با اینکه من همیشه عاشق عکاسی از زمستان بوده ام اما معمولا یک ماه از زمستان را در مناطق بیابانی می گذارنم و به عکاسی از کویر مشغول هستم. البته این موضوع فقط به خاطر دمای گرمی که می توان در طول زمستان در کویر یافت نیست بلکه دلیل اصلی من برای این کار مناظر شگفت انگیز و نور فوق العاده ای است که من را به خودش جذب می کند.

همیشه به اندازه ی کافی به جاذبه های کویر برای عکاسی توجه نمی شود و دلیل آن هم تصور غلطی است که در بین مردم رواج دارد و تصور می کنند که کویر خالی از زندگی و خیلی گرم است و هیچگونه زیبایی در آن وجود ندارد. اما این موضوع خیلی حقیقت ندارد.

عکاسی در کویر

اکثر کویرها حاوی انواع جالبی از گیاهان و حیوانات هستند و ژئولوژی خیلی جالبی دارند. در کویر می توانید تمامی مواردی که خیلی از عکاس های منظره و طبیعت به دنبال آن هستند را پیدا کنید. در این مقاله تمامی نکات و تکنیک های لازم برای عکاسی از مناظر کویر را پوشش داده ایم. با ما همراه باشید.

آماده شدن برای عکاسی از کویر

برای یک سفر امن و نتیجه بخش به کویر باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید. اولین نکته انتخاب زمان مناسب بسته به تحمل دمای خودتان است. کویر ممکن است خیلی گرم و در برخی شرایط به شدت خطرناک باشد.

برای مثال پارک ملی Death Valley در آمریکا یکی از محبوب ترین نقاط بیابانی برای عکاسی منظره است اما در عین حال رکورد گرم ترین نقطه ی روی زمین را هم با دمای 57 درجه سانتیگراد دارد. اما در ماه ژانویه دمای هوا در این نقطه حدود 20 درجه سانتیگراد است و مشکل خاصی برای شما ایجاد نمی کند. به همین خاطر زمانبندی برای سفر به بیابان خیلی مهم است.

بسته به زمانی که سفر می کنید باید برخی وسایل را برای راحتی و ایمنی بیشتر به همراه داشته باشید:

یک کلاه برای محافظت از شما در برابر خورشید

چند بطری آب برای حفظ رطوبت بدن

عینک آفتابی و کلاه ضد آفتاب

یک عدد GPS (در برخی نقاط گوشی کار نمی کند)

یک روسری برای پوشاندن گردن

یک تیشرت آستین بلند برای محافظت از بدن در برابر نور خورشید

شلوار با دمپای زیبی

پوتین کوه نوردی با کیفیت

وسایلی که باید داخل کیف دوربین خود داشته باشید

برای عکاسی در کویر برخلاف مدل های دیگر عکاسی منظره، فقط باید لوازمی را که مطمئنید نیاز دارید به همراه داشته باشید. این وسایل عبارتند از:

لنزهای مختلف از واید تا تله فوتو

سه پایه

شاتر کابلی

فیلترهای مختلف مثل پلاریزه یا GND

حلقه ی فوکوس

یک فلاش در صورت نیاز به افزایش نور

باتری دوربین اضافه

کارت حافظه اضافه

ابزارهای مختلف برای بیرون آوردن تیغ از کفش ها، وسایل یا پا

و درنهایت مهم ترین آیتم که کیسه زباله است.

آموزش عکاسی در کویر

ممکن است بپرسید چرا کیسه زباله؟ بیابان محیط سختی است و خیلی از گونه های گیاهی یک مکانیسم دفاعی به شکل خار تیغ دارند. در برخی از نقاط نیز زمین پوشیده از این خارها است. قرار دادن کوله دوربین روی زمین ممکن است باعث چسبیدن این تیغ ها به آن و سپس برخورد آن ها به شما شود. همچنین محافظت از دوربین در زمان عکاسی در کویر هم موضوع مهمی است و قرار دادن آن روی شن خالی ممکن است مشکلات متعددی برای شما ایجاد کند.

به همین خاطر بهتر است کیف دوربین خودتان را روی این کیسه زباله قرار دهید

لنزهای مناسب برای عکاسی در کویر

اینکه به چه لنزی برای عکاسی در کویر نیاز دارید سوال خیلی خوبی است. جواب من به این سوالات «هرچیزی که می توانید حمل کنید است». در صورتی که وزن محدودی را می توانید حمل کنید بهتر است لنزهای کمتری با پوشش بیشتر به همراه داشته باشید. من معمولا از لنزهای 16-35، 28-70 و 80-200 میلیمتر به عنوان سه لنز اصلی خودم استفاده می کنم و از تمامی آن ها هم استفاده می کنم.

