لنزهای ماکرو همیشه بهترین گزینه برای عکس های کلوز آپ است. اما اگر بودجه لازم برای خرید این ها را نداشته باشید چطور؟ یک جایگزین برای آن استفاده از فیلتر ماکرو است. ما در اینجا هستیم تا نحوه استفاده از آن را به شما نشان دهیم.

فیلتر ماکرو چیست؟

فیلتر ماکرو بر خلاف لنزهای اختصاصی ماکرو ، ضمیمه ای است که شما می توانید روی هر یک از لنزهای دوربین معمولی خود قرار دهید. دو نوع فیلتر ماکرو وجود دارد. مورد اول دارای یک عنصر است به این معنی که فقط یک قطعه شیشه دارد. مورد دیگر دارای دو عنصر است که دو شیشه دارد.

تفاوت اصلی بین آنها این است که فیلتری که یک عنصر دارد ارزانتر است اما بیشتر در معرض ناهنجاری های رنگی ، تاری و اعوجاج قرار دارد. در همین حال ، فیلتر دارای دو عنصر که یک شیشه بیشتر دارد ، تمام مشکلات ناشی از لنز اول را تصحیح می کند. با این حال ، این فیلتر نسبت به قبلی گران تر است. کیت فیلترهای ماکرو دارای سه یا چهار لنز است. همه آنها بزرگنمایی متفاوت از 2x تا 10x یا بیشتر دارند.

مزایا و معایب استفاده از فیلترهای کلوزآپ

مانند هر تجهیزات عکاسی ، استفاده از فیلتر ماکرو دارای جوانب مثبت و منفی است. ما در مورد چند مورد از آنها صحبت خواهیم کرد تا به شما کمک کنیم که بفهمید که آیا این فیلترها با نیازهای شما تناسب دارند یا خیر.

مزایا :

فایده اصلی استفاده از فیلتر ماکرو این است که می تواند هر یک از لنزهای شما را به یک لنز ماکرو تبدیل کند. بر خلاف سایر ضمیمه های ماکرو ، این یکی کوچک و سبک است. این یکی از ارزان ترین گزینه ها برای کسانی است که می خواهند وارد عکاسی ماکرو شوند.

معایب :

مسئله اصلی این است که به اندازه لنزهای ماکرو واقعی شارپ نیستند. همانطور که قبلا ذکر شد ، می توانند باعث اعوجاج و ایجاد باریکه های رنگی شود. از آنجا که یک ضمیمه است ، باعث می شود نور کمتری وارد شود.

به یاد داشته باشید مواردی که ذکر کردیم لزوما در هر فیلتر ماکرو وجود ندارد. بنابراین تحقیقات خود را انجام داده و قبل از خرید ، آنها را ابتدا امتحان کنید. کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که بر بررسی های محصولات مختلف تکیه کنید و یکی از آن ها را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

عکاسی کلوزآپ بیشتر بخوانید : عکاسی ماکرو: لنز ماکرو، اکستنشن تیوب یا فیلتر کلوزآپ؟

چگونه سایز مناسب فیلتر را پیدا کنید؟

اندازه لنزها متفاوت است. بنابراین منطقی است که شما فیلتری را انتخاب کنید که با قطر لنز دوربین مورد استفاده شما مطابقت داشته باشد. بنابراین چگونه قطر لنزخود را پیدا کنید؟ هر برند اطلاعات لنز خود را در اطراف لبه و یا در نزدیکی مانت لنز قرار می دهد. متداول ترین اندازه ها شامل 49 میلی متر ، 52 میلی متر ، 69 میلی متر و 72 میلی متر است. همچنین غالبا یک علامت 0 در کنار اندازه قطر وجود دارد.

به یاد داشته باشید که فاصله کانونی با قطر لنز برابر نیست. بنابراین اگر لنز 50 میلی متری دارید ، به احتمال زیاد قطر آن 52 میلی متر است. اگر لنز دوربین بزرگتری دارید، احتمالا قطری بین 69 تا 72 میلی متر دارد. برای اطمینان ، علامت 0 را در کنار سایز جستجو کنید تا مطمئن شوید که اندازه ی قطر را پیدا کرده اید نه فاصله ی کانونی.

