عکاسی چیست؟

برای نوشتن یک راهنمای شروع عکاسی باید بدانیم که عکاسی چیست؟ عکاسی هنر ثبت نور با دوربین و با استفاده از یک سنسور دیجیتال یا فیلم برای خلق یک عکس است. با استفاده از تجهیزات دوربین مناسب شما می توانید حتی طول موج های نور را هم که برای چشم انسان قابل مشاهده نیست را ثبت کنید.

اولین عکس پایدار دنیا در سال 1826 توسط جوزف نیسفور نیپس در فرانسه ثبت شد. این عکس سقف یک خانه را که به آن نور تابیده شده بود نشان می داد. شما می توانید این عکس را در قسمت پائین مشاهده کنید.

راهنمای شروع عکاسی

اما از آن زمان تابحال ما مسیر طولانی را طی کرده ایم:

راهنمای شروع عکاسی

هدف از نوشتن این مقاله آشنایی با گذشته و حال دنیای عکاسی است. همچنین شما نکات خیلی مهمی را در این مقاله مشاهده خواهید کرد به شما کمک می کند عکس های بهتری بگیرید.

تاریخچه ی کوتاه عکاسی و افراد موثر

عکاسی رنگی در دهه ی 30 میلادی و پس از عرضه ی کوداکروم توسط ایستمن کوداک برای مردم قابل دسترس و در بین آن ها محبوب شد. تا قبل از این تاریخ تقریبا تمامی عکس های ثبت شده تک رنگ بودند. البته قبل از این هم برخی عکاس ها با استفاده از تجهیزات و تکنیک های خیلی خاص از چندین دهه قبل از عرضه ی کوداکروم به تولید عکس رنگی مشغول بودند. برای مثال عکس های رنگی خیلی زیادی در قرن 18 و 19 میلادی ثبت شده اند.

البته این افراد تنها کسانی نبودند که باعث جابجایی مرزها و تبدیل عکاسی به یک فرم هنری جدید موثر بودند. تاریخ عکاسی همیشه سرشار از افراد مختلفی بوده است که عکاسی را تا عصر حاظر هدایت کرده اند.

خطوط همگرا در عکاسی بیشتر بخوانید : آموزش استفاده از خطوط همگرا در عکاسی

در ادامه شما با برخی از برجسته ترین چهره های عکاسی آشنا خواهید شد. اکتشافات، اختراعات، ایده ها و عکس ‎های این افراد به شکلی در رسیدن عکاسی به جایی که امروز قرار داریم نقش داشته اند.

با وجود اینکه این اطلاعات خیلی خلاصه هستند اما شما قبل از اینکه وارد جنبه فنی عکاسی شوید باید با آن ها آشنا شوید:

جوزف نیسفور نیپس



کشف: اولین عکس پایدار دنیا (منظره ی پنجره در لاگراس، قبلا نمایش داده شده است)

مکان: فرانسه، 1826

تاثیر: دوربین ها از چند قرن قبل از این تصویر وجود داشته اند اما یک عیب عمده ی آن ها این بود که با استفاده از آن ها شما نمی توانستید هیچ عکسی ثبت کنید. این دوربین ها فقط نور را روی یک سطح نمایش می دادند. نقاش ها از این تصویر برای خلق نقاشی های واقع گرایانه استفاده می کردند اما هنوز امکان عکاسی وجود نداشت. نیپس این مشکل را با پوشاندن یک صفحه مفرغی توسط آسفالت که در معرض نور سخت تر می شد حل کرد. سپس با شستن صفحه با استفاده از روغن اسطوخودوس او توانست آسفالت سخت شده را برای همیشه روی صفحه مفرغی حفظ کند.

نقل قول: «این کشف که من آن را هلیوگرافی می نامم قادر است به صورت خودبخود و با کمک نور، تصاویر دریافت شده توسط اتاق تاریک را ثبت کند»

لوئی داگر



کشف: داگرئوتایپ (اولین ماده ی تجاری عکاسی)

مکان: فرانسه، 1839

تاثیر: داگرئوتایپ تصاویری هستند که به صورت مستقیم روی مس آغشته به نقره ثبت شده اند. این کشف با وجود اینکه در آن زمان هنوز یک سرگرمی گران قیمت برای خیلی از مردم بود، چیزی است که باعث شد عکاسی کاملا عملی شود. در صورتی که قبلا هیچوقت داگرئوتایپ را مشاهده نکرده باشید از وضوح بالایی که این نوع تصاویر دارند شگفت زده خواهید شد.

