این سبک عکاسی موقعیت خیلی خوبی برای گرفتن عکس‌هایی است که عشق و علاقه‌ی زیادی را به مخاطب منتقل می‌کند. در این مقاله ما 12 نکته‌ی خیلی مهم را برای شما آماده کرده‌ایم که به شما کمک می‌کنند با موفقیت عکاسی پرتره خانوادگی را آغاز کنید. پس تا انتها با ما همراه باشید:

12- به مشتری بگوئید چه کار کند

در صورتی که مشتری از خودش راضی باشد شما شانس خیلی بیشتری برای گرفتن عکس‌های خانوادگی زیباتر دارید. برخی اوقات ممکن است با خانواده‌هایی مواجه شوید که تجربه‌ی عکاسی را دارند و ژست گرفتن جلوی دوربین را دوست دارند. اما این موضوع به ندرت اتفاق می‌افتد.

برای اکثر مردم ژست گرفتن یک موضوع طبیعی نیست و برخی از اعضای خانواده ممکن است خیلی با این کار راحت نباشند. این راحت نبودن نیز ممکن است در تصویر دیده شود و باعث شود عکس شما تقلبی به نظر برسد.

به جای اینکه به خانواده دستور بدهید چگونه ژست بگیرند، سعی کنید جلسه عکاسی را سازماندهی کنید و کارهایی که می‌خواهید سوژه‌ها انجام دهند را از قبل برنامه‌ریزی کنید: قدم زدن، دویدن، بازی کردن، تکیه دادن به یک دیوار، مخفی شدن پشت یک درخت، در آغوش کشیدن همدیگر و… کارهایی است که می‌توانید از سوژه بخواهید انجام دهد.

زمانی که خانواده در حال لذت بردن از حضور هم هستند، عکس‌های صادقانه‌ای از آن‌ها بگیرید. به این ترتیب تصاویر شما خیلی زیباتر به نظر خواهند رسید و آن‌ها را به یاد لحظات خوبی که با هم داشته‌اند خواهد انداخت.

تجهیزات عکاسی بیشتر بخوانید : تجهیزات عکاسی مناسب برای عکاسی پرتره از خانواده

11- مشتری را رو به خورشید قرار ندهید

عکاسی پرتره خانوادگی

در صورتی که می‌توانید سعی کنید تا جای ممکن برای عکاسی پرتره خانوادگی از قرار دادن سوژه رو به خورشید یا منابع قوی نور جلوگیری کنید. هنوز خیلی از مردم فکر می‌کنند عکاسی در حالی که سوژه پشت به خورشید است کار درستی نیست. شما ممکن است فکر کنید که با قرار دادن سوژه به صورت رو به خورشید نور بیشتری به آن‌ها می‌تابد اما نتیجه نهایی ممکن است خیلی ناخوشایند باشد زیرا سایه‌های زشتی زیر ابروها، بینی و گردن سوژه نمایان خواهد شد.

علاوه بر این خانواده نیز به خاطر تابیدن مستقیم نور به چشم‌هایشان اذیت خواهند شد و چشم‌های خودشان را می‌بندند. برای جلوگیری از بروز این مشکل، فقط کافیست از سوژه‌ها بخواهید در جهتی خلاف جهت تابش نور خورشید قرار بگیرند.

در مورد تنظیمات خیلی مراقب نوردهی تصویر باشید و نوری که از پشت سر سوژه به سنسور می‌رسد را هم محاسبه کنید. در صورتی که با استفاده از حالت‌های نیمه خودکار عکاسی می‌کنید، می‌توانید نورسنجی دوربین را با استفاده از حالت ماتریکس انجام دهید و سپس از جبران نوردهی 0.3 استفاده کنید.

برای عکاسی با استفاده از حالت دستی، نورسنجی را با استفاده از حالت نورسنجی نقطه‌ای انجام دهید. در هر دو حالت خانواده به خوبی نورپردازی خواهند شد و پس زمینه نیز خیلی روشن خواهد بود. از آنجایی که سوژه‌ی شما در این تصاویر خانواده هستند، یک پس زمینه‌ی نسبتا روشن بهایی است که باید برای جلوگیری از بسته شدن چشم‌های سوژه بپردازید.

