لوگو یا آرم نمادی بر بیان کردن یک عبارت یا القا نمودن یک مفهوم است. لوگو چیزی شبیه امضا یا نشانی برای یک شخص یا سازمانی می باشد. از دیدگاه نشان شناسی دسته بندی، لوگو بر حسب ترکیب عناصر زبانی و تصویری انجام می گیرد.

بر این اساس دسته ای از آرم ها فقط از عناصر زبانی و عناصر نوشتاری استفاده می کنند که آن را آرم نوشتاری یا لوگو تایپ می نامیم.

دسته ای دیگر با ترکیب عناصر شمایلی طراحی می شوند که آنها را آرم تصویری می نامیم.

در ایران با توجه به انواع مختلف مخاطب از دو نوع لوگوی نوشتاری و لوگوی تصویری استفاده می شود.

تنوع لوگوهای به دلیل پیام های متفاوتی است که اقشار مختلف جامعه منتقل می شود.

نوشتار و تصویر یکی از قدرتمند ترین ابزار جهت بر قراری ارتباط می باشد. از گذشته تا به امروز تصویر و نوشته دو قطبی هستند که هدایت گر ارتباطات انسانی و اجتماعی بوده است.

بیان تصویری بهتر و کامل تر و قوی تر از بیان کلامی است.

به همین علت کلامی که ابزارش واژگان می باشد جهت تاثیر گذاری بیشتر خود بهتر است که خود را به حیطه ی تصویر نزدیک سازد.

امروزه لذت های زیبایی شناسی ناشی از هم نشینی حروف و کلمات و تصویر وارد راهی جدیدی شده است که با استفاده از آن می توان مفاهیم جدیدی را به مخاطب القا کرد.

حروف دیگر چون گذشته صرفا برای خواندن کار کرد ندارد و دارای توانایی بسیاری است.

یکی از این توانایی ها در طراحی لوگو نمود پیدا می کند. لوگو (آرم) جای گیری حروف و تصویر در کنار یکدیگر و یا به صورت مجزا در جهت انتقال معنا و مفهومی به مخاطب است.

امروزه گرفتن سفارش طراحی لوگو از جمله وظایف هنرمند و طراح گرافیک است. هر سازمان یا موسسه ای به هنگام شکل گیری در صدد طراحی یک لوگو برای خود می باشد تا بدین وسیله بتواند هویت و شخصیت اجتماعی خود را به دیگران معرفی نماید. قبل از سفارش باید لیست قیمت طراحی لوگو و هر نوع تبلیغاتی که برای موسسه و سازمان خود در نظر دارید باید بررسی شود و از نظر هزینه بودجه بندی شود.

اصولا آرم یا نشانه مشخصه اصلی هویت سازمانی بوده و حکم امضا و مهر آن را دارد.

لوگوها به واسطه نقش روز افزون و روبه رشد تجاری، اجتماعی و ارتباطی، قابلیت خوانشی، دارا بودن تناسبات زبانی، ملی و جغرافیایی و به تبع هویت فرهنگی اطلاع رسانی وسیع و ساختار بصری ویژه و نیز ایفای نقش های فراوان گرافیکی تنوع زیادی یافته اند.

این حوزه از نشانه تا عنوان را شامل می شود. این کثرت و تنوع کارکردی، فرهنگی و اجتماعی در کنار ایجاز و سادگی بصری لوگو تایپ چنان غنای بیانی و تصویری را به آن بخشیده است که از مطالعه دقیق و درست آن می توان به بسیاری از ابعاد دانش گرافیک دست یافت. اثر با استفاده از این ابزار و با در نظر گرفتن سفارش دهنده و مخاطب تولید می شود. طراح گرافیک با به کارگیری و کنار هم قرار دادن نشانه ها پیام را در طرح می سازد.

طراحی آرم در گرافیک معاصر ایران به علت قابلیت های زیبایی شناختی و ویژگی های کاربردی خاص آن در جهت شناسایی و معرفی هویت یک برند و یا محصول دارد دارای جایگاه ویژه ای می باشد.

با توجه به اینکه لوگو در گرافیک معاصر ایران دارای جایگاه ویژه ای می باشد.

در لوگو نوشتاری فقط با استفاده از نشانه های زبانی طراحی می شود و گاه با نام اختصاری موسسه یا سازمانی همراه هستند.

لوگو تصویری می تواند نماد تجریدی و تصویر یک شی یا یک نقش باشد.

