اینستاگرام و شبکه های اجتماعی موفق دیگر، یک شبه به موفقیت امروزی شان نرسیده اند. این بسترهای ارتباطی با اثبات توانایی ها و ظرفیت هایشان در جهت ارتقای اقتصاد، سرگرمی، ارتباطات و خیلی چیزهای دیگر به بخشی جدانشدنی از زندگی هایمان بدل شده اند و حالا چه خوشمان بیاید و چه نه؛ هر اتفاقی که در این دنیا رخ بدهد، آنها هم در تجربه مسیر تازه با ما همراهند. این روزها که دنیا با مهمان ناخوانده و غیرقابل پیش بینی کووید-19 دست وپنجه نرم می کند، هم شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام در کنارمان هستند. قابلیت ها و ظرفیت های فوق العاده زیاد این شبکه اجتماعی موجب شده تا تجربه قرنطینه و موضوعات مرتبط با ویروس کرونا هم رنگ و بوی خاصی به خود بگیرد. اما چطور و چگونه قابلیت های اینستاگرام در زمان شیوع کووید-19 چیست

اینستاگرام و تلاش برای ارائه اطلاعات صحیح درباره ویروس کرونا

از ماه ژانویه که سازمان بهداشت جهانی درباره شیوع ویروس کرونا هشدار داد تا همین روزهای اخیر، تلاش اینستاگرام این بوده تا دسترسی به اطلاعات صحیح پیرامون این بیماری را ساده تر کند، تبلیغات لازم برای ماندن در خانه را انجام بدهد و کاربران را به نشکستن قرنطینه دعوت کند و از همه مهم تر، پُلی برای متصل ماندن و توسعه ارتباطات افراد مختلف در این اوضاع باشد. از جمله اقدامات این شبکه اجتماعی می توان به موارد زیر اشاره کرد:


اضافه کردن منابع اطلاعاتی بیشتر برای پدیدارشدن در نتایج جست وجوهای اینستاگرامی کاربران؛
اضافه کردن برچسب هایی آموزشی که ماندن در خانه یا اطلاعات صحیح درباره کرونا را منتشر می کنند؛
حذف حساب های کاربری موسوم به کووید-19 برای جلوگیری از فعالیت احتمالی سودجویان؛
اضافه کردن برچسب کمک های خیرخواهانه در بیشتر کشورها برای کمک به یافتن مراکز خیریه فعال در دوران کرونا؛
اضافه کردن قابلیت ویدئو-چت برای توسعه ارتباطات در دوران قرنطینه.

دسترسی به اطلاعات صحیح

کاربرانی که درباره ویروس کووید-19 در اینستاگرام دست به جست وجو می زنند، پیامی آموزشی دریافت می کنند که آنها را به منابع اطلاعاتی سازمان بهداشت جهانی متصل می کند. متصل کردن هر کاربر به منبع اطلاعاتی رسمی و معتبر در کشور و منطقه زندگی خود هم اقدامی است که اینستاگرام در حال توسعه آن برای کاربران در کشورهای مختلف است. کافی است در بخش جست وجوی این اپلیکیشن، عبارت کووید-19 یا ویروس کرونا را جست وجو کنید تا به شما صفحات رسمی سازمان های بهداشتی و کنترل گر هر کشور در حوزه درمان و پیشگیری این ویروس معرفی شود.

اگر در این روزها در اینستاگرام چرخی زده باشید (که حتما زده اید) احتمالا با برچسب ها یا همان استیکرهایی با عناوینی مانند در خانه بمان (stay home) روبه رو شده اید.

اینستاگرام در حال اضافه کردن پیام هایی مشابه برای کمک به پیشگیری کروناست. برچسب هایی که کاربران را به رعایت فاصله گذاری اجتماعی یا شستن مکرر دست ها تشویق می کنند.

