وسایل ضروری

برای عکاسی از مناظر شهری در شب به وسایل خیلی زیادی نیاز نخواهید داشت اما لوازمی که در ادامه مشاهده می کنید برای گرفتن عکس های با کیفیت ضروری هستند.

یک لنز با دیافراگم باز

شما می توانید از هر نوع لنزی برای عکاسی از مناظر شهری در شب استفاده کنید اما در صورتی که یک لنز با حداقل دیافراگم f/1.2 یا f/1.8 انتخاب کنید کمک خیلی زیادی به شما خواهد کرد. لنزهایی با این مقدار دیافراگم به عنوان لنز سریع شناخته می شوند زیرا نور بیشتری به حسگر دوربین می رسد و باعث خواهند شد نوردهی سریع تر انجام شود.

سه پایه

در صورتی که عکس های واضح و شفافی می خواهید، نمی توانید در شب به صورت رو دست عکاسی کنید. دیافراگم دوربین باید برای مدت زمان زیادی باز باشد تا نور لازم برای نوردهی جمع آوری شود. به همین خاطر هر نوع حرکتی ممکن است باعث تاری ناشی از حرکت و خراب شدن تصاویر شما شود. اما قرار دادن دوربین روی یک سه پایه دوربین شما ره به صورت ثابت نگه خواهد داشت و باعث خواهد شد بتوانید عکس های واضحی بگیرید.

ریموت شاتر

عکاسی از مناظر شهری

فقط قرار دادن دوربین روی سه پایه برای حذف تاری ناشی از حرکت کافی نیست. برخی اوقات یک کار خیلی ساده مثل فشار دادن کلید شاتر ممکن است باعث لرزش دوربین و تار شدن تصاویر شما شود. بهترین راه حل ممکن این است که اصلا دوربین را لمس نکنید و از راه دور شاتر را فعال کنید.

بهترین زمان برای عکاسی از مناظر شهری با نوردهی طولانی

قبل از اینکه از منزل بیرون بروید از خودتان بپرسید که می خواهید چطور عکس هایی بگیرید. زیرا این موضوع تعیین کننده ی این است که چه زمانی باید به لوکیشن موردنظر خودتان مراجعه کنید. آیا می خواهید خورشید در حال غروب در پس زمینه باشد یا به یک آسمان کاملا مشکی نیاز دارید؟

در صورتی که می خواهید غروب یا طلوع آفتاب در تصاویر شما مشخص باشند باید 45 دقیقه قبل یا بعد از طلوع و غروب آفتاب در لوکیشن حاضر باشد. برای اینکه مطمئن شوید هیچ چیزی را از دست نمی دهید آب و هوای محلی را در زمانی که می خواهید از منزل خارج شوید بررسی کنید.

برای مثال در صورتی که خورشید ساعت 6:50 دقیقه صبح طلوع می کند شما باید از 5:55 دقیقه در لوکیشن حاضر باشید. با این کار شما زمان کافی برای تنظیم وسایل خودتان را خواهید داشت. 45 دقیقه ممکن است زمان زیادی به نظر برسد اما از اینکه خورشید چقدر سریع حرکت می کند شگفت زده خواهید شد. بنابراین برای اینکه امنیت کافی داشته باشید باید از قبل آماده باشید و یا منتظر بمانید تا روز دیگری برای عکاسی بیرون بروید.

در صورتی که می خواهید در زمانی که آسمان کاملا مشکی است عکاسی کنید، زمان بیشتری برای آماده سازی وسایل و گرفتن عکس های مورد نیاز در اختیار خواهید داشت. پس از اینکه خورشید به صورت کامل غروب کند شما حداقل 8 تا 10 ساعت زمان برای عکاسی خواهید داشت.

البته در سراسر دنیا خورشید در ساعات مختلفی غروب خواهد کرد بنابراین از قبل زمان غروب آفتاب در منطقه ی خودتان را بررسی کنید. برای داشتن حاشیه امنیت بیشتر می توانید بین یک تا دو ساعت پس از غروب آفتاب منتظر بمانید. حتی در زمانی که فکر می کنید خورشید به صورت کامل غروب کرده است، در زمان عکاسی با نوردهی طولانی دوربین شما یک نور محو را از روی خط افق ثبت خواهد کرد.

عکاسی بدون فلاش بیشتر بخوانید : آموزش عکاسی بدون فلاش در شب

عکاسی با ایزو بالا

ایزو تعیین کننده حساسیت حسگر دوربین نسبت به نور است. معمولا ایزو 100 کمترین مقدار ممکن است و برای عکاسی در طول روز مناسب است. امروزه در اکثر دوربین ها می توانید برای عکاسی در شرایط کم نور، ایزو را تا حدود 51000 یا حتی بیشتر نیز افزایش دهید.

عکاسی از مناظر شهری

اما مشکل ایزو 51000 و بالاتر این است که باعث ایجاد نویز در تصاویر شما خواهد شد. بنابراین بهتر است مقادیری بین 800 تا 3200 را انتخاب کنید. این مقدار، محدوده ای است که اکثر دوربین ها در شرایط کم نور بدون ایجاد نویز می توانند عکاسی کنند.