اشتباهات متداول در عکاسی پرتره بیشتر بخوانید : 5 اشتباه رایج در عکاسی پرتره

10- با مشتری ارتباط برقرار کنید

خیلی از خانواده‌ها معمولا برای عکس‌های حرفه‌ای ژست نمی‌گیرند و به این کار خیلی عادت ندارند. در صورتی که می‌خواهید عکس‌های خانوادگی طبیعی‌ای داشته باشید علاوه بر رعایت جوانب فنی عکاسی باید تلاش کنید سوژه نیز با شما احساس راحتی کند.

تا جایی که می‌توانید با بچه‌ها حرف بزنید و بازی کنید. برای بزرگسال‌ها نیز می‌توانید در مورد موضوعات مختلف صحبت کنید تا موضوعی که دوست دارند را پیدا کنید و آن موضوع را ادامه دهید. بهتر از صحبت کردن در مورد موضوعات تنش‌زا و پراسترس مثل وضعیت شغلی یا موضوعات سیاسی تا جای ممکن جلوگیری کنید و بیشتر در مورد مسافرت، تعطیلات یا سرگرمی‌ها صحبت کنید.

همچنین باید به صورت واضح به آن‌ها بگویید که اگر یک ژست خاص را دوست ندارند و یا احساس عجیبی در مورد یک کار خاص دارند، مجبور نیستند آن کار را انجام دهند. در این شرایط فقط کافیست به شما بگویند که راحت نیستند و شما هم به کار دیگری بپردازید.

در عکاسی پرتره خانوادگی اطلاع از اینکه کنترل امور دست مشتری است و مجبور نیستند یک ژست خاص را امتحان کنند باعث افزایش اعتماد و راحتی سوژه خواهد شد. ایجاد یک رابطه‌ی خوب با مشتری ضروری است زیرا شما برای او یک فرد غریبه هستید و باید احساسات و لحظات صمیمی و شخصی خودشان را در مقابل شما به نمایش بگذارند.

9- محیط را فراموش نکنید

عکاسی پرتره خانوادگی

شما قبل از فشار دادن کلید شاتر باید تکلیف خیلی چیزها را مشخص کنید: ترکیب‌بندی، تنظیمات دوربین برای دستیابی به نوردهی مناسب، اطمینان از راحتی مدل و….

فراموش کردن موضوعات دیگری که باید بررسی کنید خیلی ساده است. برای مثال در صورتی که در ساحل هستید مطمئنا دوست ندارید که کفش‌های سوژه به خاطر یک موج ناگهانی خیس شوند. همچنین بدون بررسی اینکه پشت سر سوژه چیزی هست یا نه نمی‌توانید از آن‌ها بخواهید که رو به عقب حرکت کنند.

اینکه به توجه کردن به محیط اطراف عادت کنید کار خیلی خوبی است. پس از مدتی هم به صورت طبیعی این کار را انجام خواهید داد.

نورپردازی حلقه ای بیشتر بخوانید : نورپردازی حلقه‌ای در عکاسی پرتره

8- به خانواده بگویید که چطور ژست بگیرند

برخی اوقات ممکن است یک خانواده 3 نفره دستورات شما را برای ژست‌ گرفتن به 4 روش مختلف درک کنند. در این صورت شرایط خیلی سخت خواهد شد و هر فرد یک کار مختلف انجام می‌دهد. برای جلوگیری از این اتفاق دستورات خودتان را ساده کنید و سعی کنید تا جای ممکن دستورات واضح و دقیق باشند. شما می‌توانید از بدن خودتان برای نشان دادن اینکه سوژه چگونه ژست بگیرد، کجا بایستد و… استفاده کنید. حتی می‌توانید خودتان ژست مورد نظر را اجرا کنید.

عکاسی پرتره خانوادگی

در صورتی هم که مجبور شدید برای عکاسی پرتره خانوادگی سوژه را راهنمایی کنید، سعی کنید از جملات کوتاه و اشیاء مختلف به جای جهت استفاده کنید. از به کار بردن جملاتی مثل «به سمت راست»، «به سمت چپ» و… خودداری کنید زیرا سوژه متوجه نخواهد شد که منظور سمت راست شما است یا سمت راست آن‌ها.

به جای استفاده از این جملات می‌توانید از اشیائی که در اطراف شما قرار دارند استفاده کنید و دستورات خود را به صورت «به سمت آن درخت بچرخید»، «به دریا نگاه کنید» و… بیان کنید.