شاید به نظرتان چنین اقدامی بسیار ساده و ابتدایی برسد. اما اصلا و ابدا این طور نیست. شبکه ای با میلیاردها نفر کاربر فعال می تواند در نهادینه کردن شعارها و توصیه های بهداشتی به این شکل نقش مهمی داشته باشد. این برچسب ها در بخش دوربین و جایی که کاربران عکس های خود را منتشر یا اصطلاحا پُست می کنند، دیده می شود.

بیشتر بدانید: راهکارهای افزایش فروش در اینستاگرام

کنترل شایعات و ایجاد فضایی بی حاشیه

در زمان بروز بحران های مختلف، حفظ مسیر صحیح اطلاع رسانی و کنترل شایعات بسیار مهم است. این دقیقا یکی از برنامه های اینستاگرام به عنوان پلت فرم ارتباطی مهم دنیا بوده و از انصاف هم نگذریم، در دوران کرونا به خوبی از عهده کنترل فضای اطلاع رسانی شبکه خود برآمده است.

این روزها، اینستاگرام به سختی می کوشد تا اطلاعات اشتباه و شایعات را از بخش های مختلف خود حذف کند. تمهیداتی برای شناسایی اطلاعات اشتباه و شایعات در این اپلیکیشن صورت گرفته است.

یکی از مهم ترین اقداماتی که این اپلیکیشن در نظر دارد، عدم اجازه به انتشار محتواهایی است که در شرایط این روزهای دنیا، تلاش در به راه انداختن جریان هایی ضد یک کشور دارند. اینستاگرام نمی گذارد که کاربرانش درباره مقصرین شیوع ویروس کرونا به ساخت تئوری های توطئه بپردازند.

استفاده سلبریتی ها و افراد معروف از اینستاگرام

بسیاری از اینفلوئنسرها و سلبریتی های معروف هم از امکانات اینستاگرام برای برگزارکردن برنامه های لایو سرگرم کننده، خیریه و آموزشی استفاده کرده اند. این شبکه اجتماعی با ظرفیت های ارتباطی زیادی که دارد و در اختیارداشتن امکاناتی مثبت برای توسعه ارتباطات، تمام تلاشش را در حیطه اطلاع رسانی و سرگرمی به کار گرفته است. بسیاری از سلبریتی ها مانند خوانندگان و موسیقی دانان با اجرای برنامه هایی در این فضا، ضمن سرگرم کردن کاربران به جمع آوری کمک های مالی در دوران کرونا پرداخته اند و رکوردهای چشم گیری را در زمینه امور خیریه شکسته اند. چنین دستاورد مهمی بدون وجود و حضور اینستاگرام تقریبا غیرممکن است.

بیشتر بدانید: لیست اینفلوئنسرهای ایرانی

در آخر

شبکه های اجتماعی با نفوذکردن به عمق تاروپود زندگی های امروزی به ابزارهایی مهم بدل شده اند که در جهت دهی به فرهنگ و رفتار جوامع نقش بسیار مهمی دارند.

البته مخالفان این پلت فرم های تازه هم کم تعداد نیستند ولی در همین مواقع بحرانی است که آنها هم به افکار مخالف خود کمی بیشتر فکر می کنند و درمی یابند که فناوری برای رشد و توسعه از کسی اجازه نمی گیرد. پس باید آن را با تمام ابعادش پذیرفت و برای ارتقایش کوشید.

در روزهای شیوع ویروس کرونا، تنهایی بسیاری از افراد با شبکه های اجتماعی پر شده است، خیریه هایی به جریان افتاده اند، روند اطلاع رسانی ها تسریع شده و… . اینستاگرام را دست کم نگیرید.

استفاده از پلت فرم های امروزی و مدیریت صحیح شان ذوق می خواهد و اطلاعات. ذوق را که خودتان باید در خود تقویت کنید ولی بخش اطلاعات و آموزش را از کارشناسانی مانند تیم نشانت بخواهید. تیمی که در آموزش اصول مدیریت و استفاده از اینستاگرام استاد است و می تواند به شما برای بهره بردن از این فضا به شکل های مختلف یاری برساند.