بحران کرونا از نظر بسیاری از افراد، فرصت خوبی برای رشد و توسعه کشور در نظر گرفته می شود! با وجود اینکه این ویروس در چند ماه اخیر، اختلالات زیادی در زندگی افراد ایجاد کرده اما اگر از جنبه مثبت به آن نگاه کنیم، خالی از لطف هم نبوده است!

کرونا بهترین فرصت برای توسعه خدمات پزشکی از راه دور

بر اساس آمار موجود و در مقایسه با سایر کشورهای جهان، درصد قابل توجهی از ایرانیان رابطه خوبی در استفاده از خدمات آنلاین نداشته و ترجیح می دهند که برای انجام امور معمول، از خدمات حضوری استفاده کنند.

اما کرونا و بحران های ناشی بعد از آن، به ما ثابت کرد که وقت آن رسیده تا برای انجام اموری نظیر خرید آنلاین، مراجعه به پزشک و … از روش های جایگزین استفاده کنیم. ولی متأسفانه، همان طور که احتمالا خودتان هم متوجه شده اید، زیر ساخت لازم برای اینترنتی کردن بسیاری از خدمات، هنوز در ایران وجود نداشته و مردم اعتماد چندانی به خدماتی که به صورت مجازی ارائه می شود، ندارند!

نظرسنجی ها نشان می دهند که بسیاری از مردم تصور می کنند که خدمات ارائه شده به صورت مجازی، احتمالا با کیفیت نبوده و در صورتی که حضوری اقدام کنند، نتیجه بهتری دریافت می کنند.

اما وقت آن رسیده که با ارائه خدمات با کیفیت، نظر مردم را در رابطه با خدمات آنلاین تغییر داد و از این فرصت ایجاد شده، بهترین استفاده را کرد.

اهمیت خدمات پزشکی از راه دور در دوران کرونا

با توجه به بحران ایجاد شده ناشی از ویروس کرونا، به افراد توصیه شده که حتی الامکان، جز در موارد ضروری در بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی حضور پیدا نکنند. اما همان طور که حتما می دانیم، نیاز به خدمات پزشکی، غیرقابل اجتناب است.

در سال های گذشته، خدمات پزشکی از راه دور به شکل های مختلفی، مانند نوبت دهی آنلاین، مشاوره آنلاین و … ارائه شده است. اما از زمانی که کرونا کادر پزشکی را درگیر خود کرده است، سایر خدمات پزشکی، از جمله عمل های جراحی نیز به صورت آنلاین برگزار شده اند!

شاید برای بسیاری از ما این مسئله عجیب و غیرقابل باور به نظر برسد، اما جالب است بدانید که قبل از شیوع کرونا، بسیاری از کشورهای برتر جهان هم برای انجام آزمایشات پزشکی نظیر رادیوگرافی از خدمات تله مدیسین استفاده می کرده اند.

در صورتی که زیرساخت های لازم برای پیاده سازی این خدمات آماده شود، دیگر نیاز به مراجعه حضوری در مراکز درمانی نیست. به عنوان مثال شما تصور کنید که قصد گرفتن نوبت از یک پزشک به خصوص را دارید.

با استفاده از خدمات پزشکی ریموت، می توانید بدون حضور در محل، در زمان مورد نظرتان نوبت گرفته و بدون معطلی ویزیت شوید. به عنوان مثال ebnesinaapp یک سیستم نوبت دهی آنلاین هست که می توانید به صورت اینترنتی و ریموت نوبت خود را رزو کنید اما اینکه کدام یک از خدمات درمانی قابل ارائه شدن به صورت ریموت هستند، به نوع بیماری و مشکل فرد بستگی دارد. اما بر اساس بررسی هایی که تاکنون انجام شده است، از این شیوه می توان برای طیف وسیعی از بیماری ها استفاده کرد.

میزان تمایل پزشکان و بیماران برای استفاده از خدمات پزشکی از راه دور چقدر است

همان طور که گفته شد، استقبال بیماران از این روش برای دریافت خدمات پزشکی، روز به روز در حال افزایش است. با توجه به شلوغی مطب ها و مراکز درمانی، سختی گرفتن نوبت، مدت زمان کم برای ویزیت و …، بسیاری از افراد به این نتیجه رسیده اند که استفاده از این شیوه برای دریافت خدمات پزشکی، به صرفه تر است.

از طرف دیگر، پزشکان نیز تمایل زیادی نسبت به این روش ارائه خدمات درمانی، نشان داده اند. چرا که خستگی کمتری برای آنها داشته و کیفیت خدمات ارائه شده را بهبود می بخشد. بر اساس آمار جهانی، هر پزشک عمومی روزانه بین 40 الی 60 بیمار را ویزیت می کند. این در حالی است که توصیه می شود این رقم به 25 کاهش پیدا کند!

مشاوره آنلاین و تلفنی در دوران کرونا

در میان انواع خدماتی که از راه دور در اختیار افراد قرار گرفته، خدماتی که به مشاوره مربوط می شدند، خدمات مشاوره آنلاین، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. چرا که قبل از شیوع کرونا هم بسیاری از افراد به دریافت خدمات مشاوره آنلاین عادت داشته و حال متوجه اهمیت این مسئله شده اند. سامانه های مختلفی در زمینه ارائه مشاوره آنلاین در حال فعالیت هستند که البته تعداد مراجعه کنندگانشان هم در دوران کرونا، بیش از پیش شده است. چرا که میزان دعواهای خانوادگی، ترس از مرگ، خود بیمار انگاری و مشکلاتی از این قبیل در این مدت در افراد زیادتر شده است.