نقل قول: «من نور را ضبط کردم. من حرکت آن را دستگیر کردم.»

راهنمای شروع عکاسی

آلفرد اشتیگلیتز



سبک: عکاسی پرتره و مستند

مکان: ایالات متحده، اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20

تاثیر: آلفرد اشتیگلیتز یک عکاس بود اما مهم تر از همه او یکی از اعضای تاثیرگذار جامعه ی هنری بود که عکاسی را به عنوان یک رسانه ی خلاق پذیرفت. او باور داشت که عکس ها هم می توانند درست مثل نقاشی و یا موسیقی نگاه هنرمند را ابراز کنند. به بیانی دیگر، عکاس ها نیز می توانند هنرمند باشند. امروزه درک عکاسی به عنوان یک فرم هنری تا حدود زیادی به تلاش های اشتیگلیتز مدیون است.

نقل قول: «در عکاسی یک واقعیت وجود دارد که به اندازه ای محسوس است که از خود واقعیت هم واقعی تر خواهد بود»

دوروتی لنگ



سبک: عکاسی پرتره

مکان: ایالات متحده، دهه ی 30 میلادی

تاثیر: یکی از برجسته ترین عکاس های مستند دنیا و عکاس یکی از تاثیرگذارترین عکس هایی که تا به امروز گرفته شده است (عکس پائین) دوروتی لنگ است. در صورتی که تابحال عکسی از رکود بزرگ ایالات متحده دیده باشید، احتمالا برخی از آثار این عکاس را مشاهده کرده اید. عکس های او باعث شکل گیری سبک عکاسی مستند شدند و نشان داد که قدرت دوربین از هر فرد دیگری در تاریخ بیشتر است.

نقل قول: «دوربین وسیله ای است که به مردم نشان داد چطور بدون دوربین ببینند.»

راهنمای شروع عکاسی

آنسل آدامز



سبک: عکاسی مستند

مکان: ایالات متحده

زمان: دهه ی 20 تا دهه ی 60 میلادی (اکثر آثار)

تاثیر: آنسل آدامز به احتمال زیاد مشهورترین عکاس تاریخ است و دلیل آن هم این است که او بیشتر به عکاسی از مناظر طبیعی مشغول بوده است. (معمولا عکاس های مشهور بیشتر به عکاسی از مردم علاقه داشتند). آنسل آدامز باعث شروع یک عصر رئالیسم و واقع گرایی در عکاسی منظره شد و یکی از پیشگامان جنبش های محیط زیست و حفاظت از آن در ایالات متحده بود.

نقل قول: «هیچ چیزی بدتر از یک عکس واضح از یک مفهوم در هم وجود ندارد»

راهنمای شروع عکاسی

برای شروع عکاسی به چه دوربینی نیاز دارید؟

اپل در سال 2018 به خاطر گوشی آیفون و چیزهایی که جایگزین آن ها شد به اولین کمپانی تریلیون دلاری ایالات متحده تبدیل شد. ساعت زنگ دار، چراغ قوه، ماشین حساب، MP3 Player، تلفن های کابلی، Gps، ضبط صوت و دوربین.

امروزه خیلی از مردم عقیده دارند که گوشی موبایلی که دارند برای اکثر موارد مربوط به عکاسی کافی است و هیچ نیازی به خرید دوربین جداگانه ندارند. جالب است بدانید که آن ها اشتباه فکر نمی کنند. برای خیلی از مردم دنیا یک دوربین اضافه، خیلی زیاده روی است.

برای نیازهایی که خیلی از مردم دارند گوشی موبایل از دوربین اختصاصی خیلی بهتر است. استفاده از گوشی موبایل سریعتر و راحت تر است و نیازی هم به اشاره به یکپارچگی آن ها با شبکه های اجتماعی نیست. فقط زمانی یک دوربین اختصاصی از دوربین گوشی شما بهتر است که موبایل شما نتواند عکس هایی مثل عکس های ورزشی که مدنظر دارید را ثبت کند و یا شما به شخصه به عکاسی به عنوان یک سرگرمی علاقه مند هستید.

