برای جلوگیری از مه گرفتن لنز می توانید از 5 نکته ای که در ادامه معرفی خواهیم کرد استفاده کنید. علاوه بر این همیشه باید یک تکه پارچه میکروفایبر هم به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

برای مدتی کیف دوربین را بیرون قرار دهید

جلوگیری از مه گرفتن لنز

در صورتی که می توانید باید از قبل برای عکاسی برنامه ریزیداشته باشید. برای مثال در صورتی که می دانید قرار است صبح زود عکاسی کنید باید کیف دوربین را حداقل نیم ساعت قبل از ترک منزل بیرون قرار دهید. با این کار در زمانی که منزل را ترک می کنید دوربین شما با دمای هوا سازگار شده است و دیگر مه نمی گیرد.

زمانی که کیف دوربین خود را بیرون قرار می دهید مطمئن شوید که آن را بسته نگه خواهید داشت با این کار دمای آن به آرامی تغییر خواهد کرد و رطوبتی اضافی هم به داخل آن نفوذ نخواهد کرد.

باز کردن پنجره و قرار دادن دوربین نزدیک آن

در صورتی که خانه نیستید و یا نمی توانید کیف دوربین خودتان را بیرون از خانه قرار دهید یکی دیگر از کارهای خیلی خوبی که می توانید انجام دهید این است که یک پنجره را باز کنید و دوربین را نزدیک آن قرار دهید. در این صورت می توانید کیف دوربین را باز نگه دارید زیرا معمولا هوای داخل خانه خیلی مرطوب نیست. با انجام این کار به مدت نیم ساعت یا حتی کمتر مشکلی با مه گرفتن لنز نخواهید داشت.

بهترین لنزهای تله فوتو نیکون بیشتر بخوانید : راهنمای خرید لنز تله فوتو برای دوربین نیکون

استفاده از صندوق عقب ماشین

جلوگیری از مه گرفتن لنز

نگه داشتن کیف دوربین داخل صندوق عقب ماشین هم یکی دیگر از روش های آسان برای جلوگیری از مه گرفتن لنز است. از آن جایی که هیچ تهویه هوایی در صندوق عقب ماشین انجام نمی شود دمای آنجا تقریبا نزدیک به دمای بیرون است. این بدین معنی است که تراکم قطرات آب روی لنز کمترین مقدار ممکن خواهد بود و هیچ مشکلی از این بابت تجربه نخواهید کرد.

در صورتی که نمی خواهید دوربین را داخل صندوق عقب قرار دهید هم می توانید این کار را نکنید اما باید یکی از شیشه ها را پائین بزنید و بخاری ماشین را هم خاموش کنید. البته این کار توصیه نمی شود زیرا هم راننده و هم افراد دیگری که داخل ماشین هستند اذیت خواهند شد.

لنز زوم سونی بیشتر بخوانید : بهترین لنزهای زوم سری FE برای دوربین های سونی

استفاده از کیسه های زیپ دار

جلوگیری از مه گرفتن لنز

این روش هم می تواند در جلوگیری از مه گرفتن لنز خیلی موثر باشد. برای این کار باید دوربین و یا لنزهای خودتان را داخل کیسه قرار دهید، تا جای ممکن هوای داخل آن را خالی کنید و سپس به لوکیشنی که قرار است مراجعه کنید بروید و اجازه دهید تجهیزات با تغییر دما سازگار شوند. کیسه های زیپ دار نمی توانند مدت زمان سازگار شدن لنز با آب و هوای جدید را کوتاه تر کنند اما از ورود رطوبت زیاد به داخل لنز جلوگیری می کنند.

فاصله کانونی لنز بیشتر بخوانید : یک روش خلاقانه برای استفاده از فاصله کانونی لنز

باز کردن فیلترها و درپوش لنز

جلوگیری از مه گرفتن لنز

جلوی لنز شما بیشترین مشکل را با مه و تراکم قطرات آب خواهد داشت و به همین خاطر باید بیشترین توجه را به این قسمت از لنز داشته باشید. شما باید هرگونه فیلتر و یا درپوشی که روی لنز قرار دارد را جدا کنید زیرا فقط مشکل مه گرفتن لنز را تقویت می کنند. در صورتی که یک فیلتر UV یا درپوش روی لنز خودتان دارید باید آن ها را جدا کنید زیرا مثل مانع عمل می کنند و از سازگار شدن لنز با شرایط بیرون جلوگیری می کنند.

سخن نهایی

تراکم قطرات آب و مه یکی از بزرگترین مشکلاتی است که ممکن است برای هر عکاسی رخ دهد. خوشبختانه در صورتی که از نکات ذکر شده پیروی کنید نیازی نیست منتظر بمانید تا مه روی لنز از بین برود و بتوانید عکس های موردنظر خودتان را بگیرید.