همه ی ما با سه متغیر مهم در خلق عکس یعنی دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو آشنا هستیم اما سه عنصر مهم دیگر هم وجود دارد که بیشتر به خلاقیت در عکاسی بر می گردد. این سه عنصر عبارتند از:


ابزارهای عکاسی که در اختیار دارید
سوژه ای که در دسترس دارید
خلاقیت شما

یکی از بخش های مهم خلاقیت این است که ذهن کاملا بازی در مورد این سه متغیر داشته باشید و بخش دیگر آن این است که دوربینتان را همیشه همراه داشته باشید و به اتفاقات خاص توجه کنید. زمانی که دوربین خودتان را به همراه نداشته باشید اتفاقات خارق العاده ی خیلی زیادی رخ می دهد. دوربین ها موبایل هم گزینه ی خوبی است اما هنوز به اندازه ی دوربین های عکاسی کاربرد ندارند.

خلاقیت در عکاسی

همیشه اهمیت تکنیک و خلاقیت در عکاسی مورد بحث بوده است. در زمان یادگیری عکاسی بخش زیادی از توجه مردم به تکنیک هایی است که با دوربین می توانند انجام دهند و حتی پس از اینکه مهارت های کافی را هم کسب کردند به زوایای خلاقانه ی عکاسی توجهی نمی شود.

دستیابی به تعادل در عکاسی خیلی مهم است. در صورتی که می خواهید فقط چیزی که در مقابلتان قرار دارد را ثبت کنید اصلا نگران نباشید. برای این کار بیشتر از خلاقیت به یادگیری نحوه ی کار با دوربین نیاز دارید. برای استفاده ی همزمان از خلاقیت و تکنیک در عکاسی شما باید از هر دو نیمکره ی مغز خودتان استفاده کنید.

عملکرد سمت چپ و راست مغز

گفته می شود که سمت چپ مغز بیشتر منطقی و آکادمیک است و سمت راست مغز نیز بیشتر به کارهای هنری و تخیل مربوط است. به همین خاطر می توان گفت که تکنیک و خلاقیت هنری داخل مغز ما دو عنصر کاملا جدا هستند.

برای یادگیری کار با دوربین شما باید عملکردها و قابلیت های مختلف آن را به خوبی یاد بگیرید. کنترل میزان نور ورودی به دوربین یکی از موارد ضروری است. البته می توانید این بخش که مربوط به نیمکره چپ مغز می شود را با استفاده از حالت های اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک به هوش مصنوعی دوربین واگذار کنید.

استفاده از هوش مصنوعی دوربین برخی از چالش های فنی مربوط به استفاده از دوربین را از بین می برد و در عین حال مانع بروز خلاقیت هنری نیمکره ی راست مغز می شود. زمانی که دوربین تنظیمات نوردهی را برای شما انجام می دهد شما بخش زیادی از بیان هنری خود را از دست خواهید داد.

عکاسی از پرنده ها بیشتر بخوانید : عکاسی از پرنده ها از صفر تا صد

عکاسی یعنی نقاشی با نور

این عکاس است که یک عکس خوب می گیرد نه دوربین. درست مثل قلم موی نقاش که خودش به تنهایی نمی تواند یک نقاشی زیبا بکشید، دوربین هم دقیقا به اندازه ی فردی که از آن استفاده می کند خلاق است.

کلمه ی Photography از زبان یونانی آمده است و به معنی نقاشی با نور است.

خلاقیت در عکاسی

مقدار نوری که وارد دوربین شما می شود روی اینکه بوم دیجیتال شما چگونه دیده می شود تاثیر می گذارد. درک اینکه دوربین چگونه نور را ثبت می کند به عملکرد نیمکره ی چپ مغز وابسته است و در صورتی که این کار را به هوش مصنوعی خود دوربین بسپارید بخش خیلی زیادی از عملکرد سمت راست مغز را درباره ی خلاقیت در عکاسی از دست خواهید داد.

در صورتی که نتوانید نوردهی دوربین را به خوبی کنترل کنید دیگر مهم نیست که ترکیب بندی یا زمانبندی شما تا چه اندازه خوب است؛ تصاویر شما خالی از خلاقیت خواهند بود. برای نقاشی با نور به مقدار زیادی خلاقیت و تصمیم گیری خلاقانه نیاز خواهید داشت.

صحنه سازی در عکاسی خیابانی بیشتر بخوانید : صحنه سازی در عکاسی خیابانی؛ خوب یا بد؟

یادگیری نحوه ی کار با دوربین

زمانی که نحوه ی کار با دوربین را به صورت کامل یاد گرفتید، با قدرت خیلی بیشتری می توانید بین تکنیک و خلاقیت هنری خودتان در عکاسی تعادل برقرار کنید. یادگیری نحوه ی کنترل قابلیت های ضروری دوربین باعث می شود آزادی عمل خیلی زیادی داشته باشید و پس از آن می توانید بیشتر روی جوانب خلاقانه ی عکاسی تمرکز کنید.

استفاده ی متداول از دوربین خودتان و مطالعه در مورد آن به شما این توانایی را خواهد داد تا از دوربین خودتان به صورت کاملا روان استفاده کنید. هرچقدر بیشتر با دوربین خودتان تمرین کنید و کار با آن را یاد بگیرید، می توانید تمرکز کمتری روی آن داشته باشید.

