بیایید برای موفقیت مذاکره کنیم
معروف است که یک رئیس جمهور جدید به 100 روز برای اثبات کارآمدی خود نیاز دارد، اما یک مدیر به 90 روز.
این سه ماهه نخستین استقرار در سازمان و شروع به کار به عنوان مدیری جدید در یک سمت یا سازمان جدید، چالش های فراوانی در خود دارد؛ هنوز روابط کاری شکل نگرفته اند و درک دقیقی از جزییات وجود ندارد. ریسک ها به نحو باورنکردنی بالا هستند و نقطه شکست بسیاری از مدیران در همین 90 روز نخست شکل می گیرد.
این کتاب می خواهد ضمن آنکه فرآیند انتقال را سرعت بدهد، از شکست مدیران تازه هم جلوگیری کند. فرآیندی که در این کتاب از آن سخن می رود، حاصل تحقیقات و پژوهش های نویسنده در دانشگاه هاروارد است. وی در طی سه سال مطالعه و بررسی به طرحی رسیده که در آن می توان مدیران را در دوره انتقال به موقعیت جدید یاری کرد تا با کمترین خطا و آسیب، بتوانند در شغل جدید مستقر شوند.
واتکینز می گوید که با مشاهده مدیران جدید و بررسی تجربیاتشان در رابطه با روش های تسریع انتقال، باورهایی قوی را در مورد چالش ها کشف کرده است و این باورها را در پنج گزاره خلاصه کرده است.
گزاره نخست حاکی از آن است که همواره ریشه شکست فرآیند انتقال، بر بستر یک تعامل خطرناک میان موقعیت ها با فرصت ها و مشکلات آن از یک سو و نقاط قوت و آسیب پذیری خود فرد از سوی دیگر بوده است. شکست هیچ گاه تنها درباره معایب مدیر جدید نیست. جالب است که تمامی مدیران شکست خورده ای که موردمطالعه قرارگرفته اند، پیش ازاین موفقیت های قابل توجهی کسب کرده بودند. درنتیجه فصل اول کتاب به خود توانمندسازی و روش ها و پرسشنامه هایی دراین باره اختصاص دارد.
گزاره دوم به روش های سیستماتیکی اشاره می کند که در کتاب مطرح شده اند و مدیران می توانند آن ها را هم برای کاهش احتمال شکست و هم برای رسیدن به نقطه سربه سر استفاده کنند. در این کتاب، نقطه سربه سر جایی است که در آن، مدیران، ارزشی برابر با ارزشی که از سازمان جدید خود دریافت کرده اند، برای سازمان ایجاد می کنند.
فصل دوم کتاب به افزایش سرعت یادگیری اختصاص دارد تا مدیران را کمک کند که فرآیند رسیدن به نقطه سربه سر را با خطرات کمتر و سرعت بالاتری طی کنند.
گزاره سوم این است که هدف مهم در انتقال، به وجود آوردن شتاب با کمک چرخه های مناسب و سازنده اعتبار و نیز اجتناب از گرفتار شدن در چرخه های معیوبی است که اعتبار را مخدوش می کند. از آنجایی که رهبری درباره قدرت نفوذ است، رهبر جدید درنهایت تنها یک نفر است و برای موفقیت او باید انرژی افراد بسیار دیگری در سازمان بسیج شود. البته نویسنده بر این نکته واقف است که گاهی رفتار رهبر (مدیر) جدید مانند ویروسی است که در سازمان منتشر می شود و سبب انحراف حامیان اولیه، تضعیف اعتبار و ایجاد چرخه های معیوب می شود. در این وضعیت سیستم ایمنی سازمان فعال می شود و ویروس را از میان می برد! فصل سوم کتاب به هم راستاسازی استراتژی با موفقیت اختصاص دارد.
گزاره چهارم این است که درهرحال، انتقال قدرت، آزمونی سخت برای توسعه مدیریت است و به همین دلیل باید هدایت و نظارت شود. پس لازم است که مهارت های تشخیصی، رشد تقاضا و انطباق تقویت شوند. فصل چهارم کتاب با عنوان موفقیت های اولیه را حفظ کنید، به برخی از این مهارت ها اشاره دارد.
گزاره پنجم واتکینز به طرح یا مدل وی اشاره دارد که می خواهد با اتخاذ چارچوبی استاندارد، فرآیند انتقال را تسریع کند تا منافع آن برای شخص و سازمان عیان شود. آمار نشان می دهد که سالانه بیش از نیم میلیون مدیر تنها در شرکت های فورچون 500 وارد موقعیت های جدید می شوند. این حجم از تغییرات را اگر بتوان با مجموعه ای از دستورالعمل های مشترک برای ایجاد روابط حیاتی هم راستا کرد، آنگاه به اهمیت اقتصادی و اجتماعی و مدیریتی آن می توان پی برد. فصل پنجم کتاب با عنوان درباره موفقیت مذاکره کنید، در همین باره صحبت می کند.