کویر معمولا گستره وسیعی از زمین و آسمان است و طبیعی است که بخواهید تمام آن را با استفاده از یک لنز واید در یک عکس ثبت کنید. با اینکه سوژه های زیادی وجود دارند بهتر است از لنزهای واید برای عکاسی از آن ها استفاده کنید اما همین موضوع برای لنزهای تله فوتو هم صدق می کند.

من زمانی که می خواهم یک لنز مناسب برای یک سوژه خاص را انتخاب کنم به این فکر می کنم که لنزهای واید باعث می شوند پیش زمینه بزرگتر به نظر برسد و لنزهای تله هم با زوم کردن سوژه های دوردست را به بیننده نزدیک تر می کنند.

عکاسی منظره بیشتر بخوانید : تجهیزات ضروری برای عکاسی منظره

عکاسی در کویر

Death Valley (HDR) F/22 @ 1/50th ISO 200


عکس بالا که در آب ‎های گندیده Death Valley توسط پرسپکتیو لنز واید در فاصله 17 میلیمتری گرفته شده است تا روی پس زمینه تاکید شود. این استراتژی برای عکاسی از صحنه هایی که پیش زمینه جالبی دارند و پس زمینه از جذابیت کمتری برخوردار است مناسب است.


راهنمای عکاسی در کویر

Death Valley f/8 @ 1/80th ISO 200


یک لنز تله نیز به همان اندازه در شرایطی که یک سوژه را در دوردست دارید مهم است. در تصویر بالا پیش زمینه خیلی جالب نیست و به همین خاطر بهتر است با زوم کردن روی بخش خاصی از تصویر آن را نادیده بگیریم. برای گرفتن این عکس با جزئیات از کوه های دوردست که در Death Valley گرفته شده است به یک لنز 300 میلیمتر برای نزدیک شدن و نادیده گرفتن محیط اطراف نیاز داشتم.

ذهن و چشمان خود را باز کنید

بیابان یک محیط غنی با سوژه های زیاد برای عکاسی است اما در صورتی که با این محیط خشک و متروک آشنا نباشید پیدا کردن یک سوژه و ترکیب خوب ممکن است کمی زمانبر باشد. یک استراتژی خیلی خوب برای شروع این است که به یاد داشته باشید خیلی از استراتژی های ترکیب بندی که در اغلب مناظر کاربرد دارند در عکاسی در کویر هم کاربرد دارند.

خطوط راهنما، منحنی ها، الگوها، بافت ها، عناصر، کادربندی، پرسپکتیو اجباری، نقاط یک سوم و… هنوز هم قابل استفاده هستند. در صورتی که این موضوع را به یاد داشته باشید به سرعت یک سوژه ی خوب پیدا می کنید.

عکاسی در نور بیشتر بخوانید : ترفندهای عکاسی در نور خورشید

قوانین ترکیب بندی در کویر

Kofa NWR, Arizona f/16 @ 1/60th ISO 200


قانون یک سومبرای کادربندی این عکس با استفاده از قانون یک سوم کاکتوس بزرگی که مشاهده می کنید را روی یکی از نقاط یک سوم پیش زمینه قرار دادم. سوژه ی نزدیک و پس زمینه در فاصله دوردست باعث القاء حس عمق به تصویر شده است.

عکاسی در کویر

Death Valley Dunes f/22 @ 1/30th ISO 100


خطوط پیش زمینه روش خیلی خوبی برای هدایت چشم های مخاطب در عرض تصویر هستند. بیننده به صورت طبیعی به دنبال چیزهایی که نزدیک دوربین هستند می گردد و آن ها را تا پس زمینه دنبال می کند. در تصویر بالا ما چندین لایه با مقادیر تونال و بافت های مختلف داریم که از پیش زمینه تا پس زمینه جریان دارند.


عکاسی در کویر

Valley of Fire NV f/22 @ 1/13th ISO 100


خطوط قطری یا خطوط Z نیز یکی دیگر از تکنیک های ترکیب بندی هستند که در زمان عکاسی در کویر می توانید از آن ها استفاده کنید. در عکس بالا خطوط پیش زمینه داریم که به صورت زیگزاگی در عرض تصویر حرکت کرده اند و به پس زمینه رسیده اند.

به دنبال بافت و الگو باشید

عکاسی در کویر معمولا سوژه های جدیدی را در اختیار عکاس های منظره قرار می دهد. در اکثر بیابان ها شما می توانید گیاهان کاکتوسی و ساختارهای زمین شناسی جالبی را ببینید که حاوی صخره های رنگی و الگوهای غیرمعمولی هستند.


عکاسی در کویر

Yuma, AZ f/11 @ 1/200th ISO 100


این عکس از گل ترک خورده نمونه کاملی از الگوهای موجود در بیابان است. در اینجا آب بخار شده است و گل و لای در حال خشک شدن سخت شده و شکسته است. نتیجه این امر الگوها و بافت جالبی است که با زوم کردن می توانید آن را مشاهده کنید.


