شرکت ها از نظر تجاری به دو نوع تقسیم می شوند: شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص که ما در این مقاله قصد داریم انواع شرکت های سهامی، هزینه ها و مراحل ثبت شرکت سهامی خاص را به طور کامل توضیح دهیم.

شرکت های سهامی

همان طور که گفتیم شرکت ها به دو نوع شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص تقسیم می شوند که تفاوت هایی با یکدیگر دارند. به طور مثال ثبت یک شرکت سهامی خاص راحت از شرکت سهامی عام می باشد زیرا شما لازم نیست درگیر موضوعاتی همچون مجمع عمومی مؤسس و صدور اعلامیه پذیره نویسی شوید. ولی عمده تفاوت این شرکت ها در نحوه سرمایه گذاری ان ها می باشد. به شکلی که در سهامی عام مقداری از سرمایه از طریق فروش سهام به مردم تأمین می شود اما در سهامی خاص تمام سرمایه توسط مؤسسین تأمین می شود.

برای ثبت شرکت سهامی خاص شما به حداقل سرمایه و 100 هزار تومان نیاز دارید همچنین برای ثبت شرکت سهامی خاص باید 35 درصد از سرمایه در حساب مخصوصی سپرده شود.

برخی از قوانین شرکت سهامی خاص:


مبلغ اسمی سهام محدودیت ندارد.
تعداد مدیران باید حداقل سه نفر باشد.
تعداد سهام داران باید حداقل سه نفر باشد.

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص طبق گفته اداره کل ثبت شرکت ها به شرح زیر می باشد:


کپی شناسنامه برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین (در دفاتر اسناد رسمی) یا وکیل رسمی شرکت
تکمیل دو نسخه اظهارنامه شرکت سهامی خاص
تکمیل دو نسخه اساسنامه شرکت سهامی خاص
ارائه دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی مؤسسین
کپی کارت ملی برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین (در دفاتر اسناد رسمی) یا وکیل رسمی شرکت
ارائه گواهی عدم سوءپیشینه کیفری کلیه اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت شرکت . (مراکز پلیس +10)

اگر سهامداران شرکت و یا اعضا هیئت مدیره افرادی حقوقی باشند در این صورت ارائه کپی آخرین روزنامه رسمی شخص حقوقی و نامه معرفی نماینده (در سربرگ شرکت) و کپی شناسنامه و کپی کارت ملی برابر اصل شده نماینده شخص حقوقی نیز نیاز می باشد.

اگر در بین سهامداران شما افراد خارجی برای اشخاص حقیقی باشد شما موظف به ارائه کپی برابر اصل پاسپورت و برای اشخاص حقوقی ارائه گواهی ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شده حاوی آخرین وضعیت شرکت و همچنین ارائه اصل و ترجمه وکالت نامه و اختیارنامه وکیل سهامدار خارجی (اعم از حقیقی و حقوقی) می باشید.

ارائه اقرارنامه در متن صورت جلسه جهت کلیه اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مبنی بر اینکه مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی نبوده و هیچ گونه ممنوعیت قانونی موضوع مواد 111 و 126 قانون تجارت برای آن ها جهت عضویت در هیئت مدیره و مدیرعاملی وجود ندارد.

اصل 141 قانون اساسی

رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور، وزیران و کارمندان دولت نمی توانند بیش از یک شغل دولتی داشته باشند و داشتن هر نوع شغل دیگر در مؤسساتی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن متعلق به دولت یا مؤسسات عمومی است و نمایندگی مجلس شورای اسلامی و وکالت دادگستری و مشاوره حقوقی و نیز ریاست و مدیریت عامل یا عضویت در هیئت مدیره انواع مختلف شرکت های خصوصی، جز شرکت های تعاونی، ادارات و مؤسسات برای آنان ممنوع است. سمت های آموزشی در دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی از این حکم، مستثنا است.

مواد 111 و 126

ماده 111: اشخاص ذیل نمی توانند به مدیریت شرکت انتخاب شوند:


محجورین و کسانی که حکم ورشکستگی آن ها صادر شده است.
کسانی که به علت ارتکاب جنایت یا یکی از جرم ها ذیل به موجب حکم قطعی از حقوق اجتماعی کلاً یا بعضاً محروم شده باشند در مدت محرومیت.
سرقت، خیانت در امانت، کلاهبرداری، جرم های که به موجب قانون در حکم خیانت در امانت یا کلاهبرداری شناخته شده است، اختلاس (سرقت)، تدلیس (فریب کاری)، تصرف غیرقانونی دراموال عمومی.

