رژیم های غذایی و مکمل های زیادی وجود دارند که ادعا می کنند در کاهش وزن و لاغری سریع به شما کمک می کند، اما بسیاری از این برنامه ها و مکمل ها پشتوانه علمی ندارند. به هرحال برخی استراتژی ها در کاهش وزن و لاغری سریع هستند که دارای پشتوانه علمی نیز می باشند.

این استراتژی ها عبارتند از: ورزش، مراقبت از کالری دریافتی، روزه گرفتن متناوب و کاهش میزان کربوهیدرات دریافتی. در این مقاله به چند روش موثر در لاغری سریع اشاره می شود.

لاغری سریع با روزه متناوب

روزه متناوب الگویی تعیین شده است که در آن فرد در ساعات تعیین شده در طول روز غذا می خورد و بقیه روز از خوردن غذا اجتناب می کند.

پژوهش های زیادی نشان داده اند که روزه متناوب به افرادی که دچار اضافه وزن هستند، در لاغری کمک می کند. توصیه می شود در روزهایی که روزه نمی گیرید، از پرخوری اجتناب کنید و تغذیه سالم را انتخاب کنید.

مراقبت از رژیم غذایی و ورزش منظم

اگر می خواهید لاغری سریع شکم و اندام خود را تجربه کنید باید نسبت به آنچه می خورید و می نوشید، کاملا آگاه باشید. به این منظور هر چیزی که در طول روز می خورید، در یک دفترچه برای خودتان یادداشت کنید. به علاوه ساعت هایی که در آنها فعالیت بدنی داشته اید و نوع فعالیت بدنی خود را نیز یادداشت کنید.

بررسی های انجام شده نوعی ارتباط مستقیم بین پیگیری رژیم غذایی و فعالیت های بدنی با کاهش وزن نشان داده اند.

با ذهن غذا بخورید

با ذهن غذا خوردن یعنی اینکه افراد به چگونگی و مکان غذا خوردن خود اهمیت می دهند و تمام توجه و تمرکز آنها در زمان خوردن به غذایی است که می خورند. این تمرین باعث می شود فرد از غذایی که می خورد لذت برده و وزن وی در همان حال حفظ شود.

این روزها همه ما مشغله های زیادی داریم و معمولا دوست داریم خیلی سریع و بدون توجه غذای خود را بخوریم و یا بسیاری از ما به تماشای تلویزیون در هنگام خوردن غذا عاد کرده ایم، تمام این عوامل باعث می شود اکثر ما نسبت به غذایی که می خوریم آگاهی نداشته باشیم و توجه کمی به آن کنیم.

برای اینکه نسبت به غذای خود تمرکز و توجه بیشتری داشته باشید، پشت میزبنشینید، به غذای خود و طعم و بوی آن توجه کنید و از آن لذت ببرید. از بروز هر گونه وقفه در هنگام غذا خوردن جلوگیری کنید. غذای خود را آهسته بخورید و زمانی را صرف جویدن آن بکنید. آهسته غذا خوردن از پرخوری جلوگیری می کند. زمانی که آهسته غذا می خورید مغز زمان کافی برای دریافت سیگنال های سیری را دارد.

برای صبحانه پروتئین بخورید

پروتئین می تواند هورمون اشتها را تنظیم کند و فرد مدت بیشتری احساس سیری می کند. تاثیر پروتئین باعث می شود هورمون گرسنگی یعنی گرلین ghrelin کاهش و هورمون های سیری peptide YY و GLP-1 و cholecystokinin افزایش پیدا کنند. به علاوه این تغییرات در میزان هورمون های سیری و گرسنگی تا چند ساعت دوام خواهد داشت.

گزینه های سالم و سرشار از پروتئین برای صبحانه عبارتند از: تخم مرغ، جو، آجیل و کره گیاهی و دانه های کوینا و چیا.

مصرف قند و کربوهیدرات تصفیه شده را کاهش دهید

بسیاری از ما میزان زیادی قند در رژیم غذایی خود مصرف می کنیم که مهم ترین عامل چاقی و اضافه وزن است. به علاوه مصرف نوشابه های قندی نیز منجر به چاقی می شود.

