حالت تایم لپس گوپرو یک روش فوق العاده برای ایجاد فیلم های فشرده از ماجراجویی های طولانی مثل کوه نوردی، رانندگی در جاده هایی که منظره زیبایی دارند و یا سفر با قایق است. به لطف حالت تایم لپس داخلی ضبط ویدیوهای تایم لپس با گوپرو کار آسانی است. در ادامه با چگونگی انجام این کار آشنا خواهیم شد:

لوازم مورد نیاز

گوپرو با معرفی Hero 4 از قابلیت تایم لپس رونمایی کرد. به همین خاطر حتما باید از دوربین Hero 4 و یا مدل های جدیدتر گوپرو استفاده کنید. همچنین به وسیله ای هم نیاز دارید که بتوانید دوربین را در یک نقطه ثابت کنید.

از آنجایی که گوپرو یک دوربین اکشن است، نیازی نیست که کاملا بی حرکت باشد اما باید از یک نقطه دید ثابت مثل کلاه ایمنی و یا مانت سینه استفاده کنید. در صورتی که نمی خواهید دوربین هم با حرکات شما حرکت کند و یا اصلا قرار نیست از فعالیت های اکشن فیلمبرداری کنید باید از سه پایه استفاده کنید. سه پایه برای ضبط مواردی مثل تایم لپس خورشید در حال غروب کاملا مناسب است.

به جز مانت تمامی تجهیزات دیگر اختیاری هستند اما می توانند کمک زیادی به شما کنند. برای مثال با استفاده از باتری BacPac می توانید ویدیوهای تایم لپس طولانی تری با گوپرو ضبط کنید. همچنین در صورتی که احتمال خیس شدن دوربین وجود دارد ممکن است نیاز داشته باشید که از یک بدنه ی ضد آب استفاده کنید.

ممکن است نیاز باشد برای ضبط یک ویدیوی تایم لپس چندین ساعت دوربین روشن باشد. به همین دلیل باید باتری دوربین را به صورت کامل شارژ کنید و مطمئن شوید که کارت حافظه نیز فضای کافی دارد.

آموزش استفاده از حالت تایم لپس برای ضبط فیلم

حالت تایم لپس گوپرو

با اینکه اکثر دوربین های گوپرو شبیه به هم هستند اما برخی از آن ها ممکن است یک پروسه ی متفاوت برای ضبط ویدیوی تایم لپس داشته باشد. ما در اینجا روش عمومی این کار را توضیح می دهیم؛ در صورتی که موفق نشدید از این روش استفاده کنید، می توانید به دفترچه راهنمای دوربین خودتان مراجعه کنید.

1- تنظیم حالت ویدیو

با استفاده از کلید Mode در جلوی دوربین، گزینه ی Video را انتخاب کنید. به اندازه ای کلید Mode را فشار دهید که روی صفحه نمایش دوربین Video Mode را مشاهده کنید. (در مدل های قدیمی کلید Mode جلوی دوربین قرار گرفته است اما در Hero8 این کلید به کنار دوربین منتقل شده است.)

2- تغییر حالت Video به تایم لپس

پس از اینکه حالت ویدیو را انتخاب کردید با استفاده از کلید Set-up که در کنار دوربین و یا در Hero8 روی صفحه نمایش لمسی قرار دارد تنظیمات ویدیو را باز کنید. سپس گزینه Mode Options را لمس کنید و Time lapse video را انتخاب کنید.

در Hero8 به جز حالت تایم لپس گزینه های دیگری را هم مشاهده می کنید. برای مثال حالت TimeWarp همان حالت تایم لپس است که از سیستم لرزشگیر دوربین استفاده می کند. در صورتی که دوربین در طول زمان فیلمبرداری خیلی حرکت می کند از این حالت استفاده کنید.

Night Lapse نیز حالت تایم لپس برای عکاسی و فیلمبرداری در طول شب است. از این حالت در شرایطی استفاده کنید که نور محدودی در اختیار دارید و می خواهید به ضبط ویدیوهای تایم لپس بپردازید. حالت Time-lapse نیز همان تایم لپس سنتی است که در دوربین های قدیمی تر گوپرو وجود داشت. در صورتی که دوربین شما روی سه پایه نصب شده است و اصلا حرکت نمی کند از این حالت استفاده کنید.

دوربین GoPro بیشتر بخوانید : 20 عکس جالبی که توسط گوپروها ثبت شده اند!

