خطوط زیادی وجود دارند که شما می توانید از آن ها در ترکیب بندی عکس خودتان استفاده کنید. استفاده از این خطوط به عکس شما زندگی می بخشد و باعث خواهد شد به چشم مخاطب زیبا به نظر برسند. علاوه بر خطوط مورب در عکاسی شما می توانید از خطوط افقی و عمودی هم استفاده کنید.

عکاس می تواند به روش های مختلفی از خطوط مورب استفاده کند تا توجه مخاطب را به جهت دلخواه جلب کند و افکت های پویایی در عکس خودش ایجاد کند. برای بهبود تصاویری که می گیرید شما باید تا جایی که می توانید تکنیک های ترکیب بندی مختلف را یاد بگیرید. شما باید چشم های خودتان را تمرین دهید تا عناصر ترکیب بندی مختلف را ببیند و بتوانید از آن ها استفاده کنید تا راحت تر بتوانید یک پیغام یا احساس خاص را از طریق تصویر خودتان منتقل کنید.

در ادامه ی این مقاله ما در مورد روش های مختلف استفاده از خطوط مورب در ترکیب بندی صحبت خواهیم کرد تا شما راحت تر بتوانید از آن ها در تصاویر خودتان استفاده کنید.

خطوط مورب چه خطوطی هستند؟

خطوط مورب معمولا خطوطی هستند که از گوشه ی پائین به سمت گوشه ی بالا یا از گوشه ی سمت چپ به سمت گوشه ی سمت راست تصویر حرکت می کنند. این خطوط حامل احساسات هستند و توجه مخاطب را به سمت یک نقطه ی خاص هدایت می کنند و باعث خواهند شد آن نقطه به مرکز توجه تصویر تبدیل شود. شما می توانید از این تکنیک برای برجسته کردن یکی از عناصر موجود در تصویر مثل یک انسان، خیابان، ماشین یا گروهی از عناصر استفاده کنید.

خطوط مورب در عکاسی

این تکنیک ترکیب بندی مثل دیگر تکنیک های موجود در عکاسی از انواع قدیمی تر هنر مثل نقاشی سرچشمه گرفته است. شما برای درک و استفاده از این تکنیک نیازی نیست که لزوما یک استاد هنرهای بصری باشید.

با استفاد از خطوط مورب در ترکیب بندی شما می توانید احساس حرکت و انرژی را به تصاویر خودتان القاء کنید. همچنین بسته به روشی که از این خطوط استفاده می کنید، ممکن است بتوانید احساس عدم قطعیت را هم به تصاویر خودتان اضافه کنید.

ترکیب بندی با استفاده از خطوط مورب

همانطور که قبلا هم ذکر شد روش های زیادی برای استفاده از خطوط مورب در ترکیب بندی وجود دارد. این روش ها عبارتند از:

خطوط راهنما

خطوط افقی و عمودی معمولا یک احساس تعادل یا هارمونی را در تصویر ایجاد می کنند، در حالی که خطوط مورب می توانند احساس حرکت را به تصاویر شما بیافزایند. برای مثال در عکاسی طبیعت شما می توانید از این خطوط به عنوان خط راهنما استفاده کنید. با این کار اجازه می دهید مخاطب سوژه اصلی تصویر را پیدا کند. جاده ها و لبه های ساختمان ها برخی از نمونه های استفاده از خطوط مورب به عنوان خط راهنما هستند.

ترکیب بندی بیشتر بخوانید : چهار اشتباه رایج در ترکیب بندی و راه حل آنها

افزایش تنش

شما می توانید از این نوع خطوط برای افزودن احساس تنش به تصاویر خودتان هم استفاده کنید. در حالی که خطوط افقی باعث ایجاد حس آرامش در تصویر می شوند، شما می توانید از خطوط مورب برای افزایش تنش و فعالیت در تصاویر استفاده کنید. برخی از عکاس ها قادر هستند با استفاده از خطوط افقی احساس تعادل را به یک تصویر ببخشند و در عین حال با استفاده از این تکنیک به آن احساس تنش بیافزایند.

ایجاد عمق

خطوط مورب در عکاسی

با استفاده از تجهیزات مناسب دوربین و توجه به جزئیات شما می توانید یک احساس عمق کاملا واضح و روشن در تصاویر خودتان ایجاد کنید. در واقع عکاس ها از این تکنیک در زمان عکاسی با عمق میدان کم از این تکنیک برای ایجاد احساس عمق در تصاویر خودشان استفاده می کنند.

در واقع با استفاده از این تکنیک یک لایه مرموز جدید به تصویر اضافه می کنید که به چشم مخاطب خیلی جذاب خواهد بود.