به صورت تئوری شما می توانید در صورتی که می خواهید نویز در کمترین حد ممکن باشد، از ایزو 100 هم استفاده کنید. اما در واقعیت این مقادیر پائین باعث ثبت نور کافی نخواهند شد. در نتیجه ممکن است با تصاویر کاملا تاریک و یا ردهای نوری خیلی تاری که به دلیل استفاده از مقادیر نوردهی طولانی ایجاد شده اند مواجه شوید.

استفاده از live view برای فوکوس روی سوژه

در زمان عکاسی از مناظر شهری، فوکوس کردن ممکن است کار خیلی سختی باشد. از آنجایی که محیط خیلی تاریک است دوربین شما به سختی می تواند یک نقطه ی فوکوس پیدا کند.

برای اینکه این کار برای شما آسان تر شود، شما می توانید Live View را فعال کنید و ایزو دوربین را افزایش دهید تا بتوانید تمام صحنه را با وضوح کامل روی صفحه نمایش مشاهده کنید. یک منبع نور روشن انتخاب کنید و با استفاده از صفحه نمایش روی آن زوم کنید. سپس لنز را روی حالت فوکوس دستی قرار دهید و آن را به اندازه ای تنظیم کنید که منبع نور کاملا واضح به نظر برسد.

پس از اینکه فوکوس انجام شد، مقدار زوم لنز را به حالت عادی برگردانید و ایزو را به مقداری که دوست دارید برگردانید. اکنون تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که کلید شاتر را فشار دهید.

عکاسی از منظره شب بیشتر بخوانید : راهنمای کامل عکاسی از منظره در شب

کادربندی تصویر قبل از فشار دادن کلید شاتر

در زمان عکاسی از مناظر شهری در شب چگونه کادربندی تصویر را انجام می دهید؟ این سوال در صورتی که قبلا هیچوقت تجربه عکاسی منظره را نداشته باشید، سوال سختی است.

برای جواب دادن به این سوال اولین قدم این است که مشخص کنید می خواهید کدام قسمت از خط آسمان نقطه ی تمرکز تصویر باشد. آیا این نقطه بلندترین ساختمان موجود در کادر است و یا یک مجسمه وسط پارک است؟ پس از اینکه نقطه ی تمرکز اصلی تصویر را پیدا کردید، باید تصمیم بگیرید که می خواهید آن را در چه قسمتی از کادر قرار دهید. برای اینکه راحت تر متوجه این موضوع شوید باید جدول راهنمای صفحه نمایش دوربین خودتان را فعال کنید.

این جدول صفحه را به 9 قسمت مساوی تقسیم می کند. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که سوژه را روی نقاطی قرار دهید که خطوط این 9 قسمت با هم تلاقی دارند.

مفهوم پشت این جدول با عنوان قانون یک سوم شناخته می شود. به جز عکاسی منظره شما می توانید از عکاسی پرتره گرفته تا عکاسی از اشیاء بی جان از این قانون استفاده کنید. بنابراین هر موقع که از دوربین خودتان استفاده می کنید، این قانون را در نظر داشته باشید.

قرار دادن دوربین روی حالت اولویت دیافراگم

عکاسی از مناظر شهری

برای عکاسی منظره در شب، باید دیافراگم دوربین را به صورت کامل باز کنید تا بیشترین مقدار نور ممکن به سنسور دوربین برسد. بنابراین در صورتی که بیشترین دیافراگم لنز شما f/1.8 است بهتر است از آن استفاده کنید.

در شرایط عادی دیافراگم f/1.8 باعث ایجاد عمق میدان کم و تار شدن پس زمینه خواهد شد اما در صورتی که سوژه در فاصله چند متری از شما قرار داشته باشد این بوکه از بین خواهد رفت. به بیانی دیگر در صورتی که از ساختمان ها یا هر چیز دیگری در فاصله دور عکاسی می کنید، حتی با یک دیافراگم باز هم تصاویر واضحی خواهید داشت.

از آنجایی که قرار است دیافراگم دوربین را روی بیشترین مقدار ممکن تنظیم کنید، ساده ترین تنظیماتی که می توانید از آن استفاده کنید، حالت اولویت دیافراگم است. از آنجایی که از قبل می دانید قرار است از چه دیافراگمی استفاده کنید، قرار دادن دوربین روی حالت اولویت دیافراگم باعث خواهد شد تنظیمات دیگر به صورت خودکار توسط دوربین انتخاب شوند.

حتی در صورتی که از بازترین دیافراگم دوربین هم استفاده می کنید، باید انتظار داشته باشید سرعت شاتر حداقل چند ثانیه باشد. از آنجایی که محیط خیلی تاریک است عکاسی با نوردهی طولانی برای خلق یک عکس خوب ضروری است. بنابراین مطمئن شوید قبل از فشار دادن کلید شاتر دوربین را روی سه پایه قرار می دهید.