این توصیه از طرف یک عکاس ممکن است کمی عجیب باشد اما واقعیت دارد. در صورتی که هرگونه دوربینی در اختیار دارید، به خصوص دوربین موبایل، تمام وسایل مورد نیاز را برای گرفتن عکس های خوب دارید. در صورتی هم که یک دوربین پیشرفته تر مثل دوربین بدون آینه و یا DSLR داشته باشید هم دیگر حرفی برای گفتن باقی نخواهد ماند.

عکاسی از طبیعت در خانه بیشتر بخوانید : آموزش عکاسی طبیعت در خانه

در این لحظه به چه تجهیزات دیگری نیاز دارید؟

دوربین: در صورتی که می خواهید یک دوربین اختصاصی، به جز دوربین موبایل، خودتان تهیه کنید سعی کنید دوربینی انتخاب کنید که توانایی استفاده از لنزهای قابل تعویض را داشته باشد تا بتوانید سبک های مختلف عکاسی را امتحان کنید. نقد و بررسی ها را بخوانید اما خیلی در مورد آن ها وسواس به خرج ندهید زیرا تمامی تجهیزاتی که امروز به بازار عرضه می شوند به اندازه ی رقبای خود با کیفیت هستند.

لنز: این مورد از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است. برای عکاسی روزمره، کار خود را با یک لنز زوم استاندارد مثل 24-70 یا 18-55 آغاز کنید. برای عکاسی پرتره هم یک لنز پرایم (با فاصله کانونی ثابت) مثل 35 میلیمتر، 50 میلیمتر یا 85 میلیمتر انتخاب کنید. برای عکاسی ورزشی هم لنزهای تله فوتو را انتخاب کنید. برای اینکه به عکاسی ماکرو بپردازید هم باید یک لنز ماکرو اختصاصی داشته باشید. لنز بیش از هر نوع وسیله دیگری اهمیت دارد زیرا تعیین کننده‎ ی این است که چه نوع عکس هایی می توانید بگیرید.

نرم افزار ادیت عکس: شما باید عکس های خودتان را ادیت کنید. استفاده از نرم افزارهایی که به همراه دوربین عرضه می شوند و یا نرم افزاری که از قبل روی کامپیوتر شما نصب شده است هیچ مشکلی ندارد اما در طولانی مدت یک دوربین اختصاصی عملکرد خیلی بهتری خواهد داشت. شما می توانید از لایتروم و فتوشاپ استفاده کنید و یا در صورت نیاز از گزینه های عرضه شده توسط شرکت های دیگر استفاده کنید. هزاران گزینه ی مختلف در اختیار شما قرار دارد که می توانید برای شروع عکاسی و ادیت تصاویر خودتان از آن ‎ها استفاده کنید.

وسایل دیگری که در این راهنمای شروع عکاسی به آن ها اشاره خواهد شد، اختیاری هستند اما می توانند کمک زیادی به شما کنند



سه پایه: سه پایه بهترین دوست یک عکاس منظره است

کیف: برای عکاسی خیابانی یک کیف دوشی تهیه کنید و در صورتی هم که می خواهید داخل استودیو عکاسی کنید بهتر است یک کیف چرخدار بخرید. برای عکاسی منظره هم به یک کوله پشتی مخصوص کوه نوردی نیاز خواهید داشد.

کارت حافظه: برای شروع عکاسی کارت حافظه بین 32 گیگابایت تا 64 گیگابایت انتخاب کنید. در صورتی که قرار است به عکاسی پیاپی بپردازید یک کارت حافظه ی سریع تهیه کنید زیرا به این ترتیب حافظه ی دوربین شما نیز خیلی سریع تر تخلیه خواهد شد.

باتری اضافه: برای شروع عکاسی حداقل یک عدد باتری اضافه تهیه کنید. باتری های تولید شده توسط برندهای ثالث معمولا ارزان تر هستند اما ممکن است عمر کمتری داشته باشند و یا با دوربین های بعدی شما سازگار نباشند.