نحوه ی استفاده از فیلتر ماکرو

برای وصل کردن فیلتر ماکرو ، تمام کاری که باید انجام دهید پیچاندن آن روی لنز است. این کار آسان است در صورت داشتن فیلتر UV ، حتما آن را بردارید تا روی عملکرد فیلتر ماکرو اثر نگذارد. هنگامی که فیلتر ماکرو متصل شد ، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مانند وقتی که با یک لنز معمولی عکس میگیرید ، عمل کنید. همچنین با فوکوس اتوماتیک کار می کند ، بنابراین لازم نیست که تنظیم دستی لنز خود را به هم بزنید.

یک نکته که باید بخاطر بسپارید این است که هنگام گرفتن عکس با فیلتر ماکرو ، حداقل فاصله فوکوس شما نیز کوتاهتر خواهد شد. به عبارت دیگر ، برای رسیدن به یک تصویر شارپ باید به سوژه نزدیک تر شوید. به عنوان مثال ، اگر حداقل فاصله فوکوس لنز شما 30 سانتی متر باشد ، احتمالا هنگامی که فیلتر ماکرو را قرار دهید ، حدودا 15 سانتی متر یا کمتر شود.

برای فهمیدن فاصله عکسبرداری جدید خود ، لنز خود را در بین 2 تا 5 سانتی متربا فاصله از سوژه ی خود قرار دهید. سپس به آرامی دور شوید تا شارپ شود. به یاد داشته باشید که در آن موقعیت قرار بگیرید تا فوکوس را از دست ندهید.

نحوه تثبیت دوربین برای عکس های ماکرو

هنگام استفاده از فیلتر ماکرو ، وقتی از دیافراگم باریک استفاده می کنید ، متوجه می شوید که عمق میدان کاملا کم عمق می شود. در بیشتر موارد ، فقط چند میلی متر از سوژه ای که از آن عکس می گیرید شارپ میشود و بقیه تار خواهد بود. بنابراین هنگامی که دوربین خود را با دست نگه می دارید ، نگه داشتن فوکوس در همان نقطه ی قبلی دشوار خواهد بود.

پس چگونه این مسئله را حل کنید؟ پاسخ این است که از سه پایه استفاده کنید. از آنجا که سه پایه دوربین شما را ثابت نگه می دارد ، شانس بیشتری برای حفظ فوکوس بر روی سوژه ی خود خواهید داشت. بنابراین پس از فهمیدن فاصله عکسبرداری ، دوربین و سه پایه خود را قرار داده و در آن نقطه بمانید. پس می توانید بدون نیاز به تنظیم مجدد نقطه ی فوکوس ، شروع به عکس گرفتن کنید.

البته انجام این کار با حمل دوربین در دست نیز امکان پذیر است. اما باید اطمینان پیدا کنید که می توانید که آن را ثابت نگه دارید و فاصله خود را از سوژه ی خود حفظ کنید. در غیر این صورت ، احتمال دارد که تصویر شما تار شود. بنابراین اگر نمی خواهید این اتفاق بیفتد ، با استفاده از یک سه پایه با اطمینان عکس بگیرید.

پشت هم قرار دادن برای بزرگنمایی بیشتر

برای افزایش بزرگنمایی می توانید فیلترهای کلوزآپ را روی هم قرار دهید. تمام کاری که باید انجام دهید این است که روی فیلتری که روی لنز قرار دارد یک فیلتر دیگر بپیچید. اما به یاد داشته باشید با افزایش مقدار دیوپتر ، انحنای لنزها نیز نمایانتر می شود. اگر یک دیوپتر 2x را با x10 مقایسه کنید ، متوجه خواهید شد که شیشه ی 10x از 2x برآمده تر است.

بنابراین اگر می خواهید فیلترهای خود را پشت سر هم قرار دهید ، ابتدا از لنزهایی با مقادیر دیوپتر کوچکتر استفاده کنید. به عنوان مثال ، قبل از نصب 10x ابتدا 2x را روی لنز خود قرار دهید. در غیر این صورت ، نصب 2x  در ابتدا مناسب نخواهد بود زیرا لنزهای 10x بسیار محدب هستند و اجازه نمی دهند فیلتر های دیگر روی آن ها پیچیده شوند.

همچنین باید به خاطر داشته باشید که هرچه فیلترهای بیشتری استفاده کنید ، نور کمتری وارد می شود. جدای از آن ، وقتی که ضمیمه های بیشتری را روی هم قرار دهید ، ممکن است کیفیت عکس های دریافت شده پایین بیاید.