تبصره: دادگاه شهرستان به تقاضای هر ذینفع حکم عزل هر مدیری را که برخلاف مفاد این ماده انتخاب شود یا پس از انتخاب مشمول محتوای این ماده گردد صادر خواهد کرد و حکم دادگاه مزبور قطعی خواهد بود.

ماده 126: اشخاص مذکور در ماده 111 نمی توانند به مدیریت عامل شرکت انتخاب شوند و همچنین هیچ کس نمی تواند در عین حال مدیریت عامل بیش از یک شرکت را داشته باشد. تصمیمات و اقدامات مدیرعاملی که برخلاف مضمون این ماده انتخاب شده است در مقابل صاحبان سهام و اشخاص ثالث معتبر و مسئولیت های سمت مدیریت عامل شامل حال او خواهد شد.

 

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

اگر قصد ثبت شرکت دارید و از مدارک مورد نیاز و شرایط مربوط به آن کاملاً آگاه هستید و می خواهید خودتان به سامانه مراجعه کرده و اقدام به ثبت شرکت سهامی خاص کنید. در این صورت شما نیاز به پرداخت هزینه دیگری جز هزینه های دولتی و دفتری و هزینه مربوط به روزنامه رسمی ندارید.

در غیر اینصورت می توانید جهت دریافت اطلاع از هزینه ثبت شرکت سهامی خاص و سایر انواع شرکتها با کارشناسان ما در موسسه ثبتی حقوقی ذهن ناب تماس بگیرد :

آدرس :

تهران میرداماد کاووسیه بعد از کوچه نور به سمت ولی عصر (نرسیده به ولی عصر) پلاک 349 طبقه 12 واحد شمالی

09122938218

 

نام شرکت سهامی خاص

بهتر است بدانید برای انتخاب نام شرکت نیز شما باید قانون و قوانینی را رعایت کنید.

در قسمت زیر به برخی نکات مربوط به انتخاب نام اشاره می کنیم:


نام شرکت حتماً باید ریشه فارسی داشته باشد.
لاتین نباشد.
عدد نباشد.
نام شرکت باید سه سیلابی باشد و هر بخش آن معنادار باشد و مستندات نیز در لغت نامه دهخدا موجود باشد.
قبلاً نامی مشابه ان ثبت نشده باشد.
حتماً مطابق با شئونات اسلامی باشد.

در حین ثبت شرکت شما باید 5 اسم مد نظر خود را برای شرکت وارد کنید تا توسط متخصصان ارزیابی شده و یکی از آن ها انتخاب شود.

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

شما برای ثبت شرکت سهامی خاص ابتدا باید مدارک مورد نیاز را آماده کنید سپس به سامانه اداره ثبت کل شرکت ها مراجعه کرده و قدم به قدم اطلاعات مورد نیاز را وارد سامانه کنید. بعد از این که شما اطلاعات خواسته شده تکمیل کردید و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کردید اطاعات شما بررسی می شود و در صورت مشکل به شما اطلاع داده می شود در غیر این صورت پذیرش اینترنتی برایتان ارسال خواهد شد. پس از دریافت پذیرش لازم است نسخه اصلی مدارک را به آدرس درج شده در تأییدیه پست کنید.

اگر مدارک ارسال شده شما توسط کارمندان اداره ثبت مورد تائید باشد پیش نویس آگهی ثبت، تنظیم می شود و به متقاضی تحویل داده می شود. شما برای ثبت باید هزینه حق ثبت و حق روزنامه رسمی را پرداخت کنید. بعداز این مرحله مدارک مورد نیاز را تحویل ثبت دفاتر می دهید تا مراحل دیگر ثبت شرکت توسط کارکنان آن قسمت انجام شود.

بهتر است قبل از ثبت شرکت سهامی خاص و یا ثبت شرکت با مسئولیت محدود اطلاعات خود را در این باره بالا ببرید زیرا این کار نیاز به دقت و آگاهی بالایی دارد که در صورت عدم دقت شما با مشکل برخواهید خورد. جهت دریافت اطلاعات در خصوص انجام امور ثبتی و اخذ رتبه و گرید می توانید با مشاورین ما در ذهن ناب تماس بگیرید .

آدرس :

تهران میرداماد کاووسیه بعد از کوچه نور به سمت ولی عصر (نرسیده به ولی عصر) پلاک 349 طبقه 12 واحد شمالی

09122938218