عدم تعادل

خطوط مورب روش خیلی خوبی برای ایجاد احساس عدم پایداری در ترکیب بندی تصویر هستند. در تحقیقات مختلف ثابت شده است که عدم وجود پایداری در یک تصویر باعث خواهد شد مخاطب مدت زمان بیشتری به آن نگاه کند. این احساس باعث خواهد شد به نظر برسد، تصویر توانایی هیپنوتیزم کردن مخاطب را دارد.

برای مثال در صورتی که در زمان عکاسی از یک ساختمان کمی دوربین را بچرخانید باعث ایجاد احساس عدم تعادل در آن خواهید شد. این کار بلافاصله درکی که مخاطب ممکن است از سوژه ی شما داشته باشد را به چالش خواهد کشید.

بیشتر بخوانید : چگونه از “مثلث طلایی (Golden Triangle)” در ترکیب بندی عکاسی استفاده کنیم؟

نکاتی در مورد استفاده از خطوط مورب در ترکیب بندی

اکنون که متوجه شدید خطوط مورب چه خطوطی هستند و چه کاربردهای مختلفی در عکاسی دارند زمان آن رسیده است که با روش های مختلف استفاده از این خطوط در ترکیب بندی آشنا شوید.

چرخاندن دوربین

در خیلی از شرایط این کار یکی از کلیشه های عکاسی محسوب می شود. اما بهترین روش برای استفاده از خطوط مورب در ترکیب بندی این است که دوربین خودتان را با زاویه خاصی بچرخانید.

این کار به شما اجازه می دهد یک احساس دراماتیک در تصویر خودتان ایجاد کنید و پویایی آن را افزایش دهید.

استفاده از خطوط راهنما

استفاده از خطوط راهنما در عکاسی خیلی ضروری است. در صورتی که از سوژه های در حال حرکت عکاسی می کنید یک خط راهنمای قطری در تصویر خودتان پیدا کنید و سپس منتظر بمانید تا سوژه وارد کادر تصویر شود.

همچنین به یاد داشته باشید در تصاویری که خطوط مورب همگرا هستند و در جهت های مختلفی ایجاد می شوند حتی در صورتی که عکس از یک منظره ی آرام باشد هم احساس حرکت و اکشن تقویت خواهد شد.

تمرین با سوژه های عمودی مثل درخت ها و ساختمان ها

خطوط مورب در عکاسی

استفاده ی استادانه از این تکنیک ترکیب بندی مهارتی است که به تمرین مستمر نیاز دارد. بنابراین شما باید با استفاده از عناصری که هر روز مشاهده می کنید مثل درخت ها و ساختمان ها تمرین کنید. می توانید با استفاده از موقعیت خورشید به صورت غیرمستقیم از سایه ی اشیاء به عنوان خطوط مورب استفاده کنید.

با تمرین مکرر و مطالعه ی دقیق شما به زودی ترکیب بندی تصاویر را یاد خواهید گرفت.

به دنبال مثلث ها بگردید

اشیاء مثلثی معمولا حداقل یک خط مورب دارند. بنابراین با استفاده از آن ها شما به سادگی یاد خواهید گرفت که چگونه می توانید از خطوط مورب در ترکیب بندی خودتان استفاده کنید.

تعادل در ترکیب بندی بیشتر بخوانید : مفهوم تعادل در ترکیب بندی عکاسی

انواع خطوط مورب در عکاسی

با وجود اینکه ما از این قوانین با عنوان قوانین ترکیب بندی یاد می کنیم اما منظور ما قوانین سفت و سخت ریاضی نیست. انواع خطوطی که ما در طبیعت مشاهده می کنیم و تشخیص می دهیم یک موضوع کاملا درونی است و بسته به اینکه چگونه به اشیاء مختلف نگاه می کنیم تغییر خواهد کرد.

خطوط مورب در عکاسی

برای مثال خیلی ها فقط خطوطی را مورب می دانند که نسبت به محور عمودی یا افقی تصویر مورب باشند اما برخی عکاس های دیگر برای دسترسی به خطوط مورب دوربین خودشان را می چرخانند. اما شما می توانید خودتان تصمیم بگیرید که دقیقا چه چیزی را دوست دارید.

جمع بندی

استفاده از خطوط مورب در ترکیب بندی تکنیکی است که از زمان ابداع عکاسی وجود داشته است و از عکاسی وارد این رشته شده است. با این وجود و با ظهور نسل های جدیدتر، عکاس ها نیز روش های جدیدتر و خلاقانه تری برای استفاده از خطوط قطری در آثار خودشان پیدا خواهند کرد.

با یادگیری نحوه ی استفاده از خطوط مورب در ترکیب بندی شما می توانید احساسی در تصاویر خودتان ایجاد کنید که به نظر مخاطب خیلی جذاب خواهد بود.