حالت تاخیر نوردهی چیست؟

در اکثر دوربین های DSLR مدرن نیکون یک قابلیت تحت عنوان «حالت تاخیر نوردهی» یا Exposure Delay Mode وجود دارد که وظیفه ی آن کاهش لرزش ناشی از مکانیسم آینه دوربین (یا ضربه آینه) است. از آنجایی که مکانیسم آینه نسبتا بزرگ و زمخت است ممکن است پس از باز شدن برای ورود نور باعث لرزش تمام دوربین و در نهایت تار شدن تصاویر شما شود. این موضوع بیشتر در زمان استفاده از سرعت شاترهای کوتاه و فواصل کانونی بلندتر دیده می شود. برای کاهش این لرزش ها شما می توانید قابلیت Exposure Delay Mode را فعال کنید و زمانسنج آن را روی چیزی از 0.2 ثانیه تا 3 ثانیه تنظیم کنید.

پس از اینکه کلید شاتر را فشار دهید، آینه ی دوربین کنار خواهد رفت و دوربین تا وقتی که مدت زمان تعیین شده برای حالت تاخیر نوردهی پایان بیابد منتظر خواهد ماند و پس از آن عکس موردنظر شما گرفته خواهد شد. زمانی که تاخیر نوردهی را روی چیزی مثل 3 ثانیه تنظیم کنید و کلید شاتر را فشار دهید، اتفاقات زیر رخ می دهند:


آینه بالا خواهد رفت
دوربین 3 ثانیه منتظر خواهد ماند تا لرزش های ناشی از حرکت آینه متوقف شوند. شاتر بسته باقی خواهد ماند.
شاتر دوربین درگیر خواهد شد (پرده های شاتر جلو و پشت پائین می آیند) تا نور به سنسور برسد و تصویر شما ثبت شود
آینه پائین می آید
پرده های جلو و پشت شاتر به موقعیت اولیه خودشان بر می گردند.

حالت EDM می تواند تا حدود زیادی ضربه ی آینه را کاهش دهد و تاثیر آن در زمان استفاده از سرعت شاترهای پائین تر خیلی مشهود خواهد بود. در صورتی که حتی زمان عکاسی روی سه پایه هم با تصاویر تار روبرو خواهید شد بهتر است از این حالت یا حالت Mirror Up استفاده کنید تا لرزش ناشی از آینه دوربین را به حداقل میزان ممکن برسانید.

نکته جالب در مورد این حالت این است که می توانید از آن در کنار دیگر حالت های دوربین هم استفاده کنید. برای مثال می توانید از آن در کنار تایمر استفاده کنید و حتی می توانید روی Live View هم از آن استفاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد رفتار دوربین در زمان استفاده از حالت های مختلف دوربین به دست بیاورید.

 روش فعال سازی حالت تاخیر نوردهی

در دوربین های DSLR نیکون شما می توانید EDM را با مراجعه به منوی Custom Settings فعال کنید. این قابلیت معمولا در مسیر Menu -> Custom Setting Menu -> Shooting / Display -> Exposure Delay Mode قرار دارد.

حالت تاخیر نوردهی

زمانی که وارد این منو شوید می توانید تایمر دوربین را از 0.2 ثانیه تا 3 ثانیه (بسته به مدل دوربین) تنظیم کنید

حالت تاخیر نوردهی

اختصاص حالت تاخیر نوردهی به یک کلید خاص

خیلی از عکاس ها ترجیح می دهند این قابلیت را به یک کلید خاص تخصیص دهند تا راحت تر بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. برای مثال در دوربین هایی مثل نیکون D7500، D500 و D810 می توانید این حالت را به کلید Function یا Preview اختصاص دهید و بتوانید با فشار دادن این کلید و کلید پشتی به تنظیمات این حالت دسترسی داشته باشید.

