آیفون، تلفن همراه محبوب و معروف شرکت اپل است. زمانی که استیو جابز و شرکت اپل برای نخستین بار از این محصول رونمایی کردند، تحولی بزرگ در زمینه تولید تلفن های همراه اتفاق افتاد.

سرعت بالا در پردازش، دوربین های بسیار با کیفیت و درجه یک، داشتن یک اپ استور با انواع نرم افزار و اپلیکیشن ها، زیبایی در طراحی و کیفیت ساخت بالا، همگی از مهم ترین ویژگی های آیفون هستند. در طول سالیان متمادی اپل توانست تلفن های همراه خود را در سراسر جهان به محبوبیت بالایی برساند. اما استفاده از اپل، به ویژه در ایران با مشکلات و دغدغه های مختلفی همراه است.

با وجود آن که آیفون درعرصه گوشی های هوشمند بسیار مطرح و معتبرمی باشد اما مشکلاتی هم دارد که استفاده از آن را با دشواری هایی همراه می کند. نداشتن بلوتوث، دشواری فراوان در نقل و انتقال فایل ها و از همه مهم تر، عدم امکان دانلود اپلیکیشن های ایرانی از طریق اپ استور، همگی از جمله مشکلاتی هستند که کاربران اپل با آن دست و پنجه نرم می کنند.

حال با همه این مشکلات یک سوال اساسی اینجاست:

آیا زمان کنار گذاشتن آیفون فرا رسیده است

با توجه به آنکه بسیاری از برندهای مطرح توانسته اند تلفن های هوشمند بسیار با کیفیت و پیشرفته ای بسازند و به خوبی نیز با آیفون رقابت کنند وهمچنین وجود مشکلات متعدد در استفاده از آیفون در ایران، آیا وقت آن فرا نرسیده است که با آیفون خداحافظی کنیم

برای پاسخ به این سوال، ابتدا به بررسی مهم ترین مشکلات در استفاده از آیفون می پردازیم.

مهم ترین مشکلات رایج در استفاده از آیفون:

حذف برنامه های ایرانی از اپ استور

حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور مشکلی است که از سال 95 تبدیل به دغدغه بسیاری از کاربران آی او اس در ایران شده است. شرکت اپل در بهمن ماه 1395 بدلیل قوانین تحریم آمریکا، بسیاری از برنامه های ایرانی را از اپ استور حذف کرد. تحریم و اعمال محدودیت از سمت اپل، مشکلات متعددی بر سر راه کاربران ایرانی ios برای دانلود اپلیکیشن های مورد نیاز روزمره خود قرار داد. در حال حاضر هیج کدام از برنامه و بازی های ایرانی در اپ استور موجود نبوده و تنها راه دسترسی و استفاده از برنامه های مورد نیاز، نسخه وب و یا تهیه اشتراک از اپ استورهای ایرانی می باشد.

محدودیت برای انتشار توسعه دهندگان ایرانی

توسعه دهندگان ایرانی نیز به تدریج از سال 95 دچار محدودیت هایی از سوی شرکت اپل جهت انتشار برنامه های خود روی اپ استور شدند.

” بر اساس قوانین تحریم آمریکا، اپ استور نمی تواند میزبانی، توزیع یا ارتباط مالی با اپلیکیشن ها یا توسعه دهندگان مرتبط با کشورهای تحت تحریم آمریکا را بر عهده داشته باشد ”

اگر شما هم توسعه دهنده هستید؛ احتمالا پیام بالا را که شرکت اپل در پاسخ به اعتراض توسعه دهنده گان و شرکت های ایرانی ارسال کرد؛ به یاد دارید!

 

نقل و انتقالات ارزی

بدلیل مشکلات متعدد در نقل و انتقالات ارزی، تهیه برنامه و بازی های پولی بسیار سخت بوده و همچنین صرفه اقتصادی ندارد. در واقع کاربران آی او اس ایرانی برای خرید اپلیکیشن های پولی از اپ استور لازم است گیفت کارت تهیه نمایند که این به خودی خود مسائل و مشکلات متعددی را در پی دارد.

 

جابه جا کردن فایل ها و دسترسی به آن ها

کاربرانی که از گوشی های اندرویدی استفاده می کنند، میتوانند بدون دردسر و خیلی راحت فایل های روی گوشی خود را جابجا کنند؛ آنها کافی است گوشی خود را با استفاده از کابل یو اس بی به رایانه شخصی متصل کنند و به راحتی هر کاری که با فایل های داخل گوشی بخواهند انجام دهند.