فیلتر پلاریزه: این فیلتر، به خصوص برای عکاس های منظره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بهتر است از خرید فیلترهای ارزان قیمت خودداری کنید زیرا باعث آسیب رسیدن به کیفیت تصاویر شما خواهد شد.

فلاش: فلاش ممکن است کمی گران قیمت باشد و در صورتی که می خواهید به صورت جدا از دوربین از فلاش خودتان استفاده کنید هم ممکن است به گیرنده و فرستنده ی جداگانه نیاز داشته باشید.

مانیتور کامپیوتر بهتر: به صورت ایده آل بهتر است از یک مانیتور IPS برای ادیت عکس استفاده کنید.

کیت تمیزکننده: داشتن یک پارچه میکروفایبر برای پاک کردن عنصر جلوی لنز ضروری است. همچنین با استفاده از یک دمنده هم خیلی راحت تر می توانید گرد و خاک را از روی سنسور دوربین تمیز کنید.

تجهیزات دیگر: تجهیزات عکاسی بسیار زیادی در سطح بازار وجود دارد. از ریموت تریگر شاتر گرفته تا GPS و پرینتر و… اما نیازی نیست که از همان ابتدا نگران این وسایل باشید. با مرور زمان متوجه خواهید شد که دقیقا به چه وسایلی نیاز دارید.

سه تنظیم پایه که باید بلد باشید

دوربین شما هزاران کلید و تنظیمات منوی مختلف دارد. در صورتی که از تنظیمات اشتباه استفاده کنید، این امکان وجود دارد که تصاویر شما با چیزی که انتظار دارید متفاوت باشد. چگونه باید این تنظیمات را یاد گرفت و چطور می توان در زمان عکاسی آن ها را به سرعت تغییر داد؟

این کار خیلی ساده نیست اما مطمئنا از چیزی که فکر می کنید ساده تر است. در واقع خیلی از تنظیمات دوربین چیزهایی هستند که فقط یکبار آن ها را تنظیم می کنید و بعد از آن به ندرت آن ها را لمس خواهید کرد. تعداد خیلی کمی از تنظیمات وجود دارند که باید به صورت متناوب تغییر کنند که در ادامه ی این راهنمای شروع عکاسی به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

سه تنظیمات مهم دوربین عبارتند از سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو. هر سه تنظیمات میزان روشنایی تصویر شما را به روش های مختلف کنترل می کنند. به بیانی دیگر، هر کدام از آن ها اثرات جانبی خودش را روی تصویر خواهد داشت. بنابراین اطلاع از اینکه چگونه هر سه مورد را می توانید برای یک عکس خاص، متعادل سازید یک هنر است.

1- سرعت شاتر: مدت زمانی که سنسور دوربین برای ثبت یک عکس در معرض نور قرار می گیرد.

2- دیافراگم: یک مردمک داخل لنز است که با باز و بسته شدن مقادیر مختلفی از نور را وارد دوربین خواهد کرد.

3- ایزو: این مورد از لحاظ فنی کمی پیچیده است اما شبیه به حساسیت فیلم آنالوگ برای عکاسی در شرایط نوری مختلف است.

اولین گام ها در ابتدای عکاسی

برای شروع عکاسی خلاقیت و دانش فنی باید به همراه هم مورد استفاده قرار بگیرند. نقل قول آنسل آدامز که در ابتدای این راهنمای شروع عکاسی به آن اشاره شد را به یاد دارید؟ «هیچ چیزی بدتر از یک عکس واضح از یک مفهوم پیچیده نیست.» در صورتی که ایده پشت عکس ضعیف باشد، استفاده از تنظیمات دوربین مناسب نمی تواند کمکی به آن کند.

در عین حال تنظیمات دوربین یکی از مهم ترین ابزارهایی است که شما در اختیار دارید. به شکلی هر انتخاب فنی که داشته باشید، یک انتخاب هنری است. شما باید این تنظیمات را یاد بگیرید. درک شما از عکاسی زمانی که نحوه ی کار تنظیمات دوربین را یاد بگیرید ده ها برابر بیشتر خواهد شد.