حالت تاخیر نوردهی

تنها کاری که باید انجام دهید این است که به مسیر Menu -> Custom Setting Menu -> Assign Fn Button / Assign Preview Button -> Press + Command Dials -> Exposure Delay Mode مراجعه کنید. پس از اینکه این قابلیت را به یکی از کلیدها اختصاص دادید فقط کافی است که کلید مدنظر را فشار دهید و نگه دارید و سپس از کلید چرخان پشتی استفاده کنید تا زمان مورد نظر خودتان را انتخاب کنید و یا این حالت را خاموش کنید.

به صورت شما توانایی اعمال تغییرات سریع در زمان عکاسی را خواهید داشت. علاوه بر این روش می توانید با اضافه کردن EDM به تنظیمات «My Menu» و اختصاص یک کلید خاص برای دسترسی به My Menu هم به این حالت دسترسی داشته باشید.

حالت تاخیر نوردهی در مقابل EFCS

لازم به ذکر است که نحوه ی کار تاخیر نوردهی با پرده شاتر جلویی الکترونیک یا EFCS متفاوت است. تاخیر نوردهی عملا یک تایمر است که می تواند در کاهش لرزش های ناشی از ضربه ی آینه موثر باشد اما EFCS فقط برای شک شاتر کاربرد دارد. این بدین معنی است که به صورت ایده آل شما باید از ترکیب هر دو حالت استفاده کنید تا لرزش دوربین را کاهش دهید و یا حتی به صورت کامل حذف کنید

تاخیر نوردهی در مقابل Mirror up

با اینکه هر دو حالت Mirror up و تاخیر نوردهی با بالا بردن آینه دوربین و نگه داشتن آن در همان حالت تا پایان لرزش ها کار می کنند اما تفاوت آن ها در این است که شما می توانید از EDM به همراه اکثر حالت های دوربین از جمله Mirror Up استفاده کنید. تاخیر نوردهی اساسا یک تایمر قبل از ثبت عکس است. برای مثال زمانی که از Live View استفاده می کنید، EDM آینه را بلند نمی کند (زیرا آینه از قبل بالا برده شده است) بلکه به عنوان یک تایمر قبل از ثبت عکس عمل می کند.

بیشتر بخوانید : چه زمانی از لرزشگیر استفاده کنید و چه زمانی آن را خاموش کنید؟!

در صورتی که از حالت Mirror Up بدون EDM استفاده کنید، باید دو بار کلید شاتر را فشار دهید. یک بار برای بلند کردن آینه و قفل کردن آن و بار دیگر برای ثبت عکس و پائین آوردن آینه. با این وجود بهتر است از EDM به همراه حالت Mirror Up استفاده کنید زیرا به شما این امکان را می دهد که بدون نیاز به ریموت شاتر عکاسی کنید. زمانی که EDM فعال شده باشد و حالت Mirror Up هم انتخاب شده باشد شما می توانید با دست خودتان شاتر دوربین را فعال کنید.

زمانی که اولین بار شاتر را فشار می دهید، آینه بالا می رود (در صورتی که EFCS هم فعال شده باشد، شاتر پرده ی مقابل هم به صورت همزمان بالا می رود) و دومین بار هم که شاتر را فشار می دهید تایمر تاخیر نوردهی درگیر خواهد شد. سپس دوربین تا پایان زمان تعیین شده صبر خواهد کرد و عکس موردنظر شما را ثبت خواهد کرد. پس از ثبت عکس هم آینه پائین خواهد آمد. فاصله ای که بین فشار دادن کلید شاتر برای دومین بار و ثبت تصویر وجود دارد اجازه می دهد لرزش ها کاهش یابند و یک عکس واضح بگیرید.

تاخیر نوردهی به همراه تریگر شاتر

حالت تاخیر نوردهی

از آنجایی که حالت تاخیر نوردهی یک قابلیت قدرتمند برای کاهش لرزش دوربین است به احتمال خیلی زیاد نیازی به استفاده از تریگر شاتر در زمان عکاسی نخواهید داشت. تنها حالتی که ممکن است نیاز باشد از تریگر شاتر استفاده کنید مواقعی است که به نوردهی بیش از 30 ثانیه نیاز دارید. در واقع در صورتی که از دوربین هایی مثل نیکون D810 و D850 استفاده می کنید برای نوردهی طولانی هیچ نیازی به ریموت شاتر هم ندارید.