استفاده از قانون 300/500 در زمان استفاده از حالت دستی

در صورتی که به حالت اولویت دیافراگم اعتماد ندارید می توانید دوربین را روی حالت کاملا دستی قرار دهید و با استفاده از قانون 300/500 نوردهی را انجام دهید.

قانون 300/500 چیست؟ یادگیری این قانون خیلی ساده است. در صورتی که یک دوربین با سنسور فول فریم دارید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که عدد 500 را در فاصله کانونی لنز خودتان تقسیم کنید. برای مثال در صورتی که از یک لنز 24 میلیمتر استفاده می کنید، در صورتی که آن را در عدد 500 تقسیم کنید، به مدت زمان نوردهی 20 ثانیه می رسید.

عکاسی در شب بیشتر بخوانید : ترفندهای عکاسی در شب

در صورتی که از دوربین کراپ سنسور استفاده می کنید باید به جای 500 از عدد 300 استفاده کنید. بنابراین در صورتی که از لنز 24 میلیمتر استفاده می کنید، باید تصویر خودتان را فقط 12 ثانیه نوردهی کنید. ممکن است از خودتان بپرسید چرا مدت زمان نوردهی کمتر است؟ دلیل این موضوع این است که سطح سنسور دوربین شما نسبت به سنسور فول فریم کوچک تر است و بنابراین مدت زمان کمتری برای ایجاد عکس نیاز دارد.

عکاسی از مناظر شهری

تفاوت مدت زمان نوردهی سنسور فول فریم و کراپ تاثیری روی کیفیت تصویر شما نخواهد داشت و تنها دلیل این تفاوت زمان، تفاوت های فیزیکی ابعاد سنسورهای هر دو دوربین است.

براکتینگ نوردهی

برخی اوقات ممکن است صرف نظر از این از چه حالتی برای عکاسی استفاده می کنید، نتوانید به نوردهی مناسب برسید. در عکاسی از شب شما خیلی با این مشکل روبرو خواهید شد. اما روش حل این مشکل چیست؟ جواب ساده است؛ براکتینگ نوردهی. برای اجرای این تکنیک باید چندین عکس با مقادیر نوردهی مختلف از صحنه بگیرید. به این ترتیب می توانید عکسی را انتخاب کنید که بیشترین تطابق را با صحنه ای که می بینید دارد.

عکاسی از مناظر شهری

تمامی دوربین ها از قابلیت براکتینگ پشتیبانی می کنند و تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که تعیین کنید به چه تعداد عکس نیاز دارید. در اکثر شرایط بین 3 تا 5 عکس برای به دست آوردن نوردهی مدنظرتان کافی است.

پس از اینکه براکتینگ را فعال کردید کلید شاتر را فشار دهید. اکنون دوربین تمامی کارهای مورد نیاز را به صورت اتوماتیک برای شما انجام خواهد داد. در صورتی که این کار به درستی انجام شده باشد، شما باید بین 3 تا 5 عکس با مقادیر نوردهی متفاوت را مشاهده کنید. البته ممکن است برخی از عکس ها خیلی پرنور و یا خیلی کم نور باشند اما حداقل یک عکس وجود دارد که نوردهی آن مناسب است.

استفاده از HDR برای داشتن جزئیات بیشتر

ممکن است احساس کنید عکس هایی که گرفته اید کاملا بدون جزئیات هستند. شما می توانید برای حل این مشکل و افزایش جزئیات تصویر از عکاسی HDR استفاده کنید. در این تکنیک چندین عکس مختلف با هم ترکیب می شوند تا یک عکس واحد با مقدار جزئیات مناسب در سایه ها و هایلایت ها داشته باشیم.

عکاسی از مناظر شهری

برای خلق یک عکس HDR در لایتروم، شما باید تمامی عکس هایی که با تکنیک براکتینگ نوردهی گرفته اید را داخل نرم افزار بارگذاری کنید. در ماژول Develop، تمامی فریم ها را انتخاب کنید و پس از راست کلیک روی آن ها گزینه یPhoto Merge را انتخاب کنید و روی HDR کلیک نمائید. پس از انتخاب این گزینه، نرم افزار به صورت خودکار تمامی تصاویر را با هم ترکیب خواهد کرد تا یک عکس HDR داشته باشیم.

در صورتی که متوجه نوردهی دوگانه در برخی قسمت های تصویر خودتان شدید، به قسمت Deghost Amount مراجعه کنید و مقداری بین Low، Medium و High را انتخاب کنید. پس از اینکه عکس HDR شما آماده شد، می توانید آن را در لایتروم ادیت کنید. برای مثال می توانید تنظیمات نوردهی و منحنی ها را تغییر دهید تا جزئیات بیشتری در تصویر خودتان داشته باشید.

جمع بندی

عکاسی از مناظر شهری در شب کار چالش برانگیزی است. حتی در صورتی که تمامی این نکات را هم رعایت کنید، باز هم ممکن است طی چندبار اولی که برای عکاسی به بیرون از منزل مراجعه می کنید، دچار اشتباه شوید. به تمرین کردن ادامه دهید و از اشتباهات خود درس بگیرید.