اما در آیفون کار به این سادگی نیست؛ برای آن که بتوانید به فایل های خود درون آیفون دسترسی داشته باشید باید ابتدا بر روی لپ تاپ یا رایانه خود برنامه آیتونز را نصب کنید. پس از آن با اتصال لپ تاپ و گوشی خود با کابل شارژر نقل و انتقالات مورد نظر خود را اعمال کنید. البته نصب آیتونز کار سختی نیست و کار کردن با محیط داخلی این نرم افزار نیز آسان است.

محدودیت های حافظه داخلی

در گوشی های اندرویدی این امکان وجود دارد تا حافظه گوشی را با افزودن یک حافظه خارجی بیشتر کرد؛ بدین ترتیب اگر کاربر اندروید با مشکلی در حافظه داخلی گوشی خود روبرو شود می تواند به راحتی و با خریدن یک حافظه خارجی به اندازه ای که نیاز دارد فضای موردنیاز برای فایل هایش را تامین کند.

اما در گوشی های آیفون چنین امکانی وجود ندارد. یعنی اگر شما آیفون 32 گیگابایتی یا 64 گیگابایتی خریداری کنید، این حجم از فضا قابل افزایش نیست؛ بنابراین در صورت کمبود فضا در گوشی خود ناچار به پاک کردن فایل های خود خواهید شد.

نبود بلوتوث

تا نزدیک به 6-7 سال پیش بهترین ابزار برای انتقال فایل ها از گوشی به گوشی دیگر، بلوتوث بود. در آن زمان همه گوشی ها مجهز به بلوتوث بودند به جز گوشی های آیفون!

البته بعدها این مشکل در گوشی های هوشمند به راحتی برطرف شد؛ برنامه های انتقال فایل مانند زاپیا و Shareit وارد عرصه شدند و انتقال فایل بین گوشی ها را از همیشه سریع تر و راحت تر کردند.

اما یک مشکل در این زمینه هم برای گوشی های آیفون، در ایران وجود دارد؛ مشکلی که در مورد بعدی به آن می پردازیم.

اپ استور و مشکل اپل آیدی

یکی دیگر از مشکلات استفاده از گوشی های آیفون در ایران، مشکلات مربوط به اپ استور می باشد. به جز نرم افزارهای اساسی و اصلی آیفون که از قبل بر روی آن نصب هستند، برای نصب بازی ها و برنامه های بیشتر بر روی گوشی خود نیاز به اپ استور دارید؛ از جمله نرم افزارهای Share it و زاپیا که در بخش قبلی از آن ها نام بردیم.

مشکل اصلی این جاست که برای دریافت این اپلیکیشن ها از اپ استور شما باید حساب کاربری در اپ استور داشته باشید؛ لازمه ایجاد حساب کاربری در اپ استور هم دادن آدرس است که شما مجبورید آدرسی غیر از ایران بدهید. زیرا ایران توسط شرکت اپل تحریم شده و دسترسی به اپ استور و اپلیکیشن هایش برای ایرانیان نیاز به اپل آیدی دارد.

اپ استورهای ایرانی و عدم پشتیبانی و پاسخگویی به کاربران در صورت بروز اختلال:

متاسفانه با وجود آنکه اپ استورهای ایرانی زیادی در بازار ارائه شده است تا کاربران بتوانند اپلیکیشن های ایرانی مورد نیاز خود را که در اپ استور موجود نیست دانلود نمایند، همچنان نمیتوان گفت راهکاری پایدار و ثابت می باشند. در واقع اپل همچنان محدودیت های خود را برای کاربران اعمال می کند و ممکن است بعد از تهیه اشتراک نیز محدودیت های غیرقابل پیش بینی رخ دهد و اشتراک کاربران از کار بیفتد. اما موضوع مهم تر عدم پاسخگویی این استورها به کاربران و رفع مشکل می باشد. در واقع در صورت بروز اختلال برای اکثر کاربران اپ استورهای ایرانی، پاسخ رایجی که از سمت اپ استور مربوطه دریافت می شود حاکی از آن است که کاربر باید مجددا اشتراک تهیه نماید، فارغ از آنکه هنوز مدت اشتراکش تمام نشده است!

اکانت شما از سمت اپل شناسایی شده است، اشتراک شما شامل گارانتی نمی باشد، لازم است مبلغی پول واریز کنید تا مجددا اکانت شما فعال شود، لطفا درخواست خود را در سامانه ثبت کنید تا به مشکل شما رسیدگی شود و … تعدادی از پاسخ های دریافت شده توسط کاربران هستند که همراه با خشم و عصبانیت فراوان در شبکه های آفلاین و آنلاین زیادی منتشر شده اند.