در این مواقع می توانید دوربین را روی حالت «Time» قرار دهید (حالت دستی، بعد از حالت Bulb، مشخص شده با دو عدد خط فاصله –). سپس با دوربین خودتان می توانید مدت زمان نوردهی را اندازه گیری کنید. با یک بار فشار دادن کلید شاتر نوردهی آغاز می شود و در صورتی که دوباره آن را فشار دهید نوردهی پایان می یابد. شما می توانید با این روش مدت زمان نوردهی را روی هر مقداری که دوست داشته باشید تنظیم کنید و تنها محدودیت شما عمر باتری دوربین است.

در ادامه ترکیب حالت تاخیر نوردهی را با حالت های مختلف دوربین بررسی می کنیم تا ببینیم کدام یک عملکرد بهتری در زمان عکاسی دارند.

تاخیر نوردهی به همراه حالت های عکاسی تکی/پیاپی/ بی صدا

حتی در صورتی که تصمیم داشته باشید از حالت Mirror up استفاده نکنید، تاخیر نوردهی می تواند در کنار حالت های دیگر دوربین مثل عکاسی تکی/پیاپی/ بی صدا و تایمر هم به شما کمک کند. وقتی که روی سه پایه عکاسی می کنید، بهتر است است حالت EDM را با تایمر حداقل یک دقیقه ای فعال کنید تا لرزش دوربین به شکل چشم گیری کاهش یابد.

بنابراین در صورتی که از حالت های عکاسی تکی/پیاپی/ بی صدا برای عکاسی استفاده می کنید، تاخیر نوردهی با حداقل مدت زمان یک دقیقه می تواند در کاهش لرزش ناشی از حرکت آینه موثر باشد. البته در صورتی که قصد دارید از EFCS استفاده کنید، بهتر است تا جای ممکن از حالت تاخیر نوردهی به همراه حالت عکاسی تکی، پیاپی یا بی صدا استفاده نکنید زیرا EFCS در این حالت ها کار نمی کند. (فقط برای دوربین های D7500، D500، D810 و D5)

رفتار دوربین: آینه به محض فشار دادن کلید شاتر بالا می رود (شاتر پرده جلویی بسته خواهد شد، زیرا EFCS غیرفعال است). دوربین تا انتهای مدت زمان تایمر تاخیر نوردهی منتظر می ماند، عکس موردنظر شما گرفته می شود و سپس آینه پائین خواهد آمد.

حالت تاخیر نوردهی به همراه تایمر

این حالت لرزش های ایجاد شده ی ناشی از دست کاربر را حتی قبل از اینکه آینه بالا برود از بین خواهد برد. البته در دوربین های جدیدی که از EFCS استفاده می کنند بهتر است از ترکیب این دو حالت استفاده نشود زیرا EFCS درگیر نخواهد شد.

رفتار دوربین: تایمر به محض فشار دادن کلید شاتر درگیر خواهد شد. پس از انقضای مدت زمان تایمر آینه ی دوربین بالا می رود (شاتر پرده جلویی بسته خواهد شد، زیرا EFCS غیرفعال است). سپس دوربین منتظر خواهد ماند تا تایمر تاخیر نوردهی هم منقضی شود و سپس تصویر مورد نظر شما ثبت می شود. در نهایت آینه هم پائین خواهد آمد.

حالت تاخیر نوردهی + Mirror Up + EFCS خاموش

حالت تاخیر نوردهی

در صورتی که امکان استفاده از EFCS را دارید این ترکیب توصیه نمی شود زیرا فقط لرزش های ناشی از آینه ی دوربین کاهش می یابد و لرزش های ناشی از مکانیسم شاتر باقی خواهند ماند.