7- در ادیت زیاده‌روی نکنید

عکس‌های پرتره خانوادگی برای مدت زمان خیلی زیادی باقی خواهند ماند. این تصاویر معمولا عکس‌هایی هستند که ما دوست داریم چندین سال آن‌ها را نگه داریم تا بتوانیم سال‌ها بعد با نوه‌های خودمان به آن‌ها نگاه کنیم.

عکاسی پرتره خانوادگی

به همین خاطر توصیه می‌کنیم از اعمال افکت‌ها و سبک‌های ادیت مد روز جلوگیری کنید. این کار باعث خواهد شد که تصاویر شما 20 سال بعد عجیب و ناخوشایند به نظر برسند. اینجا هدف شما این است که عکس‌هایی بدون زمان خلق کنید به همین خاطر از سبک‌های ادیت کلاسیک استفاده کنید و سعی کنید تا جای ممکن ادیت شما ساده باشد.

البته این بدین معنی نیست که نمی‌توانید طبق سلیقه‌ی خودتان عکس را ادیت کنید اما قبل از این کار از خودتان بپرسید که آیا 20 سال بعد هم این عکس را دوست خواهید داشت یا نه!

6- با ذهن باز نتایج را ببینید

این موضوع بیشتر در صورتی که برای عکاسی پرتره خانوادگی با بچه‌ها کار می‌کنید کاربرد دارد. شما ممکن است از قبل لیستی از تصاویری آماده کرده باشید که در ذهن خودتان خیلی زیبا خواهند شد.

اما در صورتی که سوژه احساس خوبی راجع به گرفتن این عکس‌ها نداشته باشد و یا فرزند آن‌ها دوست داشته باشد کار دیگری انجام دهد شما نیز باید خودتان را با این شرایط وفق دهید. همیشه بهتر است یک عکس زیبای برنامه‌ریزی نشده داشته باشید که یک خانواده‌ی خوشحال را نشان می‌دهد تا اینکه یک عکس اجباری داشته باشید که خانواده در آن خیلی ناراحت به نظر می‌رسد.

5- فقط یک عکس نگیرید

عکاسی پرتره خانوادگی

تقریبا تمامی عکاس‌ها با این احساس که یک عکس گروهی گرفته‌اند و بعدا متوجه شده‌اند که چیزی داخل آن اشتباه است آشنا هستند. برای مثال ممکن است چشم یکی از سوژه‌ها بسته باشد یا به هر شکلی برای گرفتن عکس آماده نباشد.

به همین خاطر برای عکاسی پرتره خانوادگی به هیچ عنوان نباید ریسک کنید. گرفتن چندین عکس مختلف باعث افزایش شانس شما خواهد شد و احتمال اینکه همه‌ی افراد برای عکس موردنظر آماده باشند بالا خواهد رفت.

شما می‌توانید دوربین را روی حالت عکاسی پیاپی قرار دهید تا یک مجموعه عکس پشت سر هم بگیرد. همچنین به یاد داشته باشید که سرعت شاتر را تنظیم کنید تا از تار شدن تصویر به صورت ناخواسته جلوگیری کنید. برای عکاسی پرتره خانوادگی سرعتی مثل 1/250 ثانیه سرعت نسبتا مناسبی است.

انعکاس نور در عکاسی بیشتر بخوانید : 12 روش ساده برای استفاده از انعکاس در عکاسی پرتره

4- از محیط اطراف استفاده کنید

اینکه ژست گرفتن جلوی دوربین در وسط یک پارک یا خیابان کمی سخت باشد اصلا غیرطبیعی نیست. در مورد عکس‌های خانوادگی در محیط‌های باز شما می‌توانید در زمان عکاسی در فضای باز از هرچیزی که اطرافتان قرار دارد برای اینکه خانواده احساس راحتی کند استفاده کنید.

برای مثال می‌توانید از سوژه بخواهید که به یک درخت یا دیوار تکیه دهد، روی یک نیمکت یا حتی روی زمین بنشیند. به دنبال کادرهای طبیعی بگردید که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و باعث ترکیب‌بندی بهتر تصویر خواهد شد.

3- از مقادیر دیافراگم خیلی کم استفاده نکنید

عکس‌های پرتره در صورتی که بتوانید سوژه را به صورت کاملا واضح و پس زمینه را کمی تار به تصویر بکشید خیلی زیباتر خواهند بود. شما می‌توانید این کار را با تنظیم دیافراگم دوربین روی یک عدد کوچک انجام دهید. با استفاده از دیافراگم‌هایی مثل f/2.8 می‌توانید به یک افکت تاری پس زمینه خیلی زیبا برسید.