3- انتخاب تنظیمات فاصله زمانی

آیکون بازگشت به صفحه اصلی را فشار دهید. در قسمت Mode گزینه Interval را انتخاب کنید. به صورت پیشفرض هر نیم ثانیه یک بار یک عکس می گیرد و عکس های گرفته شده را تبدیل به ویدیو می کند. با این وجود می توانید این فاصله زمانی را تغییر دهید. هرچقدر فاصله زمانی طولانی تر باشد گذر زمان سریع تر احساس می شود و ویدیو نهایی سریع تر خواهد بود.

حالت تایم لپس

تایم لپس های GoPro از سرعت 30 فریم در ثانیه استفاده می کنند. این بدین معنی است که شما برای یک ثانیه ویدیو حداقل به 30 عدد عکس نیاز دارید. با استفاده از این اطلاعات می توانید طول ویدیوی تایم لپس را محاسبه کنید. برای مثال در صورتی که مقدار Interval را روی 30 ثانیه تنظیم کنید و دو ساعت به ضبط ویدیو بپردازید در نهایت 240 فریم و یک ویدیو 8 ثانیه ای خواهید داشت.

یکی از اشتباهات رایج در زمان استفاده از حالت تایم لپس این است که مقدار Interval را خیلی بالا انتخاب می کنند و در نتیجه ویدیوی نهایی خیلی کوتاه خواهد بود. همیشه سعی کنید Interval کوتاه تری نسبت به چیزی که فکر می کنید نیاز دارید انتخاب کنید و یا مدت زمان طولانی تری به ضبط ویدیو بپردازید تا فیلم تایم لپس نهایی شما نیز طولانی تر باشد.

4- نصب دوربین روی پایه و فشار دادن کلید شاتر

پس از اینکه تنظیمات را انجام دادید دوربین را روی پایه موردنظر خودتان نصب کنید. از صفحه نمایش دوربین برای کادربندی ویدیوی تایم لپس استفاده کنید. عجله نکنید و از زمان خودتان استفاده کافی را ببرید. ویدیوی تایم لپس مقدار زیادی از باتری دوربین را مصرف می کند و برای مدتی نمی توانید از آن استفاده کنید.

دوربین Gopro 7 black بیشتر بخوانید : مقایسه گوپرو HERO 7 با HERO 6

مطمئن شوید تمام چیزهایی که می خواهید داخل ویدیو باشد در کادر تصویر قرار دارد. همچنین مراقب اجسامی باشید که ممکن است باعث حواس پرتی بیننده شوند.

پس از اینکه کاملا آماده شدید کلید شاتر را مانند مواقعی که می خواهید به ضبط ویدیو بپردازید فشار دهید. اکنون ضبط ویدیو با حالت تایم لپس شروع شده است و تا زمانی که شما دوباره کلید شاتر را فشار دهید ادامه خواهد داشت. در زمان ضبط ویدیو نیز یک تایمر روی صفحه نمایش مشاهده خواهید کرد. این تایمر زمان کلی ویدیو را نشان می دهد. آن را با زمانی که در حال ضبط بوده اید اشتباه نگیرید.

5- اتمام ضبط با فشار دادن کلید شاتر

پس از اینکه ضبط ویدیو پایان یافت تایمر روی صفحه نمایش جلوی دوربین را چک کنید تا مطمئن شوید ویدیوی تایم لپس شما به اندازه ی کافی طولانی است. در صورتی که از نتیجه راضی بودید کلید شاتر جلوی دوربین را فشار دهید تا تایم لپس پایان یابد.

در صورتی که حالت ویدیوی تایم لپس را انتخاب کرده باشید در این نقطه کار شما به پایان می رسد. خود گوپرو عکس های گرفته شده را به هم می چسباند و آن ها را به ویدیو تبدیل می کند.

نحوه ی گرفتن عکس تایم لپس با استفاده از گوپرو

گوپرو در واقع دو حالت مختلف برای ایجاد تایم لپس دارد: حالت ویدیو و حالت عکس. حالت تایم لپس در Mode ویدیو تمامی عکس های گرفته شده را برای شما به هم می چسباند و شما در نهایت به جای چندین عکس مختلف یک ویدیو خواهید داشت. در صورتی که حالت تایم لپس را از Mode عکس فعال کنید با یک توالی از چندین عکس مختلف روبرو خواهید شد. سپس می توانید این عکس ها را به هم بچسبانید تا یک فیلم تایم لپس داشته باشید.

استفاده از حالت عکاسی تایم لپس زمان بیشتری از شما می گیرد زیرا باید خودتان تمامی عکس ها را به هم بچسبانید. اما با کار کردن روی عکس ها کنترل بیشتری خواهید داشت و می توانید عکس هایی را که دوست ندارید و یا کیفیت خوبی ندارند قبل از ایجاد ویدیو حذف کنید.

