انجام این کار در شرایط کم نور خیلی ساده است زیرا زمان نوردهی در محیط تاریک معمولا طولانی تر است اما انجام این کار در نور روز کمی سخت تر خواهد بود. عملا عکاسی با نوردهی طولانی در طول روز هیچ تفاوتی با کاری که در شب باید انجام دهید ندارد اما به یک وسیله اضافی به نام فیلتر ND نیاز خواهید داشت که احتمالا قبلا از آن استفاده نکرده اید. در این مقاله در مورد فیلتر ND و نقش آن در عکاسی با نوردهی طولانی صحبت خواهیم کرد.

برای عکاسی در نور روز شما به یک فیلتر ND نیاز خواهید داشت اما نه هر فیلتری که اسم ND روی آن باشد

فیلتر ND چیست؟

فیلترهای ND به شکلی طراحی شده اند که بتوانند بدون انداختن هرگونه طیف رنگی روی عکس نهایی بخشی از نور صحنه را کاهش دهند. بنابراین واضح است که چرا به فیلتر ND در عکاسی با نوردهی طولانی در طول روز نیاز دارید. نتیجه استفاده از فیلتر ND این است که نور کمتری از لنز عبور می کند و به سنسور عکاسی می رسد.

فیلترهای ND در قدرت های مختلفی به بازار عرضه می شوند و روش های زیادی برای اندازه گیری توانایی آن ها وجود دارد.

چه زمانی باید از فیلتر ND استفاده کرد؟

به صحنه مقابل خودتان نگاه کنید و مشخص کنید که به چه صورتی می خواهید از آن عکاسی کنید. صحنه هایی که در آن ها موج هایی با حرکت آهسته، آبشار، ابرهای روان و… وجود دارد سوژه های نسبتا خوبی برای عکاسی با نوردهی طولانی هستند. با استفاده از فیلتر ND در عکاسی با نوردهی طولانی از این صحنه ها قادر خواهید بود یک احساس سورئال در تصاویر خودتان ایجاد کنید.

روش های اندازه گیری قدرت فیلترهای ND

فیلتر ND در عکاسی با نوردهی طولانی

شما معمولا فیلترهای ND را با عناوینی مثل ND2 یا ND4 می بینید. این عدد نشاندهنده ی مقدار نوری است که فیلتر از ورود آن به داخل لنز و برخورد به سنسور جلوگیری می کند. یک فیلتر با عنوان ND2 مقدار نور ورودی به سنسور را نصف می کند و به عنوان فیلتر «یک گام» یا One-Stop شناخته می شود.

فیلتر ND4 یک فیلتر دو گام و فیلتر ND8 نیز یک فیلتر سه گام است. این فیلترهای ND معمولا به اندازه ای قدرت ندارند که بتوانند امکان عکاسی با نوردهی طولانی در طول روز را به شما بدهند. برای اینکه بتوانید این کار را به راحتی انجام دهید به یک فیلتر نیاز دارید که بتواند حداقل ده گام نور را کاهش دهد. امروزه می توانید این نوع فیلترها را با قیمتی کاملا مناسب تهیه کنید. به همین خاطر حتی در صورتی که همیشه از این نوع فیلتر استفاده نمی کنید باز هم خرید آن یک سرمایه گذاری ارزشمند خواهد بود.

برخی تولیدکننده ها حتی فیلترهایی تولید می کنند که توانایی حذف 16 گام نور را هم دارند اما قیمت آن ها خیلی زیاد است. شما می توانید برای دسترسی به نتایج نسبتا مناسب کار خود را با خرید یک فیلتر ND10000 یا 10 گام شروع کنید

مزیت استفاده از فیلتر در عکاسی بیشتر بخوانید : چرا باید از فیلتر استفاده کنیم؟

انواع فیلتر های ND برای عکاسی با نوردهی طولانی

اساسا فیلترهای ND در دو دسته ی کلی عرضه می شوند:



فیلترهای ND ساده: این نوع فیلترها میزان نور را به صورت یکپارچه در سراسر فریم کاهش می دهند.