پنج فصل بعدی کتاب با موضوعات هم راستاسازی، تشکیل تیم، تشکیل ائتلاف، حفظ تعادل و شتاب دهی به بقیه، در مورد سایر توانمندی ها و انجام معماری سازمان برای کمک به انجام انتقال سریع تر و بهتر مطالب مفیدی دارد.
این کتاب با ساختار مناسبی که دارد، برای مدیران جدید در همه سطوح سازمانی کاربرد دارد که با توجه به رسیدن کتاب به چاپ سوم، نشان می دهد که موردتوجه مدیران قرارگرفته است. البته این کتاب را ناشران دیگری نیز منتشر کرده اند که نشان از اهمیت کتاب و توجه مخاطبان به آن دارد.
نکته دیگری که در مورد به کار بستن این کتاب شایان ذکر است، آن است که ویژگی های چه کسی، چرا، چه وقت و نیز وزن هرکدام از شاخص ها یا نمایه هایی که در کتاب آمده، چالش های متنوع و متفاوتی را ایجاد می کند و استفاده یکسان از دستورالعمل های کتاب برای همه را به نقد می کشد. برای بیشتر مدیران ارشد، هماهنگی با معماری سازمان، ساخت تیم همکاری و ایجاد ائتلاف و برای مدیران با درجات پایین تر، ایجاد ارتباط با رئیس جدید و ساخت شبکه حمایتی در اولویت خواهد بود. هر مدیر جدید نیاز دارد تا به سرعت با سازمان جدید خود آشنا شود، موفقیت های اولیه را حفظ کرده و شبکه جدیدی ایجاد نماید. پس این کتاب را به عنوان راهنمایی برای بیان اصول در نظر بگیرید و آن را با موقعیت های کاری منطبق کنید.
حتی اگر مدیر هم نیستید یا در موقعیت تغییر شغل یا سمت شغلی هم قرار ندارید، خواندن فصل پنج کتاب که درباره مذاکره برای موفقیت صحبت می کند، می تواند برایتان جذاب و مفید باشد.
دسته بندی : سبک زندگی
مقالات مرتبط
- همکاری مشترک الی جی و جنرال موتورز در توسعه خودروهای برقی
- سلام توی استوریای قبلیم قول داده بودم راهکار واسه قطع ریزش مو بگم بهتون:همیشه گفتم ویزش مو داخلیه و باید علتش پیدابشه ولی تا بری
- Atooma: برنامهای برای انجام خودکار کارها در اندروید
- تنهاتر نشدهایم
- سونی، کتاب داستان را با Wonderbook اختراع دوباره کرد، این مجموعه شگفتانگیز با یک کتاب از جیکیرولینگ وارد بازار میشود [E3 201
- ایسر باریکترین اولترابوک دنیا، Aspire S5 را وارد بازار میکند
- تاریخ عرضه بازی Little Nightmares II با پخش تریلر آن در گیمزکام 2020 اعلام شد
- معرفیGiliSoft Video Recorder: گرفتن فیلم از صفحه نمایش و ذخیره فایل های فلش
- V1D، طرح مفهومی دوربین جدید 75 مگاپیکسلی هاسلبلاد
- اسوس دو مانیتور 23 و 27 اینچی IPS و یک پروژکتور قابل حمل LED را معرفی کرد
- رای دادگاه: سامسونگ از اپل کپی کرده است و باید حداقل ۱.۰۴۹ میلیارد دلار به عنوان خسارت به اپل پرداخت کند [بروز شد]
- تریلر نسخه کامل بازی Scott Pilgrim vs. the World: The Game پخش شد
- کشف نشانه هایی از یخ تازه در نیم کره ی شمالی انسلادوس، قمر زحل
- تیم کوک سهامی به ارزش 278 میلیون دلار به عنوان پاداش دریافت کرد
- بهترین اپلیکیشن های ویرایش تصاویر در سال 2016
- ویندوز ۱۰ ایکس احتمالا از درایور دسکتاپ پشتیبانی نخواهد کرد
- CES 2012: دوربین های فیلم برداری Q20 و QF20 سامسونگ، پرکاربرد و انعطاف پذیر با قیمت فوق العاده مناسب
- نوشتههای شما: مدادها هیچ وقت جادو نمیشوند
- آزادی عمل بیشتر در عکاسی با فلاشهای اکسترنال
- هیوندای النترا N TCR معرفی شد
منبع : تیاندا