عکاسی در کویر

Pareah, UT f/11 @ 1/25th ISO 100


البته تمامی بافت ها و الگوها روی زمین نیستند. این کوه های در حال فرسایش یک پالت متفاوت را از گل و لای رنگی در چند لایه به نمایش گذاشته است. من با استفاده از لنز 70-200 و با زوم کردن توانستم ترکیبی را پیدا کنم که روی خطوط افقی تاکید دارد.


عکاسی در کویر

Alvord desert, Oregon f/22 @ 1/15th ISO 100


درست مثل خطوط راهنما، الگوها هم می توانند یک پیش زمینه قوی بسازند که از لحاظ بصری به پس زمینه کمک می کند. در عکس بالا که با لنز 35 میلیمتر گرفته شده است پیش زمینه 2/3 کل ترکیب را اشغال کرده است و درنهایت به کوه های روی خط افق منتهی می شود.

ارتفاع دوربین میزان قدرت پیش زمینه را تعیین می کند و در این مورد ارتفاع آن متوسط است: نه خیلی زیاد روی پیش زمینه تاکید دارد و نه خیلی کم این کار را انجام می دهد.

استفاده از خورشید

به عقیده خیلی از عکاس ها نور بیابان یکی از بهترین نورهایی است که به عنوان یک عکاس منظره می توانید پیدا کنید. در صورتی که زمستان را برای عکاسی در کویر انتخاب کنید، روزها کوتاه تر هستند و موقعیت خورشید هم در اکثر ساعات روز خیلی پائین است. زاویه پائین خورشید می تواند باعث خلق یک نور فوق العاده در ابتدا و انتهای روز و احتمالا در تمام طول روز شود.


عکاسی در کویر

Death Valley f/22 @ 1/30th ISO 100


تقریبا اواسط بعد از ظهر بود که من از این تپه شنی عکاسی کردم. همانطور که در پس زمینه مشاهده می کنید سایه های خیلی کمی وجود دارد که بدین معنی است که چندین ساعت با نور باکیفیت غروب فاصله داریم. با این وجود نورپردازی این عکس فوق العاده است.

این موضوع چند دلیل دارد:


خورشید سمت چپ تصویر است و نور از کنار می تابد که باعث تاکید روی بافت می شود
زاویه خورشید در آسمان خیلی پائین است به همین خاطر موج های شنی پیش زمینه 40% هایلایت و 60% سایه هستند
زاویه تپه شنی رو به پائین، به سمت راست و برخلاف خورشید است. به همین خاطر در حال افتادن در سایه است و در نتیجه تون تیره تری دارد.


عکاسی در کویر

South Mountain Park, AZ f/22 @ 1/20th ISO 100


نور از پشت در صورتی که روی صحنه ی درست اعمال شود خیلی زیبا خواهد بود. در زمان عکاسی در کویر می توانید انواع مختلفی از کاکتوس و گونه های گیاهی دیگر را پیدا کنید که در صورت تابیدن نور از پشت خیلی زیبا خواهند شد. تیغ ها و برگ های کوچک با نزدیک تر شدن خورشید به خط افق شروع به درخشش می کنند و باعث زیبایی گیاه خواهند شد.

عکاسی در کویر پس از غروب

بلافاصله پس از اینکه آفتاب غروب کرد تجهیزات خودتان را جمع نکنید. حتی پس از غروب آفتاب هم موقعیت های زیادی برای عکاسی در کویر دارید. عکس های ضدنور یکی از مواردی هستند که به محض غروب آفتاب می توانید دنبال کنید. هر سوژه ای که آسمان صاف را به عنوان پس زمینه داشته باشد برای این نوع عکاسی مناسب است.


عکاسی در کویر

Saguaro NP, Arizona f/11 @ 1/125th ISO 100


یک عکس ضدنور از کاکتوس ساگوارو روی شکل کاکتوس تاکید می کند و به عنوان نمادی از جنوب غرب آمریکا شناخته می شود. به همین خاطر یک استراتژی داستان سرایی خوب برای عکاسی در کویر است.

آموزش عکاسی ضدنور در کویر

برای نوردهی مناسب در یک عکس ضد نور در زمانی که نورسنجی را انجام می دهید سعی کنید سوژه را خارج از کادر نگه دارید. به این صورت فقط نور آسمان اندازه گیری می شود و کمک می کند که مطمئن شوید خود سوژه کاملا خالی از جزئیات است.

یک عکس ضد نور باید سیاه باشد به همین خاطر کار خود را با گرفتن دوربین به سمت طرفین سوژه شروع کنید و اجازه دهید نورسنج فقط اطلاعات آسمان را دریافت کنید. سپس نوردهی را براساس آن انجام دهید و پس از کادربندی دوباره، عکس موردنظر را بگیرید.