فیلترهای ND تدریجی یا Grad-ND: این نوع فیلتر در دو نوع سخت و نرم عرضه می شود. در بالای این فیلتر یک قسمت مات وجود دارد که به تدریج از مات بودن آن کاسته می شود و در پائین فریم کاملا شفاف است. فیلترهای ND تدریجی برای دستیابی به آسمان های دراماتیک و پیش زمینه هایی که به خوبی نورپردازی شده اند کاربرد دارند (در این فیلتر نور آسمان مسدود می شود اما تاثیری روی نور پیش زمینه ندارد.) از فیلترهای ND تدریجی نرم در عکاسی از مناظر شهری یا مناظر دیگری که خط افق واضحی ندارند استفاده می شود اما می توانید از فیلترهای ND سخت در مواقعی مثل عکاسی از مناظر دریایی که خط افق به خوبی مشخص است استفاده کنید.

به جز دو مورد بالا بسته به نوع اتصال فیلتر به لنز هم دو نوع مختلف از این نوع فیلتر وجود دارد:



فیلترهای پیچشی: این نوع فیلتر به جلوی لنز شما متصل می شود و قیمت ارزان تری هم دارد. شما می توانید از این نوع فیلتر در زمان شروع عکاسی با نوردهی طولانی استفاده کنید اما مراقب باشید که پس از اتصال فیلتر به جلوی لنز فوکوس تغییر نمی کند.

فیلترهای مربعی: این فیلترها داخل یک نگه دارنده فیلتر که به جلوی لنز متصل می شود قرار می گیرند و نیازی نیست که نگران تغییر فوکوس باشید. علاوه بر این فیلترهای مربعی معمولا تصاویر با کیفیت تری خواهد داشت و نسبت به نوع پیچشی قیمت آن ها نیز خیلی بیشتر است.

نکته: تا جای ممکن از فیلترهای ND متغیر استفاده نکنید زیرا این نوع فیلتر خطوط، رنگ ها و آثار مصنوعی عجیبی روی تصاویر شما می اندازند. علاوه بر این، این قبیل فیلترها قیمت خیلی زیادی هم دارند.

فیلتر ماکرو بیشتر بخوانید : راهنمای استفاده از فیلترهای ماکرو برای عکاسی کلوز آپ

استفاده از سه پایه

این مورد اصلا اختیاری نیست. صرف نظر از اینکه لرزشگیر تصویر دوربین یا لنز شما تا چه اندازه خوب است اما در صورتی که مدت زمان نوردهی شما حدود دو دقیقه یا بیشتر باشد این نوع لرزشگیر هیچ کاربرد خاصی برای شما ندارد.

فیلتر ND در عکاسی با نوردهی طولانی

یک سه پایه مقاوم و قابل اعتماد اولین راه حل برای مقابله با تصاویر تار است. مطمئن شوید که در زمان استفاده از سه پایه هرگونه لرزشگیر داخلی را خاموش کنید زیرا استفاده از لرزشگیر در زمان استفاده از سه پایه ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.

فعال سازی قفل آینه

در صورتی که از دوربین های بدون آینه استفاده می کنید، می توانید این بخش را مطالعه نکنید. قفل آینه (Mirror Lockup) قابلیتی است که به شما این امکان را می دهد که با قفل کردن آینه در بالا قبل از فشار دادن کلید شاتر مقدار لرزش های دوربین را به حداقل مقدار ممکن برسانید.

بسته به شدت ضربه ی آینه در دوربین شما استفاده از این قابلیت ممکن است تاثیر چشمگیری روی نتیجه نهایی داشته یا نداشته باشد اما بهتر است به عنوان یک اقدام پیشگیرانه حتما آن را فعال کنید.

اول فوکوس و ترکیب بندی را انجام دهید

فیلتر ND ده گام کاملا تیره است و دوربین شما به احتمال زیاد در صورت استفاده از چنین فیلتری نمی تواند به صورت خودکار فوکوس کند. ممکن است در برخی مواقع بتوانید از اتوفوکوس استفاده کنید اما این کار وقت زیادی از شما می گیرد. روش بهینه تر برای این کار این است که ابتدا کادر خودتان را ببندید و روی سوژه فوکوس کنید، سپس اتوفوکوس را خاموش کنید و فیلتر ND که می خواهید در عکاسی با نوردهی طولانی از آن استفاده کنید را به لنز متصل کنید.

استفاده از حالت Bulb و ریموت شاتر

به احتمال کمترین سرعت شاتر دوربین شما 30 یا 60 ثانیه است. اما برای نوردهی طولانی تر باید از حالت Bulb استفاده کنید. این حالت شاتر را برای هر مدتی که شما نیاز داشته باشید باز نگه می دارد. ریموت شاتر هم به شما این امکان را می دهد که شاتر دوربین را بدون دست زدن به دوربین باز کنید و برای هرچقدر که دوست داشته باشید، آن را باز نگه دارید.