سوالات متداول مربوط به عکاسی

در صورتی که سوالات دیگری در اینباره دارید و یا به دنبال پاسخ های کوتاه برای سوالات خودتان می گردید، ممکن است پاسخ آن ها را در قسمت زیر پیدا کنید:

هدف عکاسی چیست؟

هدف عکاسی کاملا به این بستگی دارد که عکاس به دنبال چه چیزی است. برای مثال عکاس های خبری و مستند به منظور ثبت جزئیات دقیق از اتفاقات واقعی عکاسی می کنند اما افرادی که برای سرگرمی عکاسی می کنند ممکن است این کار را برای ثبت خاطرات خود و خانواده انجام دهند.

انواع مختلف عکاسی کدام ها هستند؟

عکاسی انواع مختلفی مثل منظره، ماکرو، حیات وحش، پرتره، مستند، فشن، سفر و رویداد دارد.

سبک عکاسی بیشتر بخوانید : معرفی 21 شاخه مختلف عکاسی که باید در موردشان بدانید

برای عکاسی به چه چیزی نیاز دارید؟

برای شروع عکاسی تنها چیزی که به آن نیاز دارید یک دوربین است. شما می توانید از هر وسیله ای که دوست دارید از گوشی موبایل گرفته تا دوربین های DSLR یا بدون آینه استفاده کنید. اما تجهیزات عکاسی خیلی مهم نیستند بلکه نور، سوژه، احساسات و ترکیب بندی عناصر مهمی هستند که باعث خلق یک عکس موفق خواهند شد.

متداول ترین نوع عکاسی کدام یک است؟

سبک های عکاسی زیادی وجود دارند که امروزه محبوب هستند. این سبک ها عبارتند از عکاسی پرتره، منظره، معماری، مد و فشن، غذا، ورزشی، حیات وحش، ماکرو، خیابانی، رویداد و مستند.

به عنوان یک عکاس مبتدی به چه تجهیزاتی نیاز دارم؟

در صورتی که به تازگی عکاسی را شروع کرده اید، تنها چیزی که نیاز دارید، دوربینی است که با آن راحت هستید. بقیه تجهیزات و موارد به نیازهای شما بستگی دارد. برای مثال در صورتی که می خواهید به عکاسی منظره بپردازید به تعدادی لنز مختلف، سه پایه و فیلتر نیاز خواهید داشت. برای عکاسی پرتره نیز شما باید یک لنز پرتره ی خوب و احتمالا تعدادی تجهیزات نورپردازی تهیه کنید.

قدیمی ترین عکس دنیا چه عکسی است؟

قدیمی ترین عکسی که گرفته شده است «View from the window at le Gras» نام دارد که توسط جوزف نیسفور نیپس در سال 1826 یا 1827 میلادی گرفته شده است. این عکس با کمک یک تکنیک به نام هلیوگرافی ثبت شده است.

چه عکسی اولین سلفی دنیا را گرفت؟

اولین عکس پرتره ی دنیا یک سلف پرتره یا سلفی بوده است. این عکس در سال 1839 توسط رابرت کرنلیوس که یک شیمیدان آماتور و علاقه مند به عکاسی اهل فیلادلفیا بود گرفته شده است.

ژانر در عکاسی چیست؟

ژانر عکاسی نوعی از عکاسی مثل عکاسی منظره، عکاسی پرتره، حیات وحش و… است.

چگونه می توان عکاسی را یاد گرفت؟

شما می توانید عکاسی را از کتاب ها و منابع مختلفی یاد بگیرید. با استفاده از مقالات و ویدیوهای آنلاین شما می توانید اطلاعات خیلی زیادی در مورد عکاسی به دست بیاورید.

چه چیزی باعث خلق یک عکس خوب می شود؟

یک عکس خوب باید نورپردازی، سوژه و ترکیب بندی خوب داشته باشد. این سه عنصر مهم ترین عناصر در عکاسی هستند. عکاس باید یک دید قوی داشته باشد و بتواند دید خودش را به موثرترین شکل ممکن بیان کند.

تنظیمات پایه ی دوربین کدام تنظیمات هستند؟

سه تنظیم پایه ی دوربین عبارت است از دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو

بهترین نوع عکاسی کدام یک است؟

همانطور که در این راهنمای شروع عکاسی گفته شد، هر کدام از سبک های عکاسی جذابیت خاص خودشان را دارند. افراد ممکن است برخی سبک ها را از سبک های دیگر بیشتر دوست داشته باشند.