کلمه تدریس خصوصی یا بهتر بگوییم معلم خصوصی در ایران، همانند نامش که حکایتی طولانی از اصطلاحات دهن پر کن است، قدمتی بسیار زیاد ازاین سبک آموزش در ایران قدیم را بیان می کند. از برگزاری کلاس های خصوصی موسیقی، آواز و زبان های فرانسه و انگلیسی شاهزادگان قاجار با معلم های خانگی شان تا وجود مدارس خاص برای طبقات مرفه جامعه در رشته های سواره نظام، پزشکی و … همگی حکایت از وجود آموزش خصوصی در ایران قدیم است.

اما چه تفاوتی بین نسل آن روزهای دانش آموزان با این نسل وجود دارد که موفقیت برای آنها دست یافتنی تر از وضعیت امروز دانش آموزان ماست شاید خواندن این نوشته تا پایان، جواب همه سوالاتی باشد که ما سال هاست در مقایسه با نسل دانش آموخته قدیم از خودمان پرسیده ایم.

 

تاریخچه آموزش و پرورش و تدریس خصوصی در ایران

شروع آموزش در ایران به شکل خصوصی بود. در واقع همین آموزشی که در حال حاضر به اسم تدریس خصوصی یا معلم خصوصی در ایران باب شده است. منتها در قدیم تدریس خصوصی فقط مختص افراد سرشناس و ثروتمند جامعه بود.

تاسیس دارالفنون در سال 1230، با همت امیر کبیر و با نیت پرورش طبقات خاص جامعه در رشته های پیاده نظام، سواره نظام، توپ خانه، پزشکی، جراحی و داروسازی را می توان به عنوان تاریخچه تربیت رسمی در ایران قدیم و شروع آموزش خصوصی نام برد.

منبع: ویکی پدیا

اما تاسیس دارالفنون بعدها به قدم مثبتی برای جدی گرفتن آموزش رسمی تبدیل شد، بطوریکه در سال 1312 با رایگان کردن دوره ابتدایی در ایران، مسیر جدیدی برای شروع آموزش همگانی باز شد.

 

تلخی مشکلات آموزشی موجود در مدارس قدیم

در آن دوره تحصیل براحتی الان دانش آموزان نبود. بخصوص برای دانش آموزان قشر متوسط و ضعیف جامعه که مشکلاتی زیادی داشتند. از در دسترس نبودن آموزش که باید برای رفتن به مدرسه کیلومترها دورتر از خانه خود می رفتند تا علاوه بر محصل بودن، نقش نان آور خانه و کار کردن سر زمین یا شاگردی مغازه به عنوان فرزند پسر، آشپزی و اصول خانه داری در نقش دختر خانواده را هم به عهده داشتند.

از بداخلاقی ها و کتک های معلم مدرسه که بابت شیطنت های به حق شان در اوج دوره نوجوانی و جوانی شان می خوردند، گرفته تا بی توجهی والدین شان به این کتک ها و شنیدن نصیحت تکراری آن ها که دائما می گفتند چوب معلم گله، هرکی نخوره خله.

از نبود کتاب، دفتر و قلم مناسب برای نوشتن تا آموزش های سخت، جدی و تکراری معلم عبوس کلاس همه حکایت از دوران سخت اما شیرین و هدفمند دانش آموزان آن نسل است.

نسلی که مثل الان، اولویت شان فقط تحصیل در بهترین مدارس بدون در نظر گرفتن هزینه و گرفتن بهترین نمره نبود. اولویت برای آنها، تحصیل با کم ترین هزینه که همان خرید لوازم اولیه تحصیل مثل دفتر، کتاب و مداد بود.

خود با انگیزه ای که داشتند باید برای رسیدن به بهترین جایگاه تلاش می کردند چون آن زمان معلم خصوصی فقط مختص افراد ثروتمند جامعه بود ومثل الان در درسترس همه افراد جامعه نبود.

 

ظهور نسل ماجرا جو و رقابت طلب امروز

با همه مشکلاتی که گریبانگیر دانش آموزان آن دوره بود اما خیلی راحت تر از نسل الان می توانستند موفق شوند. با وجود اینکه آموزش براحتی الان به شکل خصوصی و آنلاین در دسترس نبود اما با همه این مشکلات به دلیل رقابت کم بین دانش آموزان، به دلیل تعداد کم دانش آموزان در آزمون های مختلف مثل کنکور، به دلیل پیچیدگی کمتر سوالات امتحانی و کنکور و آرامش بیشتر دانش آموزان، موفقیت دست یافتنی تر و ساده تر از الان بود.