خلاقیت در عکاسی

این کار مثل یادگیری تایپ لمسی و یا رانندگی با ماشین دنده دستی است. در ابتدا این کارها خیلی سخت هستند و به تمرکز بسیار زیادی نیاز دارد. ممکن است دچار اشتباهات خیلی زیادی شوید اما در صورتی که پشتکار کافی داشته باشید، خطاها خیلی کمتر خواهند شد و می توانید روی چیزهای دیگر تمرکز کنید. دیگر نیازی نیست نگران باشید که انگشتتان را کجا قرار می دهید، رانندگی ساده تر خواهد شد و می توانید از صحنه ای که مقابلتان قرار دارد نهایت لذت را ببرید.

استفاده از دوربین اصلا سخت نیست. وقتی که شما به اندازه ی کامل تمرین کنید و مطالعه داشته باشید، ذهنتان آزاد خواهد شد و می توانید روی خلاقیت در عکاسی تمرکز کنید. در این صورت فعالیت های فنی که باید برای عکاسی انجام دهید میزان کمتری از توجه شما را جلب خواهد کرد.

آزادسازی بیان خلاقانه

پس از اینکه به صورت راحت توانستید دوربین خودتان را کنترل کنید، می توانید خلاقیت بیشتری هم با آن نمایش دهید. زمانی که نحوه ی ثبت عکس را یاد بگیرید می توانید تنظیمات را به شکل هنرمندانه ای کنترل کنید. اطلاع از اینکه سنسور چگونه به نور پاسخ می دهد به شما این توانایی را می دهد که آن را با خلاقیت بیشتری کنترل کنید.

قرار دادن کنترل نوردهی در اختیار هوش مصنوعی دوربین در اکثر مواقع به نتایج نامطلوبی ختم خواهد شد. عکس هایی که می گیرید شبیه عکس های تمام افرادی خواهد بود که از حالت خودکار برای عکاسی استفاده می کنند. این موضوع بدین دلیل است که هوش مصنوعی خلاقیت ندارد. این سیستم براساس الگوریتم طراحی و در یک آزمایشگاه فنی تنظیم شده است.

دوربین شما عملکرد خیلی خوبی در نوردهی تصویر خواهد داشت و هدف آن نوردهی یکدست تصویر و حفظ تمامی جزئیات سایه ها و هایلایت ها است. اما این موضوع اغلب اوقات به معنادار شدن نوردهی کمکی نمی کند.

نوردهی دستی یک عکس باعث افزوده شدن عمق و احساس به تصویر شما خواهد شد. در برخی دوربین ها حالت های صحنه حاوی گزینه هایی برای عکاسی پرتره، منظره، اکشن و… خواهد بود. اما هیچوقت دوربینی دیده نشده است که توانایی عکس هایی با احساس شاد، غمگین یا دراماتیک را داشته باشد. کنترل دستی دوربین به شما این امکان را می دهد که تصمیم های خلاقانه بگیرید.

در صورتی که کنترل نوردهی را در اختیار داشته باشید می توانید براساس اینکه سوژه اصلی شما چه چیزی است تصمیم گیری کنید. اما دوربین توانایی تشخیص سوژه ی شما را ندارد. البته برخی سیستم های هوش مصنوعی سعی می کنند تشخیص دهند که سوژه چیست و نوردهی را براساس همین تشخیص انجام می دهند.

اما شما به صورت دقیق با طبیعت ترکیب بندی خودتان آشنا هستید و زمانی که یک درک کلی از نور داشته باشید می توانید تصویر را دقیقا به شکلی که دوست دارید نوردهی کنید.

فراتر از چیزی که صحیح است بروید

خلاقیت در عکاسی

انتخاب بین تکنیک و خلاقیت بیشتر برای کسانی است که هدفشان گرفتن تصاویری است که از لحاظ فنی مناسب هستند. عکس هایی که از لحاظ فنی مناسب نباشند معمولا نادیده گرفته می شوند.

اما برای یک عکاس خلاق، عکس «مناسب» معمولا یک عکس بی روح است و از هر کدام از قوانین عکاسی استفاده کنید مهم نیست. حتی در صورتی که یک عکس خلاقانه به صورت یکدست نوردهی نشده باشد، باز هم قابل قبول است.

افراد زیادی هستند که تصور می کنند عکس های آن ها برای اینکه قابل قبول باشند باید برخی استانداردهای فنی را داشته باشند. به همین خاطر روی همین موضوع تمرکز می کنند و اغلب اوقات عکس هایی فاقد خلاقیت می گیرند.

یادگیری اینکه چگونه تنظیمات دوربین را کنترل کنید برای داشتن خلاقیت در عکاسی خیلی ضروری است. تکنیک ها خیلی مهم هستند اما قوانین از اهمیت خیلی زیادی برخوردار نیستند.

عکاسی از بچه ها بیشتر بخوانید : 12 نکته برای عکاسی از بچه ها

جمع بندی

هدف شما باید این باشد که بتوانید بدون اینکه آگاهانه به کار کردن با دوربین فکر کنید، بتوانید از آن استفاده کنید. به جای اینکه روی دیافراگم و سرعت شاتر تمرکز کنید، بیشتر روی این موضوع تمرکز کنید که چه احساسی دارید. با عکسی که می گیرید می خواهید چه چیزی را بیان کنید؟ در لحظه زندگی کنید و بیشتر از دوربین با سوژه در ارتباط باشید. فقط با این کار می توانید بین تکنیک و خلاقیت در عکاسی رابطه برقرار کنید.