کربوهیدرات های تصفیه شده غذاهایی به شدت فرآوری شده هستند که فاقد فیبر و مواد مغذی می باشند. نمونه هایی از کربوهیدرات های تصفیه شده عبارتند از: برنج سفید، نان و ماکارونی. این غذاها به سرعت هضم شده و سریع به گلوکز تبدیل می شوند.

گلوکز اضافه وارد خون شده و هورمون انسولین را تحریک می کند، انسولین باعث ذخیره چربی در بافت های بدن می شود که منجر به افزایش وزن می شود.

برای پیشگیری از این نوع چاقی و لاغری سریع، بهتر است تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی خود اعمال کنید، به عنوان مثال برنج قهوه ای و نان سبوس دار مصرف کنید، به جای میان وعده های قندی آجیل و دانه ها را انتخاب کنید و به جای نوشابه های گازدار بیشتر چای گیاهی و اسموتی انواع میوه ها را میل کنید.

فیبر زیاد مصرف کنید

فیبر در واقع کربوهیدرات های گیاهی هستند که بر خلاف قند و نشاسته در روده کوچک هضم نمی شوند. مصرف زیاد فیبر در رژیم غذایی منجر می شود فرد احساس پر بودن کند و کاهش وزن را در پی دارد.

غذاهای سرشار از فیبر عبارتند از:


غلات سبوس دار برای صبحانه، نان سبوس دار، جو دو سر و جو چاودار
میوه و سبزیجات
آجیل ها و دانه ها
نخود فرنگی، لوبیا و سایر حبوبات

شب ها به اندازه کافی بخوابید

بررسی های زیادی نشان داده اند که کم خوابی شبانه (کمتر از 5 تا 6 ساعت خواب) با اضافه وزن ارتباط مستقیم دارد. کم خوابی یا خواب بی کیفیت سرعت فرایند سوخت و ساز بدن یا متابولیسم را در بدن کاهش می دهد، متابولیسم همان تبدیل کالری به انرژی است.

زمانی که متابولیسم کاهش پیدا کرد، بدن انرژی مصرف نشده را به عنوان چربی در خود ذخیره می کند. به علاوه کم خوابی تولید انسولین و کورتیزول را افزایش می دهد که باز هم این دو هورمون به ذخیره چربی کمک می کنند. از طرف دیگر خواب کافی به تنظیم بهتر هورمون اشتها کمک می کند.

استرس خود را کاهش دهید

استرس باعث ترشح دو هورمون آدرنالین و کورتیزول می شود که در ابتدا به عنوان بخشی از واکنش طبیعی بدن هورمون اشتها را کاهش می دهند.

اما زمانی که استرس در بدن طولانی و مداوم می شود، کورتیزول برای مدت طولانی در گردش خون باقی مانده و منجر به افزایش اشتها می شود و پرخوری را در پی دارد.

کورتیزول دوباره سیگنال های دریافت مواد غذایی را به مغز ارسال می کند که البته بدن در این شرایط کربوهیدرات را ترجیح می دهد. سپس انسولین قند موجود در کربوهیدرات را از خون به ماهیچه ها و مغز منتقل می کند، اگر بدن از این قند استفاده نکند، به صورت چربی ذخیره خواهد شد.

بررسی ها نشان داده اند مدیریت استرس به مدت 8 هفته، باعث کاهش چشمگیر شاخص توده بدنی BMI می شود. روش هایی که برای کاهش استرس وجود دارند، عبارتند از:


یوگا و مدیتیشن
تکنیک های تنفس عمیق و ریلکسیشن
اختصاص دادن مدتی از وقت خود به پیاده روی و یا فعالیت هایی مانند باغبانی

شرکت مداریا نیز با به کار گرفتن فناوری روز دنیا و تولید دستگاه های لاغری در فرایند لاغری سریع به شما کمک می کند. دستگاه های لاغری شرکت مداریا پکیجی کامل هستند و شما را به سرعت و به شکلی موثر به هدفتان می رسانند.

کلام آخر

به یاد داشته باشید بهترین روش برای حفظ وزن سالم و لاغری سریع، خوردن مواد مغذی و انتخاب یک رژیم غذایی متعادل است. تغذیه سالم شامل میوه و سبزیجات فراوان، پروتئین و غلات سبوس دار است. به علاوه 30 دقیقه ورزش و فعالیت بدن در روز در فرایند کاهش وزن بسیار موثر خواهد بود.