 

راه حل چیست

اگر چه برای انتقال فایل های آیفون با رایانه نیاز به نصب آیتونز است اما کار با آیتونز دشوار نیست و هر کس می تواند به راحتی آن را یاد بگیرد؛ هم چنین حافظه داخلی مدل های جدید آیفون کاملا پاسخگوی نیازهای کاربران می باشد. بنابراین اصلی ترین محدودیت در کار با آیفون، محدودیت در دانلود برنامه و بازی های ایرانی و عدم پشتیبانی و پاسخگویی اپ استورهای ایرانی می باشد.

همانطور که قبلا اشاره شد کاربران آیفون در ایران می توانند با استفاده از اپ استورهای داخلی نرم افزارهای مورد نیاز خود را دانلود و نصب نمایند. اما آنها نیز مسائل مخصوص به خود را دارند. عدم پشتیبانی و پاسخگویی، عدم بازگردانی اکانت به هنگام اعمال محدودیت جدید از سمت اپل، شامل نشدن اشتراک برای برنامه و بازی های پولی، قیمت های بالا با وجود عدم ارائه خدمات مورد نیاز کاربران و … تنها تعدادی از مشکلات کاربران اپ استورهای ایرانی می باشد. با وجود این مسائل، سوال کلیدی این جاست که کاربران باید چه کنند و بهترین اپ استور ایرانی کدام است!

از آنجاییکه کاربران آی او اس در ایران به دلیل تحریم های اپل، با محدودیت و مشکلات زیادی مواجه هستند، اپ استور ایرانی مورد نیاز کاربران، اپ استوری است که همواره برای پاسخگویی و رسیدگی به دغدغه و مشکلات کاربرانش آماده و در دسترس باشد. به همین دلیل میتوان آی اپس را بدلیل گارانتی دار بودن اشتراک فارغ از تعداد دفعات بروز اختلال و همچنین ارائه خدمات مناسب در بین اپ استورهای ایرانی، قابل اعتماد ترین و بهترین اپ استور ایرانی دانست. روند رسیدگی آی اپس به مشکلات و رفع دغدغه های کاربران که بازخورد مثبت زیادی در شبکه های اجتماعی داشته است، شاید یکی از مهم ترین دلایل برای این ادعا باشد.

در صورت بروز اختلال برای کاربران استور آی اپس در طول مدت اشتراک، مشکل فورا و بدون دریافت هیچگونه وجه اضافی برطرف می شود. درست است که محدودیت ها از سمت اپل اعمال می شود و اپ استورهای ایرانی نیز لازم است برای فعالسازی مجدد اشتراک غیرفعال شده پول به دلار پرداخت نمایند اما نمیتوان این موضوع را نادیده گرفت که کاربران حق دارند بابت هزینه ایکه پرداخت کرده اند، خدمات مناسب دریافت نمایند! به همین خاطر هم اشتراک آی اپس همراه با گارانتی فعالسازی مجدد اکانت فارغ از تعداد دفعات بروز اختلال می باشد.

همچنین، آی اپس امکان دانلود رایگان برنامه های پولی اپ استور را برای کاربرانش فراهم کرده است. به این ترتیب شما با تهیه اشتراک علاوه بر امکان دانلود راحت و بی در دسر اپلیکیشن های ایرانی مورد نیاز خود، می توانید به منتخبی از برنامه های پولی جذاب دسترسی داشته و بدون نیار به پرداخت وجه مجدد به تعداد نامحدود دانلود نمایید. البته پرداخت های درون برنامه ای را شامل نمیشود!

یک مزیت فوق العاده دیگر در استفاده از آی اپس، نیم بها بودن اینترنت است. با استفاده از اپلیکیشن آی اپس حجم اینترنت استفاده شده نیم بهاست؛ بدین ترتیب هزینه های شما بسیار کاهش می یابد و دیگر دغدغه حجم اینترنت را نخواهید داشت.

در پایان از مهم ترین ویژگی های کاربردی و قابل توجه آی اپس می توان به گارانتی دار بودن اشتراک، امکان دانلود بی در دسر اپلیکیشن های ایرانی، دانلود رایگان برنامه های پولی اپ استور، درخواست اپلیکیشن های پولی به صورت کاملا رایگان، و حجم نیم بهای اینترنت اشاره کرد. با توجه به همه این موارد، می توان با اطمینان آی اپس را بعنوان قابل اعتماد ترین و بهترین اپ استور ایرانی معرفی کرد.