رفتار دوربین: ابتدا با فشار دادن شاتر، آینه به سرعت برداشته خواهد شد اما پرده ی شاتر جلویی بسته باقی خواهد ماند، زیرا EFCS خاموش است. دوربین آماده خواهد ماند و منتظر دومین فشار شاتر باقی خواهد ماند. پس از فشار دادن دوباره ی شاتر، دوربین تا زمان انقضای تایمر تاخیر نوردهی منتظر می ماند و پس از ثبت عکس نیز آینه پائین می آید.

حالت تاخیر نوردهی + Mirror Up + EFCS روشن

این حالت یک ترکیب ایده آل برای تمامی دوربین های DSLR نیکون است که از EFCS پشتیبانی می کنند. در DSLRهای جدید نیکون مثل D850 می توانید از حالت تاخیر نوردهی به همراه حالت های Quiet/ Quiet Continues و EFCS وجود دارد و به همین خاطر می توانید تمام نویز ناشی از آینه دوربین و همینطور مکانیسم شاتر را از بین ببرید.

رفتار دوربین: ابتدا با فشار دادن کلید شاتر هم آینه و هم پرده جلویی شاتر بالا می رود زیرا EFCS روشن است. دوربین در حالت آماده به کار می ماند و منتظر دومین فشار شاتر باقی خواهد ماند. با دومین باری که کلید شاتر را فشار می دهید، دوربین تا پایان تایمر EDM منتظر می ماند و پس از آن عکس مورد نظر شما ثبت می شود. سپس هم پرده شاتر پایانی و هم آینه پائین خواهند آمد.

نکته: رفتار حالت تاخیر نوردهی به همراه حالت Mirror Up در نیکون D850 در زمان استفاده از حالت Live View متفاوت است. در حالت Live view این دوربین لازم است برای ثبت عکس فقط یکبار کلید شاتر را فشار دهید اما در دوربین های قدیمی تر مثل D810 باید دو بار کلید شاتر را فشار دهید.

کاهش لرزش دوربین بدون استفاده از سه پایه بیشتر بخوانید : 8 روش برای کاهش لرزش دوربین در زمان عکاسی

Live View + حالت شاتر بی صدا + تایمر

حالت شاتر بی صدا (که تحت عنوان شاتر الکترونیک هم شناخته می شود) فقط در نیکون D850 موجود است. برای استفاده از این قابلیت باید در حالت Live View کلید «i» را فشار دهید و سپس به مسیر Silent Live view photography مراجعه کنید و در نهایت Mode 1 را انتخاب کنید. در صورتی که این حالت فعال باشد، مکانیسم شاتر اصلا درگیر نخواهد شد و نیازی به Mirror Up یا EFCS نخواهید داشت زیرا آینه از قبل برداشته شده است و مکانیسم شاتر هم غیرفعال شده است. در زمان استفاده از این قابلیت بهتر است آن را با تایمر ترکیب کنید اما می توانید از آن در کنار حالت تاخیر نوردهی هم استفاده کنید.

تنظیمات ایده آل برای دوربین های مختلف نیکون در زمان عکاسی با سه پایه

براساس گفته های بالا تنظیمات ایده آل برای عکاسی با دوربین های DSLR مختلف نیکون ممکن است به شکل زیر باشد:

دوربین های قدیمی تر با پشتیبانی از تاخیر نوردهی و بدون EFCS (D7000، D7300، D600، D800، D800E، D3 و D4S):

حالت تاخیر نوردهی (بین 1 تا 3 ثانیه)+ تایمر، یا Live View + حالت تاخیر نوردهی (1 تا 3 ثانیه)

دوربین های جدیدتر با حالت تاخیر نوردهی و EFCS (D7500, D500, D810, D5):

حالت تاخیر نوردهی (1 تا 3 ثانیه) + تایمر خودکار، یا Live View + EFCS روشن + حالت Mirror Up

نیکون D850

حالت تاخیر نوردهی (1 تا 3 ثانیه) + EFCS روشن + یکی از حالت های Quiet / Quiet Continuous / Mirror Up، یا Live View + EFCS روشن +  Mirror Up، یا Live View + حالت شاتر بی صدا + تایمر خودکار (برای سوژه های ثابت).