکس های گرفته شده را به یاد داشته باشید یک قلم و کاغذ بردارید و تمامی عکس هایی را که می گیرید با جزئیات یادداشت کنید.

در اتاق تاریک تصاویر خودتان را با دقت کامل ظاهر کنید. بهتر است در صورت امکان خودتان عکس های گرفته شده را ظاهر کنید زیرا اکثرا افرادی که عمل ظهور عکس را انجام می دهند، لایه دوم عکس ها را ظاهر نمی کنند (زیرا خیلی از آن ها اطلاعی از اینکه عکس های شما به صورت Double Exposure گرفته شده اند ندارند.)

عکاسی با نوردهی دوگانه با دوربین دیجیتال

همانطور که قبلا گفته شد داشتن تجهیزات مناسب قبل از شروع عکاسی ضروری است. برای عکاسی با نوردهی دوگانه با استفاده از دوربین دیجیتال داشتن یک تریگر شاتر کابلی یا بیسیم، فلاش و سه پایه کمک زیادی به شما می کند. همچنین مطمئن شوید یک پارچه سفید یا مشکی هم به همراه دارید تا از آن به عنوان پس زمینه استفاده کنید.

عکاسی سلف پرتره بیشتر بخوانید : 21 ایده خلاقانه برای عکاسی سلف پرتره

قدم بعدی این است که متوجه شوید تنظیمات یا قابلیت Multiple Exposure دوربین شما کجا قرار دارد. شما باید با نحوه کار دوربین خودتان آشنا باشید. بهتر است دفترچه راهنمای آن را بخوانید و کمی به صورت آنلاین تحقیق کنید. همچنین بهتر است قبل از اینکه برای عکاسی از منزل خارج شوید کمی تمرین کنید. می توانید این کار را در منزل یا هر جای دیگری که مایل باشید انجام دهید و لزوما نیازی نیست در یک لوکیشن خاص قرار بگیرید.

اینکه قرار است چه نوع عکس هایی بگیرید تا حدود خیلی زیادی به نوع دوربین دیجیتالی که دارید بستگی دارد. کانن 5D Mark III نسبت به اکثر دوربین های DSLR موجود در بازار منعطف تر است و شما می توانید بیشتر از دو عدد عکس در یک فریم داشته باشید. از طرفی دیگر برخی از DSLRها نیز به شدت محدود هستند. به همین خاطر ضروری است که زمان کافی برای آشنایی با دوربین خودتان و قابلیت های آن صرف کنید.

عکاسی Double Exposure

زمانی که به صورت کامل دوربین خودتان را شناختید، زمان عکاسی رسیده است. دوربین خودتان را روی حالت نوردهی چندگانه (Multiple Exposure Mode) قرار دهید و لایه/عکس اول خودتان را ثبت کنید. همچنین می توانید یکی از عکس هایی را که قبلا گرفته اید و در کارت حافظه موجود است را هم انتخاب کنید.

اکنون باید عکس بعدی را بگیرید. مطمئن شوید کادربندی تصویر را به خوبی انجام داده اید و عکس اول به صورت کامل پوشانده نمی شود. هر دو عکس باید به خوبی با هم ترکیب شوند. برای این کار زوایای مختلف را امتحان کنید تا به خوبی بدانید که کدام صحنه ها تکمیل کننده ی همدیگر هستند. از امتحان کردن نترسید؛ عکاسی با نوردهی دوگانه دقیقا برای آزمایش کردن شرایط مختلف است.

نکاتی که باید به یاد داشته باشید

گام های موردنیاز برای عکاسی ممکن است خیلی ساده به نظر برسد اما با این وجود باز هم نیاز است برخی نکات دیگر را هم رعایت کنید و از حقه هایی استفاده کنید که به شما خیلی کمک می کنند.

مفهوم اکسپوژر در عکاسی بیشتر بخوانید : مفهوم اکسپوژر در عکاسی

با وجود اینکه هیچ قانون از پیش تعیین شده ای برای عکاسی با نوردهی دوگانه وجود اما باید برخی تکنیک ها را رعایت کنید. برای مثال باید بدانید که استفاده از سوژه های روشن تر توصیه نمی شود زیرا این کار روی جزئیات عکس شما تاثیر خواهد گذاشت. به جای این کار از سوژه ها یا صحنه های تیره تر استفاده کنید. توصیه ما استفاده از تصاویر ضد نور است زیرا اینگونه تصاویر بهترین عملکرد را برای عکس های Double Exposure دارند.
البته بهتر است کمی از این فراتر بروید. برای مثال می توانید از یک عکس ضد نور روی یک پس زمینه ی روشن سفید عکاسی کنید. تاثیر این عکس خیلی دراماتیک خواهد بود. در این حالت بخش سفید تصویر کاملا از بین خواهد رفت و یک صحنه ی جذاب خلق می شود.
همچنین می توانید عکس های Double Exposureای بگیرید که تقریبا شبح مانند هستند. برای انجام این کار فقط کافیست سوژه را در فاصله دورتری از کادر قرار دهید. با این کار یک توهم نسبتا شفاف در عکس خودتان خواهید داشت.
البته برخی عکاس های DSLR ترجیح می دهند به جای عکاسی با نوردهی دوگانه با کمک دوربین، از نرم افزارهایی مثل فتوشاپ و… برای این کار استفاده کنند اما این کار هیچ هیجانی ندارد. در عکاسی بهتر است هر روز یک کار جدید را امتحان کنید.

در صورتی که می خواهید عکس های Double Exposure خیلی خوب و تامل برانگیزی خلق کنید از همین الان تمرین کردن را شروع کنید. تمرین چیزی است که باعث می شود شما توانایی خلق عکس های فوق العاده را داشته باشید. در صورتی هم که سوال خاصی در این مورد دارید، از قسمت نظرات همین مطلب با ما در ارتباط باشید؛ کارشناسان نورنگار در اسرع وقت به تمامی سوالات شما پاسخ خواهند داد.