برای اطمینان خاطر ، در صورت نیاز به فیلترهای کلوزآپ ، از دو یا سه فیلتر استفاده کنید. به این ترتیب ، می توانید بیشترین کیفیت را برای عکاسی ماکرو خود حفظ کنید.

ترکیب بندی با فیلتر های ماکرو

قوانین ترکیب بندی عکاسی در انواع ژانرها از جمله عکاسی ماکرو اعمال می شود. اما اگر به عکاسی از افراد عادت کرده اید ، ممکن است تشخیص سوژه در هنگامی که عکس کلوز آپ می گیرید ، برایتان چالش برانگیز باشد.

از آنجا که همه چیز خیلی نزدیک است ، چگونه نقطه اصلی مورد علاقه ی خود را پیدا می کنید؟ البته ، بسته به آنچه که از آن عکس می گیرید ، جواب متفاوت است. اما به طور کلی ، باید روی آنچه که فکر می کنید مخاطب ابتدا باید در تصویر شما ببیند ، فکر کنید. اگراز گل ها عکس میگیرید و فکر میکنید مردم آن را بیشتر دوست دارند ، روی گلبرگ ها فوکوس کنید و یا اگر فکر می کنید لکه ها جذابتر هستند روی آن ها فوکوس کنید. تصمیم درست یا اشتباه وجود ندارد. همه چیز به شما بستگی دارد.

اما داشتن آزادی در انتخاب نقطه مورد علاقه شما به این معنی نیست که می توانید ترکیب بندی را به کلی فراموش کنید. همیشه به قانون یک سوم عکاسی فکر کنید که عکسی متعادل داشته باشید. بنابراین خطوط گرید دوربین خود را روشن کنید و سوژه خود را در جایی که این خطوط تقاطع دارند ، قرار دهید.

چگونه سوژه خود را روشن کنید؟

هنگام استفاده از فیلترهای ماکرو ، به موضوع خود نزدیک خواهید شد. این بدان معنی است که شما می توانید به طور بالقوه نوری که به سوژه می خورد را مسدود کنید. بنابراین برای مقابله با این مسئله چه کاری باید انجام دهید؟

راز آن این است که سوژه خود را از یک طرف روشن کنید. به این ترتیب ، لنز شما مانع از تابش نور نمی شود و تصویری با نور مناسب دریافت می کنید. جدای از آن ، نورپردازی از یک طرف سایه های عمیقی نیز ایجاد می کند که تصاویر شما را دارای بعد می کند.

همچنین شما می توانید سوژه خود را مستقیما از بالا روشن کنید. انجام این کار باعث می شود تا یک روشنایی یکنواخت ایجاد شود و به نشان دادن جزئیات دقیق عکس هایی که می گیرید ، کمک می کند.

اما اگر می خواهید موضوع خود را از جلو روشن کنید ، باید چه کار کنید؟ از این گذشته ، هیچ چیز نمی تواند بر روشنایی مستقیم عکس غلبه کند. اگر می خواهید این مسیر را طی کنید ، باید یک چراغ مصنوعی خریداری کنید که برای عکاسی ماکرو طراحی شده است.

اغلب نورهای ماکرو به کفشک فلاش در بالای دوربین شما متصل شده و از لنزها دورتر قرار می گیرند. به این ترتیب ، بدون اینکه لنز مانع راه باشد می تواند سوژه را روشن کند. همچنین می توانید یک رینگ لایت بخرید و لنز را داخل روزنه آن قرار دهید. اگرچه رینگ لایت به طور خاص برای عکاسی ماکرو طراحی نشده است ، اما به طور شگفت آوری موثر است.

فقط بخاطر داشته باشید که اگر از لنز بلند استفاده می کنید ، باید نور را نزدیک لبه بدنه ی لنز قرار دهید. به این ترتیب بدنه ی لنز به طور بالقوه نور را مسدود نمی کند.

عکاسی با فلاش ماکرو بیشتر بخوانید : 8 نکته برای عکاسی با فلاش ماکرو

نتیجه گیری

استفاده از فیلترهای ماکرو بسیار آسان و ارزان است که توصیه می شود همیشه آنها را در کیف دوربین خود داشته باشید.

اما باید از محدودیت های آن آگاه باشید. اما اگر می دانید چگونه می توانید با مسائل احتمالی که ممکن است هنگام کار با این فیلتر ها با آن روبرو شوید ، کار کنید ، می توانید با آنها عکاسی با کیفیت حرفه ای ایجاد کنید.