تایم لپس گوپرو

گرفتن عکس تایم لپس با استفاده از گوپرو شبیه به ضبط ویدیوی تایم لپس است اما باید با انتخاب حالت عکاسی پی در پی (Burst Mode) شروع کنید. تنظیمات دیگر را بسته به نیاز خودتان انتخاب کنید و کلید شاتر را برای شروع عکاسی فشار دهید. سپس پس از پایان دوباره کلید شاتر را فشار دهید تا عکاسی متوقف شود.

پس از اینکه گرفتن عکس ها پایان یافت باید آن ها را به یکدیگر بچسبانید تا یک تایم لپس واقعی داشته باشید. اپ GoPro Quik این امکان را به شما می دهد تا این کار را به راحتی و بدون استفاده از نرم افزارهای ویرایش ویدیو انجام دهید. در ضمن این اپ رایگان است و نیاز به پرداخت هیچگونه پولی نیست.

سوالات متداول در مورد حالت تایم لپس گوپرو

حداکثر طول ویدیوهای تایم لپس دوربین گوپرو چند دقیقه است؟

گوپرو می تواند تا زمان اتمام باتری دوربین به ضبط ویدیوی تایم لپس ادامه دهد. بنابراین جواب این سوال به طول عمر باتری دوربین شما بستگی دارد. اکثر دوربین های گوپرو می توانند با یک بار شارژ تا 2.5 ساعت به عکاسی ادامه دهند. متاسفانه برخی مدل های قدیمی امکان عکاسی در زمان شارژ دوربین را به شما نمی دهند.

در عین حال مدل های جدیدتر مثل Hero8 توانایی شارژ با استفاده از آداپتور USB را دارند. همچنین می توانید با استفاده از تجهیزاتی مثل GoPro Supercharger و یا تجهیزات باتری پرتابل نیز طول مدت تایم لپس را افزایش دهید.

حالت تایم لپس گوپرو چیست؟

حالت تایم لپس گوپرو با فواصل زمانی مختلف عکس می گیرد و با چسباندن آن ها به یکدیگر آن ها را به ویدیو تبدیل می کند. نتیجه ی این امر یک ویدیو خواهد بود که با دیدن آن احساس می کنید زمان سرعت گرفته است. حالت تایم لپس یک تکنیک محبوب برای ضبط ویدیو است که فقط منحصر به گوپرو نیست. گوپرو از این حالت در دوربین های خودش پشتیبانی می کند تا ضبط ویدیوهای تایم لپس برای همه ساده تر باشد.

بیشتر بخوانید : آموزش عکاسی با استفاده از دوربین گوپرو

بهترین Interval برای تایم لپس چه مدتی است؟

پاسخ این سوال به موضوعی که قصد عکاسی از آن را دارید و طول ویدیوی موردنظر شما بستگی دارد. در صورتی که قصد دارید از فعالیت های سریع فیلمبرداری کنید و یا دوربین در طول ضبط ویدیو حرکت می کند یک Interval کوتاه مثل 0.5 ثانیه یا 1 ثانیه انتخاب کنید. اما در صورتی که از حرکات آهسته تری مثل غروب آفتاب فیلمبرداری می کنید می توانید Intervalهای طولانی تری را انتخاب کنید.

به یاد داشته باشید که هرچقدر interval طولانی تر باشد، ویدیو سریع تر خواهد بود.

تفاوت عکس تایم لپس و ویدیوی تایم لپس

هر دو حالت با فواصل زمانی از قبل تعیین شده عکس می گیرند. در حالت عکس، تمامی تصاویر گرفته شده دست نخورده باقی می مانند و شما به تک تک فایل های عکس روی کارت حافظه دسترسی خواهید داشت. اما در حالت ویدیو گوپرو تمامی عکس ها را به هم می چسباند و شما یک فایل ویدیویی در اختیار خواهید داشت.

هر دو حالت در نهایت به یک عکس تایم لپس تبدیل خواهند شد اما در حالت عکس شما باید عکس ها را به یکدیگر بچسبانید. مطمئنا این کار زمان بیشتری از شما می گیرد اما کنترل بیشتری روی نتیجه نهایی خواهید داشت.

جمع بندی

حالت تایم لپس گوپرو به شما این امکان را می دهد که ماجراجویی های خودتان را در یک ویدیوی کوتاه ضبط کنید. اکثر کاربران بیشتر از حالت ویدیوی تایم لپس استفاده می کنند که یک ویدیو به شما تحویل می دهد. در صورتی که به کنترل بیشتری روی نتیجه نهایی نیاز دارید هم می توانید از حالت عکاسی تایم لپس استفاده کنید و عکس های خودتان را به یک تایم لپس تبدیل کنید.