عکاسی پرتره خانوادگی

با این وجود انجام این کار خیلی ریسکی است. در صورتی که مدل شما حرکت کند، ممکن است بخشی از آن یا به صورت کامل خارج از فوکوس ثبت شود. همچنین این اتفاق ممکن است برای قسمت‌های خاصی از بدن سوژه هم رخ دهد.

برای مثال در صورتی که سوژه کمی به سمت راست یا چپ خودش برگردد ممکن است یک چشم او داخل فوکوس باشد و چشم دیگر هم کاملا تار باشد.

در صورتی که می‌خواهید تمامی اعضای خانواده به صورت واضح داخل عکس مشخص باشند، ممکن است نیاز باشد مقدار دیافراگم را کمی افزایش دهید. در این صورت افکت تاری پس زمینه ممکن است به اندازه‌ای که نیاز دارید قوی نباشد اما تمامی اعضای خانواده به صورت کاملا واضح به تصویر کشیده خواهند شد.

2- در مورد پوشش خانواده نظر بدهید

یکی از متداول‌ترین سوال‌ها در مورد عکاسی پرتره خانوادگی این است که «چه لباس‌هایی بپوشیم؟» ایده کلی این است که تمامی اعضای خانواده لباس‌هایی هماهنگ با هم بپوشند تا عکس شما بتواند احساس با هم بودن را منتقل کند اما این بدین معنی نیست که لباس تمامی اعضا باید شبیه به هم باشد بلکه بدین معنی است که سبک لباس پوشیدن آن‌ها باید شبیه به هم باشد. برای مثال همه باید لباس معمولی بپوشند و یا همه باید با هم لباس رسمی بپوشند.

بهتر است تمامی افراد از لباس‌هایی با رنگ خنثی استفاده کنند و از پوشیدن لباس‌هایی با رنگ روشن که باعث جلب توجه می‌شود خودداری کنند زیرا فردی که لباس رنگ روشن پوشیده‌اید تمام توجه تصویر را به خودش جلب می‌کند. همین مشکل ممکن است با طرح‌های بزرگ روی تیشرت که توجه زیادی را به خودشان جلب می‌کنند هم رخ دهد.

1- در زمان مناسبی برای کودکان ملاقات کنید

عکاسی پرتره خانوادگی

این موضوع ممکن است پروسه هماهنگی را کمی پیچیده کند اما احترام به ریتم طبیعی کودک خیلی با ارزش است. مدیریت کودکان گرسنه، خسته و خواب‌آلود کار خیلی سختی است. در این شرایط کودک به سختی با شما همکاری می‌کند و داخل عکس نیز اصلا خوشحال به نظر نخواهد رسید.

معمولا بهتر است تلاش کنید در یک زمان مناسب برای کودکان عکاسی کنید و در عین حال سعی کنید زمان را به شکلی انتخاب کنید که نور هم کیفیت نسبتا مناسبی دارد. برای مثال صبح زود زمان خیلی خوبی برای عکاسی پرتره خانوادگی است. در این ساعت کودک بیدار است، به تازگی صبحانه خورده است و می‌توانید از ساعت طلائی صبح نیز استفاده کنید.

اما هر خانواده با خانواده‌ی دیگر متفاوت است و برنامه‌ریزی آن‌ها نیز ممکن است متفاوت باشد به همین خاطر باید برنامه زمانی را براساس نیازهای مشتری انجام دهید.

جمع‌بندی

برای عکاسی پرتره خانوادگی شما باید هم از مهارت‌های فنی و هم از مهارت‌های اجتماعی خودتان استفاده کنید. شما باید تنظیمات دوربین را تغییر دهید تا به یک نوردهی مناسب برسید، استفاده از نور طبیعی و نور تابیده شده از پشت را یاد بگیرید، عمق میدان را تنظیم کنید و…. همچنین باید از تجهیزات مناسب هم برای عکاسی خانوادگی استفاده کنید.

اما فراتر از تمامی این موارد باید کاری کنید که خانواده با شما احساس راحتی کند و همه بتوانند عشق خودشان را نسبت به همدیگر نمایش دهند.

در صورتی که بتوانید تمامی این نکات را رعات کنید، مطمئنا عکس‌های خانوادگی که می‌گیرید، تبدیل به خاطرات خوبی هم خواهند شد.