عکاسی ضد نور بیشتر بخوانید : چطور یک عکس ضد نور خوب بگیریم؟

عکاسی شبانه در کویر

آسمان شب آخرین رویداد روز برای عکاسی در کویر است و از آنجایی که آسمان در اینجا یک منبع نور است باز هم یک موقعیت برای عکاسی ضدنور دارید. کاکتوس ساگوارو بازهم یک سوژه خیلی خوب است زیرا خطوط آن در مقابل آسمان و کوه ها به خوبی مشخص است.

برای عکاسی از آسمان شب در کویر به لوازم زیر نیاز دارید:


یک دوربین فول فریم (ترجیحا)، البته یک دوربین کراپ سنسور هم کاربرد دارد اما مقدار کمتری از صحنه را نسبت به دوربین فول فریم پوشش می دهد.
یک سه پایه به منظور ثابت نگه داشتن دوربین برای نوردهی طولانی
یک لنز واید (من از 16-35 زوم استفاده می کنم)
یک شاتر کابلی برای جلوگیری از لمس دوربین

عکاسی در شب در کویر

ایزویی که انتخاب می کنید به دوربین شما و ماکزیمم ایزو لنزی که دارید بستگی دارد. یک نقطه شروع خوب می تواند ISO 1600، سرعت شاتر 15-30 ثانیه و دیافراگم f/2.8 باشد. اما در صورتی که سرعت شاتر شما خیلی زیاد نیست و ماکزیمم دیافراگم لنزی که دارید هم f/4 است بهترین راه حل افزایش ایزو به 3200 است.

دلیل این موضوع هم این است که ماکزیمم ایزو خیلی از DSLRهای امروزی برابر با 30 ثانیه است و برای مقادیر بیشتر باید از حالت Bulb استفاده کنید. با اینکه نوردهی طولانی تر با استفاده از حالت Bulb نیز جوابگو است اما ستاره ها در سرعت های شاتر طولانی تر کم کم تار می شوند. نگه داشتن سرعت شاتر روی مقادیر کوتاه تر 15-30 ثانیه از تار شدن ستاره ها جلوگیری می کند. برای افزایش مقدار نوردهی به میزان لازم، افزایش ایزو روش خوبی است.

عکاسی ازآسمان شب بیشتر بخوانید : دردسر های عکاسی از آسمان شب برای عکاسان جوان

افزایش بهره وری در سفر به کویر

برای برنامه ریزی سفر به کویر، قبل از شروع سفر این موارد را به یاد داشته باشید:


در چه زمانی از سال قرار دارید؟ آیا دمای هوا برای شما مناسب است؟
با تنظیمات پایه دوربین شروع کنید: ایزو 100 برای مناظر معمولی مناسب است. در صورت نیاز می توانید این مقدار را افزایش دهید
بسته به داستانی که مدنظر دارید از کمترین دیافراگم برای جدا کردن سوژه از صحنه یا بیشترین دیافراگم برای نشان دادن بخش زیادی از صحنه استفاده کنید.
آیا برای عکاسی از گل ها وحشی برنامه ریزی می کنید؟ در صورتی که زمستان باران زیادی باریده باشد، گل های وحشی خیلی خوبی در اختیار خواهید داشت.
پیش بینی هوا چگونه است؟ تمامی شرایط آب و هوا برای عکاسی در کویر مناسب هستند اما آب و هوای طوفانی خیلی بهتر است. البته منظور ما بعد از طوفان است.

طوفان های بیابانی ممکن است حاوی طوفان شن هم باشند و مطمئنا شما دوست ندارید وسط طوفان شن بیرون باشید. اما در صورتی که بتوانید یک روز بعد از طوفان به بیابان مراجعه کنید، شرایط تازه تر و دست نخورده تر خواهد بود. بادهایی که در طول طوفان های شن می وزند تپه های شنی را دوباره بازسازی می کنند و الگوهای جدیدی خالی از ردپا و جای لاستیک ماشین ایجاد می کنند.

جمع بندی

در بیابان با نگاه کردن به آسمان، زمین و اطراف می توانید سوژه های خوبی پیدا کنید. به دنبال سوژه هایی بگردید که پیش زمینه های خوبی خواهند بود اما در عین حال مراقب پس زمینه هم باشید و مواظب باشید که حواس مخاطب را پرت نکند. همچنین چیزهایی که در پس زمینه هستند را هم بررسی کنید و از یک لنز تله فوتو برای کادربندی جزئیات آن ها استفاده کنید.

عکاسی در کویر یک روش فوق العاده برای ثبت جادوی کویر است. با کمی برنامه ریزی از قبل، زمانبندی درست و کمترین تجهیزات می توانید از یک سفر ایمن و نتیجه بخش به بیابان لذت ببرید.