محاسبه نوردهی مناسب

روش های زیادی برای محاسبه نوردهی مناسب وجود دارد اما در اینجا ساده ترین روش ممکن را آموزش خواهیم داد. دوربین را روی کمترین مقدار ایزو ممکن قرار دهید و دیافراگم را به شکلی تنظیم کنید که بدون انکسار و شکست نور بیشترین مقدار عمق میدان را داشته باشید. مقادیری مثل f/11 یا f/16 ایده آل هستند اما برای اطمینان از این موضوع باید به شکل دقیق نقاط قوت و ضعف لنز خودتان را بشناسید.

اکنون در حالی که کادر تصویر را می بندید و فوکوس می کنید (قبل از اتصال فیلتر ND به لنز) مقادیری که نورسنج دوربین به شما نمایش می دهد را یادداشت کنید. سپس بعد از اتصال فیلتر شما باید نور کاهش یافته را جبران کنید.

فیلتر ND در عکاسی با نوردهی طولانی

اپ های مختلفی هم برای محاسبه این مقادیر وجود دارند. NDCalc و Neutrally دو مورد از این اپ ها هستند. برای استفاده از آن ها فقط کافیست به سادگی سرعت شاتر پایه ای را که نورسنج دوربین به شما می دهد را وارد کنید، قدرت فیلتر ND خودتان را تعیین کنید تا نرم افزار سرعت شاتر تغییر یافته براساس قدرت فیلتر را به شما نمایش دهد.

عکاسی RAW

این مورد یکی از توصیه های همیشگی در مورد عکاسی است اما از آن جایی که برخی از فیلترهای ND ممکن است یک سایه رنگ روی تصویر نهایی شما بگذارند رعایت آن در زمان استفاده از فیلتر ND در عکاسی با نوردهی طولانی ضروری است. البته مواقعی هم وجود دارد که نمی توانید سایه رنگ را به شکل رضایت بخشی اصلاح کنید. در این مواقع بهترین کار تبدیل عکس به سیاه و سفید است.

تکنیک نوردهی بلند مدت بیشتر بخوانید : اجرای نوردهی بلند مدت با فیلتر ND-16

چند نکته مهم برای استفاده از فیلترهای ND


همیشه فیلترهای خودتان را تمیز کنید تا تصاویر واضحی داشته باشید.
شما می توانید از فیلترهای ND به همراه فیلترهای CPL یا به صورت ترکیبی با فیلتر های ND تدریجی استفاده کنید. البته باید مراقب باشید که این کار باعث به جا ماندن تاثیرات عجیب و غریب نشود. در برخی مواقع ممکن است این کار درست نباشد.
همیشه می توانید یک عکس تست بگیرید تا وضوح تصویر در سرتاسر کادر را بستگی کنید و مطمئن شوید با استفاده از فیلتر ND و عکاسی با نوردهی طولانی زمان خودتان را تلف نمی کنید.
همیشه یک بار دوربین خودتان را تست کنید زیرا سنسور برخی دوربین ها ممکن است در طول مدت عکاسی با نوردهی طولانی داغ شود. همیشه بررسی کنید تا متوجه شوید دوربین شما چه مدت نوردهی را قبل از تحویل دادن پیکسل های داغ (Hot Pixels) می تواند تحمل کند.
همچنین بهتر است در زمان نوردهی و به منظور جلوگیری از نشت نور منظره یاب دوربین را با پارچه یا چسب بپوشانید. این موضوع به موقعیت نور نسبت به دوربین شما هم بستگی دارد.
از فیلترهای ND با کیفیت استفاده کنید

سخن نهایی

با گذشت زمان متوجه می شوید فاکتورهای دیگری هم وجود دارد که باید مدنظر قرار دهید برای مثال در عکاسی آنالوگ خطای متقابل (reciprocity failure) را نباید فراموش کرد اما با استفاده از نکاتی که در این مقاله در مورد فیلتر ND در عکاسی با نوردهی طولانی ذکر شد، می توانید در طول روز هم عکس های خوبی با نوردهی طولانی بگیرید.

عکاسی با نوردهی طولانی با وجود سختی های ظاهری که دارد می تواند خیلی آرامش بخش و لذت بش باشد. اغلب اوقات مقدار سختی هایی که می کشید با نتیجه نهایی جبران خواهد شد.