دسته ای از لوگو ها جزو لوگوهای فرمی هستند مانند مربع، دایره و دسته ای دیگر شباهت زیادی به یک شی مادی دارند.

از دیدگاه نشان شناسی دسته بندی، لوگو بر حسب ترکیب عناصر زبانی و تصویری انجام می گیرد.

بر این اساس دسته ای از آرم ها فقط از عناصر زبانی و عناصر نوشتاری استفاده می کنند، که آن را آرم نوشتاری و یا لوگو تایپ می نامیم. دسته ای دیگر با ترکیب عناصر شمایلی طراحی می شوند که آنها را آرم تصویری می نامیم.

در گرافیک معاصر ایران بیشتر آرم های طراحی شده لوگوهای تصویری هستند بعد از آن می توان لوگوهای که از تلفیق لوگوهای تصویری با لووهای نوشتاری و بعد نشانه های نوشتاری را در جزو بیشترین و کاربردی ترین نشانه های طراحی شده دانست در این میان از بررسی ساختار بیانی لوگوها چنین بر می آید که با توجه به رویکردهای متنوع لوگوهای نوشتاری و تصویری در طراحی به مقوله قابل فهم بودن باید توجه شود.

تنوع لوگوها به دلیل پیام های متفاوتی است، که به اقشار مختلف جامعه منتقل می شود.

هویت برند در واقع جوهر اصلی هر برند است. هر شرکت با تعریف هویت برند خود این پیام را به شرکای تجاری مشتریان و کارکنان سازمان خود می دهد که ما چگونه سازمانی و با چه اهدافی هستیم. به بیان دیگر شرکت با تعریف این هویت تصویر ذهنی مطلوب خود را برای شکل گیری در ذهن مشتری در آینده ترسیم می نماید.

هویت بخشی به هر برند فرآیندی است که مستلزم تعریف این هویت عینیت بخشیدن به آن در نمادها و لوگوهای تجاری سازمان و نیز پایش دائم کلیه فعالیت های عملیاتی و تبلیغاتی سازمان برای همسو بودن با آن هویت است.

تبلیغات را هر گونه ارائه و عرضه ایده ها، کالاها یا خدمات از یک واحد تبلیغاتی، فرد یا موسسه که مستلزم پرداخت هزینه باشد تعریف می کنند اما در این میان تبلیغی اثر بخش است که بتواند توجه مخاطب را جلب کرده تاثیری خاطره انگیز داشته باشد و کنش خرید مخاطبان را تحریک نموده و دریافت حسی مخاطبان را بیدار نماید.

بدین منظور استفاده از مجموع عواملی لازم است که بتوانند حس و اداراک مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهند و به اهداف مورد انتظار تبلیغ تحقق بخشند.

اثر بخشی تبلیغات تجاری در یک الگوی علمی مشخص با توجه به اهداف تبلیغاتی تبیین می گردد و درجه یا میزانی که دهنده سفارش به هدف های مرود نظر خود دست می یابد و دارای فرایند برنامه ریزی مشخص و مرحله ای تحقیقاتی شامل تعیین اهداف تخصیص بودجه تصمیم گیری راجع به پیام و رسانه و مقایسه با اهداف از پیش تعیین شده است.

هم چنین قیمت طراحی لوگو متفاوت است و این نیز جزئی از هزینه تبلیغات و برندینگ هست که باید محاسبه شود.

چنان چه تمام مراحل به درستی طی شود میزان اثر بخشی تبلیغات تا حد قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت.

از مراحل مهم در این نوع فرایندها انجام تحقیقات به منظور تعیین میزان تاثیر تبلیغ بر مخاطبان است که طی آن عواملی که در اثر بخشی تبلیغات نیز موثرترند، مشخص می گردند.

مواجهه با محدودیت منابع در سازمان ها و شرکت ها تفاوت های ایجاد شده میان نگرش و انتظارات مصرف کننده دیروز با مصرف کننده امروزی و بازار رقابتی موجود و بسیاری دیگر از عوامل در دنیای امروز موجب اهمیت بیش از پیش به تبلیغات اثر بخش شده است.

پس باید از عواملی در تبلیغات استفاده شود که بتوانند به گونه ای هدفمند پیام را به مخاطب امروزی انتقال دهد و ذهن تربیت شده او را درگیر خود کند و حاوی شاخص های موثری باشد. متخصصین با اشاره به نام ها و نشانه های طراحی شده اظهار می کنند.