دانش آموزان نسل جدید با حجم زیادی از رقابت در تمام دوره های آموزشی رو به رو هستند، از رقابت برای بدست آوردن عنوان شاگرد زرنگ کلاس، معدل اولی مدرسه، کسب بهترین تراز و رتبه قبولی در کنکور از بین هزاران داوطلب کنکوری تا نشستن پشت میز بهترین دانشگاه، در حالیکه چشم هزاران داوطلب دیگرهم به آن است.

بنابراین به دلیل وجود این رقابت و همچنین به دلیل پیچیده شدن مفاهیم کتب درسی، مفهومی تر شدن سوالات امتحانی و کنکور، ضرورت وجود معلم خصوصی احساس می شود.

 

شرایطی که آن زمان نبود، ولی الان در دسترس همه است

خوشبختانه شرایط آموزشی در حال حاضر به نفع دانش آموزان شده است. چون علاوه بر دسترس بودن آموزش که به شکل حضوری، خصوصی و آنلاین موجود است، باید حمایت خانواده ها، استفاده از منابع و کتب درسی و کمکی متنوع در بازار، وجود اپلیکیشن های درسی رایگان که خیلی از آنها شامل پکیج های نمونه سوالات درسی متنوع و راهنمای حل تمرین های کتاب درسی است را نیز باید اضافه کرد که همه این عوامل شرط لازم برای رسیدن به موفقیت دانش آموز است.

 

چرا موفقیت برای دانش آموزان نسل قدیم دست یافتنی تر بود

برمیگردیم به سوال اول خودمان که چه تفاوتی بین نسل آن روزهای دانش آموزان با این نسل وجود دارد که موفقیت برای آنها دست یافتنی تر از وضعیت امروز دانش آموزان ماست

تفاوت نسل قبل با الان در خواستن و نخواستن است. آن نسل اگر موفق شد، به این دلیل بود که در زمان خودشان، با توجه به همه مشکلاتی که داشتند، متناسب با آن دوره، متناسب با سیستم آموزشی و محدودیت هایشان، انتخاب کردند.

نباید این نکته را فراموش کنید که موفقیت زمانی اتفاق می افتد که بهترین انتخاب را با توجه به شرایطی که در آن هستین، داشته باشید. استفاده از حداکثر توان یادگیری در سر کلاس و تلاش فردی شبانه روزی با همان امکانات محدود، انتخاب درست آن نسل بود.

اما الان برای رسیدن به موفقیت در کنار تلاش فردی که مهم ترین بخش موفقیت شماست، به دلیل سخت و پیچیده شدن مفاهیم درسی، حداکثر استفاده از تمام امکانات آموزشی ضروریست.

در حال حاضر برای کسب موفقیت باید انتخاب کرد. باید متناسب با شرایط و مشکلات آموزشی مثل اشباع شدن رشته های دانشگاهی و رقابت شدید بین همه دانش آموزان برای اول شدن، انتخاب کرد.

 

برای اول شدن و برای موفقیت تحصیلی، مهم ترین انتخاب، داشتن یک معلم خوب و حرفه ای است. چرا که با معلم است که اولین گام را برای شروع یک یادگیری هدفمند و اصولی برمیدارید. با معلم است که یادگیری را شروع می کنید و با کمک او از سایر امکانات آموزشی مثل کتب کمک درسی، کتاب های حل تست، نمونه سوالات و … استفاده می کنید.

در واقع معلم با شروع تدریس و آموزش اصولی، با داشتن فن بیان و انتقال راحت مفاهیم درسی به شما، معرفی کتب کمک درسی متناسب با سطح یادگیری تان، معرفی بهترین پکیج های نمونه سوالات امتحانی در شرایط حال حاضر، کاری را که شما برای رسیدن به موفقیت به تنهایی نمی توانید انجام دهید را با همراهیش انجام می دهد.

بحث در خواستن و نخواستن است. خواستن انتخاب بهترین مسیر متناسب با شرایط و مشکلات زمان خودمان. آن نسل دانش آموزان قدیم، خواست و سر این خواستن، با همه مشکلات، جنگید و پیروز شد. اگر شما هم می خواهید در این رقابت شدید آموزشی با هر هدفی که دارید پیروز بشید، همین الان کلیک کنید: https://www.ostadbank.com/ تا یک انتخاب درست متناسب با بودجه و شرایط تان داشته باشید.

 

سخن آخر

شما چطور شما دانش آموز کدام نسل هستید شما چه حکایت تلخ و شیرینی از دورانی که روزگار تحصیل تان را به سر کردید یا می کنید، دارید چه انتخاب و مسیری را برای موفقیت طی کردید اگر بازهم برگردید به دوران تحصیل، آیا انتخاب دیگری می کنید با استادبانک در نسلی که سوختید یا شکوفا شدید، حرف بزنید.